• KIF Örebro belönas med 200 000 kr för CSR-initiativ

    KIF Örebro DFF är en av totalt 96 föreningar som sökt medel från Svenska Fotbollsförbundet och icas gemensamma fond ”Alla är olika – olika är bra”. Bland de sökande valdes fem föreningar ut, som bjöds in till en heldag i Solna inklusive pitchtävling på Friends Arena. KIF Örebro tog hem pitchen och tilldelades därmed 200 000 kr till klubbens CSR-initiativ ”Något större”. KIF Örebro sökte medel ur ”Alla är olika – olika är bra” för CSR-initiativet ”Något större”. Initiativet handlar om rörelsefrämjande insatser för barn och ungdomar, samt förebildsbyggande och synliggörande av flick- och damfotbollen i Örebro län. Fem klubbar hade chans att vinna 200 000 kr och KIF Örebro pitchade ”Något större” i konkurrens med FC Rosengård, Brynäs IF, Kristianstad DFF och Kvarnsvedens IK. Juryn – bestående av representanter från Ica och SvFF, samt fd. fotbollsspelaren Lotta Schelin – valde tillslut ut KIF som vinnare. Lotta Schelin om KIF Örebros bidrag: ”Idén att jobba med relativt enkla insatser för att få fler barn i rörelse är jätteviktigt. Att dessutom använda förebildsbyggande i länet för att få fler tjejer att fortsätta inom fotbollen tror vi är riktigt klokt. Jag själv vet hur viktigt det var med förebilder för att känna och förstå att jag minsann kan ta mig hela vägen till toppen” KIF Örebro DFF skickade lagkapten Frida Abrahamsson och ordförande Fredrik Stengarn till Solna för att representera klubben och genomföra pitchen. – Det känns helt fantastiskt att vårt initiativ valdes ut som det bästa av alla 96 ansökningar. Det här ett jättefint betyg på att vi tänker rätt när vi vill få fler barn att röra på sig, men också vår ambition att få fler tjejer att fortsätta längre inom fotbollen. Jag som spelare vet hur viktigt det är med förebilder när man som ung tjej står i valet och kvalet om man ska fortsätta spela eller inte, säger Frida Abrahamsson, lagkapten i KIF Örebro. Pengarna kommer gå till att påbörja arbetet med ”Något större” och förhoppningen är att fler tjejer i Örebro län ska våga tro på sitt fotbollsspelande, men också att fler barn ska hitta glädjen i att röra på sig. – Trots att Lotta (Schelin) i princip beskrev vårt initiativ när hon läste motiveringen vågade jag inte riktigt tro på det. Inte förrän hon sa ”KIF örebro” lät jag det sjunka in. Jag känner mig oerhört stolt över vår klubb och den resa vi är inne på. Det här förstärker bara ytterligare det arbetet. De här pengarna kommer gå till väldigt bra saker. Det här är något som vi som förening verkligen brinner för, säger Fredrik Stengarn, ordförande i KIF Örebro, och fortsätter: – Elitklubbarna på herrsidan kan i regel bedriva den här typen av insatser inom ramen för sin ordinarie verksamhet. Men inom damfotbollen finns inte de resurserna. Så trots att vi vill vara mer aktiva ute i länet kräver den ekonomiska verkligheten att de insatserna finansernas på något sätt. Därför är det här en jättebra början! På fråga om de kände någon nervositet inför pitchen svarar Frida Abrahamsson såhär och ler: – Nä, vi gjorde inte det. Vi kände oss trygga i det vi skulle pitcha och både jag och Fredrik brinner för det här, så jag tror det lyste igenom i vårt framförande. Då blir det också enklare att ”sälja in” något, när du verkligen vill göra det. Känslan var snarare efter pitchen att ”det här har vi nog”. På KIF Örebros instagram kan du se Frida och Fredriks ord efter pitchen> Om Alla är olika – olika är bra: SvFF och ICA vill se en fotbollsarena där alla är lika välkomna. Oavsett vem du är. Oavsett