• Intervju: Ebba Mosshagen, spelare i KIF Örebro F07

    Så här under VM-uppehållet i OBOS Damallsvenskan vill vi även passa på att lyfta fram några av våra yngre spelare i klubben, och prata mer om hur det är att spela flickfotboll i KIF Örebro. I tre intervjuer frågar vi ut spelare från KIF Örebros F07, F06 och F05. Kanske framtida VM-spelare, vem vet? Det är en blåsig söndagseftermiddag och full aktivitet på Rosta gärde. KIFs F05 spelar match mot Irsta samtidigt som F06 och F07 kör en gemensam träning på en annan plan. Ebba Mosshagen spelar i KIF Örebros F07. - Jag brukar spela antingen målvakt eller back. Men jag tycker att det är lika roligt att spela på båda positionerna, berättar Ebba. Laget tränar tillsammans flera gånger i veckan, och det verkar inte vara någon brist på motivationen under träningspasset. - Vi tränar med laget på måndagar, onsdagar och torsdagar, och ibland även extra träningar på söndagar. Och vi spelar oftast två matcher ungefär varannan vecka, säger Ebba. Ebba har spelat fotboll så länge hon kan komma ihåg, och har en dröm om att bli proffs när hon blir större. - Det är jätteroligt att spela fotboll. Jag vet inte hur länge jag spelat, men ända sedan förskolan kan jag komma ihåg. Jag skulle vilja bli proffs och spela i något lag i Sverige, berättar Ebba. Men någon speciell förebild har hon inte. - Nej, ingen speciell spelare men jag brukar titta en del på fotboll. Med laget händer det att vi går och kollar på KIF Örebros A-lagsmatcher. Ebba behöver återgå till träningen och vi avslutar intervjun. Träningen forstätter i blåsten på Rosta gärde den här söndagseftermiddagen. KIF Örebro DFF 13 jun 2019 0kommentarer
  • Hallå där Jenna Hellstrom, hur går det i VM?

    Inför säsongen 2019 gjorde KIF Örebro klart med kanadensiska landslagsspelaren Jenna Hellstrom. Den 24-åriga KIF-anfallaren från Sudbury, Kanada, ska ikväll kliva in på Stade de la Mosson i franska Montpellier för Kanadas VM-premiärmatch mot Kamerun. Vi passade på att ta tempen på Jenna Hellstroms VM-nerver före avfärden till landslagslägret samt höra hur hon tror det kommer gå för Kanada i årets turnering. Hellstrom som skrev på för KIF Örebro i december förra året har spenderat sin seniora karriär efter College-fotbollen i Sverige, där hon spelat i damallsvenska lag som FC Rosengård (2017), Djurgårdens IF (2018) och Växjö DFF (2018). Hennes fotbollsintresse började hemma i Kanada. Redan som fyraåring fick Jenna upp ögonen för fotbollen när hon spelade med sina kamrater. 20 år har gått sedan dess och nu väntar sommarens VM-turnering. – Jag var från första stund väldigt målmedveten. Inte alls den där ungen som plockade blommor vid sidan av planen. Samtidigt så höll jag på med många andra sporter, bland annat dans. Runt tio-tolv år började jag fokusera på fotbollen och det tog fart i tonåren. Någonstans där bestämde jag mig för att nå toppen, säger Jenna Hellstrom, som fortfarande varvar ned efter att precis spelat nästan en hel hemmamatch mot Kungsbacka. En match laget vann med 1-0, efter mål av KIFs andra landslagsspelare (från Finland) Eveliina Summanen. Inledningen i KIF blev dock inte riktigt som Jenna hoppats på. Efter en stark inledning mot Vittsjö spökade hennes knä på sista träningen före avresan mot Malmö, för spel borta mot LB07. Känningen innebar rehab och missad match mot LB07 och efterföljande hemmamatchen mot FC Rosengård. Borta mot Linköping var hon stark nog för ett kort inhopp på slutet och i de efterföljande matcherna matchades Hellstrom allt mer av huvudtränare Ärnsved. För att nästan få en hel match i avslutande matchen mot Kungsbacka. En upptrappning inför VM. – Det är alltid tråkigt att missa matcher, men samtidigt så ligger mycket i potten och jag behövde fokusera på att återhämta mitt knä. Det var, trots att det bara var en kort period, väldigt frustrerande att inte kunna spela eller gå för fullt. Men jag har försökt bidra vid sidan om planen och ge laget energi. Som fotbollsproffs måste