Cupfinal i Myresjöhus Cup
I morgon är det dags för KIF Örebro att spela final i Myresjöhus cup. Precis som förra året möter laget IFK Hallsberg FK i finalen på Allévallen i Hallsberg. KIF kommer att blanda lite spelare i laget till onsdagens finalmatch. – Vi kommer att ställa upp med ett lag som består både av A-lagsspelare och F19-spelare, informerar Stefan Ärnsved. De båda lagen möttes även förra året i finalen av Myresjöhus Cup, KIF kammade då hem vinsten med 3-9. Publiken är maximerad till 50 personer och vi återkommer sent i morgon kväll med resultat och kommentarer nedifrån järnvägsmetropolen. Text: Jan Holgersson Foto: Rasmus Ohlsson
A-lag
15 sep 2020
1kommentar
Tung förlust för F19 borta mot starkt Växjö
KIF Örebros talanglag reste ned till Växjö på söndagen för match i Svenska Spel F19-serien. Det blev förlust mot ett starkt Växjö DFF på Värendsvallen. – Totalt är de vassare än oss men vi släpper in några mål för mycket för att det ska kännas helt ok, säger Micke Kindgren, tränare i KIF Örebro F19. Växjö startade riktigt bra och KIF hade problem att få till något anfallspel. Växjö var det hetare laget och skickligare i bollhantering. – Vi satte inte varandra i bra situationer, med ett slarvigt passningsspel. Deras 1-0 kommer därför till rättvist, säger Kindgren. KIF Örebro kommer dock mer och mer in i matchen och hittar de ytor som laget pratat om före matchen. Rebecka Mannström gör ett 1-1 på pass från Ida Lilja. Samtidigt ett effektivt Växjö som gör två mål till före halvtid. Efter 45 minuter: 3-1. KIF Örebro hade dock flera chanser framåt i första halvlek, bland annat två frilägen som inte utnyttjas. – Vi måste sätta frilägen som dessa för att hänga med. Växjö gör 4-1 i början på andra och det blir tungt för oss mentalt. Laget kämpar, men Växjö har ett lite högre tempo i sig samtidigt som vi bjuder på några mål i andra. Det håller inte mot ett så skickligt offensivt lag, menar Kindgren. Wilma Forsberg gör KIF Örebros andra och sista mål i matchen. 5-2 på tavlan. Växjös offensiv resulterade dock i ytterligare tre mål och slutresultatet fastställdes till 8-2 när domaren blåste i pipan. – Kort sagt en tuff match mot ett jättestarkt hemmalag. Vi har haft mycket sjukdomar i laget i veckan, vilket påverkat våra möjligheter att förbereda oss som vi vill inför en sådan här matchen. På det spelade A-laget match samtidigt, vilket gjorde att vi inte hade med oss några A-lagsspelare denna gången, något som innebar att vi egentligen bara hade två avbytare att skicka in. Över 90+ minuter blir det slitsamt. Jag vill dock säga att vi inte skyller förlusten på detta, då Växjö imponerade och vann rättvist. Nu laddar vi om inför mötet med Hallsberg på onsdag i finalen av Myresjöhus Cup, avslutar Micke Kindgren. Växjö F19 – KIF Örebro F19 8-2 (3-1) Laget: Moa Zakrisson,Zelda Stadsdahl, Clara Heiche, Annie Holst, Ebba Öhrlund (bytte med Nova Söderström min 46), Ida Adamsson, Elin Lindbäck, Filippa Johansson (bytte med Josfine Eklund min 60), Ida Lilja, Wilma Forsberg, Rebecka Mannström. Också med på bänken: Ebba Mannfolk. Foto: Rasmus Ohlsson Bildtext: Frustrerad Ebba Mannfolk, som var med på bänken men inte helt återställd från skada och vilades därför i mötet med Växjö
F19
14 sep 2020
0kommentarer
Förlust mot FC Rosengård
