• Oavgjort i genrepet mot Hammarby

    KIF Örebro har nu spelat sista träningsmatchen, mot Hammarby på bortaplan. Matchen slutade oavgjort, 1-1, efter att KIF hade ledningen i paus. Därmed har KIF, efter att ha börjat försäsongen med tre förluster, radat upp fina insatser, närmare bestämt hela fem segrar, en oavgjord match och 14-3 i målskillnad. Tränarna var ändå inte helt nöjda med dagens resultat. – Över lag en svag insats där vi inte är tillräckligt noggranna över 90 minuter.. Vi skapar betydligt fler chanser än Hammarby, men signifikativt för matchen i helhet är att skärpan inte riktigt är där, säger Fredrik Biörs, assisterande tränare, och tillägger: – Det handlar inte om några ”stora grejer”, det handlar om att vi behöver göra en bra träningsvecka och höja allt en nivå. Där var vi inte idag, även om vi forcerar bra sista kvarten då vi radar upp målchanser. Vi återkommer med en längre intervju med någon av tränarna då vi summerar försäsongen och blickar framåt mot seriepremiären hemma mot Vittsjö på söndag den 14 april! Hammarby Fotboll - KIF Örebro 1-1 (0-1) Målskytt KIF Örebro: Kayla Braffet Text: Jan Holgersson Foto: Rasmus Ohlsson A-lag 6 apr 2019 1kommentar
  • Dags för ett sista genrep före seriepremiären – mot Hammarby

    Våra röda favoriter KIF Örebro åker till huvudstaden för att möta Hammarby, i en sista träningsmatch innan seriepremiären. Hammarby ramlade med liten marginal ur damallsvenskan i fjol efter två år i högsta serien. Det betyder alltså att KIF och Hammarby möttes i allsvenskan 2017. De mötena slutade med oavgjort på Behrn Arena och storförlust för KIF borta. Däremellan har lagen mötts i Svenska Cupen tidigt 2018. Hammarby vann även då. Med andra ord är det KIF som är ute efter revansch när lagen möts på Kanalplan på söder i Stockholm. Matchstart lördag 13.00. Text: Jan Holgersson A-lag 5 apr 2019 0kommentarer
  • Stöd KIF Örebros ungdomar via Svenska Spels Gräsroten

    Svenska Spel delar årligen ut cirka 50 miljoner kronor till Sveriges olika idrottsföreningar. KIF Örebro DFF har idag strax över tusen personer som valt oss som sin Gräsrot-förening hos Svenska Spel. Det betyder att de stöttar vårt arbete att ge tjejer möjlighet att spela fotboll från barnbens till elitnivå – och framförallt vår ungdomssektion. Vi ser gärna att det blir fler. Välj KIF Örebro DFF som din Gräsrotförening du också. Det är enkelt – allt du behöver göra att följa den här länken: STÖTTA KIF ÖREBRO DFF HOS SVENSKA SPEL> Du kan också ringa Svenska Spels Kundservice på 0770-11 11 11, där du uppger att du vill koppla ditt kontot till KIF Örebro DFF. Observera att det är viktigt att du väljer KIF Örebro DFF och inte Karlslund IF, då vi är olika föreningar. Tipsa alla du känner – vänner och familj. Tack på förhand! KIF Örebro DFF 3 apr 2019 0kommentarer
  • Hallå där Addison Steiner – hur är läget?

