• Valberedningens förslag till styrelse 2019

    Valberedningen i KIF Örebro DFF kommer på kvällens årsmöte lägga fram följande förslag på styrelse: Ordförande: Fredrik Stengarn, nyval på 1 år Övriga ledamöter: Karin Nordmark, nyval på 2 år Linda Holmqvist, nyval på 2 år Sandra Norling, nyval på 2 år Jonas Karlberg, fyllnadsval på 1 år Pernilla Saf, invald 2018 och kvar på 1 år Krister Hildingsson, invald 2018 och kvar på 1 år Emily Öjdemark, invald 2018 och kvar på 1 år Ledamöter som lämnar: Charlotta Nordenberg Otto Nyängen Erik Brodin Revisor: Sofia Bergå (Grant Thornton) Valberedning: Pia Engwall, kvarstår och sammankallande Katarina Lindholm, kvarstår Sofia Strömberg, ny Det är föreningens medlemmar som fattar det avgörande beslutet på kvällens årsmöte om ovan förslag går igenom. Årsmötet äger rum idag den 21 mars kl 18.30, på Behrn Tower, Rudbecksgatan 7 (observera platsen). Medlemmar i KIF ÖREBRO DFF hälsas varmt välkomna till årsmöte! KIF Örebro DFF 21 mar 2019 0kommentarer
  • Nordenberg: ”Det gäller att ta plats för damfotbollen"

    Ikväll är det årsmöte för KIF Örebro DFF. Ett årsmöte som ska summera 2018 och sparka av 2019. En förändring som redan står klar är att det blir ordförandebyte i föreningen. KIF Örebros ordförande Charlotta Nordenberg har inte bara satt KIF Örebro på kartan utan också jobbat stenhårt för att ge tjejer bättre förutsättningar inom fotbollen. Charlotta Nordenberg, som alltså kliver av som ordförande ikväll, hur känns det? – Det är så klart blandade känslor men det är ett förtroendeuppdrag på ett år i taget, så inför varje år är det ett ömsesidigt ställningstagande från mig och valberedningen. Inför i år valde jag att tacka nej till omval. Du sa när du tillträdde att det inte skulle bli så många år, men det blev sju år som ordförande. Vad hände? – Det är som jag nämner tidigare att det är ett förtroende på ett år i taget och skälet till varför jag under många år valde att ställa upp ytterligare år var att det är både berikande att få arbeta ideellt med damfotbollen, samtidigt som det varit väldigt slitsamt men tillräckligt roligt. Jag är inte en person som ger upp så det kan vara ett svar på frågan. Ditt engagemang har lyst och uppskattats. Vad är det som driver dig? – Tack, roligt att det har uppskattats. Jag är en föreningsmänniska som vet att om vi skall ha ett aktivt föreningsliv och i det här specifika fallet arbete för tjejers idrottande krävs det aktivt arbete. Det gäller att ta plats för damfotbollen varje dag. Inget är gratis. Tjejers förutsättningar inom fotbollen är långt ifrån OK. Tycker du att du sett någon förbättring under dina år? – Ja både och. Det har börjat röra sig mer i debatter och ställningstaganden. Fler företag tar ställning och agerar för jämställd sponsring. Men det är mycket kvar både internationella och nationellt. Fotbollen har länge styrts och villkorats av män för män. Det finns inga skillnader på ett enda regelverk när killar eller tjejer spelar fotboll men ändå får dam– och flickfotbollen fortfarande kämpa för självklarheter och bli ifrågasatta. – Kommentaren om exempelvis marknadsvärde stör mig. Skulle inte tjejer i ett samhälle ha ett marknadsvärde för att de spelar fotboll? Skulle den kombinationen inte ha ett värde för samhället? Klart det har om vi bestämmer oss. – Ett exempel på en bra lösning för att skapa möjligheter för alla att följa alla matcher i OBOS damallsvenskan är damallsvenskan.tv. Den plattformen ger också möjligheter för att följa matcherna utanför Sveriges gränser. Vad är ditt jobbigaste KIF