• Klart: Landslagsstjärnan Pikkujämsä stannar i KIF Örebro

    KIF Örebro och försvarsklippan Elli Pikkujämsä är överens om en förlängning på kontraktet, vilket gör att finska landslagsstjärnan stannar ytterligare ett år i klubben. KIF Örebro DFF och Elli Pikkujämsä, som kom till klubben inför 2020, är överens om nytt kontrakt för den damallsvenska säsongen 2021. – Det känns ruggigt bra att Elli tackar ja till en förlängning. Hon har utvecklats mycket här hos oss det senaste året och gått från klarhet till klarhet. Vi är övertygade om att hon kommer bli en nyckelspelare även nästa år. Elli är kort och gott en av seriens bästa mittbackar, säger Jonas Karlberg, sportchef i KIF Örebro. KIF Örebros huvudtränare Rickard Johansson är mycket nöjd: – Elli är en spelare som jag verkligen ser fram emot att jobba med, då hon besitter många av de egenskaper både defensiva men framförallt offensiva som vi vill ha hos en mittback. Med sitt fina passningsspel så kommer hon bli viktig i vår speluppbyggnad och vi hoppas att hon kan ta ytterligare steg i sin utveckling under 2021. Jag är väldigt glad att Elli väljer att fortsätta i KIF Örebro och ska bli otroligt spännande att följa hennes säsong! ”Jag vill se vad vi kan skapa tillsammans nästa år” Pikkujämsä själv avslöjade förlängningen på klubbens instagramkonto på tisdagsmorgonen. Nu ser hon fram emot ett till år i Örebro och med KIF: – Orsakerna till att förlänga är många. Jag vill se vad vi kan skapa tillsammans nästa år i KIF. Förra årets steg från Finland till KIF var bra för mig och jag trivs i Örebro som stad. Nästa år ser jag fram emot att utvecklas både individuellt och som lag. Jag ska göra vad jag kan för att vi ska prestera. Dessutom tycker jag Rickard känns spännande som ny tränare och vill se vad jag kan lära mig av honom, säger Elli Pikkujämsä, som förlänger med KIF Örebro. Elli Pikkujämsä startade samtliga 22 matcher I OBOS Damallsvenskan 2020 och hann även med en cupmatch. Nu väntar alltså ett nytt år i KIF-tröjan. Klara för truppen 2021: Karin Lundin, Sara Lilja Vidlund, Nathalie Hoff Persson, Wilma Öhman (över 2022), Carly Wickenheiser, Moa Öhman (över 2022), Sophia Redenstrand (över 2022) och Elli Pikkujämsä. A-lag 8 dec 2020 2kommentarer
  • Svenska Cupen-gruppen lottad!

    Nu är det klart vilka KIF Örebro möter i Svenska Cupens gruppspel. Det blir bland annat ett derby - El Gnällico - mot Eskilstuna United DFF. Huvudtränare Johansson är nöjd. KIF Örebro lottades på måndagskvällen mot tufft motstånd i Svenska Cupens gruppspel. Lottningen blev som följer: 13-14 mars: KIF – Hammarby 20-21 mars: Sundsvall – KIF 27-28 mars: KIF – Eskilstuna KIF Örebros huvudtränare Rickard Johansson är ändå nöjd med det tuffa motståndet: – Jag ville ha tre tuffa matcher inför den damallsvenska seriestarten, så det blir en bra grupp utifrån det avseendet. Jag ville dessutom ha tre matcher mot tre olika typer av motstånd, vilket också är bra i säsongsförberedelsearbetet. Nu fick vi precis det. – Hammarby är en riktigt tuff och stark nykomling. Eskilstuna har bra resurser och ett starkt lag. Och Sundsvall från Elitettan, där vi förhoppningsvis för spelet. Kort sagt tre helt olika typer av motstånd och tre bra matcher i våra förberedelser. Jag längtar redan! KIF Örebro inleder försäsongen 2021 i mitten av januari. Här är alla grupper: Grupp 1 (södra) – Kopparbergs/Göteborg FC – Växjö DFF – IFK Norrköping/Linköpings FC – Lidköpings FK Grupp 2 (södra) – FC Rosengård – Kristanstads DFF – Alingsås FC United – Vittsjö GIF Grupp 3 (norra) – KIF Örebro DFF – Hammarby – Eskilstuna United DFF – Sundsvalls DFF Grupp 4 (norra) – Djurgårdens IF FF – Morön BK – IK Uppsala Fotboll – Umeå IK FF A-lag 7 dec 2020 2kommentarer
  • Emma Östlund lämnar KIF Örebro

