Ärnsved: ”Jag vill se hela Örebro på Behrn Arena”
Inför säsongen tippades KIF Örebro att åka ut av både experter och en del allmänhet. Riktigt så illa har det inte gått under årets säsong av OBOS Damallsvenskan. KIF säkrade den damallsvenska biljetten för 2020 med god marginal. Och spelet som laget bjudit på är ruggigt bra, om du frågar Stefan Ärnsved, huvudtränare i KIF Örebro. Nu vill han se ”hela Örebro” på Behrn Arena för att fira säsongen och heja fram laget till en sista seger, något som kan göra KIF Örebro till en av seriens bästa nykomlingar någonsin. Med fem omgångar kvar kunde KIF Örebro konstatera att man nått klubbens målsättning att hänga kvar i OBOS Damallsvenskan. Trots bra spel har poängen sedan uteblivit under höstsäsongen. Stefan Ärnsved tycker laget förtjänar en bättre tabellplacering. Just nu ligger KIF Örebro åtta, med teoretisk chans att sluta sexa. Men mest troligt chans till att kunna sluta sjua om resultaten studsar rätt. – Vi har spelat för varandra och jobbat som ett lag i år. Vi har överraskat många lag, inte minst med vårt snabba omställningsspel och solida försvar. Ser vi till höstens förluster så har spelet i sig inte varit problemet. Däremot har vi tillåtit våra motståndare att göra mål på våra egna misstag, och det håller inte på den här nivån. Dessutom borde vi gjort fler mål, särskilt i de matcherna där vi varit direkt dominanta men ändå förlorat, förklarar Stefan Ärnsved, och fortsätter: – Samtidigt ska man ha med sig att vi höjt kraven och förväntningarna på oss själva genom hela säsongen. Vi vet att vi kan spela ut i princip alla lag i serien om vi har en bra dag, om vi är på tårna. Givet de förutsättningar vi har så har jag inga problem att säga att jag redan nu är stolt över vad vi presterar den här säsongen. Och vi ska avsluta detta med flaggan i topp hemma mot Linköping. KIF Örebro har 9 segrar, 3 oavgjorda och 9 förluster inför den sista och avslutande omgången mot Linköping hemma på Behrn Arena den 26 oktober. Nu vill Ärnsved se ”hela Örebro” på läktaren för att fira lagets fantastiska säsong – en säsong som förvånat många. – För mig är det solklart att vi överraskat och överträffat förväntningarna. De här tjejerna förtjänar att firas av med stor stil. Jag lovar dessutom att det kommer bli en underhållande match mot Linköping, det finns mycket att spela om för oss. Allt från tabellplacering och positiv målstatistik till att kunna titulera oss en av de bästa nykomlingarna i damallsvenskan, säger Stefan Ärnsved, och fortsätter: – Jag vill se hela Örebro på Behrn Arena på lördag. Det finns inga ursäkter att inte komma ned och stötta oss! Efter VM har publiksnittet ökat. Mot Linköping vill KIF försöka slå årets rekord på 1 306 åskådare. – Vi vet att det är en sen höstmatch, vilket brukar kunna locka färre på grund av väder. Men Jag vill verkligen att vi försöker, för tjejernas skull, avslutar Ärnsved. KIF Örebro skulle vid seger gå upp till 33 poäng, vilket betyder att laget kan gå förbi Piteå, Kristianstad och Linköping – om de tre lagen förlorar (vilken skulle vara fallet för Linköping vid ett sådant läge). De två senare kräver dock att KIF har ett bättre målstatistik än idag. Just nu har KIF släppt in 27 mål och gjort 27 framåt. Det damallsvenska guldet säkrade FC Rosengård i förra omgången när de knep poäng hemma mot Vittsjö. Och Göteborg kunde i och med sin seger över Växjö samtidigt säkra silvret. Matchen spelas mot Linköping klockan 15.30 på Behrn Arena den 26 oktober. Foto: Rasmus Ohlsson
