Spela fotboll i KIF Örebros flicklag!
Vår ungdomssektion har nyligen genomfört en förändring för att fördela årskullarna jämnare – och nu söker vi fler medspelare födda 2010-2015 till våra lag! Våra lag: - F2010/2011 - F2012/2013 - F2014/2015 Träningarna är i full gång och just nu kör vi utomhusträningar på Trängens IP. Är ditt barn född 2010-2015 och vill spela fotboll? Bli en del av vår flick- och damfotbollsförening i KIF Örebro DFF! Kontakta styrelsens ungdomsansvarige Sebastian Moberg på mejl: sebastian.moberg@kiforebro.se. Foto: Rasmus Ohlsson
KIF Örebro DFF
11 jan 2021
0kommentarer
Seriestart för F19 den 18 april
F19 kommer 2021 spela i södra serien "Svenska spels F19". Om allt går som planerat och pandemin går åt rätt håll är planerad seriestart den 18 april. Svenska Spel F19 är en tävling anordnad av Elitfotboll Dam (EFD) för föreningar vars representationslag deltar i OBOS Damallsvenskan eller Elitettan. Svenska Fotbollförbundet administrerar tävlingen. Tävlingsformat Tävlingen avgörs i två seriegrupper, Norra och Södra. Varje lag spelar två matcher mot varandra: en hemma och en borta. De fyra högst placerade lagen i varje seriegrupp kvalificerar sig till slutspel som spelas 5-7 november på Hammarby IP. Motståndarlag i Södra serien för vårt F19-talanglag är: FC Rosengård, IFK Kalmar, Jitex Mölndal BK, Kopparberg/Göteborg FC, Linköpings FC, Kristianstads DFF, Lidköpings FK, Eskilstuna United DFF och Växjö DFF. – Detta är en fantastisk serie för våra talanger att verka i. Vi möter alltså F19-lagen från OBOS Damallsvenskans placerade lag 1-6 Det kommer ge oss jämna, täta och otroligt utvecklande matcher mot väldigt många skickliga och likasinnade fotbollsspelare. Vilket blir en viktig krydda i vårt recept för att få fler att ta nästa steg i sitt fotbollsspelande. Jag hoppas folk förstår vilken fantastisk utbildningsmiljö våra tjejer får verka i, både i träning och matchmiljö. Otroligt inspirerande, säger Niklas Christensson, tränare i KIF Örebro F19, och fortsätter: – Att åka ner till Kopparberg/Göteborg och spela på Valhalla och troligtvis få möta deras bänk som vann SM-guld i OBOS Damallsvenskan och som spelar Champions League eller åka ner till Malmö och möta alltid bollskickliga Rosengård som har en av landets bästa akademier för tjejer. Spela mot ett klassiska lag som Jitex med Pia Sundhage-kopplingen. Eller uppstickarna Lidköping och Kalmar som verkligen förtjänar beröm och kredd för verksamheterna dom bedriver. Alltid farliga Växjö och Kristianstad där förstnämnda senast 2019 vann denna turnering! – Eller för all del spela ett ”gnällbältsderby” mot Eskilstuna med allt vad det innebär och slutligen ett Linköping som är tillbaka i denna serie, vilket är ett otroligt bra tillskott för svensk fotboll. I den andra, Norra serien hamnade följande lag: AIK, Djurgårdens IF FF, Hammarby IF FF, IF Brommapojkarna, Piteå, Bollstanäs, Morön BK, Piteå IF DFF, Umeå IK FF, Älvsjö AIK Vill du läsa mer om Svenska Spel:s F19-serie och varför man startat den kan du göra det på länken här> Där kan du bland annat läsa att 100 % av spelarna som deltagit i det svenska landslaget de senaste fyra Världsmästerskapen har passerat genom Tipselit-verksamheter. Foto: Bildbyrån
F19
8 jan 2021
0kommentarer
8 800 kronor till våra flicklag!
