• Seger över Alingsås!

    KIF Örebro spelade årets femte match när Elitettan-laget Alingsås FC besökte Behrn Arena under lördagseftermiddagen. KIF vann matchen med 3-2 och är därmed uppe i fem raka segrar. Stefan Ärnsved tycker till om matchen. Grattis till segern! Hur vill du beskriva matchen? – Tackar! Vi gjorde en ganska dålig första halvlek där Alingsås gjorde två mål på omställningar. Vi var långsamma, stillastående och slarviga, inte alls bra. Vi pratade ihop oss i halvtid och reducerade snabbt till 1-2. Andra halvleken var helt okey och vi gick verkligen för segern. Vi lyfte in massor med bollar i Alingsås straffområde vilket till slut gav resultat då vi vände och vann matchen, berättar Stefan Ärnsved. Var den reduceringen tidigt i andra halvlek viktig? – Det var den! Den gav oss energi som hjälpte oss att vända matchen. Vad var bra i den här matchen? – Det är alltid viktigt för anfallare att göra mål, vilket Karin Lundin gjorde två gånger om. Sedan gjorde Ida Hammarland, som vi lånat in från Sturehov, ett bra inhopp. Ska bli kul att följa hennes utveckling framöver, tycker Ärnsved. Vad var mindre bra?- – Att vi blev alldeles för statiska, avvaktande och stillastående i anfallsspelet. Däremot var försvarsspelet som helhet okey. Om en vecka är det tävlingsmatch i cupen mot Uppsala. Hur förbereder vi oss för den matchen? – Först gäller det att gå igenom och lära oss av matchen vi just spelade. Sedan ska vi få tillbaka alla spelare som är på olika landslagsuppdrag. Därefter ska vi förbereda oss för matchen mot Uppsala. Förhoppningsvis är också Cali Farquharson spelklar till dess, avslutar Stefan Ärnsved. KIF Örebro – Alingsås FC 3-2 (0-2) Målskytt KIF Örebro: Karin Lundin 2, Rebecka Mannström Så här spelade KIF Örebro: Målvakt: Mimmi Paulsson Febo Utespelare: Frida Abrahamsson, Frida Skogman, Maja Regnås, Cajsa Åkerberg, Ida Adamsson, Emilia Pelgander, Nathalie Hoff Persson, Elin Bengtsson, Karin Lundin och Ida Lilja. Inhoppare: Rebecka Mannström, Clara Heiche, Ida Hammarland Text: Jan Holgersson Foto: Rasmus Ohlsson A-lag 7 mar 2020 1kommentar
  • Valberedningens förslag till styrelse i KIF Örebro DFF

    Valberedningen för KIF Örebro DFF meddelar härmed nomineringarna till styrelsen inför årets årsmöte: Valberedningen för KIF Örebro har i år haft en lika rolig som inspirerade uppgift. Vi har mött en lång rad spännande kandidater som alla visat starkt engagemang för KIFs vision och uppdrag. Vårt fokus har legat på att hitta de kandidater som bäst kompletterar befintlig styrelse och stärker styrelsens kompetens inom såväl marknadsföring / försäljning som ungdomsfotboll och talangutveckling. Vi är glada att nu kunna presentera ett team med en rad starka profiler som tillsammans ska höja den strategiska nivån i styrelsens arbete och samtidigt öka ambitionsnivån i relation till både ungdomslagen, A-laget, publiken, sponsorerna och omgivande samhället. KIF Örebro är nu redo att ännu tydligare axla ledartröjan inom damfotbollen i Örebro. Vi passar också på att tacka alla de kandidater som tagit sig tid att träffa oss och delge sina perspektiv på KIF. Möjligheten finns alltid att bidra till KIFs fortsatta arbete, via utskott eller arbetsgrupper, varför vi uppmuntrar dem som vill att höra av sig till kansliet. Vi önskar KIF Örebro ett lyckat årsmöte och många spännande beslut i den nya styrelsen. För valberedningen, Pia Engwall (ordförande) Sofia Strömberg Katarina Lindholm Nominerade till KIF´s styrelse inför verksamhetsår 2020: Omval Ordförande 1 år: Fredrik Stengarn Omval ledamot 2 år: Jonas Karlberg Nyval ledamot 2 år: Mikael Fällman Johan Gabrielsson Jonsson Sebastian Moberg Sofia Thorell Nyval revisor 1 år: Åsa Genter (Grant Thornton) Nyval revisorssuppleant 1 år: Anna-Lena Persson (Grant Thornton) Sedan tidigare sitter Karin Nordmark (vice Ordförande), Linda Holmqvist och Sandra Norling i styrelsen. För frågor, kontakta Pia Engvall: 070 390 66 63 KIF Örebro DFF 6 mar 2020 0kommentarer
  • Alingsås FC besöker Örebro

