Vi kollar läget med Adelisa Grabus
Här kommer en lägeskoll med vår snabba yttermittfältare Adelisa Grabus. Du spelade knappt förra säsongen. Hur var det att sitta bredvid och hur kul är det att spela igen? - Jag hann med att spela den sista matchen mot Kopparbergs/Göteborg vilket var viktigt för mitt självförtroende att veta att jag fortfarande kan spela fotboll på elitnivå trots ett tungt år. Att sitta på läktaren en säsong där det inte går bra för laget var inte roligt. Man ville hjälpa laget att inte åka ur damallsvenskan, berättar Adelisa Grabus, och fortsätter: - Nu blev det som det blev och jag är äntligen tillbaka på riktigt, denna gång vill jag hjälpa laget att istället ta tillbaka vår damallsvenska plats. Det är fruktansvärt roligt att vara ute på planen igen och jag njuter verkligen varje träning och match. Vad tycker du om KIFs vårsäsong? - Fantastisk!, utropar Grabus. Jag är grymt stolt över vad vi som lag presterat. Det känns som att vi fått ihop ett riktigt skönt gäng både på och utanför plan. Alla har samma mål och det har också gett utdelning. Du har gjort några baljor, hur känns det? - Jättekul att jag fått göra mål efter ett par tyngre säsonger. Jag hoppas att få trycka in ännu fler! Vi har många alternativ i offensiva spelet känns det som. Vilken betydelse har det? - Det har stor betydelse! Jag tycker vi är svårlästa offensivt då vi varierar väldigt mycket. Kollar man på hur många olika målskyttar vi har i laget så säger det rätt mycket om att vi gör mål på olika sätt, förklarar Adelisa Grabus. Har du kunnat njuta av ledigheten från träningar och matcher? - Att gå på sommaruppehåll som serieledare har jag inte vart med om förut. Detta är första gången och självklart har jag njutit av ledigheten, men samtidigt vill jag dra igång igen för att se vad hösten har att erbjuda. På vilket sätt vill du bidra till att KIF stannar i toppen av tabellen i höst? - Fler mål och assist! Jag tycker jag hittat rätt på vänster kanten och jag vill hjälpa laget att ta oss hela vägen till damallsvenskan, avslutar Adelisa Grabus. Text: Jan Holgersson Foto. Rasmus Ohlsson
A-lag
22 jul 2018
0kommentarer
Maja Regnås tycker till
Vi kollar läget med stabila backen Maja Regnås, så här under uppehållet. Vårsäsongen är slut och nu är det uppehåll med KIF Örebro som serieledare. Hur känns det? - Att avsluta på det sätt vi gjorde känns både skönt och välförtjänt. Det är en väldigt tight tabell, speciellt för oss som slåss uppe i toppen, så vår plats just nu känns extra bra. Innan serien började satte vi målet att i oktober befinna oss över uppflyttningsstrecket, och att i nuläget vara på god väg mot det målet känns jättebra, utropar Maja Regnås. Hur nöjd är du med din egen insats? - I och med att jag började på bänken de fyra första omgångarna så känns det jättebra i dagsläget. Det är kul att jag fick chansen och jag känner att jag tagit vara på den. Jag kommer fortsätta jobba hårt för att fortsätta utvecklas som spelare, betonar Regnås. Du har gjort några mål fast att du spelar back. Vad tänker du kring det? - Det viktiga är att målen kommer, sen är det alltid extra kul att vara inblandad i dem! Det är kul att få visa upp de gamla offensiva egenskaperna från förr när jag spelade högre upp i banan. Det är kul för laget att vi är många som finns med i målprotokollet också, det bådar gott för laget, tycker Maja Regnås. Vad känner du att du kan utveckla i ditt eget spel? - Oj, stor fråga! Det finns alltid mer specifika saker att fila på, men i det stora hela för min del tror jag att det handlar om att fortsätta våga utmana mig själv och på så vis visa att jag förtjänar den speltid jag fått och därmed kommer jag automatiskt utvecklas i takt med