• Semifinaldags i Svenska Cupen

    Idag reser KIF Örebro ner till Kristianstad för att imorgon möta KDFF på Vilans IP i Svenska Cupens första semifinal som också sänds i SVT2 med matchstart kl. 13.30 (sändningen börjar kl. 13.15). KDFF:s cupresa fram till semifinalen har varit genom vinster mot Lörby IF (2-0), Eskilsminne DIF (6-0), Hovås Billdal IF (6-1) och senast i kvartsfinalen besegrade skånelaget AIK med 4-2 på bortaplan. I damallsvenskan ligger Kristianstad på nionde plats, men laget har visat bra form på slutet. Näst senast blev det 1-1 borta mot Linköping och senast vann KDFF hemma mot Umeå med 1-0. - Kristianstad är ett bra lag och är svårspelade på hemmaplan och vi förväntar oss en tuff match i vanlig ordning, säger KIF Örebros lagkapten Elin Magnusson. - Matchplanen och det taktiska kanske inte kommer vara exakt som senast då vi bortavann mot Kopparberg/Göteborg (2-0), men det krävs fortsatt hårt arbete och att vi offrar oss i både anfalls- som försvarsboxen och att vi är fokuserade för att vinna och ta oss till final, säger Elin. KIF Örebro har i tur och ordning slagit ut IFK Norrköping (3-1), Smedby AIS (6-0), FC Rosengård (2-1) och Vittsjö GIK (9-8 ef. straffar). KIF vann cupen 2010 där man besegrade Djurgården i finalen med 4-1. Från den cupfinalen finns Elin Magnusson, Marina Pettersson-Engström, Susanna Lehtinen, Sanna Talonen och Jennie Wecksell kvar i KIF. - Vi är ett erkänt bra cuplag och jag hoppas givetvis på en repris av cupguldet från 2010 och ska man hitta några likheter med det året så slog vi faktiskt ut FC Rosengård (fd LdB Malmö) även då i kvartsfinalen, avslutar en optimistisk lagkapten. Ikväll möts Tyresö-Umeå i den sista kvartsfinalen och segraren i den matchen ställs, på bortaplan, mot Linköpings FC. Vinnarna i de båda semifinalerna möts sedan i en tv-sänd cupfinal torsdag 7 augusti. A-lag 28 maj 2014 0kommentarer
  • Hammarby - KIF Talang 1-4

    En bussresa, varmt väder och dåliga förutsättningar för uppvärmning. Det kan vara många faktorer som påverkar hur vi spelar, men ofta är förutsättningarna snarlika för vår motståndare. Förutom en bussresa förstås. Om det var pingislunga på grund av för dålig uppvärmning eller något annat vet vi bäst själva. Det går att värma upp utan boll och det går att ha rätt fokus oavsett förutsättningar. När vi kliver in på plan ska det vara fullt påställ. 100%, varken mer eller mindre. De rappa benen vi hade i den föregående matchen mot QBIK hade vi lämnat hemma. Vi var även långsamma i tanken och blev tagna på bar gärning tämligen omgående av Hammarby som gjorde 1-0 redan i 6:e minuten efter allt annat än bra försvarsspel från vår sida. Men att det är gott gry i gänget vet vi och successivt jobbade vi oss in i matchen. Johanna höjde pulsen med sitt 1-1 mål och i det läget hade vi fått bra tag i matchen även om vi blandade och gav kvalitetsmässigt. Efter en frispark ute vid vänstra hörnflaggan gav Sejde oss ledningen med 1-2 efter att vi vann boll inne i straffområdet. Sedan skulle Bajen haft en straff, men domaren valde att fria. Vi tackade och tog emot och rullade igång ordentligt. Åtta passningar inom laget innan en diagonallöpande och pekande, lägg bollen typ där, Johanna satte bollen säkert i högra hörnet. Bra djupledsboll från Sejde och ett fantastiskt mål. Kolla tålamodet, hur vi började om och om, innan vi gick framåt. Klockrent. Det är mer sådant vi vill se. Tanke bakom varje rörelse och passning. Och lugn. Vid flera tillfällen hade vi för bråttom och bara slog iväg bollen eller när vi kunde utnyttja ytan framför oss och vänta med att slå den avgörande passningen. Vänta och läs av, sätt press på motståndaren och sätt namn på bollen. Båda lagen fortsatte skapa chanser i den andra halvleken och Bajen stod upp hela vägen. De var ständigt farliga på sina fasta situationer, där de hade en del smarta hyss för sig. Och det kändes inte helt klart förrän Lejla dunkade in 1-4 via stolpe och målvakt. Även om vi vann ska vi inte vara helt nöjda med vår insats. Att vi får resa, det vet vi. Att det kan vara varmt, vet vi och det är likadant för motståndaren. Att omständigheterna för uppvärmning inte alltid är optimala, vet vi också. Det gäller att vi klarar av att hantera förutsättningarna, hjälper varandra innan och under match. Tålamodet i passningsspelet behöver vi jobba vidare med så att vi höjer lägstanivån. Och det är ofta den avgörande passningen som klickar. När det är som bäst är det riktigt bra, men vi blandar och ger vi lite för mycket. Aggressiviteten en mot en måste upp. Vi ger bort alldeles för många en-mot-en-situationer där vi antingen hoppar eller går in med parallella fötter. I de lägena behövs det mer jävlaranamma och tanke. Vi hörs dock mer på plan och för andra matchen i rad vände vi ett underläge till vinst. Och det är starka papper, alla da’r i veckan. På onsdag är det match igen. Håll igång. F19 26 maj 2014 0kommentarer
  • Ogonna sänkte Piteå