KIF Örebro tog under söndagseftermiddagen emot FC Rosengård hemma på Behrn Arena i omgång 15 av OBOS Damallsvenskan. KIF Örebro kämpade väl i matchen, men förlorade med 0-3 mot de regerande svenska mästarna. KIF Örebro inledde matchen bra mot FC Rosengård inför de 50 åskådarna på plats. Redan i den andra spelminuten hade Cali Farquharson en målchans som tyvärr inte gick hela vägen i nät. Det första målet kom istället från gästerna i den nittonde minuten, när Sanne Troelsgaard hittade fram till Anam Imo som kunde sätta 0–1 på nick. 0–1 höll i sig till halvtidsvilan. Även i den andra halvleken gick KIF Örebro ut bra och känslan var att KIF mycket väl skulle kunna kvittera. Men så blev det inte, istället var det Rosengårds Anna Anvegård som kunde sätta både 0-2 och 0-3 i minut 70 och 78. KIF Örebro gav aldrig upp och hade ett par chanser för att reducera i matchen, men effektiviteten fanns inte riktigt där. Matchen slutade med förlust och 0-3 på tavlan. – Deras individuella kvaliteter är bättre än våra och det är det som avgör matchen i slutändan. Lagmässigt gör vi en okej match och 1–2 hade kanske varit ett mer rättvist resultat, säger tränare Martin Skogman efter matchen. Nu stundar ett landslagsuppehåll i OBOS Damallsvenskan, nästa match spelas den 28 september borta mot Eskilstuna United. Men, redan på onsdag spelar KIF Örebro distriktsfinal i Myresjöhus Cup mot Hallsberg borta på Allévallen. Det är med andra ord bara att ladda om och komma igen. KIF Örebro – FC Rosengård 0-3 (0-1) Så här spelade KIF Örebro: Mimmi Paulsson-Febo Nathalie Hoff Persson (ut 66), Elli Pikkujämsä, Emma Östlund, Maja Regnås, Lindsay Agnew (ut 67), Freja Olofsson, Ellen Karlsson (ut 76), Nellie Lilja, Sara Lilja-Vidlund, Cali Farquharson Inhoppare: Frida Abrahamsson (in 66), Cajsa Åkerberg (in 67, ut 80), Frida Skogman (in 76), Elin Bengtsson (in 80) Foto: Martin Avedal, MAV Foto
A-lag
13 sep 2020
1kommentar
Klart: KIF Örebro möter Västerås BK30 i Svenska Cupen
Igår lottades den tredje omgången av Svenska Cupen, där de damallsvenska lagen kliver in i turneringen. KIF Örebro kommer att ställas mot Västerås BK30 på bortaplan. I den tredje omgången gör 32 lag upp om platserna i det kommande gruppspelet, i direkt avgörande matcher. Igår blev det klart att KIF Örebro ska möta Division 1-laget Västerås BK30. Västerås BK30 har i de två tidigare omgångarna besegrat Ornäs BK med 1-3 samt Kvarnsvedens IK med 3-0. Vi KIFare minns kanske främst BK30 från den avgörande sista omgången av Elitettan 2018, då KIF Örebro vann med 0-4 och gick upp i OBOS Damallsvenskan. Men faktum är att även förra året möttes KIF Örebro och Västerås BK30 i Svenska Cupens tredje omgång. Då stod KIF som segrare med 1-4. Matchen spelas i Västerås den 7 oktober. Foto: Rasmus Ohlsson
A-lag
12 sep 2020
2kommentarer
KIF Örebro i öppet brev till RF och SvFF om krisstödet
Damallsvenska klubbarna KIF Örebro, Eskilstuna United och Linköpings FC har idag skickat ett öppet brev till Riksidrottsförbundet och Svenska Fotbollförbundet, med kopia till idrottsminister Amanda Lind. Förhoppningen är att bidra till det viktiga beslut som ligger framför fötterna på RF och SvFF just nu. Under fredagseftermiddagen skickades det öppna brevet till RF och SvFF, med kopia till idrottsministern. KIF Örebros ordförande berättar varför: – Just nu förbereds kriterierna inför ansökningsomgången till den nya krismiljarden som idrotten ska få ta del av. För oss i KIF Örebro, som jobbar för tjejers förutsättningar inom fotbollen, är det oerhört viktigt att fördelningen inte blir lika skev som förra gången. Vi har lovat att stå upp för våra idrottande tjejer och det gör vi bland annat med det här brevet till beslutsfattarna på RF och SvFF. Det är nu vi skriver historien och det gör vi tillsammans, säger Fredrik Stengarn, ordförande i KIF Örebro. Här följer brevet i sin helhet: