• Nu öppnar föranmälan till KIF Örebro Training Camp 2020!

    SPELA OCH TRÄNA SOM ELITEN Förra året arrangerade vi KIF Örebro Training Camp för fotbollsmotiverade tjejer 12-16 år gamla. Vi blev 46 deltagare som i fyra dagar fick hänga med spelare och ledare ur KIF Örebros A- och F19-lag. Nu öppnar vi upp föranmälan för 2020 – är du intresserad av träna som eliten? Så snart vi vet hur corona-pandemin påverkar det damallsvenska spelschemat kommer exakta datum och tider, men preliminärt sker KIF Örebro Training Camp i augusti. Föranmälan är inte bindande och du behöver inte betala förrän datumen spikats och du valt att bekräfta platsen. VAR EN DEL AV ÖREBROS FOTBOLLSELIT I FYRA DAGAR Du som är fotbollsmotiverad tjej, 12–16 år (född 2004-2008), och nyfiken på livet som elitfotbollsspelare har nu chansen att föranmäla dig till vårt Training Camp. Under KIF Örebro Training Camp 2020 får du fyra roliga, spännande och lärorika dagar tillsammans med spelare och tränare från KIF Örebro DFFs A-lag och F19-lag, med erfarenheter från landslag och ungdomslandslag. Fokus » Träning, fys, teori och kost Tränare » KIF Örebros A-lagstränare Stefan Ärnsved och Martin Skogman, spelare från A-laget samt spelare och tränare från talanglaget F19. Plats » Rosta Gärde och Behrn Arena Kostnad » 1 500 kronor. I priset ingår även lunch, mellanmål, campträningströja samt vattenflaska. ANMÄLAN OCH BETALNING Föranmälan görs via detta formulär. Betalning via faktura. Observera att ingen faktureras förrän det är klarlagt att KIF Örebro Training Camp kan genomföras. Obs! Begränsat antal platser. KIF Örebro DFF 26 maj 2020 0kommentarer
  • Lång intervju med vinnarskallen Nellie Lilja – del 1

    NELLIE LILJA, VINNARSKALLEN FRÅN SKÅNE, DEL 1: "DET LÅTER KANSKE DIVIGT, MEN..." KIF Örebros mittfältare Nellie Lilja har vuxit upp med idrotten i familjen och fotbollen vid fötterna. Hon har beskrivits som talangfull redan från starten i Husie IF och karriären har ångat på uppåt och gett henne en plats i svensk elitfotboll. Så vad var det som fick henne att söka en ”nystart” av karriären – och vad tog henne till KIF Örebro säsongen 2020? I denna längre intervju uppdelad i två delar kommer Nellie dela med sig av sin historia och vad hon ser framför sig i karriären. Skånedottern Nellie Lilja, född den 28 februari 1999, älskar fotboll. Det är så hon uttrycker det. Hon har hunnit med fler matcher på den absoluta elitnivån i Sveriges två högsta serier OBOS Damallsvenska och Elitettan än vad mång andra spelare i hennes ålder kan stoltsera med. Men det måste finnas något mer där som driver henne. Över en kopp kaffe ställer vi frågan: vem är Nellie Lilja? Hon tänker efter en stund. Och svarar sedan på kristallklar (!) skånska: – Nellie är en positiv och ambitiös tjej med hjärtat på det rätta stället. Hon vill mycket med sitt fotbollsspelande och har alltid brunnit för fotbollen. Samma fotboll som format henne, även om andra idrotter också varit en del i hennes liv. Målmedveten från tidig ålder och siktet inställt uppåt och framåt. Det är Nellie Lilja. Vad är det i fotbollen som du älskar? – Jag har funnit glädjen i fotbollen. Den har lärt mig att vara en förebild, ledare och också gjort mig till en god kommunikatör. Den har bidragit till att forma mig socialt. Sen har jag alltid älskat att tillhöra gruppen och laget – att vinna och förlora tillsammans. Gemenskapen. Redan som femåring fastnade Nellie för att spela fotboll. Då i moderklubben Husie IF. Från start fick hon spela i ett mixlag med flickor och pojkar. – Det låter ju lite divigt, men jag minns hur jag redan efter första träningen kände mig bättre än de andra i laget, säger Nellie med ett leende. Jag bad ganska snabbt om att få spela med äldre. Ett par-tre årskullar upp spelade några kompisar till Nellie i ett rent flicklag. Efter att ha känt på hur det var att