Inför julen startade vi upp en insamling till våra flicklag, som förlorat en del av intäkterna till lagkassan till följd av coronapandemin. Insamlingen drog in totalt 8 800 kronor. Utan publik och den där halvtidskorven som de inte kunnat sälja, festisen före match som står ouppackad och kaffetermosarna som har ekat tomma. Det kan tyckas vara små intäkter, men för våra flicklag är varje såld korv, festis eller kaffe guld värt. Det gör att laget kan åka på läger och cuper, men också ha kul tillsammans med lagaktiviteter. Det är också ett sätt att ha en trygghet runt eventuella extra utgifter för laget. Vi startade en digital insamling som genererade 8 800 kronor, som fördelas oavkortat till våra flicklag 2021. Stort tack från hela KIF Örebro för ditt stöd! Foto: Rasmus Ohlsson
KIF Örebro DFF
8 jan 2021
0kommentarer
Klart: NWSL-spelaren Jessie Scarpa till KIF Örebro
Före nyår presenterade KIF Örebro landslagsspelaren Jenna Hellstrom, som alltså återvänder till klubben inför säsongen 2021. Nu står det också klart att KIF Örebro förstärker den damallsvenska truppen med ytterligare en NWSL-spelare. Det handlar om Hellstroms lagkamrat i Washington Spirit – offensiva spelaren Jessie Scarpa, som i och med detta också återvänder till Sverige. Amerikanskan skriver på för ett år. KIF Örebro är överens med NWSL-proffset Jessie Scarpa, som skriver på för ett år med KIF Örebro. 24-åriga Scarpa spelade 2019 med Lidköpings FK i Elitettan innan hon 2020 erbjöds proffskontrakt i amerikanska huvudstadslaget Washington Spirit. Precis som KIF Örebros Jenna Hellstrom.. – Vi får in ytterligare en stark spelare som kommer bidra starkt i vår offensiv. Hon kan spela på alla positioner i anfallet och mittfältet. Jessie har dessutom redan koll på hur det är att spela i Sverige, vilket alltid är positivt. Vi hoppas det ska bidra till att hon fortare kommer in i laget och kan börja bidra från start. Tillsammans med Jenna Hellstrom och Carly Wickenheiser är hon nu en av tre riktigt starka nordamerikaner. Vi ser att det varit nyttigt att krydda truppen med nordamerikansk mentalitet och spelskicklighet tidigare och så även till den kommande säsongen, säger Jonas Nilsson, sportchef i KIF Örebro. Scarpa spelade 2014-2018 college-fotboll med North Carolina Tar Heels. 2019 blev det sju matcher och två mål med Lidköpings FK i Elitettan samt en match i Svenska Cupen. I Washington Spirit blev det fyra matcher 2020 och ett mål. Scarpa har dessutom representerat USA i U20-VM 2016. Nu tar hon sikte på nästa steg i karriären, spel med KIF Örebro i OBOS Damallsvenskan 2021. Och hon ser fram emot att återvända till Sverige. – Jag är väldigt glad över att återvända till Sverige, för att möta de bästa lagen i högsta ligan tillsammans med KIF Örebro. Det här kommer bli en härlig erfarenhet som jag ser fram emot. Lovar att ta med mig min vinnande och hårt arbetande attityd, säger Jessie Scarpa, ny spelare i KIF Örebro. KIF Örebros huvudtränare ser en mångsidig spelare som ansluter till klubben. – Jessie är en spelare som har erfarenhet från svensk elitfotboll och det är viktigt för oss, att man vet vad det handlar om att leva, bo och spela på elitnivå i Sverige. Detta i kombination med den erfarenhet hon nu plockat upp i Washington, kommer hon garanterat bli en spännande överraskning för många motståndare. Jessie är allround och kan konkurrera på alla offensiva positioner, vilket är positivt. Förhoppningsvis kommer vi också kunna bidra till hennes fortsatta utveckling i vår miljö. Jessie Scarpa blir, tillsammans med Jenna Hellstrom och Carly Wickenheiser, den tredje nordamerikanska spelaren i KIF Örebro säsongen 2021. Alla tre har tidigare erfarenhet av svensk elitfotboll. I januari kommer två lokala unga spelare provspela om truppens sista plats. Sedan är truppen 2021 spikad. Klara för den damallsvenska truppen 2021: Karin Lundin, Sara Lilja Vidlund, Nathalie Hoff Persson, Wilma Öhman (över 2022), Carly Wickenheiser, Moa Öhman (över 2022), Sophia Redenstrand (över 2022), Elli Pikkujämsä, Cassandra Larsson (över 2022), Olivia Mattsson (över 2022), Maja Regnås (över 2022), Heidi Kollanen (över 2022, Berglind Rós Ágústsdóttir (över 2022), Tove Enblom, Lisa Davidsson (tredjemålvakt, tillhör F19), Emilia Pelgander (över 2022), Sanna Kullberg, Frida Abrahamsson, Jenna Hellstrom och Jessie Scarpa.