man ta ansvar även om man inte själv får speltid, oavsett vad det beror på, konstaterar Jenna, och fortsätter: – Samtidigt har min tid i KIF Örebro ändå varit jättebra. Klubben har verkligen stöttat mig och jag känner mig väldigt stolt att få representera KIF som är en av de mest professionella klubbarna jag spelat i. Från styrelse, till kansli och ledare. Och fans! Dessutom är vi ett jättebra gäng i laget. Vi är verkligen värda våra poäng och har gjort en bra första del av säsongen. Men vi behöver jobba mer på att inte ha sån stor respekt för de andra topplagen. Vi kan slå alla lag om vi är på tårna! ”Overkligt att bli uttagen” För Jenna handlade det såklart inte bara om speltid för speltidens skull. På andra sidan Atlanten satt Kanadas coach, dansken Kenneth Heiner-Møller, och jobbade på sin laguttagning till VM. Hellstrom debuterade i landslaget i mars 2018 och har sedan dess bevisat att hon förtjänar en plats i truppen. Tidigare insatser och tillräckligt mycket spel i KIF under våren skulle visa sig räcka – Heiner-Møller meddelade i slutet av maj att hon var uttagen. VM nästa för Jenna Hellstrom. Grattis! Hur var det att ta emot beskedet? – Tack. Det här är vad jag drömt om sen jag var liten. Det känns overkligt. Tänk att jag kommit såhär långt i min landslagskarriär på bara ett år – nu ska jag få åka till VM. Det känns också bra att åka med ett lag som faktiskt åker till Frankrike obesegrade i de matcher vi spelat på vägen till VM. Vi har slagit tuffa lag och vi är enligt mig ett av turneringens bättre lag. Vad sa familjen när du berättade om beskedet? – Jag grät och ringde dem när klockan var tre på natten där borta. De undrade varför jag ringde mitt i natten, säger Jenna med ett leende. När jag berättade blev de så glada för min skull. Det var värt att vakna för. Du säger att ni har ett bra team. Går ni för medalj? – Ja, Hundra procent! Vårt mål är att vinna, ingen tvekan om det. Vi kommer definitivt gå vidare från gruppspelet, sannolikt obesegrade, säger en självsäker hellstrom. Efter det blir det såklart tufft. Samtidigt är vi ett hårt arbetande lag där alla vet vad vi ska göra. Vi kommer vara tuffa att möta, inte minst eftersom vi spelar väldigt aggressivt. Hur tror du turneringen kommer bli för dig personligen? – Det här är ju min första stora turnering. Jag åker dit med öppet sinne och försöker lära mig så mycket som möjligt. Självklart kommer jag kriga för så mycket speltid som möjligt. Jag har fått göra en del inhopp och vill såklart få speltid under VM. Samtidigt är jag ödmjuk inför att det är många andra bra spelare med i truppen. Oavsett speltid känner jag mig enormt stolt att representera mitt land. Vilka lag tror du kommer ha chans till medaljerna? – Vi, USA, England, Frankrike och Tyskland. Sen finns det nog ett par-tre lag till som säger att de har chans. Men detta är de fem lag som jag bedömer har störst chans. Vi har aldrig haft en så bra trupp som nu, vi är på gång som fotbollsnation. Det känns väldigt bra vara en del av den här nya generationen kanadensiska spelare. Och hur går det för Sverige…? – Ni har chans att gå långt… absolut förbi gruppspelet. Sen blir det tufft, förstå mig rätt: ni har ett bra lag men jag vet inte om ni har det som krävs för de avgörande matcherna. Har du och truppen premiärnerver? – Nä, vi är bara sjukt taggade! Nu ska vi göra det bästa vi kan. För mig handlar det också om att visa vad jag går för inför nästa års OS-lagsuttagning. Lycka till och vi hoppas du kommer tillbaka med medalj! – Tack! Jag hoppas också kunna ta med mig massor med erfarenhet som vi i KIF kan ha nytta av. Och ett bra självförtroende, avslutar Jenna och ler stort. Tack, det ser vi fram emot! FÖLJ JENNA OCH KANADA I VM – MATCHERNA I GRUPPSPELET: Kanada – Kamerun | 10 juni kl 21.00 Kanada – Nya Zeeland | 15 juni kl 21.00 Nederländerna – Kanada | 20 juni kl 18.00 Foto: Rasmus Ohlsson A-lag 10 jun 2019 0kommentarer
  • Träna som eliten - Anmäl dig till KIF Örebro Training Camp!