laget. Jag kommer fortsätta ge 100% på både träningar och matcher så får vi se vad det leder till, säger Maja Regnås. Vad hoppas du på för KIF Örebro i höst? - Att vi ska fortsätta jobba mot vårt mål "tillsammans tillbaka"! Jag hoppas självförtroendet från vårsäsongen finns kvar och att vi fortsätter med en god defensiv och en vass offensiv. Jag hoppas också vi har fortsatt bra publikstöd då vi kommer behöva varenda en till höstens jämna kamp om uppflyttning! Så du ser fram mot hösten? - Jag ser verkligen fram emot vad hösten har att erbjuda, avslutar Maja Regnås Text: Jan Holgersson Bild: Rasmus Ohlsson
A-lag
19 jul 2018
0kommentarer
Lite snack med Lejla Basic
Nu under uppehållet fick vi en pratstund med vår kvicka mittfältare, landslagsspelaren Lejla Basic. Hur vill du beskriva KIF Örebros vårsäsong? - Jag tycker att vår vårsäsong har varit otroligt stark!. Definitivt bättre än vad jag hade förväntat mig. Vi tar alltid en dag i taget, en match i taget och försöker ta poäng varje match, vilket jag tycker att vi har lyckats med väldigt bra. En stabil vårsäsong, tycker Lejla Basic. Är du nöjd med din egen insats? - Jag är väldigt nöjd med min insats. Självklart har man sina mindre bra dagar och kanske inte varit nöjd med sin prestation, men i slutändan är vi alla människor och man kan inte alltid vara på topp. Men överlag och rent generellt så är jag nöjd. Jag har gett mina hundra procent dag ut och dag in, på både matcher och träningar. Det kommer jag fortsätta med, utropar Basic. Är det skönt med uppehåll? - Det är fantastiskt skönt med uppehåll, men jag skulle ljuga om jag sa att jag inte saknar laget och träningarna lite. Men det är alltid skönt med lite semester och ledighet så man får lägga sitt fokus på lite annat en stund, säger Lejla. Du blev uttagen till Bosnien Hercegovinas landslag. Hur kändes det? - Det kändes väldigt kul och spännande, jag ville självklart ge det en chans. Det var väldigt lärorikt och kul att se hur satsningen och fotbollen är i ett annat land. Är det någon skillnad på fotbollen där jämfört med här? - Det är en väldigt stor skillnad på fotbollen där och här i Sverige. Själva passionen och kärleken är lika där som här, men det är bättre förutsättningar för en fotbollskarriär här i Sverige än vad det är i Bosnien. Sverige ligger definitivt flera steg före när det gäller det, beskriver Lejla Basic. Vad hoppas du på under höstsäsongen? - Jag hoppas på en lika stark insats unde höstsäsongen som vi gjorde under vårsäsongen, nästan lite starkare insats hoppas jag på. Jag vet att vi har det inom oss. Jag hoppas också på att alla fortsätter bidra med den energi och sammanhållning som vi har, önskar Lejla Basic. Då tackar vi för pratstunden och önskar trevlig sommar! - Tack för det, avslutar Lejla Basic. Text: Jan Holgersson Foto: Rasmus Ohlsson
A-lag
16 jul 2018
0kommentarer
Halvtid i Elitettan
I och med matchen mot Kvarnsveden är det nu sommaruppehåll och halva serien, 13 omgångar, är spelade. Vi summerar lite med vår tränare Stefan Ärnsved. Vi börjar med att gratulera till den vunna seriefinalen mot Kvarnsveden i fredags. Hur vill du beskriva den matchen? - Tack! Vi visste att Kvarnsveden skulle låta oss ha bollen och satsa på omställningar. De är väldigt bra på det och jag förstår att de tagit många poäng. Jag tycker dock vi lyckades med vår gameplan i första halvlek och dominerade spelet, men andra halvlek blev mer av ett ställningskrig. Vi skapade dock flest klara målchanser och lyckades till slut avgöra när Maja Regnås nådde högst och nickade i mål på en fast situation, berättar Stefan Ärnsved. Vårsäsongen är över. Serieledning, 30 poäng och bara en enda förlorad match. Hur tänker du om det? - Att vi