    På måndagen står det klart att Emma Östlund lämnar KIF Örebro, efter att ha tackat nej till klubbens kontraktsförslag. Nu tackar klubben för insatserna och önskar henne all lycka i hennes fortsatta fotbollskarriär. Försvarsspelaren Emma Östlund har tackat nej till KIF Örebros kontraktserbjudande, som var ett av de ”bästa erbjudandena klubben gett på många år” givet klubbens ekonomiska situation. Men KIFs erbjudande räckte inte hela vägen fram. – Det är såklart jättetråkigt att Emma tackar nej till vårt erbjudande. Hon har verkligen presterat under sin tid i KIF och det har varit en fröjd att se hennes utveckling i vår elitmiljö. Jag vet att hon kommer göra succé oavsett miljö hon hamnar i. Vi önskar henne stort lycka till på nästa kapitel i hennes fotbollskarriär, säger Jonas Karlberg, sportchef i KIF Örebro. 20-åriga Östlund kom till KIF Örebro 2017, och har sedan rehabiliteringen efter korsbandsskadan gått från klarhet till klarhet i den röda tröjan. 17 matcher från start i Elitettan 2018, nio framträdanden i OBOS Damallsvenskan 2019 och framförallt stort förtroende och 20 matcher i årets damallsvenska säsong. En säsong där hon också blev Årets genombrott. ”Ett av de bästa kontrakten under min tid som sportchef” Nu lämnar hon alltså Örebro och KIF för spel i en annan klubb, något som inte var en del i Karlbergs plan. – Vi har helt klart sett Emma som en nyckelspelare de kommande åren, vilket vi också varit tydliga med mot henne. Just därför har vi böjt oss åt alla möjliga håll för att få till ett attraktivt erbjudande som vi som klubb också ekonomiskt kan klara av. Men det här är en verklighet som vi tyvärr måste acceptera: där vi som klubb inte har tillräckligt att sätta emot när andra damallsvenska klubbar, till och med om de ligger längre ned än oss i tabellen, ger sig sjutton på att plocka in våra toppspelare. Det är en bit kvar tills vi har tillräckligt stark ekonomi för det, säger Karlberg och fortsätter: – Utan att gå in på detaljer så kan jag säga att vi erbjöd ett väldigt starkt 2-årskontrakt, rent av ett av de bästa kontrakten vi erbjudit någon under min tid som sportchef. Vi hade hoppats att det tillsammans med den elitmiljö vi erbjuder skulle räcka. Men Emma är en otrolig talang och därmed också eftertraktad. Vi är stolta över att vi har fått vara med och bidra till hennes framgångar, och tackar för det hon gjort för oss under sina år i KIF. Östlund: ”Ett stort tack till alla!” Emma Östlund skickar ett stort tack till klubben och alla som stöttat henne genom åren: – Det finns så säga mycket jag vill säga, men framförallt vill jag bara tacka alla! Är tacksam över allt jag lärt mig och jag har utvecklats oerhört mycket tack vare alla spelare och ledare genom åren i KIF Örebro. Mitt starkaste minne är ju såklart när vi gick upp i OBOS Damallsvenskan igen 2018 efter ett tufft år i Elitettan. Men nu kändes det som att det var dags för mig att ta mig an ett nytt äventyr, säger Emma Östlund, spelare som nu lämnar KIF Örebro. Östlund har under sin tid i klubben totalt hunnit med 58 matcher i KIF-tröjan, och på målkontot har det blivit tre mål. Foto: Hasses Sportbilder A-lag 7 dec 2020 1kommentar
  • Målvakten Lisa Davidsson klar för F19

    Det står inte stilla i truppbygget. Nu är det klart att målvakten Lisa Davidsson, som idag är i ÖSK, kliver in i F19 till 2021. Målvaktsuppsättningen i F19 är därmed komplett där Lisa och Moa Zakrisson kommer vara lagets sista utposter. Lisa Davidsson är trots sin ålder (18) väldigt rutinerad med många säsonger som målvakt i ÖSK Söder i division 1. 2019 utsågs hon till årets spelare, och belönades också med en plats på regionalt läger på Bosön, där de bästa spelarna i varje årskull samlades. – Vi är jätteglada att Lisa väljer KIF Örebro för sin fortsatta utveckling. Vi får in en målvakt som är positionssäker, grym i spelet 1-mot-1 och reaktionssnabb. Tillsammans med Moa har vi en mycket stark målvaktsduo, säger Mikael Kindgren Davidsson är truppens elfte spelare. Och hon slutför meningen ”Jag siktar mot eliten med KIF Örebro för att…” såhär: – Jag satsar mot eliten med KIF Örebro för att jag vill nå så långt jag bara kan inom fotbollen och jag tror att KIF kan erbjuda bra förutsättningar för att jag ska ta nästa kliv i min utveckling! Välkommen till KIF Örebro F19 Lisa! Fler spelarnyheter är att vänta! F19 7 dec 2020 0kommentarer
  • Intervju med Sophia Redenstrand: "Gillar filosofin"