Öppet brev: Lämna inte våra fotbollsspelande tjejer i sticket Till: Beslutsfattare inom Svenska Fotbollförbundet och Riksidrottsförbundet Kopia: Amanda Lind, idrottsminister Hej, Fotbollsåret 2020 kommer gå till historien som ett av de märkligaste i modern tid. Ingen hade kunnat ana att hela samhället skulle skaka och att den svenska idrottsrörelsen skulle gå på knäna. Inte heller hade vi kunnat tro att våra elitfotbollsspelande tjejer skulle lämnas i sticket, i en av de mest utmanande tiderna i den svenska idrottens historia. Ni minns: lagom till midsommarfirandet kom beskedet om fördelningen av Regeringens första krisstöd till elitidrotten, och tolkningen var solklar: tjejerna blev kvar på sidlinjen. Fördelningen blev cirka 96/4 till killarnas fördel. Som ni förstår var detta en stor besvikelse. Inte bara hos oss som jobbar med svensk elitdamfotboll, utan kanske framförallt hos våra utövande tjejer. De som gång efter annan får stå och se på när deras behov och intressen åsidosätts. Ibland av gammal hävd, ibland på grund av okunskap och ibland på oförmåga att agera. Kombinationen av okunskap och oförmåga att agera verkar vara fallet i försommarens krisstöd. Ingen som tar tjejers elitidrottande på allvar kan vara nöjd med utfallet. Samtidigt är det nu vi alla ställs på prov – och möjligheterna att visa färg är som störst. Idrottsminister Amanda Lind har i efterhand varit självkritisk till att hon och Regeringen inte varit tydligare mot er på Riksidrottsförbundet kring jämställdhetsperspektivet på krisstödet. Något ministern kommenterade till Sportbladet den 24 juni. Och i samband med att det stod klart att idrotten nu får en extra krismiljard visade Amanda Lind prov på lyhördhet, då hon i ett inlägg på sin Facebook-sida (2020-09-05) skrev: […] Krisstödet ska rädda verksamhet från att gå under, inte förstärka befintliga orättvisor mellan dam- och herridrotten […] I våra öron lovar detta gott inför den nya fördelningen och vi vill ge en stor eloge till idrottsministern för det engagemang hon visat genom samtal med – och besök hos – oss i elitdamfotbollsklubbarna under sommarmånaderna. Samtidigt: det är ni på Riksidrottsförbundet som fortsatt fått förtroendet av Regeringen att ansvara för denna nya fördelning. Och det är ni på Svenska Fotbollförbundet som sedan ska ta ansvar för situationen inom svensk fotboll och fördelningen till elitklubbarna. Vi känner, med försommarens resultat i färskt minne, ett behov att ge er några medskick: – Glöm inte bort de idrottande tjejerna den här gången, de lider också av pandemins effekter – Det här är offentliga skattemedel – stödet måste delas ut med ett jämställdhetsperspektiv – Ta hänsyn till att dam- och herrfotbollsklubbars förutsättningar ser helt olika ut och att stora skillnader råder, som exempelvis att damklubbarna inte sitter på några stora pengareserver – snarare tvärt om. Låt inte skattemedel spä på de skillnaderna! – Damfotbollsklubbarna fick aldrig en ärlig chans i omgång ett att söka stöd för de budgetposter där vi tappat som mest, där exempelvis sponsring – som ej gick att söka för i omgång ett – står för 43 procent av intäkterna i OBOS Damallsvenskan. Ge oss den chansen denna gången! Fotbollsåret 2020 kommer gå till historien som ett av de märkligaste i modern tid. Ni är med och skriver historien. Vi allesammans kan tillsammans visa att vi brydde oss. Lämna inte våra fotbollsspelande tjejer i sticket – den här gången får fördelningen inte bli 96/4 igen! Med vänliga hälsningar från tre damallsvenska elitklubbar Fredrik Stengarn, ordförande i KIF Örebro DFF, tel: 0735 23 23 32 Lina Bertilsson, ordförande i Eskilstuna United DFF, tel: 0705 84 59 62 Paul Lindvall, ordförande i Linköpings FC, tel: 0702 11 44 82 Foto: Rasmus Ohlsson