gjort en väldigt stark första halva av säsongen! Känslan är ändå att vi har mer att ge. Egentligen tycker jag att det är bara i två matcher vi fått ut allt, AIK hemma och Uppsala borta, och det tycker tjejerna också. Men 30 poäng av 39 möjliga är väldigt bra och 8 insläppta mål på 13 matcher, det är internationell toppklass! Om någon innan serien hade sagt att vi skulle leda serien och ha tagit 30 poäng av 39 möjliga efter halva säsongen, vad hade du tänkt då? - Ett drömscenario!, utropar Stefan Ärnsved. Vad har överraskat mest i elitettan? - Svårt………..men det är nog att det är så jämnt i toppen med fyra lag inom några få poäng. Trots vår fina vårsäsong leder vi serien med bara någon poäng. Beskriv lagets utveckling under vårsäsongen. - Vi lade med början i januari stor vikt vid vårt försvarsspel. Där var vi bra redan från start men har ändå lyckats bli ännu lite bättre på det. Det vi utvecklat mest är tryggheten när vi har bollen. Vi skickar inte iväg bollen när vi är pressade, utan tittar istället upp och slår en passning. Vår spelförståelse är mycket bättre nu, tycker Stefan Ärnsved. Vilka matcher är ni mest och minst nöjda med? - AIK hemma och Uppsala borta är fantastiskt väl genomförda matcher. Förlustmatchen borta mot Mallbacken var ingen bra prestation från vår sida, men att vi kryssade mot Kungsbacka hemma svider faktiskt mer. Den matchen borde vi vunnit, säger Ärnsved bestämt. Vad händer i sommar? - Tjejerna är nu helt lediga i åtta dagar. Helt lediga, ingen fotboll alls. Sedan har de egen träning efter ett träningsprogram med löpning och styrketräning. Vi återsamlas den 23 juli och förbereder oss för höstsäsongen, närmast med match i Svenska cupen mot Rynninge den 31 juli. Vad gäller i höst? - Vi har ju som mål att behålla tabellpositionen och det kräver att vi fortsätter vara professionella i precis allt vi gör. Vi ska hålla ihop gruppen, trivas ihop och fortsätta jobba stenhårt för varandra, utropar Stefan Ärnsved. Vi har ett snällare schema i höst när det gäller resor då vi klarat av de jobbigaste bortaresorna såsom Umeå och Assi från Kalix. Betyder det något? - Det gör det! Vi har ett ”snällare” schema i höst och strikt fysiologiskt kommer vi att ha en fördel av det. Helt klart, säger Ärnsved. Då tackar vi för en trevlig pratstund och önskar er ledare och spelare en riktigt trevlig sommar! - Det tackar vi mycket för och önskar alla er detsamma, avslutar Stefan Ärnsved. Text: Jan Holgersson Foto: Rasmus Ohlsson
A-lag
8 jul 2018
1kommentar
Tre poäng när KIF Örebro vände underläge till seger
KIF Örebro vände underläge till seger med 2-1 i fredagens hemmamatch mot Kvarnsveden tillbaka på Behrn Arena. KIF Örebro inledde matchen bra och hade ett övertag, även om matchen totalt sett var mycket jämn. Men trots övertaget var det Kvarnsveden som fick in det första målet. I en kontring i den 22:a matchminuten tog Kvarnsveden ledningen med 0-1 genom Lova Lundin. Ett resultat som höll i sig till minut 36, då KIF Örebro tilldelades en straff efter att Addison Steiner rivts ner i straffområdet. Courtney Strode förvaltade straffen väl och kvitterade därmed till 1-1. Andra halvlek var fortsattt jämn där båda lagen skapade lägen och arbetade hårt. Men, i minut 82 höll Maja Regnås sig framme på en hörna och nickade in 2-1 hemmalaget. Resultatet stod sig till matchens slut och KIF Örebro avslutar därmed vårsäsongen på bästa sätt, i serieledning inför sommaruppehållet. Nästa match spelas den 5 augusti hemma på Behrn Arena då Assi IF kommer på besök. Så här spelade KIF Örebro Cornelia Baldi Sundelius Frida Abrahamsson, Emma Östlund, Maja Regnås Hanne Gråhns (ut 79), Frida Svensson, Lejla Basic (ut 67), Freja Olofsson, Adelisa Grabis Courtney Strode, Addison Steiner (ut 65) Inhoppare: Emma Lindén (in 65), Rebecka Holm (in 67), Jonna Dahlberg (in 79) Foto: Rasmus Ohlsson
