Kristianstad DFF vs KIF Talang - Delmålet uppnått!!!
På lördagsmorgonen kl 06:00 rullade segertåget mot Kristianstad. Alla var på topphumör och det bådade gott inför matchen. Hela vägen till Kr-stad regnade det i princip, men när vi kom fram så slutade regnet. Vi kom till Kr-stad drygt 5.5h innan matchstart(Jag räknade lite fel med tiden), så vi hade gott om tid att ta en lång promenad till stan och tillbaka. Vi tittade på Kristianstad - Kopparbergs/Göteborg innan våran egen match. Vi lovade oss själva att vi inte skulle låta den långa resan vara en bortförklaring till ett ev. dåligt resultat. Det fanns inte på världskartan!! Startelvan: Fanny - Matilda, Hannah(C), Maria, Emelie A - Ellen - Emelie L, Sjölla, Isa - Adelisa, Sejde Avbytare: Vendela, Molly, Wilma, Rebecca Första halvlek: Från det att domaren blåste igång matchen så fanns det bara ett lag på planen... Och det laget heter KIF Örebro!! Jag kan säga så här. Våra första 37 minuter som vi gör, är de absolut bästa under inledningen av denna säsong. Vissa skulle säga att det var fantasifotboll.. Jag säger att det är "KIF Fotboll". Det är så här vi ska/kan rulla boll. Backlinjen rullar bollen i lugn och ro och blir inte alls stressade av Kstads press. Vi rullar upp bollen till mittfältet som i sin tur rullar den emellan sig och sen vidare till anfallarna. Det dröjde inte länge innan vi tog ledningen heller. I den 10e minuten efter att vårat mittfält har rullat bollen fram och tillbaka så hamnar vi några meter utanför deras straffområde. Emelie Lundqvist får bollen och slår en chipp passning mellan deras mittbackar och på en korslöpning kommer Adelisa innanför straffområdet och skjuter mycket snyggt in 1-0 till KIF!! Man måste ha sett målet för att förstå vilket fantastiskt anfall/mål det var. Sjukt snyggt!! Efter målet fortsätter vi att dominera och kommer i våg efter våg. Det skulle inte heller dröja länge tills det att vi utökade våran ledning. I den 17e minuten får vi en frispark vid utkanten av straffområdet. Sjölla stegar fram och slår den stenhårt mot bortre. Målvakten kan inte hålla bollen och på returen dyker Sejde fram och slår in 2-0!! Ingen kan nog säga att resultatet var orättvist vid den tidpunkten. Vi fortsätter att dominera och rulla bollen riktigt bra och vi har någon mer chans att utöka ledningen till 3-0, men det vill sig inte. I den 35e minuten får krstad sin första målchans. Det blir någon felpassning i backlinjen och en anfallare drar i djupled. Dock så hinner Maria ifatt henne och drar ner henne precis utanför straffområdet. På den efterföljande frisparken skjuter de över. I den 37e minuten så tappar vi bollen på mittplan och krstad får chans till en kontring. Deras ytter drar emellan våran ytterback och mittback och kommer "halvfri" mot Fanny. Anfallaren blir nerdragen i straffområdet och straff blåses. Enligt mig en solklar straff, men enligt Maria och Robban så är den tveksam. Haha njaaa det skulle jag inte vilja påstå. Anfallaren gör inga misstag trots Fannys försök att psyka henne. Hon placerar den snyggt i vänstra gaveln. Efter målet blir vi nog lite nervösa och håller inte i bollen som vi tidigare gjort. Krstad får hålla i bollen och komma på några anfall, även om de inte skapar någon het chans. I halvlekens