A-lag
22 okt 2019
0kommentarer
KIF Örebro bjöd på målkalas i segern mot Kungsbacka
KIF Örebro reste ned till Varberg (!) för att hämta hem tre poäng mot tabelljumbon Kungsbacka. Favorittippade KIF kunde med fint spel i andra halvlek bärga segern och resultatet skrevs till 1-5 till gästerna. KIF Örebro hade sex matcher utan vinst inför mötet med Kungsbacka. En stark andra halvlek innebar både målkalas och tre sköna poäng med sig hem till Närke. – Välbehövlig och skön trea efter några tunga förluster! Riktigt starkt att göra fem mål och kul att vi har fem olika målskyttar idag, säger assisterande Micke Kindgren efter segern. Men inledningen av första halvlek gav snarare besked om att det skulle bli en jämn match. Kungsbackas Mimmi Asperot fick ett friläge som KIF Örebros Mimmi Paulsson-Febo parerade. Senare skulle hon stänga ett friläge till, denna gången var det hemmalagets Malin Fors som kom fri. Två gånger Paulsson-Febo innebar allt jämnt 0-0. KIF Örebros Eveliina Summanen såg till att laget kunde ta ledningen i den 22 matchminuten, efter snyggt samspel med Maja Regnås. Sen skruvade KIF Örebro upp tempot. – Vi hade lite problem första 20, när vi försökte spela för kort på egen planhalva. Man kan säga att gräsunderlaget gjorde det tufft att spela som vi brukar, men efter de första 20-25 minuterna började vi spela enklare och tog oss in i matchen. Det var viktigt, säger Kindgren. Dessvärre gick KIF inte bara till halvtid med ledning, utan också en utbytt Emma Östlund efter skada i en tuff duell. Ingen fara med knäet, istället råkade Östlund ut för en fotledsstukning. I matchminut 58 blev målskytten Summanen omkulldragen. Straff. Och straffmål av Heather Williams. 0-2 till gästande KIF. Efter 79 minuters spel förvaltade KIF en hörna och Maja Regnås nådde högst på bollen, vilket innebar 0-3. Sen dröjde det bara några minuter innan Heidi Kollanen kunde näta på en farlig kontring – 0-4. Räckte det? Nej. Inbytta Sara Lilja-Vidlund satte ett friläge och plötsligt stod det 0-5. Hemmalaget såg minst sagt tungt ut, och det såg ut som att Kungsbacka skulle nollas. Men med cirka fem minuter kvar av ordinarie tid fick Kungsbackas Pernilla Milton chansen att näta – något som hon gjorde genom att ta sig förbi försvaret och runda Paulsson-Febo. Målet innebar att resultatet skrevs till 1-5. Och KIF Örebro klev av planen i Varberg som vinnare igen. – I andra halvlek var vi mycket bättre med ett mer direkt anfallsspel och härlig rörelse. Vi gör några riktigtigt snygga mål som vi är mycket nöjda med. Nu vill vi avsluta säsongen med en bra prestation på hemmaplan nästa vecka när vi möter Linköping. Vinner vi den är vi bästa nykomling i OBOS Damallsvenskan på 10 år, konstaterar Micke Kindgren. KIF Örebro möter Linköping i säsongens sista match hemma på Behrn Arena den 26 oktober. Se höjdpunkterna från matchen här> Kungsbacka–Kif Örebro 1–5 (0–1) Målskyttar KIF: Eveliina Summanen (min 22), Heather Williams (min 59 på straff), straff, Maja Regnås (min 75), Heidi Kollanen (min 77) och Sara Lilja Vidlund (min 79) Målskytt Kungsbacka: Pernilla Milton (min 85) Varningar KIF: Emma Östlund, Eveliina Summanen Startelva Kif Örebro: Mimmi Paulsson-Febo Frida Abrahamsson, Emma Kullberg, Emma Östlund (44) Sejde Abrahamsson, Elin Rombing, Eveliina Summanen, Ellen Karlsson (80), Maja Regnås Heidi Kollanen, Heather Williams (72). Avbytare: Kayla Braffet (44), Danielle Rice (mv), Sara Lilja Vidlund (72), Elin Bengtsson, Lejla Basic (80), Jonna Dahlberg.