    I FYRA DAGAR ÄR DU EN DEL AV ÖREBROS FOTBOLLSELIT Du som är fotbollsmotiverad tjej, 12–16 år, och nyfiken på livet som elitfotbollsspelare har nu en unik chans! Under KIF Örebro Training Camp får du fyra roliga, spännande och lärorika dagar tillsammans med spelare och tränare från KIF Örebro DFFs A-lag och F19-lag, med erfarenheter från landslag och ungdomslandslag. Fokus » Träning, fys, teori och kost Tränare » KIF Örebros A-lagstränare Stefan Ärnsved, spelare från A-laget samt spelare och tränare från talanglaget F19. KIF ÖREBRO TRAINING CAMP - FÖR TJEJER FÖDDA 2003-2007 Fyra heldagar utan övernattning 12–15 augusti klockan 9.00–15.30 PLATS Rosta Gärde och Behrn Arena KOSTNAD 1 495 kronor. I priset ingår även lunch, mellanmål, träningströja samt vattenflaska. ANMÄLAN Anmäl via mejl till tina.sikh@kiforebro.se. Ange namn och ålder på deltagaren samt kontaktuppgifter. SISTA ANMÄLNINGSDAG Fredag 12 juli FRÅGOR? Kontakta Tina Sikh på telefon 073-682 60 74 eller mejl tina.sikh@kiforebro.se. Obs! Begränsat antal platser. KIF Örebro DFF 5 jun 2019 0kommentarer
  • Förändringar i KIF Örebros ledarstab

    KIF Örebro DFFs A-lags Fredrik Biörs kliver av som assisterande tränare, men fortsätter som fystränare. Istället tar Mikael Kindgren, redan idag i klubben, rollen som assisterande tränare resten av säsongen jämte huvudtränare Stefan Ärnsved. Inför säsongen 2019 förlängde KIF Örebro DFF med Stefan Ärnsved som huvudtränare och Fredrik Biörs som assisterande tränare. Under sommaruppehållet förändras Fredrik Biörs roll i ledarstaben. Från och med 1 juli kliver Biörs från rollen som assisterande tränare, men fortsätter som fystränare. Samtidigt kliver Mikael Kindgren, redan idag resurs i KIFs tränarteam, in i rollen som assisterande tränare. – Det här handlar om att Fredrik Biörs, av privata skäl, behöver prioritera om sin tid. Då finns det inte längre möjlighet att fortsätta i rollen som assisterande tränare. Vi är supernöjda med Stefan och Fredriks insatser fram till sommaruppehållet. Det känns jättebra att vi får behålla Fredrik som fysresurs. Vad gäller Micke så finns han redan i teamet och spelarna känner honom. Det blir en naturlig och bra lösning, säger Jonas Karlberg, sportchef och ansvarig för sportrådet i KIF Örebro. Kindgren: ”Känns inspirerande” Mikael Kindgren själv ser fram emot att kliva in rollen som assisterande tränare: – Det känns jättebra att jag får förtroendet att kliva in som assisterande. För mig innebär det att jag kan delta mer aktivt i träning och vara med vid samtliga matcher, något som känns inspirerande. Jag har haft mycket taktiskt fokus, något jag kommer fortsätta med men i min nya roll samtidigt som jag kommer ta större ansvar för bland annat individuell utveckling. Vi har ett jättebra team runt laget och spelargruppen är fantastiskt. Stefan Ärnsved menar att det är rätt beslut av Fredrik Biörs, eftersom jobbet som tränare i ett damallsvenskt fotbollslag tar mer tid än ett vanligt jobb. – Jag och Fredrik har under 1,5 års tid haft ett tätt samarbete. Vi har hjälpts åt att dra verksamheten framåt. Detta är långt ifrån ett vanligt ”40 timmar i veckan”-jobb, du är konstant uppkopplad på uppgiften att leda teamet och laget. Då krävs det tid. Därför förstår jag