Örebro-minne? - En baksida i uppdraget är att få ekonomin att orka runt ett helt budgetår. Det är ju blygsamma 10-12 miljoner i omsättning som skulle krävas för att ha en stark ungdomsverksamhet och ett topplats i OBOS Damallsvenskan. Små pengar egentligen för att få bra effekter. Så svaret är egentligen alla sömnlösa nätter och att det tar lång tid innan proppen lossnar. – Ett ytterligare minne var matchen i Paris i Women’s Champions League några dagar efter terrorattacken. Den helgen inför och alla samtal med UEFA, PSG, interna samtal, beslut, försök till att hitta en lösning i den katastrofala sorgen som fanns hos våra vänner i PSG och hos oss själva. Att ändå åka ner till Paris och spela matchen fyra dagar efter attackerna var smärtsam för oss alla. – Det var en blandning av sorg och fokus på att spela bortamatchen mot PSG med 60 säkerhetsvakter på arenan i ett Paris som andades sorg och kollegor och spelare i PSG som hade vänner och bekanta som drabbats. Just då kändes inte det som viktigaste i världen att spela den där matchen men vi genomförde den. Vi spelade 0-0. PSG gick vidare för de hade 1-1 hemma på Behrn Arena. Vi förlorade ingen match i Women’s Champions League men åkte ändå ur. Vad är ditt bästa KIF Örebro-minne? - Finns många. Det kan vara det enskilda mötet med en spelare i något av våra flicklag, F-19 eller A-lag. Den glädjen, energi och lagandan de har! – Ett annat är också att vi kom tvåa i damallsvenskan och fick spela Women’s Champions League! Matchen hemma på Behrn Arena mot PSG hade nära 6 000 i publiken. Fotboll i världsklass i Örebro. Det var grymt! – Det närmaste minnet är också att vi efter ett år i Elitettan med A-laget tog oss tillbaka till OBOS Damallsvenskan. Ja det finns många många fler Vad är du mest stolt över, under dina år? – Då är det nog alla fina uttalanden som spelare gör om föreningen och deras satsning på fotbollen. Sedan alla insatser som alla gör i föreningen. Allt arbete från ungdom till elit. Så lite extra stolt och glad för ovan, men också allt ideellt arbete i föreningen är ovärderligt. Vad kommer du sakna mest? – Människorna! Hur tror du det går kommande säsongen för A-laget? – Jag är övertygad att med de vinnarskallar som finns i A-laget så kommer de kämpa för varje spark i varje match. Vill också tro att det skall räcka för att vara kvar i OBOS Damallsvenskan. Något du vill tillägga? – Egentligen bara, tack alla och lycka till framöver! Tack själv Charlotta! Skriv din hälsning till Charlotta i kommentarerna nedan! KIF Örebro DFF 21 mar 2019 1kommentar
  • Vi kollar läget med Heather Williams

    Vi tog ett längre snack med nyförvärvet Heather Williams som nu varit här med KIF Örebro sedan slutet av januari. Du har nu varit här ett tag. Hur känns det så här långt? - Jag har varit här i lite över sex veckor nu och ärligt talat har jag ingenting annat än bra saker att säga. Spelarna och ledarna har varit så trevliga och välkomnande och klubben har gjort mycket för mig, så allting känns väldigt bra! Jag börjar känna sig som hemma nu, berättar Heather Williams. Vad skulle du säga är de största skillnaderna mellan KIF Örebro och din förra klubb Lidköping? - Det är verkligen svårt att jämföra KIF och LFK, de skiljer sig åt på många sätt. Men jag känner att den största skillnaden nog är graden av professionalism. KIF har såklart mycket trevliga faciliteter som är svåra att slå och coacherna är väldigt organiserade och strukturerade i allt vi gör. Spelarna tar väl hand om sig själva och förbereder sig för varje dag som kommer. Vi spenderar mycket