Inför bortamatch mot Piteå
På söndag är det dags för den andra matchen i OBOS damallsvenskan när KIF Örebro ställs mot svenska mästarna från 2018, Piteå. Det året spelade KIF Örebro i Elitettan, men när lagen möttes förra året var det plus för KIF, då man vann både borta och hemma. Lagen inledde årets serie med varsin målrik match. KIF spelade en galen match mot Eskilstuna som slutade 3-3, medan Piteå vann över nykomlingen Umeå borta med 2-3. A-laget åker uppåt redan på lördag och bor fyra nätter i Umeå. På söndag åker sedan laget de 25 milen upp till Piteå över dagen för att spela matchen. Vi önskar laget trevlig resa och lycka till på matcherna, och återkommer med röster uppifrån Piteå söndag kväll. OBOS Damallsvenskan - Omgång 2 Piteå IF DFF - KIF Örebro Söndag 5 juli kl. 16.00 LF Arena Följ alla matcher i OBOS Damallsvenskan via Sportbladet Play! Text: Jan Holgersson Foto: Rasmus Ohlsson
A-lag
2 jul 2020
2kommentarer
Lägeskoll med Stefan Ärnsved: "Vi kunde tagit tre poäng"
Vi passar på att stämma av med coach Stefan Ärnsved såhär ett par dagar efter den galna premiärmatchen där KIF kryssade mot Eskilstuna på Behrn Arena. Hur går dina tankar såhär ett par dagar efter seriepremiären? – Vi gör en helt okej premiärmatch. Vi var nervösa innan, men jag tycker att vi kom ut och gjorde en stark insats och kämpade hårt i 97 minuter. Vårt grundspel var lite bättre än Eskilstunas och jag är väldigt nöjd med att vi gjorde tre mål, säger Stefan Ärnsved. Vad är du mest nöjd med och vad vill du helst förbättra? – Jag är generellt nöjd med vårt anfallsspel, men vi behöver slipa på några detaljer i vårt försvarsspel. Nöjd med en poäng? – Direkt efter slutsignalen var jag nöjd med en poäng. Men, nu när jag tittat på matchen i efterhand var jag inte nöjd utan tycker nog vi kunde tagit tre poäng, funderar Ärnsved. Ser du några överraskningar i övriga resultat i premiären? – Göteborgs överkörning av Kristianstad förvånade mig. Jag trodde inte de skulle vinna så stort, för Kristianstad är bra i år. I övrigt tycker jag det var väntade resultat. Nu gäller en tripp till Norrland. – Yes! Vi åker på lördag och bor fyra nätter i Umeå. På söndag åker vi till Piteå för match och efter matchen åker vi tillbaka till Umeå. Måndag och tisdag tränar vi på matcharenan i Umeå och eventuellt gör vi någon mer grej innan det är dags för match mot Umeå på onsdag. Efter den matchen drar vi hemåt, informerar Ärnsved. Vilka utmaningar finns i detta? – Det är att matchförberedelserna med sömn, mat med mera nu görs gemensamt istället för att varje spelare gör sina förberedelser hemma innan match. Det finns för- och nackdelar med det. Hur bra koll har vi på Piteå och Umeå? - Jag såg matchen när de möttes. Umeå ser bra ut, en spännande nykomling. Piteå är tunga och spelar med en klassisk 4-4-2-uppställning, vilket jag hoppas ska passa oss bra. Vi önskar trevlig resa! – Man tackar, avslutar Stefan Ärnsved. Vi återkommer givetvis med mer om matcherna uppe i norr. Text: Jan Holgersson Foto: Daniel Lubner, Retouched Reality
A-lag
29 jun 2020
0kommentarer
Oavgjort i premiären