    På lördag den 7 mars är det dags för årets femte match då Alingsås FC kommer på besök till Behrn Arena. Då får vi se om våra röda favoriter KIF Örebro bärgar femte raka segern, eller om Alingsås har andra idéer och sätter käppar i hjulet för det. KIF har inte mött Alingsås på senare år såvitt jag kan minnas och frågan är om vi någon gång mött dem? Lägg gärna en kommentar på nyheten om du har koll på det! Vi stämmer av lite med coach Martin Skogman. Hur nöjda är ni med genomförandet av cupmatchen mot Mallbacken? – Vi var inte så nöjda med matcherna mot Kvarnsveden och Hammarby, men matchen mot Mallbacken var ett steg i rätt riktning igen. Vi gjorde då mer av de saker som vi tränar på och vill bli bättre på. Då pratar vi framför allt om anfallsspelet. Förvarsspelet har varit bra i eget straffområde hela tiden. Där behöver vi bara bli lite bättre att försvara oss tillsammans lite högre upp i banan, beskriver Martin Skogman. Vad tror du om matchen mot Alingsås på lördag? – Jag har ingen riktig koll på Alingsås som lag, men har i alla fall en del koll på spelarna i deras lag. Vi kommer inte fokusera så mycket på motståndarna innan matchen, utan ta de taktiska besluten vi behöver under matchens gång, beroende på vad de gör. Vi hoppas som vanligt att vi ska ta tag i matchen, vara spelförande och skapa flest målchanser. Alingsås är "bara" nykomlingar i Elitettan. Finns det risk för att vi underskattar dem? – Nej, det tror jag inte! Vi har gjort det lite i andra matcher i år och märkt vad det gör med vårt spel. Jag räknar därför med att det inte händer igen, utan att vi kör från början till slut. Vi saknar 6 spelare på olika landslagsuppdrag, vilket gör att det blir andra spelare som nu måste visa framfötterna och ta för sig. Det ska bli spännande att se vilka som tar det ansvaret!, utropar Martin Skogman. Vad vill du se från KIF på lördag? – Att de spelare som kanske inte spelat lika mycket förut nu tar chansen som de nu kommer att få! Men också att vi fortsätter vinna och göra mål. Vi är ett bra lag med en bred trupp och det vill vi visa på lördag. Vi kommer också testa en del F19-spelare under matchen och det är också bra för föreningen, plus att man hoppas att någon av dem tar chansen, avslutar Martin Skogman. Vi önskar lycka till på lördag och återkommer med en matchrapport lördag kväll. Matchstart 13.00 på Behrn Arena. Text: Jan Holgersson Foto: Rasmus Ohlsson KIF Örebro DFF 5 mar 2020 0kommentarer
  • Hallå där, Frida Abrahamsson – läget just nu?

    Vi kollar läget med förra årets lagkapten Frida Abrahamsson, som hör till dem som var med och spelade upp KIF Örebro i OBOS Damallsvenskan för två år sedan. Vi var nykomlingar men hängde lätt kvar i OBOS Damallsvenskan förra året. Hur känns det inför årets säsong? – Det känns bra, ska bli kul med ett andra år i OBOS Damallsvenskan! Det blir en utmaning, för det sägs ju att andra året är svårare. Som nykomling är man ju ofta väldigt taggad, vilket vi också var i fjol och nu gäller det att vi fortsätter vara lika hungriga i år som vi var då. Samtidigt är det också en klar fördel för våra förberedelser att ha spelat ett år i allsvenskan. Nu vet vi ju precis vad som gäller, säger Frida Abrahamsson. Vad är viktigt att ta med från förra året? – Framförallt ska vi ta med oss att vi är ett lag, en grupp, som jobbar stenhårt för varann. Det räcker faktiskt ganska långt bara det. Spelare har lämnat och nya har kommit. Vad tycker du om årets spelartrupp? – Vi är en jättebra grupp! Jag tycker vi fått in goa tjejer i laget. Vi kommer bra överens även utanför planen och jag tror att det gör att vi hittar varann bättre och hjälper varann ute på plan också, beskriver Abrahamsson, och avslutar: - Många av de nya har ju spelat i OBOS Damallsvenskan och vet vilket jobb och vilka förberedelser som krävs för att vinna matcher där. Det är såklart bra. Text: Jan Holgersson Foto: Rasmus Ohlsson A-lag 4 mar 2020 0kommentarer
  • Fyra snabba till Moa Öhman