    KIF Örebro imponerade och vann emot, innan matchen obesegrade, Piteå med 3-2 (2-1) efter bl.a två mål av planens bästa spelare Ogonna Chukwudi. Hemmalaget började bäst och det var mycket spel på gästernas planhalva första kvarten så Piteås ledningsmål efter 16 minuter var en kalldusch för både KIF som för publiken som idag var 465 till antalet. KIF fortsatte dock att rulla boll och kom runt många gånger, framförallt på högerkanten, där Susanna Lehtinen och Julia Spetsmark, som ersatte Lucie Martinkova som var avstängd, hade ett bra samarbete. Marie-Eve Nault hade sedan efter knappa halvtimmen ett jätteläge efter hörna, men duktiga Hilda Carlén räddade på ett mirakulöst sätt. Målen skulle dock komma. Inom loppet av två minuter, 39:e och 41:a, vände KIF till pausledning genom mål av Sarah Michael och Ogonna Chukwudi. Andra halvlek började som den första slutade och Ogonna gjorde då sitt andra mål i KIF-tröjan då hon tryckte in 3-1-målet från nära håll. Tempot i matchen mattades och det var mycket spel på mittplanen. I den 66:e minuten reducerade Piteå efter mål av Clara Markstedt och gästerna fick poängvittring. Piteå hade sedan en vass målchans, men hemmamålvakten Stephanie Labbé lyckades tippa bollen till hörna. KIF skapade flera målchanser under resten av matchen, men Piteås bästa spelare målvakten Hilda Carlén lyckades med både tur och skicklighet hålla målet fritt från ytterligare påhälsning. Sett till hela matchen så var det en rättvis hemmavinst och med avancemang i tabellen som följd. Nu väntar Kopparbergs/Göteborg på bortaplan på lördag 23 maj. A-lag 18 maj 2014 0kommentarer
  • Inför kl 15.00 KIF Örebro vs Piteå

    Vi har idag match i damallsvenskans sjätte omgång och det är norrbottenlaget och serietrean Piteå IF som står för motståndet. Piteå som fortfarande är obesegrade är en av årets överraskningar i högsta serien. Laget kommer från en komfortabel 3-1-seger mot Jitex efter bl.a två mål av Josefin Johansson. Laget är välorganiserat och har hittills inte släppt till något mål på bortaplan under de två matcher som spelats. KIF Örebro lyckades inte ta några poäng mot Tyresö (3-0) senast, men slutresultatet speglade inte matchbilden. KIF skapade många chanser, men trots 15 avslut mot mål så lyckades laget inte spräcka målnollan. Det fanns många bra spelsekvenser i Tyresö-matchen som vi förhoppningsvis ska få se prov på idag också och med skärpa i avsluten och effektiviteten på den sista tredjedelen så finns det goda chanser att vinna dagens match. Noterbart är att KIF idag får klara sig utan systrarna Martinkovas. Irena känner av sin knäskada och Lucie är avstängd efter sina tre gula kort. KIF Örebros trupp till matchen: Stephanie Labbe Elin Adolfsson Sara Nordin Ellen Karlsson Susanna Lehtinen Marie-Eve Nault Marina Petersson-Engström Annika Kukkonen Sanna Talonen Sarah Michael Elin Magnusson Ogonna Chukwudi Jennie Wecksell Maria Synnerdahl Linda Hallin Michelle De Jongh Lejla Basic Julia Spetsmark Varmt välkomna till ett soligt Behrn Arena. Avspark kl. 15.00. A-lag 18 maj 2014 0kommentarer
  • Smått & gott eller nå't

