• Läget, Frida Abrahamsson?

    Så här mitt i höstmörkret kollar vi läget med el capitano Frida Abrahamsson, som nyligen förlängde sitt kontrakt med KIF Örebro. Du förlängde nyligen kontraktet med KIF. Var det ett svårt beslut? – Jag har trivts väldigt bra i KIF och i Örebro under mina två säsonger här, så jag har inte funderat speciellt mycket på att andra alternativ skulle vara intressanta utan jag visste rätt tidigt att jag gärna ville fortsätta vara en del av KIF. Vi presterade bra som lag och spelade bra fotboll så när vi blev klara för OBOS damallsvenskan även nästa säsong så har jag inte haft något annat fokus än på att stanna. Det känns som att vi precis har påbörjat en bra resa i klubben och den vill jag fortsätta vara en del av, säger Frida Abrahamsson. Om du blickar tillbaka, hur går dina tankar kring säsongen som gått? – Som nykomlingar hade vi inte så höga förväntningar på oss utifrån och många tippade oss som ett eventuellt lag att åka ur serien. Jag tycker att vi som lag redan från början var säkra på att vi var ett lag att räkna med och vi trodde på vårt mål att hålla oss kvar. Vi har som lag gjort många starka prestationer säsongen igenom och i andras ögon "överraskat" resultatmässigt. Säsongen med det här gänget har varit otroligt rolig och jag känner mig stolt över vad vi som lag presterat tillsammans, beskriver Abrahamsson. Vad är viktigaste förklaringarna till att det gick bättre än vad många tippade att det skulle gå för oss? – Laget och klubbens tydliga mål om att hålla oss kvar i damallsvenskan och viljan att jobba för att lyckas uppnå det målet, tycker jag såklart spelar in i att vi lyckades bra på många sätt. Men jag tror framförallt att den lagsammanhållning och gruppdynamik som vi har haft i laget har varit viktigast av allt. Det är extremt roligt att tillhöra ett lag med dessa tjejer och viljan som fanns att springa för varandra ute på planen var helt klart avgörande! Vad skillnaden nu i att stå inför säsong två i allsvenskan jämfört med för ett år sedan när vi var nykomlingar? – Det är egentligen exakt samma jobb som ska läggas ner inför kommande säsong som det var inför denna. Såklart är förväntningarna utifrån högre på ett lag som gjort bra resultat och inte längre är nykomlingar. Skillnaden för oss är väl att vi vet vad som väntar oss. Vi känner till motståndarlagen bättre och vi vet vilka tuffa matcher vi kommer stå inför. Men, för oss som spelare och lag gäller det förbereda sig på att med samma inställning som förra året vilja vinna varje match och göra maximala prestationer varje vecka, förklarar Frida Abrahamsson. Hur vill du beskriva dina förväntningar inför nästa säsong? – Jag ser redan nu otroligt mycket fram emot nästa säsong! Jag hoppas såklart att många av tjejerna som varit med i år blir kvar över nästa säsong också så vi kan fortsätta att bygga vidare på det vi påbörjat tillsammans. Annars är mina förväntningar att det kommer bli många otroligt roliga matcher att se fram emot, med, förhoppningsvis, mycket folk som stöttar oss på läktarna! Du som lagkapten, har du någon speciell roll i att få in de nya spelare som kommer i laget? – Jag tycker att vi som lag har hjälpts åt väldigt bra med att få de nya tjejerna att känna sig välkomna och som en del av KIF, men givetvis blir det ett litet extra ansvar för mig att se till att alla kommer i ordning i sin nya stad och trivs hos oss. Men det är för mig bara roligt att lära känna alla nya vänner med en gång!, utropar Abrahamsson. Det dröjer ju inte jättelänge innan vinterns cupmatcher drar igång. Vi har haft svårt i vintermatcherna, dags att ta en seger?! – Som tur är så slipper vi vänta allt för länge med att få spela tävlingsmatcher igen! Vi ska ju upp till Piteå redan i februari och jag räknar med bra resultat när de tre cupmatcherna är färdigspelade, avslutar Frida Abrahamsson. Text: Jan Holgersson Foto: Rasmus Ohlsson A-lag 29 nov 2019 0kommentarer