A-lag
19 okt 2019
1kommentar
KIF Örebros ekonomiska nuläge – hur mår klubben?
KIF Örebro gör ett mycket bra sportsligt år, men många undrar hur det står till ekonomiskt och får klubben Elitlicens 2020? Ordförande Fredrik Stengarn och klubbchef Björn Andersson redogör för klubbens ekonomiska nuläge. 2017 ramlade KIF ur OBOS Damallsvenskan och landade på ett ekonomiskt resultat på -669 000 kr. 2018 efter spel i Elitettan landade resultatet på +139 000 kr. 2019 är klubben tillbaka i OBOS Damallsvenskan, men med en avsevärt stramare allsvensk budget än någonsin tidigare. Dessutom med en målsättning att eliminera klubbens negativa egna kapital (- 1,5 miljoner kr) som släpar sedan åren 2016 och 2017. För att bemöta det negativa egna kapitalet har KIF en handlingsplan som är godkänd av SvFF. Senast 31 augusti 2020 ska KIF påvisa att det egna kapitalet är minst noll igen för, beviljad elitlicens för 2021. Om så ej är fallet kan klubben beviljas ett handlinsplansår till. För att beviljas Elitlicens 2020 krävs det att KIF kan intyga att det finns förutsättningar för verksamhet 2020 samt att klubben per den 31 augusti i år inte har några obetalda skatter eller andra skulder. Hur ser det ut för KIF? – Vi kan konstatera att vi betalat skatter, löner, leverantörer per den 31 augusti i år, vilket innebär att vi i och med det – i kombination med vår handlingsplan hos SvFF – bör beviljas Elitlicens för 2020 också. Vi får förhoppningsvis det beskedet snart, säger Björn Andersson, klubbchef i KIF Örebro. Sportsligt i serierna går det bra för A- och F19-lag, men hur ser det ut med klubbens ekonomi – innebär framgångar på planen att det ekonomiska läget är lugnt nu? – Lugnt är det inte, men ekonomin i KIF ser bättre ut än på många år. Vi har gjort ett jättejobb med klubbens ekonomi och är inne på en välbehövlig ekonomisk resa. Vi har lagt en realistisk intäktsbudget för i år, samt en mycket stram kostnadsbudget. Det är faktiskt en av de lägsta kostnadsbudgeterna klubben haft i damallsvenskan i modern tid. En förening med vår typ av verksamhet – ungdomslag, talanglag och elitlag i Sveriges högsta serie – kräver en viss kostnadsnivå för att seriöst kunna dra runt verksamheten, förklarar Fredrik Stengarn, och fortsätter: – Vårt belastande ekonomiska bagage från 2016 tvingar oss till mycket strama tyglar i hela klubben – från ungdomslag till elitverksamhet. Först när vi eliminerat det negativa kapitalet får vi mer manöverutrymme. Intäktsmässigt hoppas vi 2019 ska kunna överträffa våra tidigare år. Och vi håller kostnadsbudgeten, så vi är på god väg! Vad innebär det för resultatprognos för 2019? – Det beror på hur pass väl vi får in intäkter under sista kvartalet, men att vi kommer gå plus ser vi redan nu. Vi vill dock inte spekulera externt mer i detalj vad gäller resultatet för helåret, men utsikten är positiv, säger Björn Andersson, som sköter klubbens dagliga verksamhet. Men läget är ändå inte helt lugnt? – Många tror det, i och med att vi går bra sportsligt och intresset för damfotbollen gått upp efter sommarens succé-VM. Men riktigt så enkelt är det inte. Visst ser vi ökade matchintäkter, då vi ökat publiksnittet men det är inte tillräckligt. Det är ingen hemlighet att vi, som många andra klubbar, brottas med likviditeten