A-lag
6 jan 2021
1kommentar
Officiellt: Landslagsspelaren Hellstrom återvänder till KIF
KIF Örebro och kanadensiska landslagsspelaren Jenna Hellstrom återser varandra säsongen 2021 och kontraktet är skrivet på ett år. Hellstrom lämnar därmed amerikanska högstaligan NWSL och klubblaget Washington Spirit för spel i OBOS Damallsvenskan med KIF Örebro nästa säsong. KIF Örebro skrev inför säsongen 2019 kontrakt med kanadensiska landslagsspelaren Jenna Hellstrom. Efter ett starkt år i KIF Örebro och spel i VM med Kanada värvades Hellstrom till amerikanska NWSL och huvudstadslaget Washington Spirit. Inför säsongen 2021 står det klart att KIF Örebro är överens med Jenna Hellstrom en återkomst till Örebro. – Jenna är en offensiv kraft som inte bara bidrar själv utan också lyfter hela sitt lag. Att vi nu kommit överens om en återkomst till KIF Örebro känns faktiskt helt otroligt bra. Vi får in en spelare med rutin från världsfotbollen och som samtidigt känner oss som klubb. Hon har flera säsonger bakom sig i Sverige och vi vet vad hon levererar. Vi är kort sagt extremt nöjda, säger Jonas Nilsson, sportchef i KIF Örebro. Hellstrom: ”Mitt andra hem” Offensiva spelaren Jenna Hellstrom menar att hon ”kommer hem igen”: - Det känns så himla bra att komma tillbaka till KIF Örebro och Sverige! Alla mina år i Sverige gör det till mitt andra hem, och jag ser fram emot att nu få komma hem igen, säger Jenna Hellstrom, och fortsätter: - Jag valde att skriva på för KIF eftersom jag verkligen gillar Örebro. Från staden som påminner till min hemstad till klubben med sina faciliteter och människor! Dessutom har jag bara bra sportsliga minnen från 2019 i KIF, då jag både spelade bra och tack vare KIF blev uttagen i Kanadas VM-trupp! Hellstrom är tydlig med vad hon kommer bidra med till KIF Örebro 2021: – Jag kommer framförallt bidra med min snabbhet, intensiteten och kvalitetsfotboll. Jag tror också min erfarenhet från flera år som elitspelare och landslagsspelare kommer kunna vara nyttigt för hela laget. KIF Örebros huvudtränare Rickard Johansson är inne på samma linje: – Vi får helt klart in en offensiv spelare med bra meriter och erfarenhet. Hon kommer kunna börja bidra och konkurrera direkt. Samtidigt hoppas jag att vi ska kunna hjälpa Jenna att fortsätta utvecklas ännu mer som fotbollsspelare, precis som under hennes förra sejour i KIF. Hennes tidigare erfarenhet från spel hos oss och i Sverige är såklart ett stort plus, säger Rickard Johansson. Hellstrom har tidigare erfarenhet från spel i Sverige med FC Rosengård, Djurgården och Växjö. Hon har representerat NWSL-klubben Washington Spirit under 2020, vilken hon gick till efter sitt starka år i KIF Örebro 2019. Det är också i KIF Örebro som hon gjort flest svenska framträdanden. Det blev totalt 15 matcher i KIF-tröjan 2019, där hon startade tolv och bidrog med två mål och tre assist. En skada och operation bidrog till en decimerad säsong 2019. Nu återvänder Hellstrom till KIF Örebro och ansluter under de första månaderna på 2021. Klara för den damallsvenska truppen 2021: Karin Lundin, Sara Lilja Vidlund, Nathalie Hoff Persson, Wilma Öhman (över 2022), Carly Wickenheiser, Moa Öhman (över 2022), Sophia Redenstrand (över 2022), Elli Pikkujämsä, Cassandra Larsson (över 2022), Olivia Mattsson (över 2022), Maja Regnås (över 2022), Heidi Kollanen (över 2022, Berglind Rós Ágústsdóttir (över 2022), Tove Enblom, Lisa Davidsson (tredjemålvakt, tillhör F19), Emilia Pelgander (över 2022), Sanna Kullberg, Frida Abrahamsson och Jenna Hellstrom.