    Från anrika solnalaget AIK ansluter Sophia Redenstrand till KIF Örebros lagbygge inför nästa säsong. Vi snackar fotboll med brommatjejen Sophia: Välkommen till KIF! – Det tackar jag för, utropar Sophia Redenstrand. Hur vill du beskriva dig själv som fotbollsspelare? – Det är lite svårt prata om sig själv, men jag tycker jag är en teknisk spelare som gillar att ha bollen. Jag har en bra vänsterfot för uppspel och skott och är också stark, inte minst i luftrummet, säger Sophia Redenstrand. Du började tidigt med fotboll. Har du hållit på med andra sporter? – Egentligen inte, har bara testat annan sport någon enstaka gång. Jag kommer från en riktig fotbollsfamilj där man hållit på ända sedan min farfars tid, berättar Redenstrand. Du vann det mesta med AIK i år. Hur kändes det? – Det var en helt otrolig känsla! En dröm, att vinna Elitettan och slå poängrekord. Det är jag såklart stolt över. Vad var det som gjorde att du valde KIF Örebro? – Jag har kollat mycket på KIF och gillar KIFs sätt att spela fotboll på. Jag gillar också filosofin att satsa på unga, hungriga spelare som ges ansvar och växer och utvecklas, säger Sophia. Hur bra koll har du på klubben och på Örebro som stad? – Jag har spelat i Örebro ett antal gånger, men staden har jag inte så bra koll på. Sedan känner jag Sara Lilja Vidlund och Ida Lilja. Vad är dina förhoppningar på nästa säsong för klubben och dig själv? – Att man trivs i KIF och får fram en bra sammanhållning i laget. Sedan att vi hittar en gemensam spelidé som vi alltid kan falla tillbaka på och att tränarna har mycket fotbollskunskap som utvecklar oss, funderar Redenstrand. Hur ska det blir att möta din förra klubb AIK? – Oj! Det blir spännande och lite känsligt. Samtidigt blir det en rolig utmaning och en cool känsla. När flyttar du till Örebro och ansluter till truppen? – Jag ansluter i mitten av januari när laget samlas. Flytten är inte klar än, men det blir väl någon vecka innan, avslutar Sophia Redenstrand. Text: Jan Holgersson A-lag 6 dec 2020 1kommentar
  • Forwarden Mathilda Olaisson till KIF F19

    Den målfarliga och snabba forwarden Mathilda Olaisson är nästa spelare i Örebroområdet som valt spel i KIF:s talangverksamhet. Hon lämnar ÖSK (ungdom) för spel hos oss. Det innebär att hon blir den tionde spelaren som presenteras i F19. Finns inga givna vägar till att nå sina drömmar som man har som fotbollsspelare. KIF:s satsning handlar om att fokusera på att ge bästa möjliga chans att nå den där drömmen. Därför gläds köubben varje gång en spelare väljer att fortsätta sin utveckling i KIF. Nästa spelare som gjort det valet är Mathilda Olaisson! – Mathilda är snabb, gillar att löpa in bakom motståndarnas backlinje och målfarlig eftersom hon oftast hittar bra ytor som skapar målchanser. Dessutom väldigt duktig i att ta kloka beslut i sin direkta återerövring. Det känns grymt att hon kommer till F19. säger tränare Mikael Kindgren. Mathilda själv är nöjd med övergången och svarade på den obligatoriska KIF-meningen "Jag satsar mot eliten med KIF Örebro för att..." enligt nedan, – Jag satsar mot eliten med KIF Örebro för att jag tycker det är en bra väg att gå för att nå ett av mina mål att ta mig till Damallsvenskan. Jag älskar utmaningar och är verkligen redo att satsa. Många ambitiösa och duktiga spelare bidrar till kvalité och en bra miljö att utvecklas i. Jag ser fram emot att se hur bra jag kan bli! Välkommen Mathilda! Fler spelarnyheter är att vänta. F19 6 dec 2020 0kommentarer
  • F19 tackar av fyra ”veteraner”

