• Läget, Elin Rombing?

    Vi kollar läget med mittfältaren Elin Rombing, vårt lån från Eskilstuna som kommer att spela den här säsongen med KIF Örebro. Hur känns det att spela med KIF i år? - Det känns spännande! Jag tror vi kommer utvecklas mer och mer under säsongen. Vi är ett ungt lag med många spelare som inte riktigt fått chansen innan, så det ska bli spännande och se hur allt slutar, säger Elin Rombing. Du var här någon träning i höstas. Vad fick du för intryck av KIF då? - Det var bara en träning, men jag tyckte det var ett skönt gäng. Man kom in bra i gruppen. Sedan gillade jag träningsupplägget och också tränarna i sig, minns Rombing. Vad är dina starka sidor som fotbollsspelare? - Mina starka sidor skulle jag nog säga är min spelförståelse, mitt sätt att styra spelare på planen och att jag är en tvåvägsspelare, funderar Elin Rombing. Vad vill du helst tillföra till KIF Örebro i år? - Mitt passningsspel och attityden som krävs för att ta poäng i varje match. Hur var det att möta just Eskilstuna nästan direkt när du kommit hit? - Det var jättekul att möta Eskilstuna, självklart speciellt! Det blev på något sätt som att gå till träningen igen i Eskilstuna. Jag har ju spelat mot dem på träning, men självklart var detta annorlunda. Eskilstuna är ju inte så långt bort. Ska du bo kvar där eller flytta hit? - Tanken är att jag ska bo kvar i Eskilstuna och pendla. Om du fick önska något inom fotbollen inför 2019, vad skulle du önska då? - Det jag önskar allra mest är att få speltid och att jag tar nästa steg i min utveckling, avslutar Elin Rombing. A-lag 13 feb 2019 1kommentar
  • Svenska cupen är igång igen

    KIF Örebro förlorade dagens cupmatch borta mot Eskilstuna United med 4-0. Vi kollar med Fredrik Biörs hur matchen var. Hur vill du beskriva matchen? - Det är en match där vi möter ett hemmalag som kommit mycket längre än oss i säsongsförberedelserna. De styrde spelet men vi försvarade oss bra. Tyvärr gjorde de två mål på tilläggstid så siffrorna blev stora, beskriver Fredrik Biörs. Speglar resultatet matchen? - Svårt att säga. Visst, de hade kunnat göra mål på farliga instick som de hade. Möjligen något mål för stort, funderar Biörs. Vad var det som avgjorde till Eskilstunas fördel? - De var mer samspelta än vad vi var. Det får vi acceptera. Vad är du mest nöjd med i matchen? - Kollektiva försvarsspelet. Avståndet mellan lagdelarna var också bra, ljusår bättre än i matchen mot BP. Vad vill du helst förbättra? - Våra omställningar, men vi behöver såklart bli bättre på allt. Nu jobbar vi med att förhindra speluppbyggnad och först därefter ska vi jobba med våra omställningar och speluppbyggnad, så det är inte att förvänta att de ska fungera nu, avslutar Fredrik Biörs. Eskilstuna United DFF– KIF Örebro DFF 4-0 (0-0) Målskyttar Eskilstuna: Vaila Marie Barsley 2, Tia Hälinen, Linn Vickius Så här spelade KIF Örebro: Mimmi Paulsson Febo Frida Abrahamsson, Linnea Svensson, Maja Regnås Jonna Dahlberg (ut 76), Emma Kullberg, Elin Rombing, Elin Bengtsson (ut 69), Emma Lindén Sara Lilja Vidlund, Heather Williams Inhoppare: Alicia Reyes Burgos Hiis (in 69), Emilia Andersson (in 76) Text: Jan Holgersson A-lag 9 feb 2019 0kommentarer
  • Lägeskoll med Eveliina Summanen