tid på att analysera spelet genom videogranskning och jobbar med små detaljer. Jag gillar hur saker och ting drivs här, dag ut och dag in, säger Williams. Självklart säger jag inte att det var en fullständig brist på professionalism hos Lidköping, så var det inte. Den är bara inte jämförbar med den i KIF Örebro. Det kan ju bero på att vi nu förbereder oss för damallsvenskan och KIF Örebro har spelat i den ligan i många år, så KIF är erfarna och vet vad som krävs. Det den största skillnaden jag har märkt så här långt. Hur beskriver du dig själv som fotbollsspelare? - Om jag skulle försöka beskriva mig själv som en spelare, tror jag att jag är svårläst och snabb, med god blick för spelet och omgivningen. Jag älskar att vara ett irritationsmoment för försvarare och att få dem att tappa bort mig planen. Även om jag är en liten spelare, kan det verkligen vara missvisande. Jag tycker tvärtom att jag är aggressiv och tuff när det behövs, förklarar Heather Williams. Vad är dina förväntningar på säsongen som kommer? - Jag har ganska höga förväntningar på säsongen, nu när jag har varit med laget och sett hur bra vi faktiskt kan vara. Till att börja var mitt mål att hålla oss kvar i ligan, men nu har det ändrats lite. Jag vet att vi kan mycket mer än bara ”hänga kvar". Exakt hur mycket mer, det får vi se! När det gäller mina personliga förväntningar är jag här för att laget ska ta poäng och det så många som möjligt. Min roll som en anfallare är att se till att få bollen i nät. Så bidra till lagets mål och segrar, det är vad jag vill göra i år. Vad tycker du om matcherna så här långt? - Vi har gjort stora framsteg, så jag är helt nöjd! Varje match vi har spelat har lärt oss vad vi måste jobba med, jobbat på det och kommit ut lite starkare nästa match. Detta är ju försäsong och det är så det ska vara, så det känns bra just nu. Vi börjar också bygga upp lagkemin och växer tillsammans som lag för varje dag som går, beskriver Williams. Om du fick önska något om säsongen som kommer, vad skulle det vara? - Det skulle vara att sluta i toppen av tabellen och se KIF Örebro i Champions League nästa år! Du sa väl önska?, avslutar Heather Williams. Text: Jan Holgersson Foto: Rasmus Ohlsson A-lag 19 mar 2019 1kommentar
  • Seger mot Kvarnsveden

    KIF Örebro vann dagens träningsmatch borta mot Kvarnsvedens IK med 0-3. Vi kollar med Fredrik Biörs hur matchen var. Hur vill du beskriva matchen? - Jag tycker det var en bra match mot bra motstånd. Vi har spelat många tuffa matcher mot Kvarnsveden. Vi visade tålamod både i försvar och anfall och segern var i underkant, berättar Fredrik Biörs. Vad var det som avgjorde till fördel? - Passningsspelet över hela banan. Sedan var försvarsspelet bra. När vi tappade bollen vann vi oftast snabbt tillbaka den och när vi inte gjorde det löste vi det ändå, beskriver Biörs. Vad är du mest nöjd med i matchen? - Variationen i anfallsspelet. Försvaret sitter redan bättre, men nu skapade vi också alternativ i anfallsspelet, vilket gjorde oss väldigt svårlästa för Kvarnsveden. Vad vill du helst förbättra? - Våra inlöp i sista tredjedelen, alltså vilka ytor vi ska välja att löpa in i. Mot bättre lag skulle vi nog inte fått så många chanser som vi fick nu, funderar Fredrik Biörs. Jämför matchen med de senaste matcherna, mot Uppsala och Eskilstuna. - Vi har bättre positioner över hela banan och gör mer rätt saker idag. Hur mycket återstår innan ni tycker att vi är redo för seriestarten? - Svårt att spekulera i. Sedan alla spelare kom på plats har vi en process där vi blir bättre för varje vecka som går. Det var i alla fall bästa insatsen så här långt, men vi får snart en riktig värdemätare när vi möter Göteborg som ser väldigt bra ut, avslutar Fredrik Biörs. Kvarnsvedens IK – KIF Örebro DFF 0-3 (0-1) Målskyttar KIF Örebro: Addison Steiner, Heather Williams, Kayla Braffet Text: Jan Holgersson Foto: Rasmus Ohlsson A-lag 16 mar 2019 1kommentar