Fredriks beslut, utifrån hans situation. Jag är dock väldigt glad över att han fortsätter i rollen som fystränare, hans kunskaper är ovärderliga för teamet och laget, säger Stefan Ärnsved, huvudtränare i KIF Örebro, om Biörs beslut, och fortsätter om Kindgren som ny assisterande: – Micke kom in som en extra resurs på träning och har visat att han är grym på motståndaranalys och taktisk instruktion till spelarna. Att Micke nu får lite mer att göra och blir assisterande kommer bara stärka teamet och laget ytterligare. Tillsammans ska vi i ledarteamet fortsätta jobba på för en minst lika bra höst. KIF Örebros ledarstab 2019: Stefan Ärnsved, huvudtränare Mikael Kindgren, assisterande tränare Fredrik Biörs, fystränare Simon Johansson, målvaktstränare Tina Sikh, lagledare Ebba Nordström, sjukgymnast Bildtext: Mikael Kindgren, assisterande tränare i KIF Örebro resterande del av säsongen 2019 Foto: Rasmus Ohlsson A-lag 4 jun 2019 0kommentarer
  • Årets första förlust för KIF Örebro F19

    KIF Örebro F19 hade inför söndagens hemmamatch tagit sig obesegrade genom årets säsong, men mot FC Rosengård F19 fick KIF se sig besegrade med 0-2. Matchen igenom höll ett högt bolltempo med mycket rörelse. I första halvleken hade Rosengård det mesta bollinnehavet och kunde också sätta 0-1 i den 28:e spelminuten. - Vi är inte riktigt synkade i försvaret vilket gör att vi kommer på mellanhand, och då blir det jobbigt att försvara sig mot ett bollskickligt lag. Men vi tillåter dem ändå inte att skapa de där riktigt farliga lägena, analyserar KIF Örebro F19:s tränare Sandra Johansson. I andra halvlek jämnades bollinnehavet ut mer, även om det fortfarande var till fördel för Malmölaget. KIF fick jobba med att försvara på stora ytor vilket i längden blir jobbigt och märktes i passningsspelet. I minut 65 utökade också Rosengård sin ledning till 0-2, ett resultat som sedan stod sig matchen ut. - Vi har haft en hård matchning på samtliga spelare de senaste två veckorna och det tog ut sin rätt idag. Vi får till ett bättre anfallsspel och skapar några bra lägen i andra halvlek, men det vill sig inte riktigt, säger Sandra Johansson. Tack igen till ÖSK Ungdom för lånet att spelare! Nu går vårt F19-lag snart på en välförtjänt sommarledighet. Nästa match spelas den 19 augusti när Kopparbergs/Göteborg FC kommer på besök till Behrn Arena. KIF Örebro F19 – FC Rosengård F19 0-2 (0-1) Så här spelade KIF Örebro: Ann-Sofie Gripenberg Michaela Thörnquist (ut 47), Clara Heiche, Elin Sjösten, Ebba Mannfolk, Rebecka Mannström, Ida Adamsson (ut 80), Alicia Reyes Burgos Hiis, Alexandra Amin, Ida Lilja, Cornelia Fernsten Inhoppare: Ebba Cabander (47) Tilde Brunke (80) Foto: Rasmus Ohlsson F19 3 jun 2019 0kommentarer
  • Skön seger borta mot Kalmar för F19