    Premiären av OBOS Damallsvenskan närmar sig och vi stämmer av lite med A-lagets Addison Steiner. Du själv och KIF hade en succésäsong i fjol. Hur minns du den? – Förra säsongen var en framgångssaga för KIF Örebro! Vi uppnådde precis vad vi ville och gick upp i OBOS Damallsvenskan. För mig personligen var det en av mina mest framgångsrika säsonger under min fotbollskarriär. Jag har aldrig spelat i ett så vinnande lag, och det kändes fantastiskt, utropar Addison Steiner. Var det ett enkelt eller svårt beslut att skriva på för KIF igen? – Jag tyckte direkt att det var en stor möjlighet att stanna i KIF, men så snart jag hörde att Jenna Hellstrom och Dani Rice hade skrivit på för KIF visste jag att jag ville stanna en säsong till. Jag har spelat med de två tjejerna tidigare och kände att det skulle vara bra att äntligen få vara lagkamrater med dem igen. Vad tycker du om cup- och träningsmatcherna som vi spelat så här långt? – Jag tycker att vi blir allt bättre för varje vecka som går! Vår seger mot Göteborg var ett stort uppvaknande för oss då vi insåg hur bra vi faktiskt är och kan vara. Jag tror att vi chockade många lag i OBOS Damallsvenskan. Vi växer som lag och lär oss hur var och en av våra lagkamrater är som spelare och som person. Vi fortsätter att bygga kemi på planen och jag är så förväntansfull över att se vad vi kan åstadkomma denna säsong, beskriver Steiner. Vad är likheterna och skillnaderna mellan KIF 2019 och KIF 2018? – Jag känner att så här långt den här säsongen spelar vi mer som ett lag än som individer jämfört med förra säsongen. Det är också bra att se många bekanta ansikten från 2018, men det är precis lika bra att se alla nya i år. Med fler utländska spelare i år har jag också sett en stor förbättring i vår kommunikation mellan spelare och tränare. Jag känner en väldigt stark samhörighet till årets lag och hoppas verkligen att den bara fortsätter att växa! Berätta om dina personliga utmaningar och mål för 2019? – Jag vet att den här säsongen verkligen kommer att utmana mig som anfallare. Jag kommer att möta snabba och starka försvarare som också är skickliga med bollen. Mina personliga mål är att vara ännu snabbare och starkare än de försvarare jag möter och att vara ännu mer distinkt i mina avslut. Jag vill att mina lagkamrater ska ha förtroende för mig att jag gör mitt jobb och tar de chanser jag får, säger Addison Steiner. Vilken match i OBOS Damallsvenskan ser du fram emot mest? – Från och med nu ser jag fram emot nästa match mot Göteborg. Jag vet att de är besvikna och upprörda över sin förlust mot oss. De kommer att komma ut starkt för att få revansch mot oss. Det ska bli kul!, avslutar Addison Steiner. Text: Jan Holgersson Foto: Rasmus Ohlsson A-lag 3 apr 2019 0kommentarer
  • Vinst i seriepremiären för F19!

    KIF Örebro F19 vann seriepremiären mot Växjö DFF hemma på Behrn Arena. En bra start på årets säsong, som vi i år kommer bevaka närmare genom matchrapporter som denna.. Igår söndag den 31 mars inleddes årets Svenska Spel F19 Södra. KIF Örebro stod för en start insats när man vände underläge och vann mot Växjö DFF med 4-2! Växjö gjorde två snabba mål i starten, berätta om det? Vi får ingen bra start, vi är inte alls med i matchen till en början. Vi har ganska mycket boll men slarvar med passningarna. Växjö är farliga i omställningarna och straffar oss direkt genom att göra två mål inom loppet av 10 minuter, berättar tränare Sandra Johansson. Hur tar vi oss tillbaka i matchen? Det är härligt att se att vi inte hänger med huvudena efter en sån tuff start, utan vi försöker istället arbeta oss in i matchen. Vi är inte riktigt där i försvarsspelet vilket gör att Växjö stundtals snyggt kan vägga sig igenom. Men vi börjar ändå skapa chanser framåt och hittade in mer bakom Växjös backlinje då de ligger ganska högt. Efter 40 minuter kan vi reducera till 1-2 genom Sara Lilja Vidlund. Berätta om andra halvlek? I halvlek ändrar vi om lite i vårt sätt att försvara och pratar om att fortsätta sätta bollen bakom backlinjen när tillfälle ges. Vi kommer ut i andra med ett mer varierat spel, vi fortsätter att hitta in bakom backlinjen men hittar även in mer på mitten och framför deras backlinje. Detta gör att vi skapar många chanser och Jonna Dahlberg står för en äkta hattrick och gör tre mål. Växjö är absolut inte ofarliga. De skapar en del chanser, men med ett mer resolut försvarsspel och stabil insats från Ann-Sofie i målet så håller vi undan och vinner matchen, berättar Sandra Johansson. Något du vill tillägga? Cred till alla spelare! Det är väldigt starkt att vända ett underläge och alla spelare är delaktiga i vändningen. Extra kul att Bella gjorde comeback efter ett års skadefrånvaro! Avslutar Sandra Johansson. KIF Örebro-Växjö DFF 4-2 (1-2) Så här spelade KIF Örebro: Ann-Sofie Gripenberg Elin Sjösten (ut 45), Ebba Lundqvist, Clara Heiche (ut 73). Ida Lilja (ut 65), Alicia Reyes, Filippa Johansson (ut 83), Jonna Dahlberg, Elin Bengtsson Sara Lilja Vidlund, Rebecka Mannström Inhoppare: Ebba Mannfolk (in 46), Ida Adamsson (in 65), Mikaela Törnquist (in 73), Izabella Hurtig (in 83) Målgörare: Sara Lilja Vidlund 1, Jonna Dahlberg 3 F19 1 apr 2019 0kommentarer
  • Seger över Göteborg!