träna med dem så fick hon också ta plats i det laget. – Då var det den positiva känslan i att få spela fotboll med dem som var avgörande. Det kändes jättebra. Och i Husie IF blev hon kvar – med besked. Lilja tog plats i klubben A-lag – som spelade i Division 3 – redan vid 12 års ålder. De flesta av hennes lagkamrater var närmare 30 år. – En otroligt häftig känsla att ta klivet in i A-laget. Min storasyster (Lisa) hade tagit klivit dit något år före mig, så en drivkraft var också att få spela tillsammans med henne – och att bevisa att hon inte var bättre än mig, säger Nellie och skrattar. Kort därpå gjorde de varandra sällskap till LB07s talanglag F19. Nellie var 13 år och Lisa 16 år. – Det var ett bra steg för mig. Det blev en bättre matchmiljö och jag fick spela med andra tjejer som var mer i min egen ålder. Men jag hade nytta av erfarenheterna från att möta äldre spelare med A-laget i Husie IF. Att ta steget tillsammans med syrran var väldigt kul, det gläder mig att vi fått spela tillsammans under en period. Nellie vittnar om hur relationen med sin syster Lisa (Lilja) varit viktig för hennes framgångar på planen. – Vi har alltid förstått varandra och peppar varandra till bättre resultat. Men också stöttat när det varit tufft. Det är för mig ovärderligt. Tillsammans med mina föräldrar så har hon hjälpt mig att ta mig dit där jag är idag. Vi är en idrottsfamilj ut i fingerspetsarna och alla förstår vad som krävs för att lyckas på den absoluta toppen. Mina föräldrar har väl i princip gjort två saker med sina liv: jobbat och sett mig och Lisa idrotta. Syrran valde tillslut friidrotten istället. Något hon blev framgångsrik på med en rad SM-guld i medaljskåpet och landslagsäventyr. Nellie fortsatte med fotbollen. Efter ett år i LB07s F19-lag blev Nellie erbjuden ett A-lagskontrakt. – Känslan var: ”Wow”. Men jag förstod nog aldrig hur stort det egentligen var att ta klivet in i ett elitlag redan vid 15 års ålder. De låg i Elitettan, Sveriges näst högsta serie, konstaterar Nellie, och fortsätter: – Det gav mig mycket rutin eftersom jag dessutom fick starta alla matcher och det var väldigt häftigt. Tränarna såg vad jag gick för och jag blev bedömd för vad jag levererade på planen, inte för min ålder. Levererade man så fick man spela. Om jag levererade på träningarna och i matcherna så gav det betalt. Det har jag alltid gillat. I princip hela Nellies liv bestod av fotboll under tonåren, inte minst då hon gick på fotbollshögstadie också. Var det inte träning och seriespel så var det cuper. En favorit var Gothia cup. – Den har varit en stor del i mitt fotbollsliv. Har varit med och vunnit Gothia cup tre gånger i rad, och blivit utsedd till matchens lirare i två av finalerna. De är minnen för livet! Fotboll. Fotboll. Fotboll. Hur var det med det sociala livet då? – Socialt liv?? Nä det fanns det inte tid för… Skämt åsido, jag levde ju för fotbollen och mitt sociala umgänge fick jag där. Det var fotboll och skola. Fotbollen har ju format mig och jag skulle inte vilja göra om något val jag gjort. Dessutom har jag alltid varit noggrann med skolan, så det har funkat bra för mig. Och känslan av att spela i Elitettan var ju magisk! Det blev 84 matcher i LB07 för Nellie. Och hon hann uppleva en av sin fotbollskarriärs hittills största händelser: hon var med och spelade upp LB07 i OBOS Damallsvenskan 2016. – Det var en otroligt häftig känsla. Jag minns det så väl. Vi spelade borta i Östersund och vann med 3-1. Det är ju hur stort som helst att ha hjälpt en klubb att gå upp i Sveriges högsta serie. Det var ett sätt att ge tillbaka till LB07 som betytt och gett mig massor, säger en märkbart stolt Nellie. Säkrat ett damallsvenskt kontrakt – check. Men landslaget då? Du kunde väl inte låta din syster vara ensam om att representera Sverige? – Haha! Nej, hur hade det sett ut?..... ----fortsättning följer. Håll utkik efter del 2 i intervjun med Nellie Lilja! Foto: Rasmus Ohlsson (actionbild) Bildbyrån (profilbild) A-lag 25 maj 2020 1kommentar