    Även om det kan låta märkligt så har fyra spelare fått lämna KIF Örebro F19 pga att de blivit ”veteraner”, dvs för gamla för verksamheten, Det är Filippa Johansson, Ebba Mannfolk, Ebba Öhrlund, Sabina Grabus. KIF tackar för era insatser i den röda dressen! – I dessa fall handlar det om att det blir för gamla för F19-verksamhet och i dagsläget inte är aktuella för vårt A-lag i OBOS Damallsvenskan. Däremot är det fyra väldigt duktiga spelare som har fortsatta fotbollskarriärer framför sig. Och eftersom de tillhört vår förening under en längre tid har vi varit hjälpsamma att hjälpa de av spelarna som önskat att söka nya klubbar. Detta ser vi som en självklarhet, både mot spelarna men också för att säkerställa att våra elitdrillade spelare som inte fortsätter till A-laget ändå kommer ut i våra regions olika klubbar. Förhoppningen är att de hittar en bra miljö i vilken de kan fortsätta utvecklas och en vacker dag ha möjlighet att konkurrera om en plats i vårt damallsvenska A-lag, säger Mikael Kindgren, tränare i KIF Örebros F19-lag. Kif Örebro tackar dessa spelare för deras tid i klubben! Ida Liljas, också född 2001, framtid i klubben är ännu ej bestämd. Hon för dialoger med A-lagsverksamheten. F19 6 dec 2020 0kommentarer
  • Intervju med Wilma Öhman: "KIF är ett bra steg för mig"

    Det är klart att Wilma Öhman, senast i Umeå IK, ansluter till KIF Örebro till nästa säsong. Vi kollade läget med Wilma: Välkommen till KIF! – Tack så mycket!, utropar Wilma Öhman. Hur vill du beskriva dig själv som fotbollsspelare? – Jag är i första hand en central mittfältare, men är formbar och kan spela på fler positioner. Mina styrkor är bolltrygghet och att jag är bra i spelet en-mot-en. Dessutom löpstark, säger Wilma Öhman. Vad är höjdpunkterna i din fotbollskarriär så här långt? – Jag måste säga att det var när vi gick upp i allsvenskan med Umeå 2019. Sedan finns en del fina minnen från ungdomsfotbollen och det är såklart en ära att vara uttagen i ungdomslandslag, beskriver Öhman. Vad var det som gjorde att du valde KIF? – Jag är väldigt imponerad av det KIF åstadkommit senaste åren! Både resultatmässigt, hur man återetablerat sig i allsvenskan, men också på det sätt man skapat stark individuell utveckling hos många spelare. Jag gillar också det framåtlutande sätt KIF spelar på, beskriver Öhman. Vad fick du för intryck när du och Umeå mötte KIF i år? (KIF vann båda matcherna) – Att det var väldigt tufft! KIF var framåtlutade, aggressiva, löpvilliga och hade ett snabbt spel. Bra, helt enkelt? – Ha, ha! Ja, det jag räknade upp är ju faktiskt det mesta! Vad vet du om klubben och om Örebro som stad? – Jag känner ett par spelare från årets lag och har i kontakterna med klubben fått ett gott intryck. I staden Örebro har jag bara varit en gång, men jag har fått ett bra intryck av den också, men det är inte det viktigaste för mitt val, säger Wilma Öhman. Spelar det någon roll att KIF slutade i mitten av tabellen och inte har varit indragen i bottenstriden senaste åren? – Nu har jag spelat med en nykomling i allsvenskan och det var såklart jobbigt. Jag vill spela kvar i allsvenskan och hoppas och tror att KIF är ett bra steg för mig att ta. Hur vill du beskriva dina förväntningar inför säsongen som kommer? – Det är klart att jag vill utvecklas individuellt som fotbollsspelare. Sedan vill jag att det går så bra som möjligt för KIF Örebro, såsom att vi bättrar på årets sjundeplats i tabellen. Jag vill bidra så mycket jag kan till detta, betonar Öhman. När ansluter du till truppen? – Det blir när laget samlas i januari. Jag ser fram emot det, avslutar Wilma Öhman. Text: Jan Holgersson A-lag 5 dec 2020 0kommentarer
  • Mannström, Zakrisson och Lindbäck fortsätter i F19!