  • Träningsmatch - Tripp till Borlänge

    KIF Örebro spelar försäsongens tredje träningsmatch på lördag då Kvarnsveden borta står på programmet. KIF Örebro och Kvarnsveden har haft ett antal tuffa bataljer senaste åren, både i allsvenskan och elitettan. Förra året var inget undantag, utan båda matcherna var tuffa och jämna, men i båda fallen med KIF Örebro som segrare. För den som gillar geografi kan man ju kalla matchen för ett toppmöte i Svealands inland. Toppmöten är alltid kul att vinna, så det blir säkert två rejält laddade lag som kommer att mötas på lördag. - Jag vill se att vi fortsätter att utveckla vårt kollektiva försvarsspel. Det är viktigt att vi fortsätter att utveckla detta vecka efter vecka. Jag vill också se det som ska karaktärisera oss i år, nämligen att vi är snabba i våra offensiva omställningar, säger Stefan Ärnsved om matchen och fortsätter: - Men, jag vill också ser mer glädje på planen! Det ska verkligen synas att vi älskar att spela fotboll tillsammans, poängterar Ärnsved. Efter matchen återkommer vi med kommentarer uppifrån Borlänge. Text: Jan Holgersson Foto: Rasmus Ohlsson A-lag 15 mar 2019 0kommentarer
  • Valberedningens förslag till ny ordförande

    Valberedningen kommer inför 2019 föreslå Fredrik Stengarn som ny ordförande. Fredrik har tidigare erfarenhet av styrelsearbetet inom KIF Örebro (sedan 2017) och i andra ideella sammanhang (bla ÖSK Ungdom, Stadsmissionen Örebro, Ung Företagsamhet Örebro). Han har varit med i arbetet att ta klubben tillbaka till OBOS Damallsvenskan. Fredrik är entreprenör och en av ägarna i PR- och kommunikationsbyrån Four PR. Fredriks brinnande engagemang för damfotboll och kunskap om marknadsföring och PR gör honom till en mycket intressant profil. Fredrik har de rätta ledarskapsegenskaperna och ett mycket ödmjukt förhållningssätt kombinerat med högt driv. Vi är mycket glada över att Fredrik tackat ja till vår förfrågan om att stå till förfogande som ordförande. Det slutliga beslutet fattas av KIF Örebros årsmöte den 21 mars. Vi i valberedningen vill samtidigt tacka Charlotta Nordenberg för sju fantastiska år som ordförande. Charlotta har gett både hjärta och själ till klubben och hon är värd alla lovord från oss. Under hennes tid som ordförande har klubben bland annat tagit en andraplats i damallsvenskan med efterföljande spel i Champions League. Valberedningen KIF Örebro Katarina Lindholm Pia Engwall Valberedningens förslag på resterande styrelseplatser kommer inom kort. KIF Örebros årsmöte hålls den 21 mars på Behrn Center i Örebro. Då fattar medlemmarna det avgörande beslutet om ny styrelse. KIF Örebro DFF 13 mar 2019 0kommentarer
  • Seger över IK Uppsala Fotboll med 3-0