A-lag
29 dec 2020
1kommentar
Intervju med Tove Enblom: "orädd i mina aktioner"
Från Umeå IK ansluter rutinerade målvakten Tove Enblom. Här är lite fotbollssnack med Tove: Välkommen till KIF! – Tack för det, utropar Tove Enblom. Hur skulle du vilja beskriva dig själv som fotbollsmålvakt? – Jag är en modig målvakt som har bra trygghet i speluppbyggnaden. Min största styrka ligger på det mentala planet, då jag är orädd i mina aktioner, beskriver Enblom. Har du alltid stått i mål eller kan du spela ute också? – I flickfotbollen spelade jag både målvakt och utespelare. Men det var väldigt länge sedan och efter det har det varit målvaktsspel för hela slanten. Vad var det som gjorde att du valde att spela för KIF Örebro? – Jag fick jättebra känsla för KIF när jag hade kontakter med Jonas och Rickard om vart klubben vill och vilken fotboll vi ska spela. KIF är en etablerad allsvensk klubb och jag hade faktiskt kontakt med KIF redan 2017, berättar Tove Enblom. Påverkade det något att klubbkamraten Wilma Öhman gick till KIF? – Nej. Det skulle jag inte säga. Men det är såklart en bonus att hon Wilma gjorde det, för det är ju kul att spela med någon man känner sedan tidigare. Wilma tyckte det var tufft när ni i Umeå mötte KIF i år. Håller du med? – Det håller jag med om. Vi blev lite tagna på sängen när KIF var aggressiva och pressade oss. KIF spelade riktigt bra fotboll, tycker Tove. Ni blir nu några stockholmstjejer nu i laget. Betyder det något? – Det har jag inte tänkt på! Men, viktigast är i alla fall fotbollsegenskaperna. Vad är dina förhoppningar på säsongen som kommer? – Jag hoppas att vi kan spela en rolig och underhållande fotboll som också ger resultat, så att vi inte bara ska fightas i mitten utan vara med högre upp i tabellen, hoppas Enblom. När flyttar du till Örebro? – Det blir strax efter nyår så att jag har lite tid på mig att komma i ordning innan samlingen. Jag ser fram emot det!, avslutar Tove Enblom. Text: Jan Holgersson Foto: Bildbyrån/Anders L Eriksson
A-lag
25 dec 2020
1kommentar
Tack för stödet 2020 - vi önskar god jul och gott nytt år!
Även om 2020 var ett år med den absolut kortaste fotbollssäsongen på länge, så känns det som ett av de längsta åren någonsin. Corona har onekligen satt sin prägel på hela 2020. Samtidigt - när vi zoomar ut - så finns det mycket annat att glädjas åt. I KIF Örebro har vi ett antal höjdpunkter att ta med oss in i 2021! När jag kom in i KIF Örebros styrelse 2017 var det en klubb på mycket ostadiga ben. Dels ekonomiskt med stort minuskapital och skulder som äventyrade både vår egen verksamhet och den damallsvenska elitlicensen, men också sportsligt där vårt A-lag hade det tufft och slutade på nedflyttningsplats. Det var ett högt berg att bestiga när klubben klev in i 2018... Över 1,5 miljoner i negativt kapital, fortsatt obetalda skulder och hot om förlorad elitlicens. Samt ett stentufft verksamhetsår från ungdomslagen på Rosta gärde till F19 och A-laget på Behrn Arena, det senare i den sportsligt och ekonomiskt svåra serien Elitettan. Varför pratar jag om detta när det är 2020 och vi ska in i 2021? Därför att ibland måste vi stanna upp, zooma ut och se på helheten. Vi har tillsammans i KIF gjort en enorm resa de senaste fyra åren. 2018 var på många sätt ett ödesår. Läget var så pass allvarligt att klubbens existens stod på spel. Vi satte många viktiga bollar i rullning som gett frukt i år. Och förhoppningsvis ska ge mer frukt 2021 och framåt. Vi gjorde en ambitiös och modig omstart 2018. Ny klubbchef, ny sportslig ledning, nya in i styrelden och i princip en ny spelartrupp i A-laget. Men också stora kostnadskapningar över alla led. Det är ingen hemlighet att KIF Örebros stora ekonomiska motor är det komersiella A-laget. Samtidigt kostar det att bedriva elitfotboll. Det gör att Elitettan-säsongen potentiellt skulle bli klubbens största utmaning på många år. Men 2018 hade också