    - samling absolut senast 11.30 till matchen mot Hammarby, gärna något tidigare för att fixa macthkläder mm: bussen går 11.45. - ät lunch hemma eller i bussen, dvs ta med käk. Vi stannar på vägen hem någonstans. Förhoppningsvis på ett nytt, nyttigt ställe. Ta med egen mat om du inte vill chansa. - åtta spelare behövs till A-lagets match på söndag. 4 bårbärare och 4 publikvärdar - tyvärr blir det inget Gothia. Trist(trots kontakter med sju klubbar, sa Bull). Vi funderar på vad vi kan göra istället. - Länk till nya matcharkivet på youtube: KIF Talang F19 16 maj 2014 0kommentarer
  • Kristianstad i semifinalen av Svenska Cupen

    Det står nu klart att det blir Kristianstad som står för motståndet i Svenska Cupens semifinal efter att skånelaget vunnit sin kvartsfinal mot AIK med 4-2. Semifinalen spelas torsdag 29 maj (Kristi himmelfärds dag) kl 13.30 på Vilans IP i Kristianstad. I den andra semifinalen ställs Linköping mot segraren i matchen Tyresö-Umeå. Finalen spelas torsdag 7 augusti. A-lag 15 maj 2014 0kommentarer
  • KIF Talang - QBIK 3-2

    Från vår träningsmatch i våras visste vi att det skulle bli tufft idag. QBIK är ett välspelande och löpstarkt lag som sätter hög press. Matchinledning var jämn med ett härligt, högt tempo. Vi hade redan från början ett bättre lugn med bollen än tidigare, men den avgörande passningen i djupet satte vi lite för tidigt inledningsvis och som under tidigare matcher hade vi svårt att sätta den sista passningen. Sakta började vi få tag på matchen och började etablera tryck mot QBIK. Men vårt anfall blev tyvärr ofta stillastående och vi saknade löpningar som skapade oreda i deras försvar. QBIK skapade med sina snabba omställningar och smarta löpningar viss oro, men med vårt stabila försvarsspel tillät vi dem inte att skapa några farliga chanser. Sara gav oss sånär ledningen när hon bröstade en hörna i stolpen och vi kan väl tillåta oss att säga att det var skapligt nära att hon rakade in returen. Men nära räcker som sagt var sällan. Ett av våra anfall var bara så vackert. Med stort lugn rullade vi bollen inom laget som slutade med att Johanna la ut bollen till Lejla, som löpt diagonalt ut mot högerkanten. Inne i straffområdet hade vi fyra spelare som rörde sig mot varsin yta, Sejde mot första stolpen(helt ren), Fatou mot bortre, Johanna släpandes vid straffpunkten och Jennie som skurit in, fanns bakom Fatou. Tyvärr hittade inte inlägget rätt. En boll efter backen till Sejde hade nog varit bästa alternativet och det är alltid lätt från sidan. Skolbok var det hur som helst. Härligt tjejer. Fotboll är inte alltid logiskt och 0-1 kom efter att deras ena mittback fullföljde en grym löpning in i ytan bakom våra båda mittbackar. QBIK:s första riktigt farliga chans i matchen. Effektivt. Typ. Det gäller att vi fortsätter kommunicera, ta ansvar och täppa till ytor även när det går fort. Vi lät oss dock inte nedslås för mycket. Direkt på avspark sköt Emelie en härlig långboll ut till Jennie på vänsterkanten, som fick på ett bra avslut. Målvakten släppte retur och där var Sejde snabbt framme och bredsidade in 1-1. Det kallas replik. Vi gjorde en bra första halvlek, men kunde ha varierat spelet mer med framför allt fler spelvändningar när vi hade bra lägen, då både Johanna och framför allt Lelja stod rena mitt i plan. Bättre kommunikation och speluppfattning i de lägena och vi kan hota ännu mer. Vi hade problem med vår egen press där vi inte låg rätt. Det behöver vi jobba på. Andra halvlek började likt den första i högt tempo. Spelet jämnades ut och båda lagen skapade vassa chanser. Vi tog ledningen efter en frispark på högerkanten från Jennie. Emelie var först på returen och med sträckt vrist satte hon den rätt upp i taket, nära krysset. Urläckert. QBIK gav dock inte upp och flyttade fram positionerna ännu mer och vaskade fram ett antal hörnor och en nära straffsituation. Och Elin gjorde en kanonräddning på ett distansskott. Efter en hörna lyckades tillslut QBIK forcera in kvitteringen. Vi hade i det läget gjort ett byte och hade vi koll på vilka positioner var och en skulle ha? Sakta började tempot ta ut sin rätt i allt tröttare ben. Båda lagen jagade ett ledningsmål och spelet böljade allt mer fram och tillbaka. Vi hade återigen ett jättefint anfall där vi vände spelet utanför QBIK:s straffområde ut på högerkanten där Becca kom i en löpning. Tyvärr satt inte den sista passningen på läppen, men intentionen, lugnet med bollen och hur vi byggde upp anfallet var mycket bra. Mer sådant. Emelie Ahlin kunde äntligen spela och blev inbytt med kvarten kvar. Och hennes patenterade inkast har vi saknat. Efter ett långt inkast till Fatou spelade vi ut bollen till Johanna, till höger utanför straffområdet. Johanna spelade in diagonalt mellan QBIK:s backar till Lejla. Fri med målvakten gjorde Lejla inget misstag. En fin vänster bredsida, stolpe-in, 3-2 och tack för kaffet. QBIK gjorde en sista ansträngning för att nå en kvittering, men vi redde ut deras anstormning, höll bollen inom laget och spelade ut matchen. Bra. Tack till QBIK för en mycket bra och rejäl match. Vi ser fram emot nästa holmgång. Tack till domartrion. Och tack till mästerfilmaren Björta som fick vila idag. Vi visade en härlig attityd matchen igenom och det här var vår bästa match hittills under säsongen. Det är så här det ska se ut. Imorgon är som vanligt en annan dag. Då jobbar vi vidare. Håll igång. Mål & varningar: 36’ 0-1 Ebba Renberg 37’ 1-1 Sejde Abrahamsson (direkt på avspark) 57’ 2-1 Emelie Lundqvist (retur efter frispark) 58’ Varning Johanna Axfeldt 77’ 2-2 Lamia Rovcanin 81’ Varning Ellen Karlsson 85’ 3-2 Lejla Basic (Johanna) F19 14 maj 2014 0kommentarer
  • Sarah Michael visade vägen mot Vittsjö