  • KIF Örebro DFF i samarbete med MyLoppis

    Registrera ett konto på MyLoppis, och ge samtidigt ett viktigt ekonomiskt stöd till KIF Örebro DFF. MyLoppis är föreningslivets egen köp- och säljtjänst som just nu växer snabbt med föreningar runt om i hela Sverige. När du registrerat dig på MyLoppis stöttar du samtidigt KIF Örebros ungdomsverksamhet. Du kan välja om du vill stötta ett specifikt lag när du registrerar dig på tjänsten. Sedan kan du lägga upp obegränsat antal annonser per månad. Prova MyLoppis gratis i 30 dagar! Nu kan du testa MyLoppis gratis i 30 dagar. Därefter kostar tjänsten endast 45 kronor/månad och kan avslutas när du vill. 20 kronor går oavkortat direkt till KIF Örebro, varav 10 kronor går direkt till det KIF-lag du angett vid registrering, och 10 kronor till ungdomssektionen centralt i klubben. >> Registrera dig genom denna länk för att ta del av erbjudandet. · I fältet "Lag / Grupp" (valfritt) kan du skriva ex: "F07". Väljer du inget lag går samtliga 20 kronor till KIFs ungdomssektion centralt. · I fältet "Medlems namn" (valfritt) skriver du ditt namn, ex. "Hanna Karlsson". Enkelt, Reklamfritt, obundet för alla · Lägg upp obegränsat med annonser. · Redigera, spara favoriter, skicka meddelanden med mera · Reklamfritt · Miljömedvetet · Bra för plånbok - enkelt att "tjäna pengar". · Enkelt att värva användare via SMS · Inga dolda eller extra avgifter · Avsluta när du vill Vanliga frågor om MyLoppis Följ MyLoppis och ta del av nyheter, evenemang & tävlingar: Facebook Instagram Om MyLoppis Den största utmaningen för svenska idrottsföreningar är att få intäkterna att täcka utgifterna. MyLoppis är den första digitala köp- & säljtjänsten, öppen för alla och med syfte att bidra till en hållbar ekonomi för idrottsföreningar. Tjänsten är till för de 3,1 miljoner medlemmar som finns i idrottsföreningar och de nästan 6 miljoner svenskar som köper och säljer saker på internet. Tjänsten ryms i telefonen och kräver minimal administration från såväl förening, medlemmar och idrottsföräldrar. MyLoppis är geografiskt oberoende, enkelt att använda och bra för miljö, folkhälsa, förenings- & privatpersons plånbok. KIF Örebro DFF 22 maj 2020 0kommentarer
  • McDonald’s är fortsatt trogna KIF Örebro

    – PARTNERSKAPET LYFTER FLICK- OCH DAMFOTBOLLEN I EN TUFF TID Det finns en fin historia mellan McDonald’s i Örebro och KIF Örebro DFF. McDonald’s är nämligen ett av de partnerföretag som stöttat klubben i vått och torrt i flera års tid. 2020 är inget undantag: McDonald’s fortsätter lyfta flick- och damfotbollen tillsammans med KIF Örebro. Familjeföretaget McDonald’s i Örebro är en bekant aktör för de flesta örebroare och inte minst det lokala idrottslivet, som de stöttat på olika sätt genom åren. Företaget startades 1984 av Åsa Johansson, som därmed blev den första kvinnliga McDonald’s-franchisetagaren i Europa. Samma Johansson var dessutom ordförande i KIF Örebro 2009 – 2011. Det karaktäristiska gula McDonald’s M:et har genom åren blivit en självklar detalj på KIF-dressen. 2020 blir inget undantag, då McDonald’s – trots att det är en tuff tid för hela samhället – valt att fortsätta partnerskapet. – Vi tycker det är viktigt att det finns en stark elitidrott med förebilder i Örebro. Det gör att barn och ungdomar har något att blicka mot och inspireras av – Örebros tjejer och killar ska ha både kvinnliga och manliga förebilder. Vi lever dessutom i en tid där det finns allt för många som blir stillasittande, där har idrottsrörelsen en viktig uppgift att inspirera till ökad rörelse, säger Magnus Pojen, VD på McDonald’s i Örebro, och fortsätter: – I KIF Örebro har vi en klubb som jobbar för just detta och de är en av de största spelarna