  • KIF Örebro värvar in finsk landslagsback

    KIF Örebro DFF har gjort klart med finska landslagsbacken Elli Pikkujämsä, närmast från FC Honka. Pikkujämsä skriver på för två år. Spelare för spelare byggs truppen 2020. Ett nytt ansikte 2020 blir 20-åringen Elli Pikkujämsä, som spelat i FC Honka de senaste två åren, samt debuterat i år i Finlands A-landslag. Värvningen av Pikkujämsä går i linje med klubbens strategi att plocka in unga talangfulla spelare som har potential att ta nästa kliv i sin fotbollsutveckling i KIF Örebros fotbollsmiljö. – Vi har en tydlig strategi för bygget av årets spelartrupp. Elli passar perfekt in i vår plan och hennes kvaliteter som fotbollsspelare kommer bidra mycket till KIF Örebro 2020. Hon är en ung lovande talang som redan fått testa på landslagsmiljön, säger Jonas Karlberg, sportchef i KIF Örebro, och utvecklar: – Elli imponerade verkligen när hon var här på provspel för några veckor sen. Där såg vi att hon har offensiva kvaliteter, hon är bra på båda fötterna och att hon skulle kunna användas på flera olika positioner. Detta i kombination med att hon redan är uttagen i A-landslaget gör henne till en mycket spännande spelare vars utveckling vi nu får följa i KIF de kommande åren. Finskan kommenterar valet av KIF och klivet till Sveriges högstaliga OBOS Damallsvenskan såhär: – KIF känns som en bra klubb för mig just nu och jag ser fram emot att bli en bättre fotbollsspelare tillsammans med laget och tränarna. Jag gillade vad jag såg och hörde när jag besökte Örebro för provträningarna. Dessutom känns det spännande att få känna på hur det är att spela i en liga som OBOS Damallsvenskan, det ser jag fram emot, säger nyförvärvet Pikkujämsä. Avtalet är på två år och Pikkujämsä ansluter till KIF Örebro i januari. Extra kuriosa: Elli Pikkujämsä är dessutom VM-medaljör i snowboard! KIF Örebros trupp 2020: Heidi Kollanen, Emma Östlund, Sara Lilja Vidlund (kontrakt över 2021), Frida Abrahamsson, Karin Lundin (kontrakt över 2021), Freja Olofsson, samt Elli Pikkujämsä (kontrakt över 2021). A-lag 28 nov 2019 1kommentar
  • KIF Örebro förlänger inte med Rice och Braffet

    KIF Örebro DFF fick inför 2019 truppförstärkning av ett antal nordamerikanskor. Två av dem, målvakten Danielle Rice och yttern Kayla Braffet, kommer inte spela i KIF Örebro 2020. Detta efter att klubben beslutat sig för att inte erbjuda dem kontraktsförlängningar. Amerikanskorna Danielle Rice och Kayla Braffet har varit viktiga spelare under 2019. Samtidigt måste KIF Örebro prioritera vilka internationella spelare som erbjuds kontrakt för 2020, eftersom klubben planerar för färre utomeuropeiska spelare 2020 än de fyra som varit i klubben den gångna säsongen. Det betyder att det nu står klart att Rice och Braffet inte får erbjudanden om kontraktsförlängningar. – Vi kan konstatera att både ”Dani” och Kayla bidragit till vår fina säsongsprestation 2019. ”Dani” har tillsammans med Mimmi (Paulsson-Febo) varit en av seriens kanske starkaste målvaktsduos. Och Kayla har på många sätt sprungit sönder våra motståndares försvar. Båda har dessutom otroligt bra personligheter och hög professionalitet