    Våra duktiga målvakter Ann-Sofie Gripenberg och Mimmi Paulsson Febo har i år fått sällskap av Moa Öhman, med förflutet i Piteå och nu senast i Kungsbacka. Vi kollar läget: Hur känns det nu efter drygt en månad i KIF? – Tack, det känns bara bra! utropar Moa Öhman. Var det ett svårt beslut att skriva på för KIF? – Nej! Det var ett ganska lätt val. Klubben tog kontakt med mig och gav ett bra intryck med bra struktur och seriös organisation. Spelarna verkade hungriga och dessutom kände jag Frida och Martin sedan tidigare, berättar Öhman. På vilket sätt skiljer sig KIF från Kungsbacka? – Väldigt stor skillnad! Det känns verkligen att KIF Örebro är en allsvensk förening som kan sina saker. Hur märks det? – Organisationen är mer stabil, träningsmängden är större och målvaktsträningen är mycket bättre, beskriver Moa och avslutar: – Jag ser verkligen fram emot säsongen! Text: Jan Holgersson Foto: Rasmus Ohlsson A-lag 27 feb 2020 1kommentar
  • Kollanen och Pikkujämsä uttagna i finska landslaget

    KIF Örebros finska A-lagsspelare Heidi Kollanen och Elli Pikkujämsä är uttagna i det finska A-landslagets trupp till Cypern-lägret i början av mars. Tillsammans med tidigare fem KIF-spelare som är uttagna till svenska landsuppdrag skickar klubben totalt sju spelare på landslagsuppdrag. Förra året fick Heidi Kollanen sällskap av Eveliina Summanen till landslagssamlingarna. I år är det istället nyförvärvet Elli Pikkujämsä som gör Kollanen sällskap. Båda är uttagna i förbundskapten Anna Signeuls trupp. På Cypern-samlingen kommer de möta Tjeckien, Thailand och Slovakien. Foto: Daniel Lübner och Rasmus Ohlsson A-lag 27 feb 2020 1kommentar
  • Seger i Svenska Cupen mot Mallbacken

    KIF inledde Svenska Cupen på bästa möjliga sätt då anrika Mallbackens IF besegrades på bortaplan i Sunne. 1-4 slutade matchen. Vi fick tag på coach Stefan Ärnsved strax efter matchen: Grattis till segern! Hur vill du beskriva matchen? – Det tackar vi för! Vi fick den överlägset bästa matchstarten vi fått när vi gjorde 0-1 redan efter 50 sekunder! Vi fick hörna direkt och en hörnvariant friställde Heidi Kollanen som gjorde mål. Kort därefter vann Sara Lilja Vidlund en 50/50-situation och lyfte bollen i mål, men inte långt därefter reducerade Mallbacken på en spelvändning. Spelet jämnades ut och resten av halvleken var jämn. Vi ändrade en del i halvtid. Det gjorde att vårt spel blev bättre och vi gjorde också två mål till. Mallbacken avslutade matchen bra och skapade några chanser innan matchen tog slut. Sammantaget speglar resultatet matchen, beskriver Stefan Ärnsved. Var vi illa ute någon gång? – Nej, det tycker jag inte. Vad var särskilt bra i matchen? – Det var att vi skapade chanser just på det sätt vi tränat på att göra. På så sätt kopplade vi träningen till matchen och det var bra, tycker Ärnsved. Vad är viktigast att förbättra? – Vi behöver bli lite mer kompakta både i anfall och försvar. Ibland hade vi lite för långt lag. På den punkten behöver vi förbättra oss till nästa match, avslutar en trots det nöjd Stefan Ärnsved. KIF har därmed fått en kanonstart på säsongen med fyra raka segrar. Nästa match är en träningsmatch den 7 mars då Alingsås kommer på besök till Behrn Arena. VIDEO: Se höjdpunkterna från dagens match här! Mallbackens IF – KIF Örebro 1-4 (1-2) Målskytt Mallbacken: Irvina Bajramovic Målskyttar KIF Örebro: Heidi Kollanen 2, Sara Lilja Vidlund, Frida Abrahamsson Så här spelade KIF Örebro: Målvakt: Mimmi Paulsson Febo Utespelare: Frida Abrahamsson, Emma Östlund, Maja Regnås, Cajsa Åkerberg (ut 76), Nellie Lilja, Nathalie Hoff Persson, Ellen Karlsson (ut 60), Sara Lilja Vidlund (ut 86), Heidi Kollanen, Karin Lundin Inhoppare: Elli Pikkujämsä (in 60), Emilia Pelgander (in 76), Ida Adamsson (in 86) Text: Jan Holgersson Foto: Daniel Lubner, Retouched Reality A-lag 23 feb 2020 1kommentar
  • Referat F19: IFK Hallsberg FK - KIF Örebro