    Vi kollar hur av de nya spelarna, Eveliina Summanen, kommit tillrätta i staden och klubben. Först av allt, välkommen till KIF! Vad är din känsla just nu? - Tack så mycket! Jag har nu varit i Örebro i tre veckor och det har varit trevligt. Varje dag som går känns det allt bättre att vara här och jag tycker att jag har anpassat mig till den nya miljön mycket bra, beskriver Eveliina Summanen. Var det ett svårt beslut att skriva på för KIF? - Hm ….… både ja och nej! Men, efter en fin säsong i Finland var jag redo att ta nästa steg i min karriär och uppleva något nytt, så det var nog egentligen ett ganska enkelt beslut, funderar Summanen. Är det svårt att vara i ett nytt land, i en ny klubb och spela med nya spelare? - Först kändes det som en stor förändring, men nu har jag blivit van vid det. Jag har läst av situationen bättre och det gör mitt liv mycket enklare och jag är nu mer avslappnad utanför planen också. Det har varit spännande med en ny klubb och nya medspelare. Jag har också fått mycket hjälp från lagkompisarna med min svenska, så ganska snart kommer jag kommer att tala och även tänka på svenska, informerar Eveliina Summanen. Beskriv dig själv som fotbollsspelare! - Jag spelar alltid för att vinna och gör allt för att laget ska göra det. Jag har också ganska bra passningar och viker inte ned mig när saker går emot. Men jag vill också att laget och jag själv hela tiden ska bli bättre, så det hårda arbetet måste alltid göras. Men, jag gillar också att skratta och ha kul när jag är på planen! Vad är dina förväntningar på 2019? - Jag ser fram emot cupen och träningsmatcherna för att få koll på vilka slags motståndare vi kommer att möta i serien. Jag är fokuserad på att spela i en ny, mer utmanande liga och jag förväntar mig högkvalitativt spel. Jag förväntar mig också att laget blir bättre och bättre under säsongen. Vad tycker du om träningsmatchen mot BP? - Självklart är jag inte nöjd med resultatet, men det har vi lagt bakom oss nu och vi har hittat saker vi behöver göra bättre i framtiden. Men, jag är glad över att ha fått spela min första match i KIF-tröjan och ser fram mot fortsättningen, avslutar Eveliina Summanen. Imorgon lördag den 9 februari spelar KIF Örebro den första matchen i Svenska Cupen för året. För motståndet står Eskilstuna United. Matchen sänds live på NA, missa inte! Eveliina Summanen kommer tyvärr inte spela i matchen då allt pappersarbete kring övergången inte är helt klara. Text: Jan Holgersson KIF Örebro DFF 8 feb 2019 0kommentarer
  • Snack med Linnea Svensson

    I slutet på november 2018 blev det officiellt att KIF Örebro värvar Linnea Svensson från Rosengård. Första träningsmatchen med laget är nu spelad, och så här berättar Linnea om starten i Örebro och tillsammans med KIF Örebro hittills. Du har ju varit här några veckor nu. Hur känns det? - Bra! Det är första gången jag flyttar hemifrån, så det är ju en omställning att bara bo själv. Men, som sagt, det känns bra, tjejerna i laget är väldigt välkomnande och jag känner mig mer och mer hemma i klubben, beskriver Linnea Svensson. Hade du någon koll på Örebro som stad och KIF Örebro som klubb innan du skrev på? - Det jag hade sett och läst var det att laget hade en fantastiskt bra sammanhållning och att de hade en otroligt underhållande fotboll föregående år, vilket jag kände var något som skulle passa mig. Som stad hade jag ingen större koll på Örebro faktiskt, utan hade bara varit här och spelat fotboll tidigare. Vad har överraskat dig mest? - Anläggningen och allt runt omkring den! Jag har ju varit här och spelat på Behrn Arena förut, men hade inte i minnet att den var så pass fin som den är, med ett gym precis intill. Vi har fantastiska möjligheter till att skapa något bra här så det är fantastiskt kul, utropar Linnea Svensson. Beskriv dig själv som fotbollsspelare. - Som fotbollsspelare skulle jag beskriva mig som en bolltrygg spelare med ett bra tillslag. Stark duell och tvåvägs-spelare. Vad har du för förväntningar på säsongen för dig själv och för laget? - Förväntningarna på mig själv är att ta nästa steg i min utveckling. Jag har suttit mycket på bänken de senaste åren och känner mig mer redo än någonsin att konkurrera om en plats i startelvan, för det är det jag känner att jag behöver. Lagmässigt är de väl först och främst att säkra allsvenska kontraktet, men