i allt de tar sig för. De har ställt upp för klubben både på och utanför planen. Och för gruppdynamiken har de tillfört massor, säger Jonas Karlberg, sportchef i KIF Örebro, och fortsätter: – Varför ska vi då inte erbjuda dem förlängningar? Därför att vi som klubb kommer minska antalet utomeuropeiska spelare, vilket medför att vi måste prioritera. Jag törs säga att de kommer saknas av alla i KIF, men vi har noggrant avvägt detta tuffa beslut. Oavsett vilka klubbar de hamnar i kommande säsong så kommer de få riktigt bra personer in i sina klubbmiljöer. Kayla Braffet har startat i samtliga 22 matcher den gånga säsongen och har nätat två gånger. Danielle Rice har startat i elva matcher och bytts in i en match. Så ser KIF Örebros trupp ut 2020: Heidi Kollanen, Emma Östlund, Sara Lilja Vidlund (kontrakt över 2021), Frida Abrahamsson, Karin Lundin (kontrakt över 2021), samt Freja Olofsson. Foto: Rasmus Ohlsson A-lag 27 nov 2019 0kommentarer
  • KIF Örebro beviljas elitlicens 2020

    Under tisdagen fattade SvFFs Elitlicensnämnd beslut om att bevilja KIF Örebro DFFs elitlicens för 2020. Detta eftersom klubben uppfyller kraven för elitlicens, samt jobbar med en av förbundet godkänd handlingsplan för att återställa det negativa egna kapitalet till minst noll. Beslutet i nämnden var enhälligt. KIF Örebros ordförande Fredrik Stengarn kommenterar förbundets beslut: – Det känns mycket bra, även om detta var det beslutet vi förväntade oss. Dels uppfyller vi kriterierna och dels har vi en handlingsplan gällande vårt negativa egna kapital som är godkänd. Nu handlar det om att fortsätta jobba på med den planen och fortsätta ta steg i rätt riktning, säger Fredrik Stengarn, ordförande i KIF Örebro, men tillägger: – Även om vi har kontroll på kostnader och har en verksamhet som går runt så behöver vi långsiktigt öka intäkterna. Fler satsningar på flick- och damfotbollen är A och O för oss och andra klubbar som bedriver elitdamfotboll. Vi kommer behöva Örebros stöd för att långsiktigt säkerställa att den här staden har en stark damallsvensk klubb. Jag hoppas fler företag ser vår resa och det värde som finns i damfotbollen. Såhär skriver Elitlicensnämnden: "KIF Örebro DFF uppfyller de ekonomikritierier för elitlicens som ska omprövas vid detta tillfälle, vilket dels avser betalningar per den 31 augusti, angivna i SvFFs "Reglemente för elitlicensen", dels intyg av KIF Örebro DFF:s styrelse att klubben inte saknar förutsättningar för att driva verksamheten vidare under nästkommande verksamhetsår." KIF Örebro DFF 26 nov 2019 0kommentarer
  • Summanen bryter sitt kontrakt med KIF Örebro

    Mittfältaren Eveliina Summanen väljer att bryta sitt kontrakt med KIF Örebro, efter att ha nyttjat sin uppsägningsklausul och skrivit på för en annan klubb. Detta blev klart på lördagsmorgonen. Eveliina Summanen kom till KIF Örebro inför återkomstssäsongen i OBOS Damallsvenskan 2019. Under året har Summanen varit en av lagets mest tongivande spelare som fått mycket förtroende, med spel i 21 av seriens 22 matcher - från start i samtliga. På poängkontot har Summanen tre mål och en assist. Nu väljer finskan alltså att bryta sitt kontrakt med KIF Örebro, då hon istället är klar för en annan klubb. – Jag tycker det är riktigt olyckligt. För oss som klubb, för våra supporters och jag vill också påstå att det är det för Eveliina själv. Vi har sett en otroligt stark utveckling i henne sedan hon kom hit, inte minst tack vare vår fotbollsmiljö och Stefans tränarskap. Och vår övertygelse är fortsatt