andra utmaningar i att skapa bra förutsättningar i klubbens alla lag. Därför satte vi följande strategi: - Vi ska ha en ekonomi i balans - Vi ska tillbaka till OBOS Damallsvenskan - Vi ska satsa på unga hungriga spelare, samt över tid främja en återväxt av lokala spelare som tar sig till eliten - Vi ska ta ett större samhällsansvar - Vi ska fatta långsiktiga och ekonomiskt hållbara beslut Vi var av många utdömda som klubb 2018. Flera bedömde att vi skulle gå i konkurs (och det var inte långt borta redan 2017), andra menade att målsättningen att ta sig tillbaka till OBOS Damallsvenskan var omöjlig. De fick som tur var fel. Hade vi inte lyckats 2018 hade nog KIF Örebro inte funnits idag. Örebro fick till 2019 ett damallsvenskt lag igen. Klubben hade en ny elitsportslig prägel som visade sig hålla. Och ekonomin ljusnade med ordning och reda samt ett ack så viktigt plusresultat (+139 000 SEK) efter två år av enorma minus. En kombination av smärtsamma beslut att kapa kostnader, som gick ut över alla våra lag och kansli, samt andra avvägda långsiktiga verksamhetsbeslut gjorde jobbet. KIF var i balans inför 2019. Men med en enorm ekonomisk ryggsäck som var tvungen att hanteras de kommande åren. Något vi också gjort. Därför var jag bedrövad i våras. Skulle år av slit kastas omkull på grund av pandemin? Länge såg det ut som så. Intäktskranen stängdes när den damallsvenska starten sköts upp. Ovissheten spred sig. Men intensivt arbete i hela klubben har sett till stt 2020 inte blev ett antklimax! Vi tackar spelare, ledare och personal för att de såg det som självklart att permittera. Vi tackar alla ideelt engagerade i hela klubben för det slit de lagt ned. Vi tackar staten för krisstöden som varit verksamhetskritiska för oss och andra klubbar. Vi tackar Örebro kommun med kommunala bolag för ett ovärdeligt stöd till damfotbollen i denna kris. Vi tackar våra grymma partners som valde att stanna, trots osäkerheten. Vi tackar alla Örebroare och supporters som varit den avgörande tungan på vågen med både ekonomiskt och kärleksmässigt stöd. Ni och vi har gjort att klubben överlever 2020. Kontroll på ekonomin med klubbchefs-Björn i spetsen tillsammans med prispengar för vårt samhällsansvarsarbete (som A-lagsspelarna gör suveränt!) har dessutom gjort att vi kommer gå in i 2021 med en positiv kånsla och framtidstro. Vi har också trots oron kunnat bocka av våra målsättningar och ambitioner för 2020, något som bedömdes som omöjligt i mars: - Ett positivt resultat med budget i balans: vi kommer göra ett överskott, vilket krävs för att beta av det negativa kapitalet (vilket i praktiken betyder att vi snart kan andas och vara tillbaka på noll igen) - Hänga kvar i OBOS Damallsvenskan med A-laget: det blev en sjundeplats - Stärka ungdomssektionen: inrättat ungdomsråd, bildande av F15-lag och upprustning av kläder/material. - Stärka talangverksamheten: inte nödvändigtvis massor 2020, men beslut om satsning och uppstart av nytt F17-lag till 2021 - Stärka flick och damfotbollen: KIF har tagit plats lokalt och nationellt för att påverka till det bättre - Stårka samhällsengagemanget: förebildsarbete för hundratals unga fotbollsspelande tjejer i somras, arrangerat Training Camp, digitala insatser för förebildsbyggande och rörelsefrämjande samt prisade av UEFA Foundation for Children för vårt arbete Detta gör mig stolt! Sportsligt får jag också gåshud. Sjundeplats för A-laget! Och grymma insatser i alla våra övriga lag. Wow. Det är tack vare allas hårda arbete 2020. Och att vi hållit oss till vår långsiktiga strategi. Det har krävt tuffa och ibland omöjliga beslut. Vi får inte vara kortsiktiga. Då trillar vi tillbaka i gyttjan igen. Till 2021 - som också väntas bli ett galet tufft år med mycket osäkerhet - kommer vi fortsätta stärka klubben och följsamt hantera corona. Med talangsatsningen lägger vi grunden för fler lokala spelare i elitfotbollen. Vi