såklart också att försöka nå en så bra placering som möjligt. Vi har något bra på gångi gänget här så de ska bli fantastiskt kul att dra igång matcherna, säger Svensson förväntansfullt. Hur blir det att möta din förra klubb Rosengård? - Att möta Rosengård kommer absolut att vara speciellt, framförallt på Malmö IP som varit min hemmaplan i så många år. Men det kommer samtidigt vara fantastiskt kul och utmanade. Rosengård är ett bra lag men det är vi också! Den matchen ser jag fram emot extra mycket, längtar Linnea Svensson. Vi har nu spelat en träningsmatch. Vad tycker du om den matchen? - Skönt att komma igång med matcher igen! Det var ett bra test för oss då vi tydligt fick se vad vi behöver träna på inför cupmatcherna. Nu kan det bara bli bättre och vi är redo för en ny träningsvecka!, avslutar Linnea Svensson. Text: Jan Holgersson A-lag 4 feb 2019 1kommentar
  • Första träningsmatchen spelad – förlust borta mot BP

    Första träningsmatchen spelades borta mot BP på Grimsta IP. Slutresultatet blev 2-0 till hemmalaget. Vi kollar med Stefan Ärnsved hur matchen var. Berätta om matchen! - BP var bäst i första halvlek, men vi i andra. Vi lyckades inte med vårt försvarsspel i första halvlek, utan blev alldeles för utspridda. Halvleken var chansfattig men BP gjorde 1-0 på ett långskott. Vi pratade ihop oss i andra halvlek. Försvarsspelet blev bättre och vi började vinna bollar. Vi tog över matchen men BP gjorde 2-0 på en omställning. Vår farligaste chans hade Heather Williams med ett friläge, men vi lyckades inte göra mål idag, berättar Stefan Ärnsved. Fick ni de svar ni önskade i matchen? - Nej! Utifrån att vi tränat på anfallsspel och inte fick till det var matchen en besvikelse, men vi tar nya tag och börjar om med det. Däremot var försvarsspelet i andra halvlek bra. Där är vi nöjda. Vad var det som var särskilt bra idag? - Det var Heather Williams inhopp på 30 minuter i andra halvlek. Hon har bara gjort en träning med oss men var ändå väldigt bra. Hon kommer att bli en attraktion på Behrn Arena!, utropar Stefan Ärnsved. Hur många spelare fick speltid? - Alla tillgängliga spelare fick minst 45 minuters speltid, förutom Heather Williams som spelade 30 minuter. Trevlig hemresa! - Tack! Vi har matpaus i Enköping nu, avslutar Stefan Ärnsved Text: Jan Holgersson Foto: Bildbyrån A-lag 2 feb 2019 0kommentarer
  • Lägeskoll med Fredrik Biörs

    Vi kollar med Fredrik Biörs hur försäsongen för KIF Örebro DFF rullar på. Hur går säsongsförberedelserna? - Bra, tycker jag. Vi hade första gemensamma gympasset igår och har också spelat internmatch mot vårt F19-lag. Vi ser tydligare linjer än vi gjorde förra året och att bygga grundspelet tar inte lika lång tid nu, berättar Fredrik Biörs. Vad är skillnaden jämfört med läget för exakt ett år sedan? - Stora skillnaden är kontinuiteten. Stora delar av truppen är kvar och jag och Stefan gör ju andra året. Vi får nu mer vidareutveckla än bygga en grund. Jag ska inte säga att det är lättare, men processen framåt går fortare. Är det någon skillnad i att förbereda sig för OBOS Damallsvenskan jämfört med Elitettan? - Nej. Egentligen inte. Men vi har i viss mån andra förväntningar nu. När vi möter topplag kan vi inte räkna med att ha bollen så mycket som vi hade som topplag i Elitettan, beskriver Biörs. Har det kalla och snöiga vädret ställt till det? - Det är klart det gör det. Kyla gör inget. Det är snön som är problemet, men så är det i vårt klimat. Sedan har andra lag lagt träningsmatcher på vår träningstid, vilket inte gjort det bättre. Har ni hunnit med någon teambuilding ännu? - Den har vi på söndag, informerar Fredrik Biörs. Skador och rehab? - Rehabiliteringen för de långtidsskadade går bra och övriga truppen är i stort sett helt skadefri. På lördag spelar vi träningsmatch borta mot BP. Vad är viktigt i den matchen? - Att den inte snöar in!!! När det gäller matchen är det att försöka sätta de delar av spelet som vi jobbat med och sedan utvärdera utfallet från matchen. Är någon av amerikanskorna på väg in? - Ja. Heather Williams anländer under veckan om det går som tänkt, hoppas Biörs. Tack för pratstunden! - Tack detsamma, avslutar Fredrik Biörs. Text: Jan Holgersson Foto: Rasmus Ohlsson A-lag 30 jan 2019 0kommentarer