    KIF Örebro tog säsongens andra seger när man vann med 3-0 över IK Uppsala Fotboll på Behrn Arena i Svenska Cupen. Matchen inleddes med ganska försiktigt spel där lagen kände på varandra. Inte mycket hände första kvarten men sedan hade Jonna Dahlberg ett par skott mot Uppsala-målet. Farligaste chansen hade dock Uppsala när man påpassligt bröt ett uppspel från KIF, men skottet gick alldeles utanför Danielle Rices högra stolpe. 1-0 kom efter en halvtimmes spel när Sara Lilja Vidlund tog sig fram i straffområdet och sköt. Målvakten reflexräddade men Sara petade in returen lågt vid stolpen. Uppsala skapade därefter ett par farligheter där Linnea Svensson var räddande ängel vid ett tillfälle med en viktig brytning. Istället kom 2-0 då Jonna Dahlberg tog sig fram i straffområdet och sköt. Målvakten var på bollen, men den studsade ändå i mål. I andra halvlek fortsatte ungefär som den första med jämnt spel ute på planen, men där KIF gjorde mål. 3-0 kom efter 65 minuter då Jenna Hellstrom tog sig fram på högerkanten och slog ett långt inlägg över målvakten till bortre delen av straffområdet. Där dök Kayla Braffet fram och sköt bollen i mål. I och med detta avgjordes i praktiken matchen. Resterande tid innehöll några chanser åt båda håll där Eveliina Summanens språngnick var den farligaste, men fler mål föll inte. KIF höll därmed undan till en säker seger mot ett IK Uppsala som stod upp väl spelmässigt mot ett mer effektivt KIF Örebro. KIF Örebro DFF – IK Uppsala Fotboll 3-0 (2-0) Målskyttar KIF Örebro: Sara Lilja Vidlund, Jonna Dahlberg, Kayla Braffet Så här spelade KIF Örebro: Danielle Rice Frida Abrahamsson, Linnea Svensson, Maja Regnås Kayla Braffet, Emma Kullberg, Elin Rombing, Jonna Dahlberg (ut 46), Emma Lindén (ut 46) Heather Williams, Sara Lilja Vidlund (ut 66) Inhoppare: Eveliina Summanen (in 46), Jenna Hellstrom (in 46), Addison Steiner (in 66) Text: Jan Holgersson Foto: Rasmus Ohlsson A-lag 9 mar 2019 2kommentarer
  • Nytt datum för Årsmötet 2019. Framflyttad till den 21 mars !

    Vi har flyttat fram föreningens årsmöte till den 21 mars kl 18.30. Plats: Behrn Tower, Rudbecksgatan 7. Medlemmar i KIF ÖREBRO DFF hälsas varmt välkomna till årsmötet, torsdagen den 21 mars! På årsmötet behandlas verksamhetsberättelse, verksamhetsplan, årsredovisning för senaste räkenskapsåret, val av styrelse, valberedning och revisorer, styrelsens ansvarsfrihet samt eventuella inkomna motioner. Kom och ta del av året 2018 och vad som planeras i verksamheten 2019!! Varmt välkomna önskar styrelsen i KIF Örebro! KIF Örebro DFF 8 mar 2019 0kommentarer
  • Hallå där ÖBO, trogen partner till KIF Örebro!

    Kommunala bostadsbolaget Örebrobostäder AB (ÖBO) är en trogen partner till KIF Örebro DFF. Redan förra säsongen skrev ÖBO på för två år (2018 och 2019) och gjorde sig därmed till en nyckelspelare i klubbens arbete att ta sig tillbaka – och nu också återetablera sig i – OBOS Damallsvenskan. ÖBO trycker på att de vill vara med och bidra till det lokala föreningslivet, med tydlig balans mellan dam- och herridrott. – Fotboll är världens största idrott. Ändå är det inte självklart för tjejer att få eller kunna utöva sporten. Därför är ÖBOs insats avgörande för att vi ska kunna jobba vidare för att ge tjejer förutsättningar att spela och utvecklas inom fotboll från barnsben till elitnivå, säger Björn Andersson, klubbchef i KIF Örebro. Såhär sa ÖBOs VD Ulf Rohlén när avtalet blev klart förra året: ”Med drygt 43 000 hyresgäster är ÖBO en stor aktör i Örebro och för oss är det självklart att vi ska ta vårt samhällsansvar, även när det gäller livet utanför våra bostäder. Våra sponsorsamarbeten är ett sätt att hitta ”goda vänner” som kan ge våra hyresgäster mervärden i form av en aktiv och meningsfull fritid och samtidigt vara positiva förebilder, särskilt för barn och ungdomar. Med kundnytta i fokus vill vi erbjuda ett brett utbud av aktiviteter samt balans i fördelningen mellan dam- och herridrott”. Harriet Arnold, kommunikationschef med ansvar för sponsring, hur ”god vän” är KIF Örebro för er? – Samarbetet