    KIF Örebro tog en blytung skalp när man vann träningsmatchen borta mot Kopparbergs Göteborg FC med 2-4. Vi kollar med Stefan Ärnsved hur matchen var. Hur vill du beskriva matchen? - Göteborg var väldigt bra första kvarten. Vi hamnade fel och de fick göra lite som de ville och gjorde också 1-0. Vi lyckades rätta till det, jobbade oss in i matchen och både kvitterade och tog ledningen innan paus. Vi pratade ihop oss under pausvilan om var vi skulle stänga ytorna och var vi skulle låta Göteborg ha bollen. De tryckte på delar av andra halvleken men skapade inte mycket. 1-3 gjorde vi när Mimmi Paulsson Febo slog en inspark direkt till Heather Williams som hon gjorde mål på och 2-4 kontrade Linnea Svensson och Addison Steiner in. Då avgjordes matchen, beskriver Stefan Ärnsved. Vad var det som avgjorde till vår fördel? - Att vi gjorde fyra mål på omställningar. Vi var effektiva där och utnyttjade det perfekt. Vi blev inte heller stressade av att Göteborg hade bollen mycket, tycker Ärnsved. Vad är du mest nöjd med i matchen? - Omställningarna samt försvarsspelet som höll mot ett bollskickligt lag större delen av matchen. Vad vill du förbättra? - Vår tro på vårt uppbyggnadsspel när vi har bollen. Den behöver vi förbättra, funderar Stefan Ärnsved. Nu är ni väl glada i bussen, på väg hem! - Glada men väldigt trötta, avslutar Stefan Ärnsved. KIF är nu uppe i fem raka segrar, vilket gör gott för självförtroendet när seriepremiären bara är två veckor bort. KIF inleder hemma mot Vittsjö den 14 april. Men först väntar också en match mot Hammarby den 6 april. Kopparbergs Göteborg FC – KIF Örebro DFF 2-4 (1-2) Målskyttar KIF Örebro: Addison Steiner x2, Heather Williams, Jenna Hellstrom Text: Jan Holgersson Foto: Rasmus Ohlsson A-lag 30 mar 2019 1kommentar
  • Inför träningsmatch mot KGFC

    På lördag spelar KIF Örebro säsongens femte träningsmatch när Kopparbergs/Göteborg FC står för motståndet på bortaplan. Göteborg var med i guldracet i OBOS Damallsvenskan förra året, och därmed blir matchen ungefär så svår som det maximalt kan bli i Sverige just nu. Vi snackar med Fredrik Biörs. Det är svårt att hitta en tuffare match än denna. Hur ser du på den utmaningen? - Det är en inspirerande utmaning! Det kommer bli en väldigt lärorik match och det ska bli kul att se hur vi står oss på nationell toppnivå, utropar Fredrik Biörs. Vilka delar av spelet är viktigast att utveckla? - Omställningarna! För att kunna straffa KGFC vid eventuellt bolltapp så kommer vi behöva ställa om snabbt och göra rätt saker. Samma sak gäller även defensivt när vi tappar bollen. Här behöver vi vara extra noggranna, betonar Biörs. Vad vill du se från KIF Örebro på lördag? - Motståndet till trots vill jag se att vi ändå tror på vår egen förmåga. Jag tror vi kan mäta oss med de här lagen om vi fullföljer vårt arbetssätt, avslutar Fredrik Biörs. Kopparbergs/Göteborg FC-KIF Örebro Lördag 30 mars kl 15.00, Valhalla IP Text: Jan Holgersson Foto: Rasmus Ohlsson A-lag 28 mar 2019 0kommentarer
  • Seger över AIK

    KIF Örebro tog fjärde raka segern efter vinst med 2-0 över AIK på Behrn Arena i en träningsmatch. KIF tog kommandot direkt och kombinerade längre anfall med snabba omställningar på ett bra sätt. 1-0 kom redan efter 14 minuter då Addison Steiner vann en duell om en långboll mot utrusande AIK-målvakten. Addison lyckades från dålig vinkel lyfta in bollen i det övergivna AIK-målet. Nästa mål lät inte vänta på sig. Efter 21 minuter briljerade KIFs amerikanskor. Addison Steiner hittade Jenna Hellstrom som löpt sig fri. Jenna passade Heather Williams i straffområdet. Williams slet sig ifrån sin bevakning och pangade in 2-0. AIK tog sig sedan samman på ett bra sätt och jämnade ut spelet sista kvarten och skapade faktiskt en riktig farlig målchans, men Danielle Rice limmade skottet. I andra halvlek var KIF det bättre laget, utan att för den skull totaldominera matchen. Tempot i matchen sjönk något och AIK skapade några reduceringschanser men det blev inga fler mål. KIF Örebro tog därmed en stabil seger mot AIK, som bortsett från första halvtimmen matchade KIF hyggligt, speciellt om man tänker på att det skiljer en division mellan lagen. Därmed är KIF uppe i fyra raka segrar med nio gjorda mål och inga insläppta. Det är såklart inte är fel att ha i bagaget nu när seriepremiären inte är långt borta. KIF Örebro DFF – AIK FF 2-0 (2-0) Målskyttar KIF Örebro: Addison Steiner, Heather Williams Så här spelade KIF Örebro: Danielle Rice Emma Kullberg, Linnea Svensson, Maja Regnås (ut 46) Kayla Braffet (ut 70), Elin Rombing (ut 70), Eveliina Summanen, Jonna Dahlberg (ut 46), Jenna Hellstrom (ut 61) Heather Williams, Addison Steiner (ut 61) Inhoppare: Frida Abrahamsson (in 46), Ellen Karlsson (in 46), Emma Lindén (in 61), Sara Lilja Vidlund (in 61), Elin Bengtsson (in 70), Lejla Basic (in 70) Text: Jan Holgersson A-lag 24 mar 2019 1kommentar
  • Träningsmatch hemma mot AIK på söndag