    I en match där blåsten spelade en stor roll, blev det tyvärr förlust med 1-3 mot nyblivna division 1- laget IFK Hallsberg. Lätt storm blev full storm i andra och oerhört svårspelat . Första ändå helt ok spel men flera positiva delar att ta med. Försvarsspelet betydligt bättre dock släpper vi in två mål där Hallsberg ställer om snabbt, så de defensiva omställningarna får vi gnugga lite extra på. Anfallsmässigt ofta bra fram till sista 1/3 där vi inte är nog beslutsamma. Målet gör vi i första och Manne är den som sätter dit den. 2-1 i paus och därefter en svår halvlek där det var spel på en kant konstant på grund av blåsten. Vi har chanser till 2-2 men istället för Hallsberg 3-1. Vi tar med oss ett betydligt bättre uppbyggnadsspel och uppställt försvarsspel än senast. Vi får fortsätta jobba på sista 1/3 och våra defensiva omställningar. /Mikael Kindgren, F19 F19 23 feb 2020 0kommentarer
  • Inför Svenska Cupen borta mot Mallbacken

    Efter tre framgångsrika träningsmatcher är det på söndag dags för match i Svenska Cupen! Vi har kommit fram till gruppspelet där KIF ingår i samma grupp som Piteå, Mallbacken och IK Uppsala Fotboll. Av totalt fyra grupper går segrarna ur varje grupp vidare till semifinal. På söndag väntar alltså Mallbacken på bortaplan. Matchen är planerad att spelas på Fryxellska skolans konstgräsplan i Sunne, men vid dålig väderlek flyttas matchen till Karlstad Airdome. Vi hör coach Stefan Ärnsved: Har de tre träningsmatcherna gett de svar ni önskat? – De svar vi fått är att vi kommit ganska långt i hur vi försvarar vårt eget straffområde. Där är vi nöjda med de principer tjejerna jobbar efter i matcherna. Det som inte sitter till hundra procent ännu är hur vi förhindrar motståndarnas speluppbyggnad samt hur vi skapar målchanser. Där har vi en bit kvar, beskriver Stefan Ärnsved. Vad har överraskat mest i träningsmatcherna? – Jag tycker kanske inte vi haft så mycket wow-faktor ännu, men viljan hos tjejerna att jobba hårt i 95 minuter är kul att se. Vi ska möta Mallbacken, som spelar en division under oss, på bortaplan. Hur ser du på den utmaningen? – Under 2018 mötte vi Mallbacken tre gånger och lyckades med en oavgjord och två förluster i de mötena, så vi vet att deras spelsätt passar oss väldigt dåligt. Men jag förväntar mig att vi ska vinna en sådan här match, men det kommer verkligen inte att bli en lätt utmaning. Vi måste därför vara väldigt noggranna i allt vi gör, betonar Stefan Ärnsved. Vad blir särskilt viktigt i den matchen? – Det är att fokusera på att vara noga i våra principer och se till att klara av att hålla bolltempot uppe. Vad vill du se från KIF Örebro på söndag? – Att det lyser om spelarna! Jag vill också se att de har kul tillsammans på planen och sliter stenhårt för varandra, avslutar Stefan Ärnsved. Matchstart på söndag den 23 februari klockan 16.00. Text: Jan Holgersson Foto: Rasmus Ohlsson A-lag 21 feb 2020 1kommentar
  • Fem KIF-spelare på landslagsuppdrag

    Inte mindre än fem spelare från KIF Örebros A-lag har blivit uttagna till landslagsuppdrag för U23-, F19- respektive F16-landslagen. Tre spelare till U23-landslaget KIF Örebros Moa Öhman, Emma Östlund och Nellie Lilja är uttagna till den trupp som ska spela landskamper mot Nederländerna och Norge den 6 mars och den 10 mars. Matcherna spelas i Marbella. Här hittar du truppen i sin helhet. F19 laddar för EM-kval Sara Lilja Vidlund tar återigen plats i F19/01-truppen. Laget åker till La Manga och möter Polen, England och USA som uppladdning inför EM-kvalet. Hela F19/01-truppen kan du läsa här. Läger på Bosön för F16 Emilia Pelgander är uttagen till F16/04-landslaget som samlas för läger på Bosön vid månadsskiftet februari-mars. Klicka här för att se hela truppen samt träningstider. A-lag 20 feb 2020 1kommentar
  • Visa fler nyheter