inom damidrotten i Örebro. Om KIF tillsammans med oss på McDonald’s kan locka fler tjejer att börja spela fotboll så är det bra för framtiden på alla sätt. Därför är det viktigt att vi i näringslivet fortsätter stötta KIF Örebro i rådande pandemi, eftersom klubben behöver oss mer än någonsin. KIF Örebros klubbchef Björn Andersson vittnar om den fina relationen mellan McDonald’s och KIF Örebro: – Det är otroligt viktigt för Örebros idrottsliv att ha en stark aktör om McDonald’s i stan. De tar ett enormt ansvar på flera plan och den långa relationen oss emellan vittnar om McDonald’s långsiktighet i sina åtaganden. Det är engagemang som dessa som skapar bättre förutsättningar för tjejer att kunna hitta till och utvecklas inom fotbollen. De har visat sitt engagemang inte minst när de var en av de första företagen att meddela oss att de skulle stanna kvar som partner 2018, när vi halkade ner i Elitettan, säger han och fortsätter: – Det är inte bara tuffa tider för oss klubbar utan också för restaurangnäringen. Därför behöver vi komma ihåg att det är väldigt viktigt att Örebro fortsätter stötta restaurangerna, och i synnerhet engagerade aktörer som McDonald’s! Magnus Pojen, som hoppas fotbollssäsongen ska komma igång snart, avslutar med att tippa KIF Örebros placering i år: – Det bästa hade varit om COVID-19 försvann, det ställer till det på alla sätt. Men när säsongen väl kommer igång så tror jag KIF kommer göra det bra, då klubben visar på bra ledarskap och klok strategi. Jag tippar att KIF kommer trea! INFO: Vet du hur McDonalds startade? McDonald’s startade 1954 när Ray Kroc upptäckte bröderna McDonalds restaurang i San Bernadino i USA. Bröderna Dick och Mac serverade högkvalitativa hamburgare – och det gick snabbt. Sedan dess har McDonald’s vuxit till att bli ett av världens ledande varumärken inom mat och service, med 36 000 restauranger i över 100 länder. Sveriges första McDonald’s-restaurang öppnade 1973 i Stockholm, 11 år senare kom hamburgerrestaurangen till Örebro. Idag är McDonald’s Sveriges största restaurangkedja med ca 200 restauranger från Luleå i norr till Ystad i Söder och de serverar omkring 400 000 gäster varje dag. I Örebro finns McDonald’s restauranger på fyra ställen: Våghustorget, Marieberg, Västhaga och Söder. Läs mer på www.mcdonalds.se Foro: Daniel Lubner/Retouched reality KIF Örebro DFF 19 maj 2020 0kommentarer
  • OBOS Damallsvenskan planerar för start 27-28 juni

    OBOS Damallsvenskan har fått ett nytt preliminärt startdatum: helgen 27-28 juni, under förutsättning att Folkhälsomyndigheten (FHM) säger OK till spel vid informationstillfället de lovat hålla i början av juni. KIF Örebro välkomnar det nya startdatumet. De damallsvenska klubbarna hade under söndagen tillsammans med Elifotboll Dam (EFD) ett ordförandemöte för att fatta beslut om nytt startdatum för OBOS Damallsvenskan. Detta med anledning av den information som FHM gick ut med i fredags, där de berättat att de ämnar återkomma först i början av juni med besked om huruvida tävlingsmatcher på seniornivå kan genomföras. – Utifrån en avvägning mellan sportsliga och komersiella förutsättningar så har vi landat i helgen 27-28 juni. Men det bygger självfallet helt och hållet på att FHM säger att det fungerar, säger Fredrik Stengarn, ordförande i KIF Örebro, och fortsätter: – Ett datum ger oss en ny ram att förhålla oss till. Det betyder att vi nu kan ställa om verksamheten för att jobba mot start den helgen. Det välkomnar vi, eftersom det kommer bli en intensiv säsong med 22 tuffa omgångar. Elitettan-klubbarnas ordföranden hade också möte under söndagen och bestämde att Elitettan ska komma igång 14 juni. SvFF och EFD arbetar nu för att lägga en ny planering utifrån de nya startdatumen. Totalt handlar det om 22 damallsvenska omgångar och 26 Elitettan-omgångar. Läs EFDs pressmeddelande här> KIF Örebro DFF 18 maj 2020 0kommentarer