  • KIF Örebro lånar Elin Rombing från Eskilstuna United

    KIF Örebro DFF plockar in mittfältaren Elin Rombing på lån från Eskilstuna United. Lånet gäller för hela säsongen 2019. Eskilstuna Uniteds Elin Rombing kommer spela i KIF-färger under 2019, eftersom KIF Örebro lånar in henne för hela säsongen 2019. Rombing imponerade på KIF Örebros tränarteam redan i höstas, när hon tränade ett pass med laget. – När vi hade som mest kris med skadade spelare under 2018 kom vi överens med Eskilstuna om att vi eventuellt, vid behov, skulle kunna få låna in spelare från dem. Detta blev aldrig aktuellt, men Elin och ytterligare två tjejer från Eskilstuna United hann ändå träna ett pass med oss i augusti förra året. Elin imponerade stort på oss i tränarteamet redan då. Så när möjligheten dök upp att plocka in Elin till vår trupp 2019 så kändes det helt rätt, säger Stefan Ärnsved, huvudtränare i KIF Örebro och fortsätter: – Elin är en hårt jobbande centralmittfältare, som har ett bra passningsspel och bra aggressivitet i sitt press-spel. Jag är helt övertygad om att Elin kommer tillföra oss mycket både på och utanför planen under 2019. Rombing ser fram emot att spela i KIF Örebro under 2019. – Det känns jättebra att spela i KIF Örebro kommande säsong, inte minst eftersom klubben tog klivet upp igen. Jag ska försöka hjälpa KIF Örebro att hålla sig kvar också. Personligen hoppas jag få en fortsatt utveckling som fotbollsspelare den kommande säsongen, målsättningen är att få spela så mycket som möjligt, säger Elin Rombing, ny mittfältare i KIF Örebro under den kommande säsongen. Rombing blir därmed också den sista pusselbiten i KIF Örebros trupp för 2019. – Elin knyter ihop säcken för truppbygget inför kommande säsong. Det känns mycket bra att vi fått låna henne över 2019. Som tvåväggspelare är hon helt rätt för oss. Jag tror Elin kommer ta stora kliv i sin utveckling hos oss och samtidigt är hon inte orutinerad. Exempelvis har hon redan över 30 matcher i OBOS Damallsvenskan på meritlistan. I Elin får vi därför in rutin från spel i högsta ligan, samtidigt som vi får en ambitiös och utvecklingsbarspelare, säger Jonas Karlberg, sportchef och ansvarig för sportrådet i KIF Örebro. KIF Örebros trupp 2019: Sara Lilja Vidlund, Emma Östlund, Emma Lindén, Jonna Dahlberg, Frida Abrahamsson, Emma Kullberg, Kayla Braffet, Linnéa Svensson, Danielle Rice, Mimmi Paulsson-Febo, Jenna Hellstrom, Sejde Abrahamsson, Elin Bengtsson, Maja Regnås, Addison Steiner, Ellen Karlsson, Eveliina Summanen, Heather Williams, Lejla Basic, Ann-Sofie Gripenberg och Elin Rombing. A-lag 24 jan 2019 1kommentar
  • KIF Örebro söker extra händer för säsongen 2019

    KIF Örebro är klara för OBOS Damallsvenskan 2019. Nu börjar vi bygga för att klara denna utmaning både på som utanför planen. Vi söker därför frivilliga som vill ingå i vårt utökade allsvenska ideella team av funktionärer. Är det möjligtvis du? Det är ingen hemlighet att damfotbollen har andra förutsättningar än herrfotbollen. Detta medför stora utmaningar för oss som klubb och det ökar behovet av ideella krafter. Dessa är grundstenarna i vår förening och vi är oerhört tacksamma för det jobb de lägger ned. Inför OBOS Damallsvenskan behöver vi bli fler. Vad behöver vi för kompetens? • Erfarenhet av att arbeta med och arrangera evenemang • Sjukvårdsutbildning (alla nivåer) • Säkerhetsarbete • Försäljning • Värdskap • Kompetens inom marknadsföring, sociala medier och media Vi söker bland annat följande roller: • Publikvärdar • Pressvärdar • Marknadsförare (sociala medier, film, artiklar, hemsida m.m) • Klubb och/eller matchläkare • Sjukvårdare och bårbärare • Evenemangspersonal (kioskpersonal, försäljning av lotter och klubbsouvenirer m.m.) • Gruppledare som ingår evenemangsledningen Du får i gengäld en utbildning i de arbetsuppgifter som behövs för respektive funktion, delaktighet i att KIF Örebro är en viktig och ambitiös del av OBOS Damallsvenskan samt en viktig del i att de fotbollsspelande tjejerna får de bästa förutsättningarna vi kan ge dem att spela elitfotboll i Örebro. Dessutom finns det möjlighet att som supporter ta ett extra ansvar och hålla i en supporterklubb för KIF Örebro. Hejaklacksledare och klackmedlemmar välkomnas! Genom att ställa upp för KIF Örebro är du med och bidrar till att tjejer kan spela fotboll i Örebro, från barnsben till elitnivå. Alla steg vi tillsammans kan ta för att göra förutsättningarna för våra utövande tjejer gör skillnad. Verkligheten för en elitspelare på damsidan är helt annorlunda än för herrarna. Våra tjejer kombinerar sin elitkarriär i fotboll (matcher, träning etc) med extrajobb och/eller studier, eftersom de ekonomiska förutsättningarna inom damfotbollen fortfarande är för svaga. Ovanpå detta deltar våra spelare också i en rad samhällsengagemang. De är extremt tacksamma för alla insatser som sker runt dem i klubben, och de ser gärna att du är med och stöttar efter förmåga och möjlighet. Läs om vår spelare Frida Abrahamssons vardag som fotbollsspelare här> Anmäl ditt intresse att ingå i KIF Örebros damallsvenska team genom att skicka ett kort personligt brev, där du beskriver vem du är, vad du tror du kan bidra med till KIF Örebro och tjejerna, samt kontaktuppgifter. Om det är någon specifik roll som skulle passa just dig, får du gärna skriva med det. Skicka din intresseanmälan till Lars Klingvall, som samordnar funktionärer, på l.klingvall@live.se – tack! KIF Örebro DFF 23 jan 2019 1kommentar
  • Maja Göthberg lämnar KIF Örebro DFF – går till Kungsbacka

    Det står nu klart att Maja Göthberg lämnar KIF Örebro DFF. Göthberg ansluter istället till sin nya klubb Kungsbacka DFF per omgående. Maja Göthberg kom till KIF Örebro inför säsongen 2018 och skrev på ett treårsavtal, men tiden i klubben blev inte som parterna tänkt sig. – Maja blev tyvärr skadad väldigt tidigt under 2018 och deltog inte i matcher på hela säsongen. I truppbyggesplaneringen inför 2019 ser vi att Maja inte kommer kunna få särskilt mycket speltid i KIF, och vi har därför gjort en överenskommelse tillsammans med Maja och Kungsbacka om att låta henne gå vidare dit. Vi är övertygade om att detta blir den bästa lösningen för alla parter, säger Jonas Karlberg, sportchef och ansvarig för sportrådet i KIF Örebro, och fortsätter: – Eftersom vi har redan en stark försvarsuppställning i laget bedömer vi att vi inte kommer behöva ersätta henne med en ny spelare. Nu önskar vi såklart Maja lycka till i Kungsbacka och ett bra 2019. Kungsbacka gick upp från Elitettan till OBOS Damallsvenskan efter att ha vunnit Elitettan 2018. KIF Örebro, som kom två och därmed också tog klivet upp, kommer möta Kungsbacka DFF den 19 maj hemma på Behrn Arena. Så ser truppen 2019 ut just nu: Sara Lilja Vidlund, Emma Östlund, Emma Lindén, Jonna Dahlberg, Frida Abrahamsson, Emma Kullberg, Kayla Braffet, Linnéa Svensson, Danielle Rice, Mimmi Paulsson-Febo, Jenna Hellstrom, Sejde Abrahamsson, Elin Bengtsson, Maja Regnås, Addison Steiner, Ellen Karlsson, Eveliina Summanen, Heather Williams, Lejla Basic och Ann-Sofie Gripenberg. A-lag 16 jan 2019 1kommentar
  • Hallå där Adelisa Grabus!