A-lag
6 jul 2018
1kommentar
Fredrik Biörs inför seriefinalen
KIF Örebro avrundar vårsäsongen med seriefinal mot Kvarnsveden, som ligger en poäng före KIF Örebro i den absoluta toppen av tabellen. Senaste omgången vann Kvarnsveden mot Sundsvall, medan KIF Örebro kryssade borta mot Asarum. Vi checkar läget med tränare Fredrik Biörs. Seriefinal på fredag hemma mot Kvarnsveden. Hur känns det? - Såklart bra, utropar Fredrik Biörs. Det betyder ju att vi är precis där vi vill vara efter halva säsongen. Vad tror du om matchen? - Jag tror det blir full fart från båda håll redan från start. Det blir säkert en tuff och tät match mellan två riktigt taggade lag. Matchen blir säkert väldigt underhållande för publiken, tror Fredrik Biörs. Vad vill du se från KIF Örebro? - Jag vill att vi gör det vi pratat om. En rejäl arbetsinsats, för det kommer att vara jämnt och då gäller det att jobba till sig marginalerna. Det är ingen stor skillnad mellan lagen, men vi ska visa att det är vi som har hemmaplan, säger Fredrik Biörs. Något särskilt att fokusera på? - Vi ska framförallt fokusera på vår egen insats, vår egen prestation. Vi vet att vi är svåra att göra mål på och att vi har ett bra anfallsspel. Lycka till, säger vi! - Det tackar vi för, avslutar Fredrik Biörs. Text: Jan Holgersson Foto: Rasmus Ohlsson
A-lag
4 jul 2018
1kommentar
Poäng borta mot Asarum
KIF Örebro nöp en pinne i eftermiddag efter att ha spelat 0-0 borta mot Asarums IF FK nere i Karlshamn. Vi fick tag i Fredrik Biörs en stund efter slutsignalen. Hur vill du beskriva matchen? - Första kvarten satt vi kvar i bussen och Asarum skapade flera farliga chanser. Minsta otur och vi hade kunnat ligga under med både ett och två noll. Efter en kvart skapade vi en bra målchans och därefter blev vi successivt bättre och bättre och tog över matchen ända till slutet, även om de stack upp i flera farliga kontringar. Vi hade kunnat vinna, för framförallt på slutet hade vi flera hyperfarliga lägen där jag nästan redan antecknade 0-1. Samtidigt kunde vi ha förlorat efter någon kontring, så kanske var oavgjort ett rättvist resultat trots allt, funderar Fredrik Biörs. Poäng borta är väl alltid okay? - Håller inte med! Det beror på motstånd och som topplag måste du ta mer poäng än så, säger Fredrik Biörs bestämt. Vi är fortsatt svåra att göra mål på! - Ja! Det är en trygghet att falla tillbaka på för oss. Målvaktsspelet är bra, backspelet likaså och mittfältarna jobbar hårt i båda riktningarna och tar tuffa löpningar hemåt. Vad var bra i eftermiddag? - Vi är ett bra lag när vi gör det vi ska och det gjorde vi delar av matchen, men idag gjorde vi inte det över 90 minuter, tycker Biörs. Vad vill du förbättra? - Det är att vi inte ska göra så många missar i passningsspelet som vi gjorde idag. Det ledde till att spelet hackade och att vi fick spelvändningar mot oss, analyserar Fredrik Biörs. Vi hade ingen reservmålvakt med. Vem hade stått i mål om Cornelia Baldi Sundelius blivit skadad? Jag gissar på Frida Svensson… - Rebecka Holm. Då tackar vi för pratstunden och önskar trevlig hemresa! - Det tackar vi för. Vi har faktiskt redan hunnit åka en liten bit men stannar nu för matpaus, avslutar Fredrik Biörs. Så här spelade KIF Örebro Cornelia Baldi Sundelius Frida Abrahamsson, Emma Östlund, Maja Regnås Jonna Dahlberg (ut 93), Frida Svensson, Lejla Basic, Freja Olofsson, Emma lindén (ut 67) Addison Steiner (ut 91), Courtney Strode Inhoppare: Rebecka Holm (in 67), Sara Lilja Vidlund (in 91), Maja Andersson (in 93) Text: Jan Holgersson Foto: Rasmus Ohlsson
A-lag
30 jun 2018