KIF Örebro DFF
11 sep 2020
0kommentarer
KIF Örebros Frida Abrahamsson intervjuad i NAs sportpodd
Du kan lyssna på vår lagkapten Frida Abrahamsson i Nerikes Allehandas sportpodd. Hör mer om hur hon ser på sin tid i KIF, karriären och hur hon tänker framåt. Lyssna på podden i Spotify genom att klicka här> Lyssna på podden i Acast genom att klicka här> Lyssna på podden i iTunes genom att klicka här> Foto: Rasmus Ohlsson
A-lag
11 sep 2020
2kommentarer
Rosengård kommer på besök
På söndag kommer fjolårets svenska mästare FC Rosengård på besök till Behrn Arena för match i den femtonde omgången av OBOS Damallsvenskan. Serieledarna Rosengård blir såklart en utmaning som heter duga för våra röda favoriter. Inget lag är dock bättre än att de tappar poäng då och då. För att det ska kunna ske gäller såklart att KIF gör en topprestation på söndag. Senaste mötet lagen emellan glömmer vi. Det var egentligen KIFs enda riktigt svaga insats i årets upplaga av OBOS damallsvenskan, där man i övrigt visat en jämn bra nivå och stabilt spel. 50 personer får se matchen på plats! Du som har säsongskort för 2020 har möjlighet att se matchen på plats! Vi välkomnar 50 personer, men det är viktigt att du föranmäler dig så att vi kan säkerställa att vi håller oss till rätt publikantal. Mer information och anmälan här. Om du inte hör till de 50 lyckliga som får gå se matchen finns möjlighet att se den på Sportbladet Play. Annars besöker du hemsidan söndag kväll där det kommer en matchrapport. OBOS Damallsvenskan - Omgång 15 KIF Örebro - FC Rosengård Söndag 13 september kl. 16.00 Behrn Arena Text: Jan Holgersson Foto: Rasmus Ohlsson
A-lag
10 sep 2020
0kommentarer
Korsbandsskada tvingar Heidi Kollanen till operation
KIF Örebros Heidi Kollanen fick kliva av planen i helgens bortamatch mot Växjö DFF. Den oroande prognosen om en befarad korsbandsskada bekräftades under tisdagen efter att röntgenbilderna blivit analyserade. Beskedet innebär att Kollanen blir borta resten av säsongen och har upp till 12 månader rehab framför sig från det att hon opererats. Heidi Kollanen har startat för KIF Örebro i samtliga matcher i OBOS Damallsvenskan den här säsongen. Två mål och sex assist har lyft henne till toppen av den damallsvenska poängligan. Nu tvingas KIF Örebro klara sig utan Kollanen. Det är bekräftat att den finska landslagsanfallarens korsband är helt av. – Vi lider med Heidi i detta och stöttar i den mån det går. Att dra av korsbandet är en mardröm för en elitfotbollsspelare, så är det. Jag hoppas hon kan få en operationstid så fort det bara går, så hon kan börja fokusera på rehab, säger Stefan Ärnsved, tränare i KIF Örebro. Detta är andra gången i Kollanens karriär som korsbandet går av, så hon vet vad som väntar. – Även om det såklart är tufft nu så vet jag att Heidi, som gjort detta en gång tidigare, kommer jobba målmedvetet för att komma tillbaka till fotbollsplanen. Det är där hon hör hemma, avslutar Stefan Ärnsved. I väntan på operationstid kör Kollanen rehab-träning. Foto: Rasmus Ohlsson
A-lag
9 sep 2020
2kommentarer
Anmälan om publikplats är öppen, till KIF Örebro – FCR 13/9
