Frida Abrahamsson förlänger med KIF Örebro
En god nyhet i lagbygget 2020: KIF Örebro och Frida Abrahamsson är överens – lagkaptenen de två senaste säsongerna skriver på för ytterligare ett år i klubben. – Den här resan vill jag fortsätta vara en del av, säger Frida Abrahamsson. På torsdagsmorgonen stod Frida Abrahamsson i A-lagets omklädningsrum på Behrn Arena och skrev på sitt nya kontrakt med KIF Örebro. Underskriften betyder att KIF-försvararen Abrahamsson, som kom till klubben inför Elitettan-säsongen 2018, blir KIF trogen i ytterligare ett år. – Det känns jättekul att skriva på det här kontraktet och få tillhöra KIF Örebro i ytterligare ett år. Jag har en väldigt bra känsla för det som KIF har börjat bygga på de senaste två åren som jag varit i klubben, det är en resa jag vill fortsätta vara en del av. Jag trivs väldigt bra i KIF Örebro, och tycker om staden. Jag känner att jag utvecklas i den här miljön och ser nu fram emot att få fortsätta utvecklas även 2020, säger Luleådottern och backen Frida Abrahamsson, som alltså fortsätter representera KIF Örebro i OBOS Damallsvenskan även nästa år. Frida Abrahamsson har startat i samtliga av KIF Örebros 22 damallsvenska matcher under säsongen 2019, under vilken hon också burit lagkaptensbindeln. En bindel Frida tog över mitt i säsongen 2018. Abrahamsson har under åren i klubben tagit stora kliv på och utanför planen. – Precis som förra året konstaterade vi tidigt att Frida är en spelare vi verkligen vill behålla. Hon är en mycket viktig kugge i klubben, som bidrar både som fotbollsspelare och människa till KIF Örebros utveckling. För mig kändes det självklart att erbjuda henne ett nytt kontrakt, och jag är mycket glad att Frida valt att skriva på det, säger Stefan Ärnsved, huvudtränare i KIF Örebro. KIF Örebros sportchef Jonas Karlberg fyller i: – Utöver att Frida är en naturlig ledare som lyfter sina medspelare, så är hon också en mycket noggrann och professionell fotbollsspelare som ger 100 procent rakt igenom. På det är hon också en engagerad och bra förebild för Örebros unga fotbollsspelare. Kort sagt är hon precis den typen av spelare som vi vill ha i klubben. Därför känns det mycket bra att Frida kommer representera KIF Örebro även 2020. På plats vid underskriften var även Nerikes Allehanda, som gjorde en intervju med Frida som kan läsas här> Foto: Rasmus Ohlsson Bildtext: Frida Abrahamsson (th) skriver på för ett år till med KIF, på bilden tillsammans med Danielle Rice (tv) i samband med line up
A-lag
14 nov 2019
2kommentarer
42 548 kronor till KIF Örebro DFF från Gräsroten
Årets resultat är här: Ni som valt att koppla ert spel hos Svenska Spel till KIF Örebro DFF har tillsammans genererat totalt 42 548 kronor till vår klubb och ungdomsverksamhet! Stort tack till dig som väljer att stötta vår förening hos Gräsroten. Varje år fördelar Svenska Spel totalt 50 miljoner kronor till föreningslivet i Sverige, och du kan vara med och bestämma vilka föreningar som pengarna ska gå till. Stötta KIF Örebro DFF Stötta KIF Örebro DFF via Gräsroten varje gång du spelar hos Svenska Spel Tur eller Svenska Spel Sport & Casino. Det kostar ingenting extra och du kan välja upp till tre olika föreningar att stötta. Gör ditt val här! >>
KIF Örebro DFF
13 nov 2019
0kommentarer
Grattis CAB! Vinnare i säsongens Tippa matchen
Vi säger grattis till säsongens vinnare i KIF Örebros Tippa matchen-tävling: CAB Group! Under en lång period av säsongen låg Malmbergs i topp gällande tippningen, men i den sista omgången passerades de av CAB som alltså knep första platsen. Här på bilden ovan är CAB representerade av Elin Wahlin och Per-Henrik Fridlund. Grattis CAB! Inför varje hemmamatch har våra samarbetspartners varit med och tippat slutresultatet i matchen. Tippningen har gått att följa i NA under säsongen. Dessa samarbetspartners har varit med i Tippa matchen under säsongen 2019: A-Återvinning, Assemblin, Boman & Svahn, BRL Electronics, CAB, Epiroc, Hyrcenter, K3, KAMTech, Lindbergs buss, Loxia Group, Malmbergs, McDonald's, Mercuri Urval, NA, Personalpoolen samt ÖBO.