    Sarah Michael var tillbaka i startelvan mot Vittsjö och vilken comeback det blev. Sarah visade vägen till den sköna trepoängaren genom två mål och ett assist. Redan i den sjätte minuten tog KIF ledningen genom finske landslagsspelaren Sanna Talonen efter ett perfekt inspel från Sarah Michael. Hemmalaget fortsatta att dominera matchen inledningsvis och det var långa stunder spel enbart på gästernas planhalva. 2-0 var snyggt! Marina Pettersson-Engströms långboll hittade till Sarah Michael som stegade ifrån sin markering och dundrade in bollen vid första stolpen otagbart för annars duktiga Vittsjömålvakten Shannon Lynn. När sedan de flesta väntade på pausvilan kom gästerna upp i ett anfall och kunde på tilläggstid reducera till 2-1 genom Sandra Adolfsson. I den andra halvleken var det mycket spel på mittplanen inledningsvis, men ju längre matchen gick tog KIF över mer och mer. Så i den 73:e minuten var det nigerianskt samarbete. Ogonna Chukwudi ryckte förbi sin Vittsjöspelare och spelade fram till Sarah Michael som i sin tur vände bort sin markering och rullade in bollen retfullt enkelt i det bortre hörnet. KIF fortsatte att skapa chanser och hade det inte varit för en storspelande målvakt så hade siffrorna varit betydligt större för hemmalaget eller vad sägs om 27-9 i avslut! Nu väntar Tyresö FF på bortaplan för KIF söndag 11 maj. A-lag 2 maj 2014 0kommentarer
  • Match imorgon!

    Samling 15.45 Bussen går 16.00 Ta med er matsäck att äta efter matchen, vi gör inget stopp denna gång utan åker hem så snart vi kan. Fokus. Det har varit en speciell vecka där många inte har tränat och vi inte haft möjlighet att fortsätta jobba på vårt spel. Det kan vi kompensera genom att plocka fram vårt yttersta imorgon. Matchen kommer att bli riktigt tuff och det gäller att vi är mentalt förberedda på vad som krävs. Vi förlorade 0-1 ifjol. Tagga. F19 1 maj 2014 0kommentarer
  • KIF Talang - Djurgårdens IF 13-0

    En match vi snabbt lägger till handlingarna. Första halvlek gav två mål. Några bestämda ord i halvtid och vi fick elva mål i andra. Det susade underskattning på bänken innan matchstart och frågan är om det var det vi fick se i första? Med vilket fokus går vi in i match, både individuellt och som lag? Det finns bara ett läge - 100%. Imorgon blir det betydligt tuffare mot Eskilstuna. Målen(tre hattrick): 1-0 Leila(straff, efter att Sejde blivit neddragen) 2-0 Sejde (Wilma, Ellen) 3-0 Gabbe (Leila) 4-0 Jennie (Sara) 5-0 Johanna (Gabbe) 6-0 Jennie (Gabbe) 7-0 Fatou (efter hörna) 8-0 Gabbe (solodribbling) 9-0 Fatou (Johanna, Leila) 10-0 Sejde (Leila) 11-0 Fatou (Johanna) 12-0 Sejde (Jennie) 13-0 Jennie (Sara, Gabbe) F19 1 maj 2014 0kommentarer
  • Visa fler nyheter