    På söndag är det dags för hemmamatch då KIF Örebro får besök av AIK för en träningsmatch. KIF och AIK stötte på varandra i Elitettan förra året. Hemmamatchen spelades på Trängen, och slutade med seger 4-1 till hemmalaget. Bortamatchen slutade oavgjort. Säsongspremiären närmar sig, så missa inte chansen att se hur det ligger till med lagens form. Passa på att fixa ditt årskort! Matchstart söndag klockan 15.00 på Behrn Arena. Text: Jan Holgersson Foto: Rasmus Ohlsson A-lag 22 mar 2019 0kommentarer
  • Ny ordförande och ledamöter valda på KIF Örebros årsmöte

    Fredrik Stengarn, ny ordförande i KIF Örebro DFF, tackar av Charlotta Nordenberg som kliver av samma roll, med matchtröja och blommor. Ikväll höll KIF Örebro DFF årsmöte. På plats deltog utöver föreningsmedlemmar också A-lagsspelare, ledare, kanslipersonal och styrelse. På mötet valde KIF Örebro DFF ny ordförande och ett par nya ledamöter. Mötet inleddes av – vid den tidpunkten än så länge – ordförande Charlotta Nordenberg. Hon hälsade deltagarna välkomna och lämnade sedan över till årsmötesordföranden – kvällen till ära KIF-veteranen Thomas Rasmusson. Sekreterarrollen axlades av Pernilla Saf. Årsmötet valde att godkänna föreningens verksamhets- och förvaltningsberättelse, samt revisionsberättelsen. Föreningen gör ett överskott på 139 144 kr (att jämföra med -669 182 kr 2017). Stämman gick även på revisorns rekommendation att ge styrelsen ansvarsfrihet. På slutet tackades avgående ordförande Charlotta Nordenberg av, med blommor och en KIF Örebro-matchtröja (med spelarnas autografer på). Dessutom tackades Otto Nyängen av för sina år i styrelsen, tillsammans med Erik Brodin då de båda kliver av inför 2019. När det gäller val av ordförande, styrelseledamöter och revisor, samt revisorsuppleat valde stämman att gå på valberedningens förslag vilket betyder att styrelsen och revisorer ser ut enligt nedan: Styrelse 2019 Fredrik Stengarn, ordförande, nyval på 1 år Karin Nordmark, vice ordförande, omval på 2 år Linda Holmqvist, ledamot, nyval på 2 år Sandra Norling, ledamot, nyval på 2 år Jonas Karlberg, ledamot, fyllnadsval på 1 år Pernilla Saf, ledamot, invald 2018 och kvar på 1 år Krister Hildingsson, ledamot, invald 2018 och kvar på 1 år Emily Öjdemark, ledamot, invald 2018 och kvar på 1 år – Det känns oerhört hedrande att både ha föreslagits och nu också valts till ny ordförande i KIF Örebro DFF. Det är stora skor att fylla, Charlotta (Nordenberg) har gjort stora avtryck och betytt mycket för klubben och för damfotbollen i Örebro och Sverige, säger Fredrik Stengarn, nyvald ordförande för KIF Örebro DFF, och fortsätter: – Det kommande året kommer bli tufft, men det kommer också bli oerhört stimulerande. Vi är tillbaka i OBOS Damallsvenskan, där vi hör hemma. Nu ska jag tillsammans med den här fantastiska styrelsen göra allt vi kan för att KIF Örebro ska fortsätta utvecklas positivt på så väl ungdoms- som elitsidan. Vi ska återetablera oss i Sveriges högsta liga. Revisorer Sofia Bergå (Grant Thornton) och suppleant Anna-Lena Persson. Årsmötet valde också att förnya förtroendet för valberedningen, samt att välja in ett nytt namn. Valberedning: Pia Engwall, kvarstår och sammankallande Katarina Lindholm, kvarstår Sofia Strömberg, ny KIF Örebro DFF 21 mar 2019 0kommentarer
  • Visa fler nyheter