    KIF Örebro DFFs F19-lag har radat upp segrar och i Kalmar i veckan som gick var det inget undantag. KIF kunde resa hem från Småland med tre poäng. Matchen slutade 0-3 till gästerna från Närke. – Idag gör vi en fantastiskt bra match rakt igenom!, säger Sandra Johansson, tränare för KIF Örebro F19. KIF Örebros F19-lag gjorde en av säsongens bästa halvlekar borta mot Kalmar, det tyckte Sandra Johansson, som kommenterade halvleken såhär: – Första halvlek tycker jag är det bästa vi har gjort hittills spelmässigt. Vi har det mesta av bollinehavet, vi har bra rörlighet i laget och rullar boll behärskat genom alla lagdelar. Försvarsmässigt ligger vi väldigt bra i positionerna och vi värderar bra när vi ska kliva i press. Vi tillåter inte Kalmar att skapa något spel överhuvudtaget. KIF Örebros första mål kom efter 34 minuters spel genom Alexandra Amin. Anfallet började med några kortpassningar mellan backlinje och mittfält, som följdes upp med en längre boll mot mötande forward, som via mittfältet spelar in bollen. Det blir en lite rörig situation i straffområdet där Amin når bollen och tycker in den i mål. – 0-1 är lite i underkant om man ser till spelet vi har, men vi var nöjda när vi gick in i halvtid, säger Sandra Johansson. I andra halvlek flyttar Kalmar upp pressen och spelet. Samtidigt som KIF får motvind. Det gör att Kalmar får lite mer bollinnehav, och skapar några hörnor samt ett friläge som Ann-Sofie Gripenberg i KIF-målet räddar. – Jag tycker dock vi har rätt bra kontroll på matchen för vi fortsätter att jobba bra i försvaret på hela plan, kommenterar Johansson. I och med att Kalmar lyfter laget så uppstod det stora ytor bakom hemmalagets backlinje som KIF kunde kontra på, något som laget gör riktigt bra. KIF Örebro skapar flera bra lägen men det är inte förrän i slutminuterna som det ger utdelning – två gånger om! För 0-2 i den 87 minuten av Ida Lilja och sedan slår hon till igen direkt efter i den 90 minuten. Det är Sara Lilja-Vidlund som spurtar förbi på kanten och serverar bollen till en Ida Lilja som kommer in bra i boxen och kan satta dit bollen och därmed fastställa slutresultatet 0-3. – Nu njuter vi av den här segern ett par dagar innan det är dags för sista vårmatchen hemma mot Rosengård, avslutar Sandra Johansson. Segern innebär att KIF örebro befäster förstaplatsen i serien Svensak Spel F19 Södra. KIF Örebro F19 möter Rosengårds FCs F19 hemma på Behrn Arena söndagen den 2 juni klockan 13.00. Kalmar F19 – KIF Örebro F19 | 0-3 (0-1) Målskyttar KIF: Alexandra Amin (min 34), Ida Lilja x2 (min 87 och 90) KIF Örebro F19 startade såhär: Ann-Sofie Gripenberg Michaela Thörnquist, Clara Heiche, Elin Sjösten, Alexandra Amin, Rebecka Mannström, Ida Adamsson, Alicia Reyes Burgos Hiis, Elin Bengtsson, Ida Lilja, Sara Lilja-Vidlund Inga byten för KIF Örebro. Foto: Rasmus Ohlsson F19 1 jun 2019 0kommentarer
  • Förlust i träningsmatchen mot Djurgården

    KIF Örebro förlorade träningsmatchen borta mot Djurgården med 1-0. Vi kollar med tränare Stefan Ärnsved hur matchen var. Hur vill du beskriva matchen? - Vi testade ett 4-2-3-1 spelsystem, alltså fyrbackslinje och vi hade Mimmi Paulsson Febo i mål och gick runt på alla tillgängliga utespelare. Jag är mycket nöjd försvarsmässigt. Djurgården skapade ingenting när vi hade uppställt försvarsspel. Däremot fick de några omställningar och det var på en sådan de gjorde mål. Vi skapade 3-4 kvalificerade målchanser i första halvlek och jag tycker nog vi borde gjort mål på någon av dem. Andra halvlek var lite hafsigare och vi fick kortare anfall, men försvarsspelet var fortsatt bra. Sammantaget förtjänade vi minst oavgjort i matchen, berättar Stefan Ärnsved. Fick ni de svar ni ville få av den här träningsmatchen? - Ja. Vi