att hon även 2020 skulle ha fortsatt och tagit ytterligare kliv hos oss. Hon passar verkligen i KIF, inte minst eftersom vi är ett spelande lag snarare än ett fysiskt lag. Här kommer hennes spelkvaliteter till sin rätt, säger Jonas Karlberg, sportchef i KIF Örebro, och fortsätter: – Samtidigt kan vi inte möta vilka kontraktskrav som helst, då vi har ett ekonomiskt ansvar att ta. I slutändan är det spelarens beslut i vilken klubb hon vill spela. Vi har försökt förhandla kvar Eveliina, och på bordet låg ett väldigt bra bud. Nu var det inte tillräckligt för henne, och det får vi ju respektera. Vi jobbar nu med ett antal spår för att hitta en ersättare. Huvudtränare Stefan Ärnsved kommenterar Summanens beslut: – Det här känns tråkigt, det ska jag erkänna. Vi tappar en spelare som vi gärna hade jobbat vidare med även 2020, i en trupp där hon hade fått fortsatt stort förtroende. Sett till hennes utveckling förstår jag att andra klubbar blir intresserade av henne, och med vår ekonomiska situation får vi svårt att behålla en spelare som Eveliina som utvecklas mycket. Vi är ju medvetna om detta och jobbar därför med ett antal spår, så även för Eveliinas spelartyp. Summanen kom till KIF från finska HJK. Foto: Rasmus Ohlsson A-lag 23 nov 2019 2kommentarer
  • Flick- och damfotbollen i Örebro förtjänar ett större stöd!

    KIF Örebro DFF har sedan 80-talet jobbat i ur och skur med att försöka lyfta och utveckla flick- och damfotbollen i Örebro med omnejd. Vi är många – både i KIF Örebro och i andra klubbar – som genom åren varit med och tagit oss an de utmaningar och fördomar som flick- och damfotbollen fått utstå. Nu närmar vi oss slutet på 10-talet och ja, mycket har absolut blivit bättre. Men det räcker inte. Vi måste göra allvar av allt prat om hur viktigt det är med tjejers idrott. Stunden att på riktigt förändra är här och nu. Och då borde Örebro går före. Därför skickar vi en uppamning till Örebros företag och organisationer; tjejerna behöver er mer än någonsin! De senaste åren har damfotbollen i Sverige och världen tagit enorma kliv. Inte minst i somras, i samband med VM där hela Sverige följde damlandslagets resa mot bronset. Intresset för OBOS Damallsvenskan går uppåt och ligan rankas idag som den femte populäraste i Sverige. Trots den positiva utvecklingen sker inte riktigt den där ketchupeffekten, ni vet då allt lossar och vi på allvar visar att tjejernas idrottande är lika viktigt som killarnas. Det finns dels en osäkerhet hos näringslivet och och dels en osäkerhet hos politiken kring satsningar på flick- och damfotbollen i synnerhet, samt damidrott i allmänhet. Det pratas mycket om jämställd sponsring, det pratas mycket om hur viktigt det är att fördela de offentliga stöden jämställt. Men det blir väldigt lite action. Idag fördelas fortfarande pengarna inom idrotten ungefär 80/20 till killarnas fördel. Siffran gäller både privat och offentligt stöd. Det är på både kort och lång sikt helt ohållbart. Varför ska inte våra unga tjejer ha samma möjligheter och drömmar som sina bröder och jämnåriga pojkar? Tillsammans kan vi se till att Örebro går före. Men det kräver handlingskraft och vilja från politiken, näringslivet samt från oss i föreningslivet. Vi i KIF vill att Örebro ska vara den bästa platsen i Sverige att vara fotbollsspelande tjej på. Visst vore det häftigt? Vi tycker det. Vill du också att Örebro ska klivet och blir en föregångare? Hjälp oss att på allvar att börja skapa den förändring som innebär just den utvecklingen. I grund och botten handlar det