    KIF Örebros F19-lag fortsätter presentera spelare för 2021. Nu är det klart att Rebecka Mannström, Moa Zakrisson och Elin Lindbäck fortsätter i F19! Sedan tidigare är Annie Holst, Alva Hyttinen, Anna Sandberg, Ebba Cabander, Josefine Eklund och Linnéa Wallin klara och redo för att fortsätta utvecklas i regionens enda elitverksamhet. De får sällskap av Elin Lindbäck, Rebecka Mannström och målvakten Moa Zakrisson, som alla fortsätter sin resa i KIFs elitmiljö. – Alla tillhörde truppen i år och tog fina kliv i sin individuella utveckling – de hör hemma i vår talangverksamhet. Vi är är glada att alla tre vill spela kvar och fortsätta utvecklas i vår miljö, säger Mikael Kindgren, tränare i KIF Örebro F19. Noterbart är också att Mannström blev dessutom uttagagen i finska U19-landslaget i år. Såhär sa Mikael Kindgren då: – Jättekul för "Becka" att få denna chans. Välförtjänt sett till att hon utvecklats mycket under året som gått. Hon är duktig på att styra spelet men har också utvecklat sitt spel sista tredjedelen. Vi önskar henne stort lycka till! Spelarna: "Jag vill sikta på eliten med KIF Örebro därför att...": Rebecka Mannström: – Jag siktar på eliten med KIF Örebro därför att jag känner att jag har utvecklats i denna miljö året som varit och tror jag kommer fortsätta utvecklas ytterligare året som kommer. Elin Lindbäck: – Jag siktar på eliten med KIF Örebro därför att jag vill ha chansen till en damallsvensk plats i föreningen a-lag! Moa Zakrisson: – Jag siktar på eliten med KIF Örebro därför att alla i laget ger allt för att bli så bra som möjligt. Det är även den mycket bra miljö där man får bästa möjligheterna att utvecklas och satsa på fotbollen. Just nu har talangverksamheten presenterat nio spelare inför 2021. Och fler kommer! Foton: Rasmus Ohlsson F19 4 dec 2020 0kommentarer
  • Klart: KIF Örebro värvar in talangen Sophia Redenstrand

    KIF Örebro fortsätter bygga en ung och talangfull trupp inför säsongen 2021. Nästa spelare in är det 19-åriga löftet Sophia Redenstrand, som närmast kommer från nyuppflyttade damallsvenska konkurrenten AIK. Avtalet är skrivet på två år. Sophia Redenstrand, med BP som moderklubb, kom till AIKs ungdomsled 2012. 2018 lyftes hon upp i damlaget och har sedan debuten den 27 maj 2018 spelat 58 tävlingsmatcher, tolv mål och 23 målgivande passningar i AIK-tröjan. Redenstrand har dessutom representerat Sverige i både U17- och U19-landslagen. I KIF Örebro är tanken att Redenstrand kommer ta en roll som offensiv ytterback. – Jag är väldigt glad att Sophia valde KIF Örebro och det är återigen ett kvitto på att unga, talangfulla spelare ser Örebro som ett väldigt bra steg på vägen. Sophia är en omskolad vänsterback, med många offensiva kvaliteter och ett otroligt fint tillslag som vi kommer få stor nytta av. Hon kommer passa alldeles ypperligt i den fotbollen som vi vill bedriva och vi ska hjälpa Sophia att ta nästa steg i sin fotbollskarriär, säger Rickard Johansson, tränare i KIF Örebro. "Jag är imponerad av KIF Örebro" AIK sen barnsben – nu är Sophia redo för klubbyte, och det blev KIF Örebro: – Jag har valt att ta klivet till KIF Örebro eftersom jag är imponerad över klubbens satsning på utveckling av unga spelare, och känner att det är något som passar och kan utveckla mig enormt mycket både på och utanför plan, säger Sophia Redenstrand, ny spelare i KIF Örebro, och fortsätter: – Jag är en teknisk spelare som gillar att ha boll och vara delaktig i spelet, och vill med det kunna bidra med ett hårt jobb och bra prestationer. Och vara bidragande till att nå klubbens målsättningar! KIF Örebro fortsätter trumma på med unga hungriga spelare i A-lagstruppen – Redenstrand är en värvning som passar in i den strategin. – En riktigt häftig värvning, om jag får säga det själv. Som går helt i linje med det vi vill bygga. Sophia har bevisat sig i fjolårets och årets Elitettan-säsonger att hon är redo för den här nivån. Hon var starkt bidragande till att ta AIK upp till OBOS Damallsvenskan i år. En talang med ett fint tillslag och teknik. Det känns därför fantastiskt att vi är överens om ett tvåårskontrakt, säger Jonas Karlberg, sportchef i KIF Örebro. Avtalet med Redenstrand löper över två år och hon ansluter till KIF i mitten av januari. Klara för truppen 2021: Karin Lundin, Sara Lilja Vidlund, Nathalie Hoff Persson, Wilma Öhman (över 2022), Carly Wickenheiser, Moa Öhman (över 2022) och Sophia Redenstrand (över 2022). A-lag 4 dec 2020 1kommentar
  • Visa fler nyheter