visade att vi kan spela med fyrbackslinje med de spelare vi har. Det ger oss fler alternativ att ta till i höstens matcher, vilket såklart är värdefullt. Vad var bra i eftermiddag? - Generellt försvarsspelet. Däremot finns det en del att jobba med anfallsmässigt, tycker Ärnsved. Får Djurgården ett mentalt övertag inför mötet i serien, efter den här matchen? - Tvärtom skulle jag säga. Snarare hade de ett övertag inför den här matchen efter att ha spelat ut oss och vunnit stort i cupen i vintras, men nu var det en helt annan, mycket jämnare match, säger Stefan Ärnsved. Hur ser närmaste veckorna ut? - Vi tränar tillsammans en vecka till. Sedan är det tre veckors semester. En vecka ska tjejerna vara helt lediga, ingen fotboll alls. De andra två veckorna har de ett eget träningsschema. Vi samlas sedan i slutet av juni och förbereder oss för höstsäsongen. En träningsmatch till ska vi spela, hemma mot Linköping. Då önskar vi trevlig hemresa! Tack för det, avslutar Stefan Ärnsved Djurgårdens IF – KIF Örebro DFF 1-0 (1-0) VIDEO: Se höjdpunkterna från matchen här Text: Jan Holgersson A-lag 1 jun 2019 1kommentar
  • Träningsmatch mot Djurgården på lördag

    KIF Örebro passar under VM-uppehållet på att spela ett par träningsmatcher. Den första spelas nu på lördag och för motståndet står seriekonkurrenten Djurgårdens IF på bortaplan. KIF Örebro och Djurgården har inte hunnit att mötas i serien ännu, men möttes i Svenska Cupen i vintras då Djurgården vann klart uppe i Stockholm. Minnet från mötet innan i Stockholm är desto trevligare, då KIF vann med 2-1 efter att Hanna Terry avgjort med ett mäktigt långskott. Det var 2017. Djurgården har annars startat årets OBOS Damallsvenskan något sämre än experterna tippat och parkerar på en åttonde plats i tabellen med sex inspelade poäng. Vi önskar laget lycka till och återkommer med en matchrapport strax efter matchens slut. Matchstart på lördag kl 14.00 på Kristinebergs IP på Kungsholmen i Stockholm. Text: Jan Holgersson Foto: Rasmus Ohlsson A-lag 30 maj 2019 0kommentarer
  • Vinst för KIF Örebros F19 hemma mot LB07

    Under söndagen spelade KIF Örebros talanglag F19 hemmamatch mot LB07 på Behrn Arena, där KIFs F19 stod som slutgiltiga segrare efter en jämn och tuff match. KIF Örebro startade spelet aggressivt och vann mycket boll, samtidigt som laget höll lugnet i uppspelen. Men även LB07 gick ut aggressivt och gjorde det svårt för hemmalaget. I matchminut 33 kom det första målet, då KIF Örebro F19 tog ledningen med 1-0 genom Ida Lilja. - Det är vi som sätter första målet genom ett behärskat avslut från Ida Lilja efter ett fint inlägg från Anna Sandberg, kommenterar tränare Sandra Johansson. Efter ledningsmålet tog LB07 tag i taktpinnen, och bortalaget lyckades ocks med en snabb kvittering till 1-1 i matchminut 35. Ett reslutat som stod sig halvleken ut. Men så, i minut 62 tog LB07 ledningen med 1-2. - Vi låg under men gav aldrig upp, utan försökte ta oss in i matchen igen, säger Sandra Johansson. Något som sedan gav utdelning i den 69:e minuten. Hemmalaget tog väl tillvara på en frispark slagen av Ida Adamsson, som Elin Sjösten snyggt tryckte in i mål med pannan. - Elin är som vanligt stark i luftrummet!, lägger Sandra Johansson till. Nästan