om att börja satsa på tjejerna. Och ställa krav som innebär att våra döttrar får samma möjligheter som våra söner. Det är inte bara bra för jämställdheten, det är i synnerhet bra för folkhälsan. Varför satsa på flick- och damfotboll? Elitdamfotollsklubbarna bidrar mer till samhället än elitherrfotbollen (räknat per omsättningskrona). Det visar en rykande färsk rapport från EY. Genom att satsa på KIF Örebro bidrar du inte bara till en mer rättvis fotboll utan också ett bättre samhälle. Vi kan också garantera att 100 procent av de pengar som satsas i KIF går direkt utan omsvep till tjejer. Till sist: vi är mitt uppe i partnerdialoger för säsongen 2020 – är det dig vi borde prata med? Är ditt företag redo att göra allvar av det som många bara pratar om? Gör det tillsammans med oss. Gör det nu. Tillsammans med våra partners som fattat grejen kan vi göra ännu fler bra insatser i Örebro län för att få tjejer att både börja spela fotboll men också fortsätta spela fotboll längre upp i åldrarna. Låt oss göra Örebro till den bästa platsen i Sverige att vara fotbollsspelande tjej på! Det förtjänar Örebros fotbollsspelande tjejer. Fredrik Stengarn, ordförande KIF Örebro Karin Nordmark, vice ordförande KIF Örebro Björn Andersson, klubbchef KIF Örebro Tillsammans med alla som skriver under på ovan text. Läs EY-rapporten i sin helhet här> Foto: Daniel Lübner KIF Örebro DFF 22 nov 2019 0kommentarer
  • Svenska kyrkan fortsätter samarbetet med KIF Örebro

    Sedan 2018 har Svenska kyrkan och KIF Örebro DFF bidragit till varandras verksamheter. Detta fortsätter även 2020. – Det var inget svårt beslut. Både KIF Örebro och Svenska kyrkan har kvinnors och flickors rättigheter i fokus och jobbar bra ihop sida vid sida, säger kyrkoherde Ewa Selin. Svenska kyrkan är en oerhört viktig samarbetspartner för KIF Örebro, och vi se fram emot ytterligare ett roligt och bra år tillsammans. Tack! Ert stöd gör skillnad. Läs mer på Svenska kyrkans hemsida. KIF Örebro DFF 21 nov 2019 0kommentarer
  • Freja Olofsson återvänder till KIF Örebro

    KIF Örebro fick efter succén i Elitettan 2018 vinka farväl till klubbprofilen och lokala mittfältstalangen Freja Olofsson, som gav sig av till norska Arna-Bjørnar för att spela med dem under 2019. Idag är dock klart att Olofsson återvänder till KIF Örebro för spel med klubben i OBOS Damallsvenskan 2020. Freja Olofsson, som gjorde damallsvensk debut med KIF Örebro redan 2015, återvänder till Sverige och Närke efter ett år med norska Arna-Bjørnar. Säsongen i Norge har dock präglats av en korsbandsskada, vilket har inneburit operation och rehab. När det nu är dags att spela fotboll igen väljer Olofsson att återvända hem till KIF Örebro. – Förra året var jag sugen att testa något nytt, men i år är min situation annorlunda både mentalt och fysiskt. Jag känner att det är viktigt för mig att vara i en klubb där jag får förtroende och där människorna känner mig som både spelare och som person. Med KIF känner jag mig trygg i att jag har en bra relation till klubben som helhet, men också till tränarna, säger Freja Olofsson, återvändande mittfältare i KIF Örebro, och fortsätter: – Det känns väldigt kul att KIF Örebro tror på mig inför 2020! Förhoppningsvis kan vi bygga vidare på de fina prestationer klubben och A-laget hade den här gångna säsongen för att göra ännu bättre ifrån oss nästa säsong. Senast Olofsson spelade i den röda KIF-tröjan var 2018, när klubben tog sig an Elitettan och studsade tillbaka till OBOS Damallsvenskan på bara ett år. En bedrift Freja