sista minut så får de en frispark lite längre bort ifrån och en anfallare sticker direkt i djupet. Men rutinerad som hon är Matilda, skjuter hon iväg bollen precis när de ska lägga den och tar på sig ett taktiskt gult kort. Halvleken slutar helt rättvist 2-1 till oss!! Andra halvlek: Inför andra halvlek pratade vi om att behålla lugnet och fokusen, så att vi inte blir nervösa och börjar skjuta iväg bollen, istället för att behandla den. Det startar bra, även om de sätter en väldigt hög press. Vi behåller lugnet och spelar i lugn och ro. Man kan nog sammanfatta att i andra halvlek så låter vi Krstad hålla bollen, medans vi gick på kontringar. Även om de kommer på många anfall så skapar de absolut inga farliga målchanser. Istället är det vi som skapar de farliga chanserna, genom våra kontringar. Vi hade bud på 3-1 ett par gånger, men det ville sig inte. Den hetaste chansen har nog Wilma som får en boll bortrensad ifrån mållinjen efter en hörna. De hetaste chanserna för Krstad kommer med 5 minuter kvar av matchen och båda på hörnor. En boll är på väg att skruva sig in direkt, men Fanny hinner på något sätt få en hand på bollen och styra undan den. Riktigt bra och viktigt framför allt! Domaren blåser i pipan och 2-1 är ett faktum!! Det var enligt mig inget snack om saken. Vi var det bättre laget! Sammanfattningsvis så kan jag säga att jag som helhet är riktigt nöjd. Speciellt efter de första 37 minuterna vi gör i första halvlek. Vi spelar ut Krstad fullständigt och de har absolut ingen chans. Det var upprullning på hög nivå. Andra halvlek gör vi det fruktansvärt bra taktiskt. Vi låter Krstad styra spelet, men gör det trångt för dem, samtidigt som vi hotar i varje kontring vi får. Riktigt riktigt bra. Det märks att den träningen vi håller på med, börjar visa resultat. Sen är jag supernöjd med alla avbytare som hoppar in i matchen och gör det riktigt riktigt bra. Rebecca, Vendela, Molly och Wilma gör alla fyra riktigt riktigt bra inhopp. Det var inget snack om att de vill spela från start imorgon! Fantastisk mentalitet! Matchbetyg? VG+ Matchens plus................? Adelisa Grabus - Matchens gigant!! Varje gång hon fick bollen där uppe så hände någonting spännande. Krstad försvaret visste inte vad de skulle göra mot henne. Ett ord... Fantastisk!! Elin Sjölander - Elin spelade idag central mittfältare och skötte sin uppgift med bravur. Höll i bollen otroligt bra och kom löpandes med bollen gång på gång. Sjukt bra insats på en ny position!! Fanny Edström - Fanny hamnar i topp 3 idag och det är inte för att hon inte hade mycket att göra. Det är för hennes sjuka räddning som hon gör på slutet, som gör så att vi får 3p. När man inte är involverad i spelet så mycket som målvakt, så måste man agera på topp när man väl hamnar i centrum och det gör Fanny idag! Riktigt bra!! Nu är det dags att sova och ladda batterierna inför matchen mot LdB Malmö imorgon kl 11:00 på Malmö IP.. 3 poäng?? Det satsar vi i KIF alltid på, annars är det ingen idé att spela fotboll =) Stort tack till Arboga Södra och Adelisa som kommer in som ny och totalt dominerar. Här är en talang man verkligen ska hålla koll på! =) Imorgon är det dags! Tjingeling //Coach & The Talents! =)
F19
13 maj 2012
0kommentarer
Talangerna åker till Skåne!