kön, etnicitet, funktionsvariation eller sexuell läggning. Därför finns ALLA ÄR OLIKA – OLIKA ÄR BRA. För att alla – precis alla – ska ha rätt att vara en del av fotbollen. Läs mer> Om KIF Örebros initiativ ”Något större”: ”Något större” är KIF Örebro DFFs CSR-initiativ för att lyfta barns idrottande utifrån ett integrations- och jämställdhetsperspektiv, med särskild fokus på flickors idrottande. Som flick- och damfotbollsförening kan vi inte vänta på att våra tjejer ska få de förutsättningar de förtjänar och vi kan inte låta generation efter generation flickor halka efter i något så viktigt som idrottande. Inom ”Något större” vill KIF Örebro få Örebros barn och ungdomar att röra på sig, då endast 44 procent av pojkarna och skrämmande låga 22 procent av flickorna i Sverige når den dagliga rörelsekvoten på 60 minuter. Därför vill KIF genomföra fotbollslopp, där barnen får ta sig runt kluriga banor med en fotboll vid fötterna. Utöver rörelsefrämjandet vill KIF Örebro få fler tjejer att fortsätta spela fotboll högre upp i åldrarna. KIF ska som flick- och damfotbollsklubb med verksamhet från barnsben till elitnivå ta ansvar för att våra A- och F19-lagspelare är förebilder för unga tjejer – och killar – i Örebro län. Idag slutar många barn idrotta vid 13-14 års ålder. Det är inte hållbart! Därför vill vi ta med våra spelare ut i länet för att träna och bygga relationer till lag på flera orter än bara Örebro. KIF Örebro DFF 26 sep 2019 0kommentarer
  • Kollanen och Summanen till landslaget

    I förra veckan kunde vi berätta att tre KIF Örebro-spelare tagits ut för landslagsuppdrag. När Finlands förbundskapten Anna Signeul offentliggjorde sin trupp inför kommande EM-kvalmatch mot Albanien den 8 oktober stod två KIF Örebro-spelare på listan: Heidi Kollanen och Eveliina Summanen. Kollanen och Summanen var uttagna till Finlands inledande EM-kvalsmatch borta mot Albanien den 2 september. I vilken Kollanen nätade sitt första landslagsmål. – Det känns bra att få åka till Finland för spel på hemmaplan. Förhoppningsvis får både jag och Heidi speltid, och får vi det lovar jag att Heidi kommer näta igen, säger Eveliina Summanen, och fortsätter: – Men det är tuff konkurrens i truppen. Oavsett ska vi båda göra allt vi kan för att FInland ska vinna. Heidi Kollanen håller med: – Jag kan bara hålla med "Eve" här!Vi kommer kämpa stenhårt för att se till att Finland vinner. KIF Örebro ska dock först möta Eskilstuna United hemma på Behrn Arena, på söndag den 29 september. – Det är en viktig match, så just nu har vi bara fokus på den. Vi ska ta tre poäng, avslutar Eveliina Summanen. Sedan tidigare står det klart att Emma Kullberg, Emma Östlund och Sara Lilja-Vidlund är uttagna till svenska landslagsuppdrag för A-, U23- respektive F18-landslag. Foto: Rasmus Ohlsson A-lag 25 sep 2019 1kommentar
  • Problem med menisken tvingar Jenna Hellstrom till operation

    I bortamatchen mot FC Rosengård igår saknades KIF Örebros kanadensiska ytter Jenna Hellstrom. Anledningen: Hellstrom opereras för problem med menisken. Jenna Hellstrom behandlas just nu för problem med menisken, vilket gör att hon – tills rehabiliteringen är klar – inte deltar i träning eller matchspel. – Jenna kommer operera sitt knä på tisdag, för att åtgärda de problem hon haft med menisken. Det är givetvis ett avbräck att en av våra mest profilerade spelare, i somras uttagen till VM, inte är disponibel den närmaste tiden. Samtidigt är det av yttersta vikt att hon opereras, för att kunna rehabilitera sig och komma tillbaka så snart som möjligt, säger Jonas Karlberg, sportchef i KIF Örebro. Hellstrom själv hälsar att hon har fullt fokus på att komma tillbaka i form till 100 procent. – Det känns extremt tufft att just nu inte få spela på grund av mitt knä. Jag älskar ju att spela för KIF och för våra supportrar. Vi har ett fantastiskt lag och tränare. Mitt fokus just nu ligger till hundra procent på att blir bra igen. Vill verkligen tacka för allt stöd, det värmer! Jenna Hellstrom spelade sin senaste match borta mot Vittsjö den 15 september. Foto: Rasmus Ohlsson A-lag 23 sep 2019 1kommentar