KIF Örebro DFF
11 nov 2019
0kommentarer
De möter KIF Örebro i Svenska Cupens gruppspel
Under söndagen lottades gruppspelet i Svenska Cupen. För KIF Örebro innebär det att motstånden som ska besegras är Piteå IF DFF, IK Uppsala Fotboll och Mallbackens IF Sunne. KIF Örebro tog sig till Svenska Cupens gruppspel efter höstens seger i cupens tredje omgång mot Västerås BK30, på bortaplan. Den matchen slutade 4-1 till KIF. När lottningen av gruppspelet, som spelas i februari-mars, var klar stod det klart att KIF Örebro möter Piteå, Uppsala och Mallbacken. – Sportsligt är detta en riktigt bra lottning. Tre riktigt roliga matcher som vi på förhand har bra möjligheter till att vinna, konstaterar en nöjd Stefan Ärnsved, och fortsätter: – Vi ser helt enkelt fram emot en spännande vinter och vår där cupen kommer bli en viktig del av KIF Örebros säsong 2020. Det står samtidigt klart att det blir Mallbacken borta, Uppsala hemma och Piteå borta. Den sistnämnda matchen innebär dock både en lång bortaresa, och ökade reskostnader för klubbens redan ansträngda ekonomi. Ärnsved reflekterar: – Det är klart att ytterligare en flygresa till Piteå kommer påverka vår ekonomi. Det är inte gratis och vi får vrida och vända lite på detta för att hantera det, samtidigt som vi ska försöka lösa så bra sportsliga förutsättningar vi bara kan utifrån vår ekonomi. Första matchen sker borta mot Mallbacken den 22-23 februari. Uppsala gästar Behrn Arena den 14-15 mars. Sedan går flyget till Piteå helgen den 21-22 mars. Alla grupper: Grupp 1: FC Rosengård, Kristianstad, Limhamn/Bunkeflo, Kungsbacka. Grupp 2: Göteborg, Linköping, Vittsjö, Växjö. Grupp 3: Eskilstuna, Djurgården, Umeå, AIK. Grupp 4: Piteå, IK Uppsala, Kif Örebro, Mallbacken.
A-lag
11 nov 2019
0kommentarer
Tack för den här säsongen
Vi vill passa på att rikta ett stort tack till dig som hängt med oss i KIF Örebro DFF under den här säsongen. Spelare, ledare, partners, funktionärer, kansli, medlemmar, drömsupportrar och andra engagerade i vår klubb. Under måndagskvällen hölls en säsongsavslutning på 4e våningen för spelare, ledare och funktionärer, som ett litet tack för årets säsong. KIF Örebros ordförande Fredrik Stengarn höll i trådarna och intervjuade assisterande tränare Mikael Kindgren och lagkapten Frida Abrahamsson om den gångna säsongen för A-laget. I F19 intervjuades målvakten Ann-Sofie Gripenberg om den gångna säsongen. Och Pernilla Saf, ungdomsledare och ledamot i styrelsen berättade om F06s säsong. Årets spelare i A-lag respektive F19-lag tillkännagavs och fick ta emot priser. Kika vilka som fick utmärkelserna på länkarna längre ned. Dessutom delades priset som Årets funktionär ut för första gången, av evenemangsgruppen, under ledning av Krister Hildingsson. Priset tilldelades faktiskt två personer, som alltid ställer upp och lägger en stor del av sin fritid på KIF Örebro. Årets funktionärer KIF Örebro DFF: Lena Regnås och Miša Valcic Grattis och stort tack för det ni gör för KIF Örebro! Missa inte fotograf Rasmus Ohlssons summering av KIF Örebro 2019! >> Årets spelare F19 >> Årets spelare A-laget
KIF Örebro DFF
5 nov 2019
0kommentarer
Över 600 röster: Årets spelare i KIF Örebro utsedd
Under gårdagen utsågs Årets spelare i KIF Örebros A-lag respektive F19-lag. I vår öppna omröstning där över 600 personer tog chansen att säga sitt var det till slut forwarden Heather Williams som fick ta emot utmärkelsen. Totalt 654 personer tog chansen att vara med och rösta fram Årets Spelare i KIF Örebros A-lag. Det var en jämn kamp som stod främst mellan tre spelare i laget; Heather Williams, Maja Regnås och Emma Kullberg. Men när omröstningen avslutades vid lunchtid på måndagen var det alltså Heather Williams som hade fått flest röster och kammade hem titeln som Årets Spelare 2019. Heather var inte på plats och kunde ta emot sitt pris, men lämnade en videohälsning till alla närvarande på gårdagens säsongsavslutning där hon sa: – Jag vill bara säga tack! Det är en chock, men en stor ära. Tack för allt stöd jag fått, den här säsongen i KIF hade inte varit möjlig utan er. Jag hoppas att ni vet det, ni betyder väldigt mycket för oss. Ni har varit som min andra familj som stöttar mig varje dag, så stort tack! Grattis Heather! >> Se Heathers videohälsning på vår Instagram! Foto: Rasmus Ohlsson
A-lag
5 nov 2019
0kommentarer
Här är Årets spelare i KIF Örebro F19
Under gårdagen utsågs Årets spelare i KIF Örebros A-lag respektive F19-lag. I vårt talanglag F19 gick utmärkelsen till ingen mindre än Ida Adamsson. Ida utsågs till vinnare av priset som Årets spelare av sina tränare och lagkamrater, och tog emot priset under gårdagens säsongsavslutning. Grattis Ida! Hur känns det att bli utsedd till Årets Spelare i F19? – Tack så mycket! Det känns jätteroligt och det kom lite som en överraskning. Vi har många duktiga spelare i laget så att jag blev årets spelare i F19 är väldigt roligt! Personligen är jag väldigt nöjd med denna säsong eftersom det är min första säsong efter min korsbandsskada. Jag tycker jag kommit tillbaka bättre än förväntat och har utvecklats så mycket jag bara kunnat. En lyckad säsong med andra ord! Foto: Rasmus Ohlsson
F19
5 nov 2019
0kommentarer
Ta ställning för bättre förutsättningar för tjejerna!