1kommentar
Vi kollar läget med Emelie Andersson
KIF Örebros EM-guldmedaljör Emelie Andersson är som bekant skadad och har inte spelat i år. Vi kollar läget med Emelie. Vad tycker du om lagets insats så här långt? - Jag är grymt imponerad över tjejernas insats hittills den här säsongen!, utropar Emelie. Det är inte lätt att trilla ner från damallsvenskan, det är heller inte lätt när det blir ett helt nytt lag som ska prestera under pressen att KIF Örebro ska tillbaka till Damallsvenskan. Men sen januari har vi haft hög träningsnärvaro och lyckats jobba fram en bra grund som vi hela tiden följer och jobbar efter. Vi är ett lag med hög arbetsmoral som sliter och kämpar för varandra varje match och varje träning. Vi ställer krav på varandra men har samtidigt högt i tak där alla är delaktiga. Vi jobbar hela tiden för att utveckla det vi känner att vi är mindre bra på och pushar varandra hela tiden för att bli bättre, berättar Emelie Andersson. Vad har överraskat dig mest? - Det är hur mycket vi utvecklas från vecka till vecka! Vi har som sagt en bra grund som vi jobbar efter, men det syns att det som vi pratar om och nöter på träningarna blir bättre på matcherna och vi utvecklas som lag hela tiden. Det är en stor styrka, tycker Andersson. Hur är läget med din skada, närmar du dig spel? - Bättre! Det går framåt men långsamt. Det har varit mycket upp och ner och det har känts olika från dag till dag. Därför har det varit svårt att finna en jämn nivå att lägga träningen på. Men jag har kunnat träna fullt några pass, så det kommer snart bli aktuellt med spel, berättar Emelie Andersson. Hur spelsugen är du? - Otroligt spelsugen! Att se tjejerna ute på planen och den glädjen när de gör mål eller vinner en match - jag vill vara med! Både i glädjen men också vara med och bidra, och framför allt känslan av att få spela match igen. Det saknar jag otroligt mycket, så det ska bli så skönt att få komma igång igen på riktigt! Vi önskar lycka till och hoppas snart få se dig i spel! - Tack för det, tack, avslutar Emelie Andersson Text: Jan Holgersson
A-lag
29 jun 2018
3kommentarer
KIF Örebro åker till Blekinge
På lördag är det korta midsommaruppehållet slut och för KIF Örebros del gäller bortamatch mot Asarum från Karlshamn. Asarum gick upp i Elitettan och har haft en lite jobbig start i Elitettan och ligger i den undre delen av tabellen. KIF Örebro har däremot visat storform på sistone och till vår stora glädje radat upp klara segrar. Men, det betyder dock ingenting på lördag, för en av tjusningarna med fotboll är ju att man aldrig på förhand kan veta hur det går. Fråga Tyskland........ Som vanligt lär KIF möta ett laddat hemmalag som inte kommer att ge bort en enda millimeter frivilligt. - För att ta poäng på lördag krävs det samma vilja, energi och engagemang som i tidigare matcher. Vi behöver jobba för varandra och göra precis det som vi pratar om och tränar på. Tabellen är otroligt jämn och varje poäng kommer räknas i slutet, därför behöver vi verkligen ge allt för 3 poäng, kommenterar KIFs skadade backstjärna Emelie Andersson. En längre intervju med Emelie kommer inom kort. Text: Jan Holgersson Foto: Rasmus Ohlsson
A-lag
28 jun 2018
1kommentar
Fyra KIF-spelare till Tipselitläger
Fyra KIF Örebro DFF-spelare har fått kallelse till Svenska fotbollsförbundets två Tipselitläger. En spelare är kallad av förbundskapten Pia Sundhage till läger den 10 - 13 juli 2018: Sara Lilja Vidlund. Och de tre spelare som är kallade till det andra lägret den 23 - 26 juli av F18/f19-landslagens förbundskapten Anders Johansson är Maja Andersson, Jonna Dahlberg och Emma Östlund. Kul och lycka till säger vi till dem!
KIF Örebro DFF
28 jun 2018
0kommentarer
Visa fler nyheter