Det blev en målrik inledning av OBOS Damallsvenkan när KIF Örebro spelade 3-3 mot Eskilstuna United. KIF inledde matchen med en för KIF:s del mer ovanliga uppställningen 3-4-3. Totalt sett var KIF det bättre laget i halvleken med framgångsrikt presspel som gjorde att Eskilstuna periodvis hade svårt att få igång något eget spel. 1-0 kom redan efter 12 minuter då Frida Abrahamsson slog en hög frispark från egen planhalva som målvakten totalt missbedömde då bollen studsade över denne och i mål. Huvuddomaren tvekade om bollen var över linjen, men dömde mål efter några sekunder, sannolikt efter att ha konsulterat linjedomarna. Bollen var klart inne. Eskilstuna kvitterade efter 24 minuter då man utnyttjade en frispark från högerkanten. Resten av halvleken var KIF det bättre laget och skapade några chanser, medan Eskilstuna hade några farliga spelvändningar. Andra halvlek var ännu mer intensiv och olidligt spännande på slutet. KIF var det spelförande laget större delen av halvleken, men Eskilstuna skapade också chanser och var det bättre laget på slutet när man gick för ett segermål. Eskilstuna tog ledningen tidigt i halvleken efter ett olyckligt självmål på en hörna. KIF jobbade sig in i matchen och Cali Farquharsson visade klass när hon sprang ifrån Eskilstunaförsvaret och kvitterade. KIF tog också ledningen genom ett nytt klassmål, när Heidi Kollanen snyggt knorrade in en frispark i bra läge, som Nellie Lilja fixat. Eskilstuna kvitterade sedan på slutet efter ett inlägg från vänsterkanten som i trängseln framför mål tog på en KIF-spelare och gick i mål. Det blev också slutpunkt målmässigt för denna trevliga, jämna, intensiva och tuffa premiärmatch. – Vi gjorde en bra match. Det var tufft och tätt, men det är vad vi har längtat efter i sex månader. Jag tycker vi fick en bra start på seriespelet, kommenterade Elli Pikkujämsä efter slutsignalen. KIF Örebro – Eskilstuna United DFF 3-3 (1-1) Målskytt KIF: Frida Abrahamsson, Cali Farquharson, Heidi Kollanen Målskytt Eskilstuna: Loreta Kullashi, Självmål x 2. Varningar: Ellen Karlsson, KIF och Felicia Rogic, Eskilstuna Matchens lirare: Heidi Kollanen, KIF och Fanny Andersson, Eskilstuna Så här spelade KIF Örebro: Målvakt: Mimmi Paulsson Febo Utespelare: Frida Abrahamsson, Emma Östlund, Maja Regnås, Sara Lilja Vidlund (ut 68), Elli Pikkujämsä (ut 82), Nellie Lilja, Cali Farquharson, Nathalie Hoff Persson, Karin Lundin och Heidi Kollanen. Inhoppare: Cajsa Åkerberg (in 68), Ellen Karlsson (in 82) Text: Jan Holgersson Foto: Rasmus Ohlsson
A-lag
27 jun 2020
1kommentar
Seriepremiär mot Eskilstuna
I morgon är det äntligen dags. Seriepremiär, och premiärmotståndare är Eskilstuna United DFF som kommer på besök till Behrn Arena. Lite av ett derby direkt, alltså. KIF och Eskilstuna har mötts ett antal gånger senaste året och statistiken är jämn. Eskilstuna vann senaste mötet, en träningsmatch i Eskilstuna, så KIF jagar alltså revansch. Matchen spelas som bekant utan publik, följ istället alla matcher i OBOS Damallsvenskan via Sportbladet Play. Vi önskar laget lycka till och återkommer med en matchrapport i morgon kväll. Köp en stödbiljett till matchen så fyller vi vår digitala läktare i premiären av OBOS Damallsvenskan 2020! Var med och stötta laget i premiären genom att köpa en digital stödbiljett till matchen. Fortsätt "gå på match", var med och ta en för laget! Köp stödbiljetter via vår insamling på TAENFÖRLAGET.SE (Swish) eller sätt in en slant på BG 609-9915 om du inte har möjlighet att swisha. Och! Missa inte vårt Uppsnack inför säsongen. Du ser hela avsnittet på vår Youtubekanal >> https://youtu.be/n0xOu-TclbA OBOS Damallsvenskan - Omgång 1 KIF Örebro - Eskilstuna United Lördag 27 juni kl. 16.00 Behrn Arena Text: Jan Holgersson Foto: Daniel Lubner, Retouched Reality
A-lag
26 jun 2020
1kommentar
KIF Örebro Studio: Säsongsuppsnack 2020!