på höstkanten. Främst är det oktober-december som är tuffa månader. Vi kommer fortsatt behöva allt stöd vi kan få, fortsätter Björn Andersson. Vad gör styrelsen och klubben för att säkerställa likviditet och ett positivt resultat för 2019? – Hela klubben – från ungdomslag till elitverksamhet – har under året gjort ett jättejobb att hålla ned kostnader. Dessutom är ekonomin en fråga som vi ständigt har uppe på styrelsebordet. Där vi har dragit ned rejält på kostnader. Exempelvis resebudget för bortamatcher, materialinköp, kansli-, spelar- och ledarlönebudget med mera. Exempelvis är våra löner lägre än ligasnittet. Vi har ju budgeterat för att överleva med en sportslig målsättning för A-laget att hänga kvar i OBOS Damallsvenskan, kommenterar Fredrik Stengarn, och fortsätter: – Utöver kostnadsmedvetenheten har vi också initierat fler intäktsskapande aktiviteter än någonsin. Det genom att ha särskilda möten med fokus på just intäkterna som gett god effekt. Hur har det gått i arbetet att hitta nya partners? – Det går framåt. KIF Örebro attraherar nya typer av partners, men vi måste bli fler. Och våra partners har onekligen fattat grejen. De är helt suveräna. Men det är dags att fler ser våra framgångar på och utanför planen med det marknadsvärde samt de samhällsinsatser vi gör i Örebro. Våra partners förstår att varje extra krona som läggs på flick- och damfotbollen gör enormt stor skillnad och att det är ohållbart att bara lägga pengar på herr- och pojkidrott. Idag är fördelningen 80-20 till pojkars fördel. Inte ens de offentliga stöden är 50-50. Vi behöver fler företag som kliver fram och tar position i frågan, säger Björn Andersson. Hur påverkar klubbens tajta ekonomi i vardagen? – Att vi inte alltid kan ge våra fotbollsspelande tjejer de förutsättningar som egentligen krävs. Hur bra är det att åka till Piteå över dagen för att spela match? Inte alls bra, men vi har inget val. I år tog en hemlig givare som tur är kostnaden för Piteå-matchen. Sådan är verkligheten för oss och många andra klubbar inom flick- och damfotbollen, säger Björn Andersson. – Brist på resurser slår även mot löneutvecklingen för tjejer inom fotbollen och möjligheten för dem att som fotbollsspelare ta ett samhällsansvar. De CSR-initiativ vi har är redan mycket för spelarna, utifrån deras livspussel där vardagen för många av våra spelare är att vakna, morgonträna, jobba eller plugga dagtid, träna eftermiddag/kväll och sedan ska de hinna ta igen sig på kvällen. Vad kan man göra om man vill hjälpa KIF hela vägen in i mål den här säsongen? – Privatpersoner kan stötta oss genom att komma på sista hemmamatchen 26 oktober. Det är en fantastisk fotboll som spelas på Behrn! Du kan också bli månadsgivare till oss på www.dromsupporter.se – en liten peng för dig men en enorm peng för oss och våra fotbollsälskande tjejer. Eller swisha en gåva till 123 240 4648 eller sätta in en slant på BG 887-1840. Stödet gör skillnad, förklarar Björn Andersson, och fortsätter: – Som företag kan man kliva in som partner, ta budgetkostnader eller stötta våra CSR-initiativ för att möjliggöra för oss att göra mer gott. Att vara partner till KIF Örebro är mer än bara marknadsvärde, det har ett samhällsvärde. Ditt företag tar ställning för tjejers idrottande, och det är i sig fantastiskt. Tack för era svar och klargöranden! – Tack – och undrar man något, vill veta mer eller stötta oss så är både jag, Björn och resten av styrelsen tillgängliga, avslutar Fredrik Stengarn. Har du frågor eller funderingar? Kontakta oss>