  • KIF Örebro backar "Inte ensam aldrig glömd"

    Initiativet "Inte ensam aldrig glömd" stöttar barn, unga och vuxna som utsatts för övergrepp och som följd lider av psykisk ohälsa. Grundare är Erik Grönberg som själv utsattes för övergrepp som barn. Idag använder han sin berättelse för att sprida kunskap och hopp till andra utsatta. Initativet har släppt tröjor vars intäkter stöttar både initiativet och föreningarna. Nu uppmanar KIF Örebros Frida Abrahamsson klubbens supporters och medlemmar att backa initiativet. – Alla barn ska få vara barn. Inget barn ska behöva utsättas för övergrepp och just därför tycker jag att projektet är ett oerhört viktigt arbete för att hjälpa den som blivit utsatta att förstå att du är aldrig ensam och heller aldrig glömd med din historia. Det här är ett jättefint samarbete mellan idrotten och ett initiativ som syftar till att tillsammans att stötta utsatta barn. Genom att köpa en tröja bidrar du till att ge barn som farit illa den hjälp och stöttning de behöver, samtidigt som du stödjer oss i KIF Örebro och vår ungdomsverksamhet, säger Frida Abrahamsson, lagkapten i KIF Örebros damallsvenska A-lag. – I den rådande situationen behöver vi tillsammans hjälpas åt. Därför har vi lanserat Team Collection där allt överskott från varje såld tröja i denna specifika kollektion går oavkortat till ens favoritlag. G.ör ett livsviktigt ställningstagande samtidigt som du stöttar klubben i ditt hjärta, förklarar Erik Grönberg, grundare av "Inte ensam aldrig glömd". Vill du som supporter visa ditt engagemang i frågan och stå bakom initiativet tillsammans med KIF Örebro? Beställ KIF-tröjan, ta en selfie och publicera under på sociala medier med hashtaggarna #inteensamaldrigglömd #enselfieförbarnensskull #kiforebro BESTÄLL HÄR> Allt överskott från varje såld tröja skänks oavkortat till vår ungdomsverksamhet. KIF Örebro DFF 15 maj 2020 0kommentarer
  • Se Sportbladets "Segertåget: 100% KIF Örebro"

    Längtar du efter OBOS Damallsvenskan? Det gör vi också. Sportbladet, som de kommande tre åren ska sända alla damallsvenska matcher har släppt serien Segertåget, där samtliga lag i OBOS Damallsvenskan analyseras och gästas av spelare. Stilla fotbollsabstinensen med Segertåget: 100% KIF Örebro! >> Se Segertåget: 100% KIF Örebro här! Sportbladets expert Kristoffer Bergström spekulerar i hur det kommer att gå för KIF i år tillsammans med analyser. Gäst i programmet är KIF Örebros egna Nathalie Hoff Persson! Alla Segertåget-avsnitt är gratis, du behöver endast skapa ett konto hos Sportbladet Play. A-lag 12 maj 2020 0kommentarer
  • Uppskjuten seriepremiär och lottad distriktscup

    OBOS Damallsvenskan har sedan tidigare flyttats fram till den 31 maj. Under söndagen kom beskedet att premiären inte kommer att starta enligt plan och skjuts upp ytterligare. I dagsläget är inte något nytt startdatum satt, men Folkhälsomyndigheten och fotbollens parter väntas ha ett möte i veckan för att kunna lämna nytt besked. KIF Örebros sportchef Jonas Karlberg kommenterar beslutet: – Det är först och främst beklagligt att serien skjuts upp ytterligare, men det är inget vi kan göra något åt under rådande situation. Vi respekterar såklart Folkhälsomyndighetens riktlinjer och restriktioner men samtidigt är det jättetråkigt att vi inte kan eller får spela matcher. – En del klubbar förespråkar redan nu en enkel serie med elva omgångar, men vi vill påbörja OBOS Damallsvenskan så fort vi får klartecken att göra det. Vi är väl förberedda och vill spela fotbollsmatcher så snart vi bara får, konstaterar Jonas Karlberg. Det finns tre olika scenarion som Elitfotboll Dam och Svenska Fotbollförbundet arbetar med och ser som möjliga alternativ: – Start i mitten av juni (med 22 omgångar) – Start i början av juli (ett tightare spelschema med 22 omgångar) – Start i mitten av augusti (enkel serie med 11 omgångar) Läs mer hos efd.se. Distriktscupen Myresjöhus Cup lottad Samtidigt har även distriktscupen Myresjöhus Cup lottats. KIF Örebro, som är regerande mästare, kliver in i semifinalen och ställs då mot Rynninge borta på Grenadjärvallen. Om Folkhälsomyndigheten tillåter planeras matchen att spelas den 14 juni. Finalen är sedan planerad till i början av juli. Foto: Daniel Lubner A-lag 11 maj 2020 1kommentar