Olofsson var minst sagt bidragande till med 25 matcher från start och fem mål. – Vi ville behålla Freja även i år efter succén i Elitettan och med tanke på den utvecklingen hon tagit under flera år i KIF dessförinnan också. Därför känns det väldigt skönt att vi nu är överens om att hon ska spela i KIF Örebro nästa säsong. Freja är en mittfältare som gillar att ta sig in i motståndarnas straffområde och med hennes inställning, fysiska spel rent generellt samt huvudspel i såväl eget som offensivt straffområde kommer hon tillföra mycket till laget, säger Jonas Karlberg, sportchef i KIF Örebro. ”Freja ska spela i KIF” KIF Örebros huvudtränare Stefan Ärnsved menar att Freja Olofsson hör hemma i KIF Örebro: – För mig är det givet att Freja ska spela i KIF. Nu är steg ett att vi ska se till att få Freja tillbaka i spel. När vi sen är där ska vi tillsammans visa fotbollssverige vilken grym fotbollsspelare hon är, säger Stefan Ärnsved, och fortsätter: – Jag är väldigt glad över att hon vill återvända till oss. Under 2018 var hon en av våra mest tongivande spelare genom hela säsongen och en nyckel för att vi skulle ta oss tillbaka till OBOS Damallsvenskan. Freja kom till KIF Örebro från ÖSK Söder inför säsongen 2015. Sedan dess har hon hunnit med en rad matcher i KIF-tröjan: 44 damallsvenska matcher, 25 Elitettan-matcher och 11 Svenska Cupen-matcher. Freja skriver på för ett år. A-lag 20 nov 2019 1kommentar
  • Martin Skogman återvänder – tar plats i KIFs tränarteam 2020

    Arbetet med att spika den sportsliga organisationen för säsongen 2020 pågår för fullt. För några veckor sedan stod det klart att Stefan Ärnsved förlänger med KIF Örebro för ytterligare två år. Nu är det klart vem som blir Stefans närmaste tränarkollega 2020: KIF-bekante Martin Skogman, som återvänder efter en sejour som assisterande tränare i Eskilstuna United. Martin Skogman återvänder till KIF Örebro efter en sejour i den damallsvenska seriekonkurrenten Eskilstuna Uniteds ledarstab. I KIF Örebro har Skogman varit både huvudtränare och även jobbat som sportadministratör på KIF-kansliet, där han var en resurs för elitlagen men också bedrev utveckling av KIF Örebros spelarutbildningsplan för ungdomslagen. Den här gången kliver Martin Skogman tillbaka in i A-lagets ledarrum, där han tillsammans med Stefan Ärnsved ska sig an säsongen 2020. – I Martin får vi in rutin, kompetens och någon som redan kan KIF Örebro väldigt väl. Vi ser det som att han kompletterar Stefan och tillsammans blir de en mycket stark duo. Skogman kommer utöver ledarrollen i A-laget också att vara utbildningsansvarig i föreningen med ansvar för talang- och ledarutvecklingen, säger Jonas Karlberg, sportchef i KIF Örebro. Martin Skogman kommenterar återkomsten till KIF Örebro: – Det känns både kul och bra att komma tillbaka till KIF Örebro. Det är inte bara en klubb jag fattat stort tycke för, utan också en miljö där jag tror att jag kommer kunna bidra mycket. KIF Örebro har verkligen gjort ett bra 2019 som bästa nykomling i OBOS Damallsvenskan sedan 2010. Det är imponerande. Nu ska det bli kul att tillsammans med Stefan fortsätta bygga vidare på den fina grund som lagts, säger Martin Skogman, återvändande tränare i KIF Örebro. Stefan Ärnsved kommenterar rekryteringen av Martin Skogman som ny tränarkollega: – Sedan jag skrev på kontraktet har det varit viktigt för mig att forma ett starkt ledarteam runt spelarna. Vi måste utöka tränarstabens tillgänglighet för spelarna, vi måste finnas mer på plats för att kunna jobba ännu mer