KIF Örebro DFF
18 okt 2019
0kommentarer
Inför Kungsbacka - säsongens sista bortamatch
På lördag spelas säsongens sista bortamatch då ena nykomlingen KIF Örebro möter andra nykomlingen Kungsbacka DFF på bortaplan. Kungsbacka har haft en riktigt tung säsong på flera sätt och är sedan en tid redan klara för nedflyttning till Elitettan. KIF är också klara sedan en tid, men för KIFs del är det en ny säsong i OBOS damallsvenskan som gäller. Första mötet lagen emellan slutade med en 1-0-seger för KIF på Behrn Arena. För båda lagen handlar det nu om att avsluta serien snyggt och KIF borde inte ha några problem att hitta motivation, då man faktiskt fortfarande har en liten möjlighet att nå en sjätteplats i tabellen. Dessutom måste KIF se upp för Växjö som bara ligger tre poäng bakom på nionde plats. Matchen spelas på Påskbergsvallen i Varberg på lördag kl 15.00. Så här följer du KIF Örebro på bortaplan >> Text: Jan Holgersson Foto: Rasmus Ohlsson
A-lag
17 okt 2019
1kommentar
Emma Lindén lämnar KIF Örebro
I samband med att säsongen börjar knytas ihop står det klart att Emma Lindén inte fortsätter spela fotboll för KIF Örebro, istället kommer Lindén fokusera på sina universitetsstudier. Hedemorafostrade Emma Lindén kom till KIF inför säsongen 2016 och fick tre damallsvenska inhopp. KIF och Lindén förlängde kontraktet efter debutsäsongen och kvar blev hon. Nu, fyra år senare, har hon bestämt sig för att ta en paus från fotbollen på grund av bristande motivation. – Jag har alltid pluggat vid sidan om fotbollen och är på tredje terminen av sjuksköterskeprogrammet där jag trivs bra. Jag har under en längre tid kämpat med motivationen att spela fotboll. Nu kännes det som rätt läge att vila fotbollsskorna en stund och bara studera. Framtiden får utvisa vad som händer framöver, säger Emma Lindén. På frågan om vad som är hennes bästa KIF-minne svarar hon: – När vi tog klivet upp i Damallsvenskan igen efter en tuff säsong i Elitettan 2018. Det var riktigt häftigt! Ett elitliv för damfotbollsspelare innebär ofta parallella sysselsättningar KIF Örebros huvudtränare Stefan Ärnsved tycker det är tråkigt att Emma väljer att pausa fotbollen, men har förståelse för hur hon resonerar. – Att kombinera fotbollen med studier eller arbete är regel inom elitdamfotbollen. Det tar på både krafter och motivation. Det är solklart att vi måste få till ännu bättre förutsättningar för våra fotbollsspelare så de kan få ro att fokusera helt på fotbollen om de vill det, säger Stefan Ärnsved, och fortsätter: – Emma har bidragit jättemycket till KIF Örebro och var med och tog oss tillbaka till OBOS Damallsvenskan förra säsongen. Jag vill önska henne lycka till oavsett vad hon tar sig för utanför fotbollen, och nu närmast med studierna. Emma Lindén gjorde landslagsdebut 2014 när hon fick chansen i Sveriges F15-lag. I år har Emma fått spela i sju damallsvenska matcher, varav två från start. Dessutom har Emma spelat två matcher för Rävåsens IK under säsongen i vilka hon gjort två mål.