  • Förlust mot serieledande Rosengård

    KIF hade som väntat svårt nere i Malmö i bortamatchen mot serieledande FC Rosengård. Slutresultatet blev 3-1 efter det att KIF aldrig gav upp, vilket till slut gav resultat i form av en reducering av Heidi Kollanen. På läktaren satt Linnea Svensson, den stabila KIF-backen som nu är utlånad till danska Bröndby. Vad tycker du om matchen? – På förhand en spännande match mellan två bra lag. Rosengård är inne i en bra period och KIF i en mindre bra period, vilket märktes då Rosengård har ett bättre självförtroende i matchen. Överlag var det en bra och underhållande match, tycker Linnea Svensson. Vad gjorde KIF bra i matchen? – Att man kämpade ända in i det sista! Det gav också utdelning på slutet då man fick in en boll i mål. Vad är viktigast att ta med sig till nästa match? – Det viktigaste tror jag är att få upp självförtroendet och spela den fotbollen som man gjorde när det gick som bäst i våras. Alla att den finns där, det handlar om att få ut den när det väl gäller!, avslutar Linnea Svensson. Närmast på tur för KIF Örebro står hemmamatch mot Eskilstuna United på söndag den 29 september. Avspark kl. 17.00 på Behrn Arena! FC Rosengård – KIF Örebro DFF 3-1 (2-0) Målskyttar Rosengård: Anna Anvegård 2, Jelena Cankovic Målskytt KIF Örebro: Heidi Kollanen Så här spelade KIF Örebro: Mimmi Paulsson Febo Frida Abrahamsson (ut 62), Emma Kullberg, Emma Östlund Maja Regnås, Ellen Karlsson (ut 74), Eveliina Summanen, Kayla Braffet (ut 62), Elin Rombing Heather Williams, Heidi Kollanen Ersättare: Sejde Abrahamsson (in 62), Jonna Dahlberg (in 62), Lejla Basic (in 74) Text: Jan Holgersson Foto: Rasmus Ohlsson A-lag 22 sep 2019 1kommentar
  • Seger över Kalmar för F19

    KIF Örebros F19 besegrade IFK Kalmar med 2-0 hemma på Behrn Arena under lördagen. Matchen startade på liknande sätt som flera andra matcher som laget spelat under hösten, laget kom till många farligheter men bollen ville inte gå in i mål. – Det jag gillar mest idag är att spelarna inte blir stressade trots att vi skapar mycket men inte får in bollen. Det kan vara lätt att man börjar slå långt eller slarvar för att man vill för mycket. Men spelarna tror på vårt spel och fortsätter att spela fin fotboll, säger F19s tränare Sandra Johansson. Och i andra halvlek gav spelet också utdelning. – I halvlek manar spelarna på varandra och att fortsätta spela det fina spelet vi har, för då kommer också målen. Vi gjorde också som vi bestämt och fortsatte trycka på, och i den 60:e minuten får vi in ledningsmålet. En fin prestation från Elin Bengtssom på kanten, som avslutas på bästa sätt. Skönt att få in ett mål där!, berättar Sandra Johansson. Även KIFs försvarsspel var stabilt, spelarna arbetade hårt och gjorde så att Kalmar inte kunde komma till några direkta farligheter. Istället var det KIF som tog möjligheten att utöka ledningen till 2-0 i den 81:a minuten genom målskytt Sabina Grabus. Ett resultat som sedan höll sig resten av matchen, och KIF Örebros F19 besegrade därmed IFK Kalmar med 2-0 hemma på Behrn Arena. – Stort plus till alla 15 spelare