  • KIFs ordförande om ekonomiska nuläget och inslag i SVT

    Idag lyfte SVT Örebro i ett inslag hur corona-pandemin slår mot KIF Örebro. Ordförande Fredrik Stengarn utvecklar resonemanget i inslaget här på hemsidan. >> Se inslaget i SVT Örebro här Hur mår klubben? – Vi mår givet omständigheterna okej. Ungdomsverksamheten löper på och påverkas inte så mycket, samtidigt som elitverksamheten i princip står helt stilla. A-laget fokuserar sin tid på träning. Corona-pandemin slår hårt mot vår kommersiella elitverksamhet. Intäktskranen är i princip avstängd samtidigt som vi fortfarande har utgifter. Det handlar främst om personalkostnader, där vi förhoppningsvis dämpat effekten tack vare möjligheten till permitteringar, samt arena- och plankostnader. Det är inga enorma summor i reella tal, men för oss är det mycket pengar. Varje extra intäktskrona inom damfotbollen gör enorm skillnad, både om den tillförs eller som i det här fallet tas bort. – Många undrar hur detta påverkar oss, det värmer med alla KIF-hjärtan som klappar för klubben och som verkligen bryr sig. Vi har valt att vara transparenta både externt och internt. Vi har kontinuerlig intern corona-information och vi hade så sent som i måndags informationsstund med A-lagstruppen om läget. Det är viktigt för oss. Hur ser det ut med idrottsstödet från Regeringen via Riksidrottsförbundet? – Ansökan ska in nästa vecka. Vi kan ansöka om kompensation för faktiska kostnader vi tvingats ta samt uteblivna intäkter från bland annat Örebrocupen och A-lagets inställda seriematcher. Samtidigt är Riksidrottsförbundet tydliga med att de kommer allokera mest pengar till ungdomsidrotten. Och hos oss är det inte på ungdomssidan vi har utmaningar, utan effekterna är på elitverksamheten i form av främst uteblivna partnerintäkter. Men Riksidrottsförbundet har sagt att uteblivna partner- och medieintäkter ej täcks i detta stöd, så dessa kan vi inte ansöka om kompensation för. Ett tungt besked till elitklubbar som lever på dessa intäkter. Så vi får se vad det blir för ersättning i slutändan. Hur agerar klubben? – Vi sitter inte stilla i någon båt. Istället försöker vi aktivt hitta nya intäkter med bland annat KIF-travet, insamlingen Ta en för laget och lite annat. Även om det är relativt små belopp så är det viktigt att inte sluta intäktsarbetet. Med några viktiga partneravtal som ligger frysta i avvaktan av corona så är vi också öppna för förslag från näringslivet. Vi måste vara öppna för allt just nu, från mindre partnerskap till större avtal inklusive exempelvis namnrättigheter för klubben. Parallellt pågår också ett strategi- och varumärkesarbete internt, något som årsmötet gav oss i uppdrag att driva, för att stärka KIF Örebros position. Vi vill vara redo när det här vänder. Och vad betyder allt detta för damfotbollens utveckling? – Dels att Sveriges högsta fotbollsliga på damsidan ännu inte har klartecken att starta, och det är ju det som drar ned brallorna på vår kommersiella verksamhet. Inga matcher, inga intäkter. Jag hoppas att viruset saktar ned spridningen så att Folkhälsomyndigheten känner att det är säkert för människors hälsa att ge klartecken för spel även på elitnivån. Även om det blir spel inför tomma läktare, så är vi positiva till att köra igång. Om inte seriestarten sker i sommar blir det oerhört tufft för oss att överleva detta. Och det kommer vara fler klubbar som får det tufft – något som kan slå mot damfotbollens utveckling. Det är inte unikt för damfotbollen, hela idrottsvärlden kämpar. Det handlar bara om olika ekonomiska summor – utmaningen för oss är att vi exempelvis inte har några "fantasilöner" att dra ned på för att skapa luft och likviditet. Vi måste jobba smart och optimera de medel vi har. – Det är samtidigt en damfotboll som är på frammarsch och mycket positivt bubblar. VM-succé förra sommaren och OBOS Damallsvenskan har tecknat tv-avtal med Aftonbladet, vilket gör att ligan fått en stark nationell mediepartner. För oss betyder det enormt mycket kommersiellt. Du går inte in med pengar i damfotbollen för att vara snäll, utan för att det faktiskt ger massor tillbaka både ekonomiskt och socialt. 2020 såg ruggigt bra ut för damfotbollen med allt detta med sig in i året, och ett intressebyggande OS som stundade i sommar. Jag tror och hoppas vi tar oss igenom det här, damfotbollen har blivit tillräckligt stark för att klara detta i stort, men om det inte blir något seriespel i år kommer många elitklubbar få kasta in handduken är jag rädd. Det vore olyckligt. Påverkas andra delar av KIFs verksamhet? – Ja och det är förmodligen det viktigaste uppdraget vi har: att bedriva förebildsarbete för unga tjejer och killar. Vi har ett oerhört viktigt uppdrag att i synnerhet få fler tjejer att börja spela fotboll men också fortsätta spela längre upp i åldrarna. Barns fysiska rörelse är väldigt låg i Sverige och bland flickor är det bara 22 procent som rör sig tillräckligt (1 timme per dag) utanför skoltid. Därför känns det trist att rådande situation går ut över det arbetet. Men också klubbens samhällsengagemang i stort drabbas, som besök ute i länet eller integrationsinsatserna vi gör i exempelvis Vivalla. – Samtidigt försöker vi köra digitala lösningar med förbildsbyggande på Instagram och tips & trix-videos så kidsen kan hålla igång själva. Men det ersätter aldrig fullt ut det där personliga mötet mellan spelare och ungdomar. Tack för lägesrapporten! Vill du stötta KIF Örebro? Klicka här! KIF Örebro DFF 7 maj 2020 0kommentarer
  • Intervju med Cajsa Åkerberg: "Accepterat hur läget är"

    Så här mitt i coronatider bryter vi av med lite fotbollssnack med nykomlingen från Eskilstuna, Cajsa Åkerberg. Hur känns det att spela för KIF Örebro? – Det känns verkligen jättebra, har trivts så bra sen första dagen vi började träna med laget i januari, utropar Cajsa Åkerberg. Hur var det att lära känna de nya lagkamraterna och Örebro som stad? – Det var hur lätt som helst! Alla var så inbjudande och snälla. Sedan var det även några bekanta ansikten, så det var också en trygghet i början. Örebro som stad är verkligen jättetrevlig och mysig på alla sätt, jag är positivt överraskad! Vårsäsongen har ju inte precis blivit som vanligt. Hur tänker du om det? – Det är väl såklart många olika tankar från dag till dag, i vad man känner kring det, men någonstans så har man ändå landat och bara accepterat hur läget är. Det är ju trots allt lika för alla, säger Åkerberg. Kan det vara en fördel för oss som har många nya i laget, att säsongsstarten dröjer? – Absolut! Det skulle jag helt klart säga. Vi får mer tid till att lära känna varandra som fotbollsspelare, vilket är en fördel för att bli mer samspelta på fotbollsplanen. Hur vill du beskriva dig själv som fotbollsspelare? – Jag skulle beskriva mig själv som en lagspelare som är bra på att sätta mina medspelare i bra lägen. Bra spelförståelse och speluppfattning på planen. Vad vill du se från dig själv och från KIF när säsongen väl kommer igång? – Jag vill ta för mig på planen och sen vill man ju alltid bidra med poäng. Som lag vill jag se oss som hungriga och orädda, samt att vi spelar med självförtroende, avslutar Cajsa Åkerberg. Text: Jan Holgersson Foto: Daniel Lubner A-lag 6 maj 2020 1kommentar
  • Visa fler nyheter