A-lag
16 okt 2019
1kommentar
F19 förlorade mot Växjö på bortaplan
Under söndagen spelade både KIF Örebros A-lag och F19-lag bortamatcher mot Växjö. F19 spelade den sista matchen för säsongen, en match som slutade 2-0 till Växjö. Spelmässigt var det en jämn match, men Växjö lyckades skapa några fler heta målchanser än vårt tillresta F19-lag. Växjö lyckades dessutom komma till ett par frilägen under matchen, och där fick KIFs målvakt Ann-Sofie Gripenberg stå för ett par riktigt bra räddningar. – Vi skulle behövt spela ett lite rakare spel för att skapa fler lägen. Växjö låg högt med sin backlinje, så det i kombination med en halvtaskig gräsplan gjorde det trångt och svårspelat i mitten, berättar tränare Sandra Johansson. Lagen gick till pausvila med 0-0 på tavlan. Växjös första mål kom sedan tidigt i den andra halvleken, i den 48:e matchminuten genom målskytten Elma Smajic. 2-0 satte sedan Alma Jönsson i den 76:e minuten. – Jag tycker att vi gör en bra match försvarsmässigt även om vi förlorar. Vi jobbade hårt tillsammans och backlinjen gjorde en riktigt bra jobb med deras spelare som är skytteligaledare och väldigt skicklig och snabb, säger Sandra Johansson. Därmed är säsongen i Svenska Spel F19 Södra färdigspelad för i år för KIF Örebro F19, som slutar på femte plats i tabellen. Vi passar på att säga grattis och lycka till, till Växjö och Göteborg som nu ska spela slutspel. Växjö DFF F19 - KIF Örebro F19, 2-0 (0-0) Så här spelade KIF Örebro: Ann-Sofie Gripenberg Elin Sjösten, Clara Heiche, Ebba Öhrluqnd (ut 38'), Nova Söderström (ut 66'), Rebecka Mannström, Ida Adamsson, Alicia Reyes Burgos Hiis (ut 78'), Alexandra Amin (ut 58'), Ida Lilja, Heather Williams Ersättare: Mickaela Törnquist (in 38'), Sabina Grabus (in 58'), Josefin Eklund (in 66'), Zelda Stadsdahl (in 70') Foto: Rasmus Ohlsson
F19
15 okt 2019
0kommentarer
KIF kommenterar elitdamfotbollens framtid i Örebro
I förra veckan rapporterade Nerikes Allehanda att ÖSK Fotboll vill starta ett damelitlag, under vinjetten ”Elitdamfotbollens framtid i Örebro”. Med anledning av detta följer här KIF Örebros syn på framtiden för elitdamfotbollen i Örebro. KIF Örebro DFF jobbar dagligen för att ge Örebros fotbollsspelande tjejer bättre förutsättningar – från barnsben till elitnivå. Därför har KIF en verksamhet som sträcker sig från ungdomslag till elitverksamhet (F19-talanglag och damallsvenskt A-lag); en verksamhet med ambition att vara aktiva som förebilder även utanför klubbens egna väggar inom – och på andra arenor än – fotbollen. KIFs elitspelare har en viktig roll i att inspirera och motivera Örebros fotbollstjejer som förebilder. – Vi tror att det är viktigt att vi som enda elitklubb på damsidan tar ett större ansvar. För oss handlar vårt arbete om mer än att försöka fylla Behrn Arena och ta medaljer. Att försöka bidra till att lyfta flick- och damfotbollens utveckling i stort får aldrig glömmas bort i allt arbete som sker för att driva runt vår dagliga verksamhet, säger Fredrik Stengarn, ordförande i KIF Örebro. NA rapporterade i slutet av förra veckan att ÖSK Fotboll har planer på att starta ett elitdamlag, med ambitioner att spela i OBOS Damallsvenskan. KIF Örebro välkomnar beskedet, men det har också väckt många spekulationer och frågor. – I grunden är det positivt att ÖSK också vill satsa på damfotbollen i Örebro, det behövs mer resurser och draghästar. Vi har jobbat