ska utveckla ungdomsverksamheten ytterligare. Och som den elitklubb vi är såklart konkurrera i OBOS Damallsvenskan! Mest glad är jag att ungdomsfotbollen kunnat fortgå med träning, trots corona. Vi vet vad våra ungdomslag betyder för våra unga tjejer. Rörelse, mående och gemenskap! Folkhälsan står på spel om våra barn och ungdomar inte kan fortsätta träna på ett uppstyrt och smittsäkert sätt. En sak som också står helt klart efter 2020: Örebro vill att KIF Örebro ska överleva och fortsätta vara hela länets damallsvenska flick- och elitdamfotbollsklubb. Det värmer, ska ni vet. Oerhört. Officiellt knyts 2020 ihop först vid årsmötet i mars. Tills dess kommer vi också kunna berätta mer bra saker. Men nu tycker jag vi läger fokus på att kliva över till 2021. Vi har mycket hårt arbete framför oss. Med det tackar vi för 2020 och ser fram emot 2021. God jul och gott nytt år önskar hela KIF Örebro! Genom Fredrik Stengarn Ordförande
KIF Örebro DFF
23 dec 2020
0kommentarer
Klart: Lagkapten Frida Abrahamsson förlänger
Årets julklapp? KIF Örebro förlänger med en av truppens mest KIF-rutinerade spelare. Försvarsklippan och kulturbäraren Frida Abrahamsson skriver på för ytterligare ett år i KIF-tröjan. KIF Örebros lagkapten Frida Abrahamsson förlänger sitt kontrakt ytterligare ett år. 2020 blev det 18 damallsvenska matcher, varav 13 från start. Abrahamsson kom till KIF Örebro 2018 inför Elitettan-året och har sedan dess varit en av KIF Örebros mest framträdande spelare, inte minst tack vare hennes ledaregenskaper. – Frida är jätteviktig för både kontinuiteten och rutinen i truppen, men kanske framförallt eftersom hon sedan hon kom till oss varit en sann kulturbärare för KIF Örebro. Hon har sedan dag ett varit en förebild för både lagkamrater och unga fotbollsspelande tjejer i hela Örebro. Fridas professionella inställning smittar av sig och hon blir viktig i vår unga trupp, säger Jonas Karlberg, sportchef i KIF Örebro. Abrahamsson själv menar att hon haft bra år i klubben och är nyfiken på vad som väntar 2021, som också blir hennes fjärde år i KIF-tröjan. – Vi har haft tre bra år tillsammans och jag hoppas på en spännande resa även 2021! Jag hoppas kunna bidra med inte minst rutin och en stark vinnarmentalitet, men också med mina ledaregenskaper på planen, säger Frida Abrahamsson, som förlänger med KIF Örebro. ”En mycket viktig förlängning för hela föreningen” Abrahamsson blir en viktig pusselbit 2021 i ett KIF Örebro som är relativt ”nybyggt”. – Mycket viktig förlängning för mig som tränare och för hela föreningen! Att komma in som ny tränare, med ny stab, med många nya spelare och ett helt nytt tänk är inte det lättaste och kräver att det finns rutinerade ledare i truppen. Frida är en sådan och därför var det extra viktigt för mig att få behålla Frida. Därför känns det riktigt bra att hon vill stanna. Hon är både viktig på planen, men också med erfarenheten som lagkapten och bärare av KIF Örebros klubbkultur. Hennes ledaregenskaper är något jag hoppas ska smitta av sig till fler spelare och jag tror kanske framförallt också att hon kommer fortsätta utvecklas som fotbollsspelare kommande året och ta ytterligare steg, säger Rickard Johansson, tränare i KIF Örebro. Abrahamsson har totalt gjort 76 matcher i KIF Örebro sedan hon kom 2018, och fyra mål har det blivit på målkontot. Senast säsongen 2020, som var en frispark från halva planen direkt i mål. Klara för den damallsvenska truppen 2021: Karin Lundin, Sara Lilja Vidlund, Nathalie Hoff Persson, Wilma Öhman (över 2022), Carly Wickenheiser, Moa Öhman (över 2022), Sophia Redenstrand (över 2022), Elli Pikkujämsä, Cassandra Larsson (över 2022), Olivia Mattsson (över 2022), Maja Regnås (över 2022), Heidi Kollanen (över 2022, Berglind Rós Ágústsdóttir (över 2022), Tove Enblom, Lisa Davidsson (tredjemålvakt, tillhör F19), Emilia Pelgander (över 2022), Sanna Kullberg och Frida Abrahamsson.