idag, alla är med och bidrar på ett väldigt bra sätt, avslutar Sandra Johansson. KIF Örebro F19 - IFK Kalmar F19, 2-0 (0-0) Målskyttar KIF Örebro: Elin Bengtsson (68), Sabina Grabus (81) Så här spelade KIF Örebro: Ann-Sofie Gripenberg Mickaela Törnquist (67 min), Clara Heiche, Ebba Öhrlund, Nova Söderström, Rebecka Mannström, Ida Adamsson, Emilia Pelgander, Elin Bengtsson (70 min) Ida Lilja (72 min), Alicia Reyes Burgos Hiis (76 min) Ersättare: Elma Alisic (67min) Alexandra Amin (70 min) Sabina Grabus (72 min) Ebba Mannfolk (76 min) Foto: Rasmus Ohlsson F19 22 sep 2019 0kommentarer
  • Rosengård blir en riktig utmaning för KIF

    Efter segern i cupmatchen mot Västerås är det på söndag åter dags för seriespel när KIF Örebro åker till Malmö för att möta FC Rosengård. Tuffast tänkbara utmaning väntar alltså KIF, då Rosengård alltmer ser ut som blivande guldmedaljörer i OBOS damallsvenskan och som dessutom spelar på hemmaplan. Så svårt det kan bli med andra ord. Det går dock att hitta saker som talar till KIFs fördel inför matchen. KIF kan gå in och kan spela helt utan press. Dessutom är årets målsättning, nytt kontrakt, redan klart, vilket även det minskar pressen på laget. Till det ska läggas att KIF vilade ett antal spelare i onsdagens cupmatch. De är rimligen är extra fräscha och hungriga när domaren blåser igång matchen på söndag. Så här följer du KIF Örebro på bortaplan! > Vi önskar laget en schysst skåneresa och hemsidan återkommer med en matchrapport söndag kväll. Matchstart klockan 13.00 på Malmö IP! Text: Jan Holgersson Foto: Rasmus Ohlsson A-lag 20 sep 2019 1kommentar
  • Företagsledare! Bjud medarbetare + familjer på toppfotboll

    Nu står det klart att KIF Örebro DFF plockat tillräckligt med poäng i årets OBOS Damallsvenskan, vilket betyder att det damallsvenska kontraktet för 2020 är klart. Detta vill vi fira! Den 26 oktober spelas den sista omgången och vi välkomnar topplaget Linköping till oss på Behrn Arena. Tillsammans med dig, dina medarbetare och era familjer vill vi fira årets succésäsong och samla bästa möjliga stöd på läktarna – rent av försöka slå årets damallsvenska säsongsrekord. Vi erbjuder företag att köpa en FÖRETAGSBILJETT till säsongsavslutande toppmatchen KIF Örebro – Linköping för endast 2 000 kr ex moms. För det priset får samtliga medarbetare + deras familjer inträde till matchen. Japp, du läste rätt. Det spelar ingen roll om ni blir 20 personer eller 200 personer. Alla går in på samma biljett! Ett perfekt tillfälle att bjuda personalen plus familjer på familjevänlig toppfotboll på Behrn Arena. Dessutom synliggör vi inför rekordpubliken att just ditt företag med personal och familjer är på plats. HUR GÖR JAG? Beställ FÖRETAGSBILJETTEN på formuläret nedan. Du får via mejl en företagsunik inbjudan i PDF att överraska dina medarbetare med. Väl på plats på Behrn Arena behöver dina medarbetare bara uppge företagsnamnet för inträde. TA MIG TILL BESTÄLLNINGSFORMULÄRET! > Kan det bli bättre? En liten peng som ger ett stort värde till personal och familjer, och som dessutom gör enorm skillnad för flick- och damfotbollen i Örebro. Personalvård som gör gott på flera plan. På plats arrangeras en rad aktiviteter. Det finns också möjlighet att i samband med matchen boka in ditt företag på 4e våningen. Ange intresse vid beställning, så ser vi vad vi kan sy ihop för just er. Vi ses på Behrn Arena! KIF Örebro – Linköpings FC, lördag 26 oktober, avspark 15.30 och grindarna öppnar 14.00. Matchvärd: Örebro universitet KIF Örebro DFF 20 sep 2019 0kommentarer
  • Seger över Västerås BK30 i Svenska Cupen!