sedan 80-talet med flick- och damverksamhet, i ur och skur för att Örebros fotbollsspelande tjejer ska kunna drömma om en framtid inom fotbollen. Där de också får spela damallsvenska matcher på Behrn Arena. Har vi alltid gjort det bra? Sannolikt inte, men vi har gjort något. Nu återstår det att se vad ÖSK vill med ett ev. damlag och satsning på damfotboll, konstaterar Fredrik Stengarn, och tillägger: – Nyligen slog en rapport fast att damfotbollen ger mer tillbaka till samhället i relation till omsättningen än herrfotbollen gör. Bara där har vi ett starkt argument för att det är bra att mer resurser bör läggas på flick- och damfotboll. Det spekuleras om en sammanslagning mellan KIF och ÖSK som möjlig väg fram – är det aktuellt? – Jag vill vara tydlig: idag finns ingen dialog om detta mellan våra klubbar. Samtidigt är frågan inte ny och klubbarna har haft flera dialoger med varandra genom åren, där ÖSK uppvaktat oss tidigare. Och vi var ex. i kontakt med dem under vårt pressade ekonomiska läge det tuffa året 2018, som ett av flera undersökta spår för att säkra verksamheten. Utkomsten av den kontakten blev att de meddelade oss att de inte hade förutsättningar att gå vidare i en dialog om eventuell sammanslagning, utifrån de premisserna som gällde där och då. Varpå vi såklart jobbade vidare med våra andra spår för att säkra elitdamfotbollens fortsättning i Örebro. – I grunden är det här en intern fråga i ÖSK Fotboll och därmed deras angelägenhet och hur de ska göra är inget vi ska spekulera om. Det enda som har hänt är att ÖSK nu gått ut offentligt med en viljeriktning. Det är vad vi vet. Nu återstår det som sagt att se vad det betyder i praktiken. – Det här är inget som förändrar vårt fokus: vi ska fortsätta jobba för att tjejer i Örebro ska få bättre förutsättningar inom fotbollen. Vi kommer nämligen alltid att prioritera och fokusera på att sätta flick- och damfotbollen i första hand. Inget annat överskuggar det. Många undrar ändå vad som skulle hända om det blir aktuellt… – Det enda jag kan säga är att om det kommer en skarp fråga från en annan klubb till oss om kommer vi alltid ställa oss själva följdfrågan ”kan det här innebära att det blir bättre för våra fotbollsspelare?”. Om vi tror det så bör vi utreda frågan och ta den till medlemmarna som får ta ställning. Vi ska respektera att det alltid är medlemmarna som har slutordet, vårt jobb som styrelse är att förse dem med ett professionellt underlag som tar hänsyn till hela vår verksamhet och vad som ska hända med den - både ungdom och elit. Det är viktigt att komma ihåg att KIF är en breddförening, inte bara elit. Vad finns på KIF Örebros horisont just nu? – Vi ska avsluta 2019 med flaggan i topp. Vi är mitt uppe i planeringen för verksamhet 2020, från budgetar till truppbyggen och organisationsutveckling för att kunna göra det ännu bättre för våra fotbollsspelande tjejer i ungdomsleden och på elitsidan. Vi kommer fortsätta stärka ekonomin och öka vårt samhällsengagemang. Det kommer fortsätta ske ansvarsfullt och långsiktigt. Både på och utanför planen. Vill du veta mer eller har frågor – kontakta Fredrik Stengarn> Du kan också höra Fredrik intervjuas i P4 Örebro (ca 17 min i klippet)> Foto: Rasmus Ohlsson
KIF Örebro DFF
15 okt 2019
0kommentarer
Förlust borta mot Växjö