Som tidigare aviserat har KIF Örebro DFF beslutat att i enighet med gällande direktiv välkomna publik till Behrn Arena. Totalt får 50 personer komma in och platserna är i första hand öreonmärkta för säsongskortsinnehavare samt företagspartners (de som fått en särskild inbjudan). Kraven för tillträde för dig som supporter är att du har ett giltigt årskort för säsongen 2020, har föranmält dig på formuläret nedan samt är frisk och kry. SvFF har också aviserat att personer som ingår i riskgrupper ej får beträda arenorna KIF Örebro vill premiera säsongskortsinnehavarna och företagspartners för säsongen 2020. Därför kommer du som har giltigt säsongskort eller blivit inbjudan via KIFs partnernätverk kunna anmäla dig till en av de 50 platserna till söndagens match mot FC Rosengård, Matchen spelas 13/9 kl 16.00 på Behrn Arena. Grindarna öppnas 15.30. Så gör du: När du säkerställt att du har ett giltigt säsongskort för säsongen 2020 kan du anmäla dig på följande länk: https://forms.gle/LaxDnxfNAzLN2CgN7 (endast 50 personer kommer ges tillträde) Är du Drömsupporter och därmed är månadsgivare på 100 kr / månad? Då är du berättigad ett säsongskort och kan därmed anmäla dig till söndagens match. Du hämtar ut ditt Drömsupporter-säsongskort i samband med våra matcher, i entrén. KIF Örebro förbehåller sig dock rätten att neka tillträde på arenan. På plats ska publik följa de ordningsregler som instrueras. Respketera detta. Det kommer ej heller ske någon kioskförsäljning, för att minska risken för smittspridning. Ta med eget fika. Foto: Rasmus Ohlsson
A-lag
7 sep 2020
2kommentarer
KIF Örebro välkomnar den extra krismiljarden till idrotten
Under lördagen blev det klart att Regeringens förslag om en extra krismiljard blir av, detta rapporterar flera medier vid lunchtid. Bland annat SVT Sport. Regeringen ska ha klubbat igenom förslaget som därmed blir verklighet i finansminister Anderssons ändringsbudget som presenteras nästa vecka. Regeringen och stödpartierna är överens om en extrakrismiljard. Detta blev klart under lördagen. – Regeringen var tydlig redan för ett par veckor sedan att vi vill det här och nu är jag glad att vi är överens om det här med Centern och Liberalerna, säger idrottsminister Amanda Lind till Radiosporten. KIF Örebros ordförande Fredrik Stengarn välkomnar den extra miljarden. – Hela idrottsrörelsen har varit i gungning – och har det fortfarande tufft. Jag tror inget hade kunnat föreställa sig hur tufft det här året skulle bli. Därför har den halvmiljard som Regeringen sköt till i våras varit livsviktig, att det nu tillkommer en extra krismiljard till svensk idrott är fantastiskt. Det visar att politikerna förstått vilken nytta idrotten gör runt om i vårt avlånga land, säger Fredrik Stengarn, och fortsätter: – Nu är det extremt viktigt att Regeringen och Riksidrottsförbundet samt för vår del Svenska Fotbollförbundet tar till sig av den kritik som framfördes i juni mot hur fördelningen av det förra krisstödet blev. För fotbollens del blev fördelningen 96-4 till herrarnas fördel. Det var och är direkt oacceptabelt och ett slag i magen för flick- och damfotbollen. Vi måste få till en mer jämlik fördelning i det här stödet för alla våra fotbollsspelande tjejers skull! Det finns mycket som tyder på att det kommer ske en justering av riktlinjerna. – Efter att riksdagen har fattat beslut om den (budgeten) kommer vi att presentera de närmare riktlinjerna för den här miljarden. Det kommer regeringen att tillsammans med Riksidrottsförbundet att ta fram med utgångspunkt från vilka lärdomar man har efter den förra halva miljarden till idrotten, säger Lind till Radiosporten. KIF Örebro fick ta emot 321 746 kronor i förra omgången. Varav 49 000 kronor var stödet till ungdoms- och breddidrotten, och resterande stöd till elitsektionen.
KIF Örebro DFF
5 sep 2020
0kommentarer
Visa fler nyheter