    Adelisa Grabus är 22 år gammal och redan en KIF-veteran. Men inför säsongen 2019 valde hon att tacka nej till sitt kontraktserbjudande och istället pröva vingarna i Växjö. Adelisa, hur känns det att lämna KIF Örebro? – Det känns väldigt tråkigt såklart. KIF Örebro har vart en trygghet för mig i så många år nu och Behrn Arena har vart som ett andra hem. Samtidigt så har jag känt att det är dags för mig att pröva någonting nytt, trots att jag trivts bra i Örebro och i KIF. Du har varit en del av klubben sen 2012, vad har du för minnen från de här åren? – Jag har väldigt många minnen från dessa år, både bra och mindre bra. Vi har ju haft en liten berg- och dalbana i klubben med både fram- och motgångar. Jag ser ändå tillbaka på de här åren med ett leende på läpparna eftersom framgångarna på planen har vart större än motgångarna. Det bästa minnet är Champions League-matchen på Behrn Arena mot PSG. Det var riktigt häftigt! Hur kändes 2017 när det stod klart att vi skulle spela i Elitettan 2018? – Det var riktigt tufft. Jag drogs tyvärr med en korsbandsskada hela 2017 och det var riktigt jobbigt att inte kunna påverka eller hjälpa laget ute på planen. Det var väl som en chock för alla att det faktiskt gick så dåligt just den säsongen. KIF Örebro är ett lag som ska spela i OBOS Damallsvenskan. Samtidigt var du en av de tongivande spelarna 2018, både på och tyvärr även utanför planen i och med skadan - hur summerar du säsongen? – Jag skolades om till yttermittfältare och fick en helt annan roll i laget. Jag blev mer delaktig i spelet och utvecklades väldigt mycket under vårsäsongen. Det kändes riktigt bra, men sen kom en ny motgång och jag missade höstsäsongen. För lagets del så var allas mål att vi skulle ta oss tillbaka till OBOS Damallsvenskan, det fanns ingenting annat. Alla la ner allt de hade för att nå målet trots massa hinder på vägen och vi lyckades tillsammans. Truppens goda sammanhållning var en viktig nyckel, vad tror du gjorde att ni hade sån harmoni i laget 2018? – Vi hade många nya spelare inför 2018 så vi var noga med att få ihop truppen så snabbt som möjligt. Vi hade mycket lagaktiviteter i början av året som tränarna styrde, men också på fritiden där vi umgicks på lediga dagar eller på kvällarna. Det gjorde att vi blev väldigt bekväma med varandra och vi hade högt i tak. Vi kunde ställa krav på varandra vilket är viktigt om man vill vara ett topplag. Vi hade en skön grupp helt enkelt som klickade, både med ledare och spelare. Det syntes också utifrån att ni hade kul tillsammans! 2019 då, hur ser du på ditt kommande år i Växjö? – Jag ser fram emot ett miljöbyte och ta nästa steg i min utveckling. Växjö var nykomlingar förra året och gjorde det riktigt bra. Det ska bli roligt att se hur långt vi kan ta oss i år. Det är garanterat många som kommer sakna dig kommande säsongen, så avslutningsvis: vad vill du skicka för hälsning till dina KIF-fans och engagerade? – Jag vill bara säga tack egentligen. Tack till föreningen som vågat satsa på mig i alla dessa år, tack till alla funktionärer som ställer upp hela tiden för att ge oss bästa möjliga förutsättningar, tack till alla som gör ett hårt jobb inom föreningen för att tjejer ska få spela på elitnivå och tack till publiken som är där och hjälper oss. Ett extra tack till fotograferna som är där på matcherna, ni sprider damfotbollen något enormt och det är guldvärt. Vi ses på Behrn snart igen! Och ett stort lycka till. Desamma Adelisa! Text: Fredrik Stengarn Foto: Rasmus Ohlsson A-lag 15 jan 2019 1kommentar
  • Visa fler nyheter