A-lag
23 dec 2020
1kommentar
KIF Örebro värvar damallsvenska mittbacken Sanna Kullberg
KIF Örebro stärker upp försvaret inför 2021 genom att skriva ett ettårsavtal med damallsvenska mittbacken Sanna Kullberg, närmast från Umeå IK. KIF Örebro DFF närmar sig slutet av truppbygget för 2021. Nu står det klart att klubben värvar den 27-åriga mittbacken Sanna Kullberg från ”Elitettan-återvändaren” Umeå IK som 2020 spelade i OBOS Damallsvenskan. Kullberg kom till Elitettan-laget Umeå IK 2017, efter spel i Division 1-klubbarna Team TG FF och Umeå Södra FF. Med den senare spelade hon elitfotboll i Elitettan både 2013 och 2014. – I Sanna får vi en för sin ålder rutinerad damallsvensk back. Hon har haft stort förtroende i de lag hon spelat i och var bärande i det Umeå som tog laget till OBOS Damallsvenskan. Ett Umeå som gjorde det bra i år, även om det tillslut blev nedflyttning. Sanna var en av de spelare som stod ut. Att hon nu väljer att fortsätta spela damallsvenskt med oss känns väldigt bra, säger Jonas Karlberg, sportchef i KIF Örebro. Kullberg spelade 19 damallsvenska matcher, varav 18 från start. Nu fortsätter det damallsvenska matchandet för henne, fast i KIF Örebro. En klubb hon ser fram emot att ansluta till. – Det känns bra och spännande att representera KIF nästa år. KIF har imponerat mycket på mig de senaste två åren i OBOS Damallsvenskan. Det känns som en bra miljö för mig att fortsätta utvecklas i, säger Sanna Kullberg, ny försvarare i KIF Örebro, och fortsätter: – KIF har stora visioner och arbetar hårt för att ge sina spelare bästa möjliga förutsättningar att utöva sporten, vilket enligt mig är en viktig ambition hos en klubb. Jag upplever även att KIF värnar om sina spelare och arbetar hårt för att skapa trivsel och trygghet i klubben. Fortsatt utvecklingsbar Rickard Johansson, huvudtränare i KIF Örebro, tycker värvningen känns både stabil och utvecklingsbar. – Vi har varit på jakt efter en till mittback in i truppen och gärna en mittback med erfarenhet men ändå med ytterligare utvecklingspotential att ta nästa steg och det har vi nu hittat i Sanna. En mycket duktig mittback med rätt egenskaper och med helt rätt karaktär och ledarskap. En spelare som kommer kunna utvecklas mer, men också bidra till att laget växer och att de yngre spelarna tar ytterligare kliv. Mittbacksuppsättningen känns riktigt bra med en spännande mix av olika kvaliteter och spelare i olika åldrar. Noterbart är att Sanna Kullbergs äldre syster Emma Kullberg spelade i KIF Örebro 2019, innan hon värvades till Göteborg inför säsongen 2020. Sanna Kullberg ansluter till KIF Örebro i januari. Klara för den damallsvenska truppen 2021: Karin Lundin, Sara Lilja Vidlund, Nathalie Hoff Persson, Wilma Öhman (över 2022), Carly Wickenheiser, Moa Öhman (över 2022), Sophia Redenstrand (över 2022), Elli Pikkujämsä, Cassandra Larsson (över 2022), Olivia Mattsson (över 2022), Maja Regnås (över 2022), Heidi Kollanen (över 2022, Berglind Rós Ágústsdóttir (över 2022), Tove Enblom, Lisa Davidsson (tredjemålvakt, tillhör F19), Emilia Pelgander (över 2022) och Sanna Kullberg.