individuellt med spelarna. Att föreningen skapat denna tjänst för Martin gör att vi nu kan ta ytterligare kliv i att göra vår sportsliga verksamhet mer professionell. Utifrån den starka säsong vi gjorde 2018, där Martin var en stor bidragande orsak till att vi kunde studsa tillbaka till OBOS Damallsvenskan på bara ett år, så kändes det naturligt att han fick frågan om han kunde tänka sig att jobba med oss i KIF igen 2020. Det känns jättebra att klubben kunnat komma överens med Martin, så att vi nu kan börja utforma 2020. Jag och Martin ska jobba tätt ihop och försöka växeldra och avlasta varandra så mycket som möjligt, även om det är jag som fortsatt har det sista ordet. Skogman ansluter till KIF Örebro den 16 december. A-lag 19 nov 2019 0kommentarer
  • Klart: Allsvenska anfallaren klar för KIF Örebro

    Anfallaren Karin Lundin, som närmast kommer från Kopparbergs-Göteborg, har bestämt sig för att ta nästa steg i karriären hos KIF Örebro. Lundin skriver på för två år. KIF Örebro fortsätter lägga pusslet för 2020. Förra veckan blev det klart att Frida Abrahamsson förlänger sitt kontrakt med KIF Örebro. Nu står det klart ett nytt ansikte förstärker KIF Örebros trupp nästa år: 24-åriga Karin Lundin – anfallare som närmast kommer från Göteborg, men dessförinnan gjort stor målsuccé i Kungsbacka DFF. – Jag ser fram emot 2020 med KIF Örebro som gjorde en grym säsong 2019. Jag hoppas kunna bidra med poäng och en positiv känsla genom att ge allt på planen. Tillsammans kommer vi kunna fortsätta utmana i OBOS Damallsvenskan även nästa år, säger Karin Lundin, ny anfallare i KIF Örebro. I Kungsbacka gjorde Lundin 15 mål på 13 matcher. Något som 2018 tog henne till Göteborg. Väl där har det blivit en säsong med inhopp och lite speltid. Karin Lundin menar att Örebro känns som rätt klubbadress för att fortsätta ta det där nästa steget i karriären: – Örebro kommer passa mig väldigt bra, både utifrån hur laget spelare men också hur min spelstil passar in i Örebros spel, där jag kommer kunna få nyttja mina absoluta styrkor och spela på det sättet jag trivs bäst med. Därför känns Örebro helt rätt för mig som nästa steg i min utveckling, säger Karin Lundin, och tillägger: – Dessutom har jag fått en bra bild av laget, där tjejerna känns schyssta och de verkar ha en bra sammanhållning. Det är också viktigt för mig i mitt val av klubben. Stefan Ärnsved, huvudtränare i KIF Örebro, är mycket nöjd med att Lundin ansluter till KIF Örebro: – Det känns riktigt bra att vi i KIF Örebro lyckats attrahera Karin till oss. Hon är en typ av spelare som många klubbar vill ha. Dels är hon duktig i det felvända spelet, dels att hon under sin tid i Kungsbacka visat sig vara en naturlig målskytt. Hos oss kommer Karin få en fotbollsmiljö som möjliggör för henne att fortsätta utvecklas. Jag är övertygad om att många kommer höja på ögonbrynen när säsongen och Karins målskytte drar igång. Jonas Karlberg, sportchef i KIF Örebro fyller på: – Med Karin kryddar vi vårt anfall ytterligare, kan man säga. Hon kompletterar våra redan farliga anfallare Heidi Kollanen och Sara Lilja-Vidlund. Nu har vi tre olika spelartyper med olika spetskvaliteter. Karin är dessutom exakt den typ av spelare som vi i KIF ska satsa på: allsvensk erfarenhet, men utvecklingsbar och med stor potential att ta nästa kliv i vår klubbmiljö. Karin Lundin skriver på för två år med KIF Örebro och ansluter till Örebro vid starten av försäsongen, som börjar den 15 januari. Foto: Karin Lundin A-lag 18 nov 2019 2kommentarer
  • Visa fler nyheter