med KIF Örebro är viktig för oss. Att satsa på damfotbollen känns angeläget ur ett jämställdhetsperspektiv och att stötta KIF med deras härliga tjejer som är riktiga kämpar och goda förebilder är något vi medvetet valt att göra. Och vi gör det i både i med- och motgång. ÖBO har matchvärdskap en match varje år då ni bjuder in era hyresgäster. Varför är det viktigt att erbjuda dem detta? – Vi vill få fler att upptäcka damfotbollen och vi vill erbjuda våra hyresgäster en trevlig upplevelse. Vår policy säger också att vi i våra samarbeten på olika sätt ska gynna våra hyresgäster, dessutom ska de gynna Örebro som stad. ÖBO är en viktig spelare för både KIF Örebro men också för Örebro i stort. Vad gör ni för CSR-relaterade insatser utöver att stötta idrottslag? – Vi har tre ben som vi står på när det gäller marknadsaktiviteter och det är sport, kultur/natur och samhällsansvar. Vi är därför engagerade i evenemang som Open art, Örebro läns museum, Hopajola och Rotarys sommarkollo. Hur tror du att det går för KIF Örebro säsongen 2019, nu när vi är tillbaka i OBOS Damallsvenskan? – Det kan bli tufft, men laget ser spännande ut och när de fått spela ihop sig, är jag övertygad om att de stannar i OBOS Damallsvenskan. Tack! Läs mer om ÖrebroBostäder på www.obo.se KIF Örebro DFF 8 mar 2019 0kommentarer
  • Besök på träningen inför Svenska cupen-matchen mot Uppsala

    Förberedelserna för OBOS Damallsvenskan och Svenska cupen-matchen på lördag pågår för fullt. Vi tittar till träningen och snackar lite med Emma Östlund och Fredrik Biörs. Träningen inleddes med individuell uppvärmningen och stretching och då var det lätt att höra att amerikanskorna anlänt (förutom Jenna Hellstrom). Kayla Braffet höll låda mest hela tiden. Sedan startade träningen. Träningen skiftade mellan spelövningar främst på små ytor och styrkeövningar med gummiband och medicinbollar, mycket med inriktning på bålstyrka. Alla tre målvakterna var på plats och tränade separat med olika övningar till en början, men senare spelade hela truppen tillsammans i en matchträning 7 mot 7 på en mindre plan. Ärnsved och Biörs manade på mest hela tiden ”tempo-tempo….framåt-framåt….hem-hem”. Träningen är intensiv och tuff, så tuff att Frida Abrahamsson fick plåstra om ett sårigt knä och Ellen Karlsson och Maja Regnås sprang ihop rejält, men reste sig, skrattade och körde vidare. Tufft virke i dem! Rehabtränande Emma Östlund var med på en del av övningarna: – Jag försöker vara med för det mesta på uteträningarna och göra det jag kan. Rehabiliteringen går bra och jag hoppas vara tillbaka i spel i sommar, kommenterar Östlund. Senast tog KIF en skön seger över Eskilstuna i en träningsmatch: – Matchen var ett stort fall framåt jämfört med tidigare matcher. I första halvlek var Eskilstuna bättre än oss, men vi gjorde målet. Vi rättade till en del grejer i paus, och i andra halvlek var försvarsspelet riktigt bra, tycker Fredrik Biörs, som tog sig tid att snacka lite mellan övningarna. Biörs fortsätter: – På lördag är det cupmatch mot Uppsala och då går vi för seger. Vi vill bli bättre och bättre. Försvaret var bättre redan mot Eskilstuna och då blir även anfallsspelet bättre. Det ska vi ta med oss och utveckla ytterligare. På lördag är det alltså äntligen dags för våra röda favoriter att springa in på Behrn Arena när Uppsala kommer på besök. Matchstart kl 13.00. Valfritt inträde matchen till ära, vilket betyder att du betalar det du vill. Ta med alla du känner så ses vi på Behrn! Text: Jan Holgersson A-lag 5 mar 2019 0kommentarer
  • Visa fler nyheter