A-lag
22 dec 2020
0kommentarer
Damallsvenska tränarteamet 2021 klart
KIF Örebro har redan presenterat Rickard Johansson som ny huvudtränare för klubbens damallsvenska A-lag. Nu står det klart att han kommer assisteras av Mikael Widfeldt, som precis som Rickard kommer från IF Sylvia. Dessutom fortsätter Simon Johansson i rollen som målvaktstränare och Lucas Skoog blir fystränare. KIF Örebro DFF bygger tränarteamet för 2021. Nu kan klubben berätta att huvudtränare Rickard Johansson plockar med sig sin tidigare assisterande tränare Mikael Widfeldt från IF Sylvia. Målvaktstränare Simon Johansson förlänger även han sitt kontrakt med klubben. ”Ny” in i A-laget är fystränare Lucas Skoog som varit fys F19-laget, men som nu alltså kliver upp och blir fystränare i klubbens damallsvenska A-lag. Skoog kommer även fortsättningsvis också köra fyspass med F19-laget – Ett starkt och bra kärnteam, skulle jag beskriva dem som. Vi får in Micke bredvid Rickard, vilket blir en duo som redan känner varandra och vet att de jobbar bra ihop. På det förlänger Simon, som senaste åren lyft vårt arbete med våra målvakter. Att sen också Lucas nu får förtroende i A-laget beror på det fantastiska jobb han gjort för vårt talanglag F19, säger Jonas Karlberg, sportchef i KIF Örebro. En mix av nya ansikten och kontinuitet Huvudtränare Rickard Johansson är mycket nöjd med teamet: – Otroligt glad att staben börjar ta form och bli klar. Viktigt med kontinuitet i form av Simon som målvaktstränare- Han är väldigt uppskattad, så det är positivt att han fortsätter jobba med årets målvaktsteam för att ge dem ännu mer utveckling 2021. Och Lucas var ju med en hel del i fjol också vilket gör att han redan är inkörd och vet vad det handlar om. Det känns tryggt för mig som ny tränare. Så även där behålla kontinuitet. Lucas kommer även få än mer ansvar och vara på plats mer eller mindre alla pass, vilket kommer vara ett lyft för laget. Och att Widfeldt tar rollen som assisterande bredvid Rickard även i KIF Örebro 2021 är enbart positivt: – Jag hade Micke som assisterande i Sylvia och jag har endast positiva ord att säga om honom. Kunnig taktiskt, en bra person, bra ledare, kan alla tekniska hjälpmedel som jag använder, kort och gott en av de bästa assisterande som jag jobbat med och vi är inkörda med varann vilket gör att det inte blir någon som helst startsträcka i vårt samarbete. Mycket glad att han väljer att komma till KIF Örebro tillsammans med mig, säger Rickard Johansson, huvudtränare i KIF Örebro. Mikael Widfeldt själv hoppas kunna bidra till en mycket stark säsong 2021. Nu ser han fram emot att komma igång. – Det känns fantastiskt roligt och inspirerande att skriva på för KIF Örebro. Jag har fått ett väldigt bra intryck av föreningen och alla människor jag haft kontakt med hittills! Extra roligt såklart att fortsätta arbeta med Rickard, som jag lärt känna under mina två säsonger i IF Sylvia, säger Mikael Widfeldt, ny assisterande tränare i KIF Örebro, och fortsätter: – Jag hoppas att jag kan bidra till en positiv träningsmiljö, där spelare ges så goda förutsättningar som möjligt att utvecklas. Att vi i tränarteamet och spelargruppen gemensamt bidrar till en bra kultur, där det är roligt att komma till träning och där vi hjälper varandra att bli så bra som möjligt. Widfeldt ansluter till klubben i januari. KIF Örebro hoppas inom kort kunna presentera vem som blir lagledare 2021.
A-lag
21 dec 2020
1kommentar
Visa fler nyheter