Trots en riktig drömstart i bortamatchen mot Växjö blev det inga poäng för KIF Örebro. Växjö vände och vann matchen med 2-1. Vi snackar med Stefan Ärnsved om matchen. Hur vill du beskriva matchen? – Vi får en drömstart med ett tidigt mål av Sejde Abrahamsson. Sedan tar Växjö över lite av spelet i första halvlek. Vi skapar dock några lägen som kunde ha resulterat i mål. 1-1 i halvtid var rättvist. Vi kommer ut i andra halvlek och gör en ganska bra start på den. Dock tappar vi boll onödigt i en uppspelsfas, vilket ger Växjö möjlighet att göra sitt andra mål. Efter deras mål så känns vi energifattiga, tycker Stefan Ärnsved. Vad avgjorde till Växjös fördel? – De tog tillvara på sina chanser, medan vi tyvärr missade våra. Vad var positivt som vi kan ta med oss till nästa match? – Det är spelet vi visade upp från minut 46 till 73. Det var bra, avslutar Stefan Ärnsved. Växjö DFF - KIF Örebro 2-1 (1-1) Målskytt KIF Örebro: Sejde Abrahamsson (2') Målskyttar Växjö DFF: Ria Öling (38'), Signe Holt Andersen (74') Varning KIF Örebro: Maja Regnås Varning Växjö DFF: Stina Lennartsson Så här spelade KIF Örebro: Mimmi Paulsson-Febo Maja Regnås, Emma Kullberg, Frida Abrahamsson Kayla Braffet, Eveliina Summanen, Elin Rombing, Ellen Karlsson, Sejde Abrahamsson (ut 82') Heidi Kollanen, Sara Lilja Vidlund (ut 60') Ersättare: Emma Östlund (in 60), Elin Bengtsson (in 82') Foto: Rasmus Ohlsson
A-lag
13 okt 2019
1kommentar
Smålandstripp till bortamatch mot Växjo DFF
I helgen är det slut på det korta EM-kvaluppehållet i OBOS damallsvenskan. För KIF Örebros del rullar bussen söderut ned i de djupa, mörka smålandsskogarna där bortamatch mot Växjö DFF väntar. Klubbarna har bara mötts en enda gång och det var första mötet i serien på Behrn Arena i våras, som KIF vann efter att ha gjort ett segermål i andra halvlek. Växjö har inte presterat fullt så bra i år som man gjorde förra året, men inte sämre än att man ändå har marginal ned till nedflyttningsstrecket. KIF ligger före i tabellen och kommer från en stark insats då man spelade oavgjort mot höstens lag, formtoppade Eskilstuna. Det talar för KIF, men å andra sidan har Växjö hemmaplansfördel. Det är bäddat för en jämn match med andra ord. Vi önskar lycka till nere i Småland och återkommer med en matchrapport söndag kväll. Text: Jan Holgersson Foto: Rasmus Ohlsson
A-lag
10 okt 2019
1kommentar
Hallå där Fruktbudet, partner till KIF Örebro
Fruktbudet är partner till KIF Örebro, och stöttar arbetet för en starkare flick- och damfotboll i regionen. Mari Fontana på Fruktbudet, varför är ni partner till KIF Örebro? – Kort och koncist är detta en rättvisefråga, en fråga om jämställdhet i sportsammanhang, som vi självklart hoppas kunna påverka i positiv riktning genom vårt partnerskap. Inte minst som publik! Berätta kort om ditt företag! – Vi är ett nischat företag som förser arbetsplatser med fräscha fruktleveranser en till flera gånger i veckan. Idag är våra kunder och medarbetare budbärare av det vi står för, det vill säga hållbara leveranser och arrangemang, positiv energi som bidrar till en exceptionellt bra service. Vad säger du om årets säsong? – En kanonbra start, men tyvärr har KIF inte haft marginalen på sin sida i ett par av de senaste matcherna. Överlag är ändå bland det bästa den energi och glädje som finns i laget och den offensiva fotboll som tjejerna lirar. Kul att titta på. Stort tack Fruktbudet och Mari Fontana! Läs mer på fruktbudet.cc
KIF Örebro DFF
9 okt 2019
0kommentarer
Visa fler nyheter