tio minuter efter kvitteringsmålet från hemmalaget nyttjade återigen Ida Adamsson sitt fina tillslag när hon tryckte in ett långskott, och gav därmed KIF Örebro ledningen med 3-2 i minut 77. - Sista tio trycke LB07 på rejält för en kvittering, men vi slet hårt för att hålla undan. Det här laget ger aldrig upp. Härligt att se!, avslutar Sandra Johansson. Efter sex spelade matcher i Svenska Spel F19 Södra, leder KIF Örebro serien med 14 inspelade poäng. Vi vill också rikta ett stort tack till KIF F04, ÖSK Ungdom och RIK Karlskoga för lånet av spelare! KIF Örebro F19 – LB07 F19 | 3-2 (1-1) Målskyttar KIF Ida Lilja (33'), Elin Sjösten (69'), Ida Adamsson (77') Startelva KIF Örebro F19 Ann-Sofie Gripenberg Michaela Thörnquist, Clara Heiche, Elin Sjösten, Ebba Mannfolk, Rebecka Mannström, Ida Adamsson, Alicia Reyes Burgos Hiis (ut 85), Anna Sandberg (ut 45), Ida Lilja, Tilda Jäger Lindén (ut 45) Avbytare Lisa Aronsson (in 45'), Alexandra Amin (in 45'), Sofia Fredriksson (in 85'), Matilda Collin, Emilia Hagberg Foto: Rasmus Ohlsson F19 27 maj 2019 0kommentarer
  • Jenna Hellstrom uttagen i Kanadas VM-trupp

    Nu står det klart att KIF Örebro DFF kommer representeras i sommarens VM-fest i Frankrike. Yttern Jenna Hellstrom har blivit uttagen i Kanadas VM-trupp. – Det här är helt otroligt, jag kan knappt vänta på att få representera mitt land i sommarens VM, säger Jenna Hellstrom. Det har varit väntans tider för KIF Örebros Jenna Hellstrom. Efter att ha tagit plats i Kanadas landslag så har hon haft siktet inställt på en enda sak det senaste året: att bli uttagen i sommarens VM-trupp. Under lördagen kom beskedet: Hellstrom kommer följa med sitt landslag till Frankrike i sommar. – När mejlet från förbundskaptenen kom kunde jag knappt tro det. Nu börjar det sjunka in att jag ska få spela VM, något som varit en dröm för mig sen jag var typ fyra år gammal, säger en glad Jenna Hellstrom, och fortsätter: – Det är helt otroligt att få representera sitt land i ett VM… det är galet! KIF Örebros huvudtränare Stefan Ärnsved är nästan lika glad som Hellstrom själv när han nåddes av beskedet att KIF-spelaren skulle till VM. – Det är fantastiskt! Jenna visade redan i första matchen mot Vittsjö att hon är en spelare av toppklass. Ger kanadensiska ledarstaben henne chansen att spela, så vet i alla fall vi i Örebro att hon kommer leverera, säger Stefan Ärnsved, huvudtränare i KIF Örebro, och tillägger med ett leende: – Hon får leverera mot alla utom Sverige. Skämt åsido, jag vill å klubbens vägnar önska Jenna stort lycka till. Det här är hon värd. Kanada kommer spela i grupp E, där de har motstånd som Nederländerna, Nya Zeeland och Kamerun. Kanada öppnar mot Kamerun den 10 juni. Hellstrom själv tror på medalj. – Medalj? Ja, 100 procent! Jag tror vi är ett av de fyra-fem lag som har chans på guldet. Vi kommer visa vad kanadensisk fotboll går för. Många kommer nog bli överaskade. Sverige spelar i grupp F, där vi ställs mot lag som USA, Chile och Thailand. Sverige och Kanada kan först mötas efter gruppspelet. Senare i veckan kommer en längre intervju här på hemsidan med Jenna Hellstrom om VM-äventyret. Här kan du läsa mer om Kanadas VM-trupp> Foto: Rasmus Ohlsson A-lag 25 maj 2019 1kommentar
  • Visa fler nyheter