Flick- och damfotbollen är på frammarsch, men är det långt kvar och mycket behöver göras. Vi i KIF Örebro har arbetat med att driva utvecklingen för tjejers förutsättningar inom fotbollen sedan 80-talet. Det kommer vi fortsätta göra. För att kunna göra det riktigt bra behöver vi dock ditt stöd. Ta ställning för tjejerna och bli månadsgivande Drömsupporter till oss i KIF Örebro! Idag fördelas stödet (offentligt och privat) 80/20 till killarnas fördel. När du stöttar KIF Örebro DFF så går 100 procent av ditt stöd till tjejerna. Vi vet att vi i KIF har en viktig roll att fylla som aktiv aktör i Örebro. Och tillsammans med dig bidrar vi till en förändring i samhället och skapar en jämlikhet idrott. Just nu har 30 personer blivit månadsgivande Drömsupportrar, och tillsammans bidrar de med drygt 35 000 kr årligen till vårt arbete för flick- och damfotbollen i Örebro. Det är pengar som gör stor nytta, eftersom varje extra krona som satsas på flick- coh damfotbollen gör enorm skillnad. Många bäckar små och så vidare. Som Drömsupporter stöttar du särskilt våra unga tjejers möjligheter att utvecklas från barnsben till elitnivå. Du möjliggör också för våra förebilder i A-laget att kunna vara ute och besöka klubbar runt om i länet för att inspirera fler tjejer att fortsätta spela fotboll högre upp i åldrarna. Idag lägger många tjejer av med sin fotboll redan i början av tonåren. Det är ohållbart. BLI DRÖMSUPPORTER NU – TA STÄLLNING FÖR TJEJERNA> TACK FÖR STÖDET!
KIF Örebro DFF
5 nov 2019
0kommentarer
Emma Kullberg lämnar KIF Örebro
Under fredagen blev det klart att KIF Örebro-backen Emma Kullberg lämnar klubben, efter att hon har tackat nej till KIFs kontraktsförslag. Kullberg är istället klar för Göteborg. Emma Kullberg plockades upp till KIF Örebro från Elitettan-klubben Kungsbacka inför säsongen 2019. Under året har Kullberg tagit flera kliv i sin fotbollskarriär och tagits ut till det svenska A-landslagets samlingar under höstens EM-kval. KIF Örebro hade gärna behållit henne även säsongen 2020. – För oss har det varit en tydlig ambition i truppbygget inför säsongen 2020 att försöka behålla Emma. Samtidigt förstår vi att hon utmärkt sig den här säsongen och därmed också fått ögonen på sig. Hon har utvecklats fantastiskt bra i vår fotbollsmiljö, vilket blev solklart när svenska förbundskaptenen Gerhardsson plockade ut henne i A-landslaget, säger Jonas Karlberg, sportchef i KIF Örebro, och fortsätter: – Vi hade som sagt gärna sett att Emma fortsatt hos oss även nästa år. Samtidigt har vi den ekonomi vi har, som vi också måste ta ansvar för och det gäller i alla delar, inklusive spelarbudgeten. Vi kommer inte göra avsteg från vårt långsiktiga ansvarsfulla ekonomiska arbete, landslagsspelare eller ej. Istället önskar vi Emma lycka till i Göteborg och tackar för det här året. Emma Kullberg har spelat i 22 damallsvenska matcher säsongen 2019, varav 20 från start. Hon hann också med tre Svenska Cupen-matcher i KIF-tröjan. Foto: Rasmus Ohlsson
A-lag
1 nov 2019
1kommentar
Rösta på Årets spelare
Säsongen 2019 är över. På måndag utser vi Årets spelare – var med och rösta. Vi behöver ditt svar senast 4 november klockan 12.00 TILL OMRÖSTNINGEN>
A-lag
1 nov 2019
0kommentarer
Visa fler nyheter