SÄSONGSUPPSNACK 2020! Premiär! För första gången någonsin kan du hänga med in i KIF Örebro Studio! Vi har spelat in ett studioprogram till er supportrar, inför starten av OBOS Damallsvenskan. Ordförande Fredrik Stengarn debuterar som programledare och gästas av våra tränare Stefan Ärnsved och Martin Skogman, samt spelarna Nathalie Hoff Persson och Emma Östlund. Det pratas försäsong, premiär, träning i regn, shorts kontra långbyxor och massa annat! Du ser hela avsnittet på vår Youtubekanal >> https://youtu.be/n0xOu-TclbA PS. På http://www.obosdamallsvenskan.se hittar du också det officiella ligauppsnacket!
A-lag
25 jun 2020
0kommentarer
F19 vann mot Rynninge
På onsdagskvällen spelade KIF Örebros talanglag F19 match mot Rynninge IK på Grenadjärvallen, en match som KIF vann med 1-2. – Vi tar ledningen tidigt i matchen då Ida Adamsson fälls i straffområdet och tar han om straffen själv på bästa sätt. I anfallet efter tilldelas också Rynninge en straff, som Moa Zackrisson i vårt mål räddar, berättar Mikael Kindgren, tränare i F19. Spelet i första halvlek var lite trevande från KIFs håll, stabilt defensivt men till följd av lite slarv i passningsspelet offensivt hade laget svårt att etablera spel. Rynninge lyckades inte kvittera i den första halvleken och KIF kunde gå till pausvila med ledningsmålet. – Andra halvlek fortsätter i ungefär samma stil. Vi har några riktigt bra anfall men också perioder där vi gör det för svårt för oss själva och stressar i passningsspelet. Försvaret var stabilt och Moa är trygg i målet, berättar Mikael Kindgren. I den andra halvleken kommer Rebecka Mannström till ett skottläge, men målet görs av Nova Söderström på retur. KIF utökade därmet sin ledning till 0-2. – Matchen spelades i tryckande värme och det påverkande såklart spelarna i båda lagen, konstaterar Kindgren. Trots bra lägen att utöka ledningen ytterligare är det Rynninge som sätter dit 1-2-målet. Efter det är de dock aldrig riktigt nära att kvitterna. – Vi hade med hela fem spelare från Adolfsberg, som dessutom sänkte medelåldern rejält på vårt lag. Alla fick mycket med speltid då vi roterade friskt i elvan. Det var kul att se att spelarna står upp bra med ett så ungt lag mot ett seniorlag, avslutar Mikael Kindgren. Nu går F19 på ett tre veckor långt uppehåll, och kör sedan igång igen i juli med fullt fokus på seriestarten i augusti. Foto: Rasmus Ohlsson
F19
25 jun 2020
0kommentarer
Fyll vår digitala läktare i seriepremiären!