    KIF Örebro tog en klar seger över Västerås BK30 i Svenska Cupen på bortaplan med 1-4. Vi kollar med assisterande tränare Mikael Kindgren hur matchen var. Grattis till segern! Hur vill du beskriva matchen? –Tack för det! Det är alltid lite lurigt att möta ett lag från lägre divisioner. Det gäller att ändå ha fullt fokus från start och det hade vi! Vi fick ett tidigt ledningsmål, vilket var viktigt mentalt, för risken finns att det låser sig om bollen inte vill in. Sedan var vi stabila matchen igenom och vann fullt rättvist, berättar Mikael Kindgren. Lyckades vi få det att synas att vi spelar två divisioner över Västerås? – Det tycker jag. Vi tog tag i matchen och hade ett högre bolltempo än Västerås, vilket vi också utnyttjade. Vi styrde och ställde ute på plan, utropar Kindgren. Hur viktigt var det att vinna? – Väldigt viktigt! Det är viktigt att få kommande cupmatcher mot bra motstånd. Dessutom har vi haft det lite tungt i serien senaste tiden, så det var bra att få göra mål och vinna. Vad är du mest nöjd med? – Inställningen! Vi ställde över några spelare som spelat mycket i serien och de som ersatte gjorde det väldigt bra. I andra halvlek bytte vi in tre spelare från F19 och de gjorde det också bra, tycker Mikael Kindgren. Vad tar vi med till nästa match? – Målen! Samt hur vi kommer till målchanserna, avslutar Mikael Kindgren. SE HÖJDPUNKTER FRÅN MATCHEN> Västerås BK30 – KIF Örebro 1-4 (0-2) Målskytt Västerås: Linnea Liimatainen Målskyttar KIF Örebro: Heidi Kollanen x3, Jonna Dahlberg Startelva KIF Örebro: Mimmi Paulsson Febo Emma Östlund (ut 68), Maja Regnås, Sejde Abrahamsson Elin Bengtsson, Elin Rombing, Jonna Dahlberg (ut 79, Emma Lindén, Kayla Braffet (ut 46) Heidi Kollanen, Lejla Basic Ersättare: Ida Adamsson (in 46), Ebba Öhrlund (in 68), Rebecka Mannström (in 79) Text: Jan Holgersson Foto: Rasmus Ohlsson A-lag 18 sep 2019 4kommentarer
  • 100 tjejer från Vivalla och Hallsberg intar Behrn Arena

    Under torsdagen den 19 september kommer Behrn Arena fyllas med fotbollsglädje. Det handlar om KIF Örebros fotbollsdag för tjejer från Vivalla och Hallsberg, inom CSR-initiativet Arena Örebro. Syftet är att få fler flickor att upptäcka fotbollen och komma i rörelse, men också jobba för en bättre integration. Mellan klockan 15.00 – 17.00 den 19 september intas Behrn Arena av drygt 100 tjejer från Vivalla och Hallsberg. KIF Örebros huvudtränare Stefan Ärnsved, som kommer vara ansvarig på plats, hyllar uppslutningen. – Det är fantastiskt att så många flickor vill komma och spela fotboll med oss i KIF på Behrn Arena. Det är en utmaning generellt att många tjejer antingen slutar spela fotboll i tonåren eller inte ens börjar. Förhoppningsvis bidrar detta till att fler tjejer i Vivalla och Hallsberg vill spela fotboll, säger Stefan Ärnsved. Träffen arrangeras i