Följ vår seriepremiär hemma från soffan! Det är derbykänslor direkt när KIF Örebro tar emot Eskilstuna United hemma på Behrn Arena i seriepremiären. Köp en stödbiljett till matchen så fyller vi vår digitala läktare i premiären av OBOS Damallsvenskan 2020! Vi ser väldigt mycket fram emot att se alla er supportrar på plats igen, men fram tills att det är möjligt kan du vara med och stötta oss genom att köpa en digital stödbiljett till matchen. Fortsätt "gå på match", var med och ta en för laget! Köp stödbiljetter via vår insamling på TAENFORLAGET.SE (Swish) eller sätt in en slant på BG 609-9915 om du inte har möjlighet att swisha. OBOS Damallsvenskan - Omgång 1 KIF Örebro - Eskilstuna United Lördag 27 juni kl. 16.00 Behrn Arena Följ alla våra matcher via Sportbladet! Foto: Rasmus Ohlsson
A-lag
23 jun 2020
0kommentarer
Med KIF-koden får du 20 procent på Elite Hotels i sommar
Bo på hotell och stötta KIF? Jajamen! I sommar ska du ange KIF Örebros rabattkod vid alla bokningar hos Elite Hotels. Med KIF-koden får du 20 procent rabatt på din vistelse – och Elite ger sedan 5 procent av boknignsvärdet till KIF Örebro. En helt fantastisk deal som gäller till sista augusti. Du bor flott och stöttar samtidigt vår allas favoritklubb Alltså: • 20 % rabatt på alla bokningar fram t.o.m. 31 augusti 2020 • Gäller på alla rumskategorier - från enklare standardrum till stora sviter • Erbjudandet gäller på alla Elite Hotels 39 hotell – från Kiruna i norr till Malmö i söder • Hotellen har hundrum - familjens älskling kan också följa med Använd KIF-koden vid bokning på www.elite.se eller ring Elite Hotels Service Centre på telefon 0771-788 789. Kod: "KLUBBKIFO" Sprid ordet!
KIF Örebro DFF
22 jun 2020
0kommentarer
Förlust i genrepet borta mot Linköping
KIF Örebro genrepade nere i Östergötland mot Linköpings FC i eftermiddags. Matchen slutade med förlust, 3-1 - trots många KIF-chanser. Vi hör efter med coach Stefan Ärnsved om matchen. Hur vill du beskriva matchen? – I första halvleken blev vi för låga i vårt försvarsspel och föll hem för mycket. Det gjorde att de hade stort bollinnehav och vi fick inrikta oss på kontringar. Vi skapade fyra riktigt bra chanser på kontringar, så trots underläge med 2-0 var första halvlek chansmässigt jämn. I andra halvlek var vi mer aggressiva, men vid ett tillfälle blev vi åter för låga och Linköping straffade oss med att göra 3-0. Efter det avslutade vi matchen jättebra och skapade 6-7 chanser på slutet, berättar Stefan Ärnsved. Visade den starka avslutningen på mental styrka hos oss? – Absolut! Trots ett stort underläge visade spelarna stor mental styrka som gick för att vända matchen ända fram till slutsignalen. Det ska de ha stort beröm för, utropar Ärnsved. Vad var bra idag? –Kontringarna var bra. De gav oss många målchanser. Vad var mindre bra? – Det var att vi var ängsliga i försvarsspelet, tycker Ärnsved. Hur var insatsen jämfört med matchen mot Uppsala i söndags? – Även då var vi ängsliga i försvarsspelet, men då kunde vi rätta till det redan efter 20 minuter. Nu tog det ända till paus. Däremot var vårt kontringsspel mycket bättre idag än mot Uppsala. Vi önskar trevlig midsommar och ser fram mot seriepremiären! – Tack för det, avslutar Stefan Ärnsved. Linköpings FC - KIF Örebro 3-1 (2-0) Målskytt KIF Örebro: Frida Skogman Text: Jan Holgersson Foto: Tina Sikh
A-lag
18 jun 2020
1kommentar
Genrep inför premiären – Träningsmatch mot Linköping
Tredje matchen på kort tid spelas i morgon då KIF Örebro åker till Östergötland för att möta LInköpings FC i en träningsmatch. Det är en bra match att spela för KIF, efter som man tidigare haft haft svårt just med Linköping, förlust i båda mötena i fjol. Sviter och trender är till för att brytas och det hoppas vi sker även i morgon. Vi önskar laget lycka till i matchen, som blir genrepet inför premiären av OBOS Damallsvenskan nästa vecka. Matchen livesänds hos NA, se den här! Linköpings FC – KIF Örebro Torsdag 18 juni kl. 15.00, Linköping Arena Text: Jan Holgersson Foto: Daniel Lubner, Retouched Reality
A-lag
17 jun 2020
1kommentar
Visa fler nyheter