samarbete med SISU Örebro, som också projektleder Arena Örebro. Inom Arena Örebro ingår också ÖSK Fotboll, som tillsammans med KIF Örebro utgör föreningsrepresentationen. Projektet finansieras av Örebro kommun och Region Örebro Län, samt KIF och ÖSK. Klubben vill gärna genomföra fler insatser. Exempelvis arrangerade KIF Örebro i augusti ett Training Camp för 45 fotbollsmotiverade tjejer, där de bland annat fick spela fotboll på Behrn Arena tillsammans med KIF Örebros A-lag. – Som klubb vill vi göra mer insatser för att få tjejer att vilja börja och fortsätta spela fotboll. Vi ser att det här ger effekt: rörelse under roliga former i kombination med att träffa våra A-lagsspelare, som samtidigt blir förebilder för dessa unga tjejer, säger Karin Nordmark, vice ordförande i KIF Örebro, och ansvarig för CSR-initiativen i klubben. Läs mer om KIF Örebro Training Camp här> KIF Örebro DFF 18 sep 2019 0kommentarer
  • Tre spelare uttagna till svenska landslagsuppdrag

    Under tisdagen offentliggjorde förbundet trupperna till en rad landslagssamlingar. Och KIF Örebro representeras återigen i A- och U23-landslaget. Men också i F18_1 som ska EM-kvala i Bosnien. Uttagningarna handlar om Emma Kullberg, Emma Östlund och Sara Lilja-Vidlund. KIF-försvararen Emma Kullberg är återigen uttagen i A-landslaget. Ungern (borta 4 oktober) och Slovakien (hemma 8 oktober) väntar i EM-kvalet. - Det känns riktigt bra att Gerhardsson tagit ut mig igen, så jag ser mycket fram emot de kommande viktiga EM-kvalmatcherna, säger Emma Kullberg. En annan försvarare är Emma Östlund, som fick spela från start i söndags borta mot Vittsjö inför ögonen på förbundsrepresentanter. Igår togs hon ut i U23-truppen som möter Nederländerna 3 och 5 oktober. – Jag är både chockad och tacksam! Det känns som ett kvitto på att jag gör någonting rätt. Nederländerna är starka, därför blir det två spännande och tuffa matcher, säger Emma Östlund. Som om inte det vore nog har förbundskaptenen i F18_1 bestämt sig för att Sara Lilja-Vidlund ska med till EM-kvalet i Bosnien. Armenien, Bosnien-Hercegovina och Belgien står för motståndet i grupp 10 av EM-kval 1. I potten ligger två platser till Elite Round-kvalet i vår. – Det känns riktigt kul att få spela internationell fotboll, det är inte varje dag man får göra det! Det gäller att ta vara på chansen, nu är jag supertaggad, säger Sara Lilja-Vidlund, och fortsätter: – Målet är såklart att gå vidare till Elit round. Vi är ett riktigt bra gäng som ska dit ner och lira , så mina förväntningar är höga och jag tror att det kommer gå riktigt bra för oss i matcherna om vi bara gör rätt saker. 2 oktober möter Sverige Armenien, följt av match mot Bosnien-Hercegovina 5 oktober och Belgien den 10 oktober. Lycka till alla tre! Foto: Rasmus Ohlsson A-lag 18 sep 2019 1kommentar
  • Visa fler nyheter