I skrivande stund fick jag precis reda på att Linköpings FC har dragit sig ur serien. Jag har inte fått reda på varför, men det lär väl komma fram inom en snar framtid. Vad det innebär för oss är följande: Alla matcher som Linköping har spelat "tas bort" d.v.s att förlusten som vi fick emot LFC tas bort och vi på pappret då bara har spelat 2 matcher. Jag tycker personligen att det är synd att de drar sig ur, men det finns väl någon viktig anledning till varför det hände. Hur som helst... Till helgen är det dags för det efterlängtade dubbelmötet nere i skåne. Motståndet står Kristianstad(Lördag) och LdB Malmö(Söndag) för. Det ska bli riktigt intressant! Kristianstad står på samma poäng som oss(6) och LdB har 10, med en match mer spelad. Vi övernattar nere i Malmö, så efter Kristianstad matchen, så åker vi till Malmö. Ni vet vad ni ska ta med.. GLÖM INTE fotbollsskor och benskydd!! Lördag Avgång: 06:00 Matchstart Kristanstad: 17:30 Plats: Vilans IP Söndag Matchstart LdB Malmö: 11:00 Plats: Malmö IP Vi bör vara hemma ca 20:00 Vila upp er ordentligt och sov ut inatt, så syns vi imorgon bitti. //Coach
F19
11 maj 2012
0kommentarer
KIF Talang vs Eskilstuna United
På söndagseftermiddagen var det dags för ett hett möte. Grannarna Örebro & Eskilstuna drabbade samman i Svenska Spels F17-Allsvenska. Vädret var helt underbart, publiken var helt underbar och vi hoppades på att spelet skulle bli lika underbar. Tyvärr så åkte Emelie L på någonting i låret på uppvärmningen, men hon fick ändå spela de sista 10. Sara åkte även hon på en gammal skada i den 70e minuten, vilket inte heller är bra. Vi får hoppas att både Emelie och Sara är tillbaka till nästa helg. Startelvan: Emelie - Matilda S, Maria, Hannah(C), Rebecca - Wilma - Hanna Å, Matilda H, Sara - Gabbe, Sejde Avbytare: Vendela, Emelie A, Emelie L, Isa Första halvlek: I början av första börjar vi inte särskilt bra. Vi låter E-tuna hålla i bollen för länge än vad vi hade sagt att vi skulle låta dem göra. Även om vi står rätt i positionerna och "tvingar" dem att slå långbollar, så var jag ändå inte nöjd. Men ju längre matchen led, desto hetare blev vi. Vi tar tag i bollen, rullar den i lugn och ro och börjar komma med bättre löpningar på mitten. E-tuna spelar kompakt och bra och släpper dock inte heller till någon het målchans. Därför så fick Hanna Å och Sara dra sig ut mer på kanterna för att dra isär dem mer. Precis när matchklockan står på 25, så var det dags för matchens första mål. Hanna Å bryter in från sin högerkant, passar Matilda eller Wilma(Hann inte se det), som i sin tur spelar till Sejde. Sejde driver in i straffområdet och placerar mycket snyggt in 1-0!! Avslutsträningen har gjort sitt!! Efter målet är det fortfarande vi som styr matchen och händelserna. Vi släpper inte till något bakåt och framåt så hotar vi ständigt i djupet. Dock så skapar vi ingen riktigt het chans. Den hetaste är kanske när Gabbe hamnar i en 50/50 duell mot målvakten, som målvakten går segrandes ur. Med 3 minuter kvar av halvleken så får E-tuna till sin hetaste målchans i matchen. Deras innermitt slår en fruktansvärt fin boll mellan mittback och ytterback och dyker upp gör deras ytter. Tyvärr för E-tuna, så snubblar hon på bollen samtidigt som Emelie A är där och stör. Vi reder upp situationen och resultatet står sig halvleken ut. 1-0 KIF! Andra halvlek: Inför andra så pratade vi om att höja bolltempot och komma med fler löpningar från mittfältet. Vi blev för statiska i mitten i första tyckte jag, även om Hanna Å gjorde det riktigt bra på sin kant. Andra halvlek börjar som den första slutade. Vi kontrollerar händelserna och E-tuna har absolut ingenting att komma med offensivt, även om dem gör det riktigt bra defensivt. Vi kommer i många anfall där vi fyller på med mittfältare, men den riktigt heta målchansen kommer inte. I den 65e minuten så får E-tuna en hörna som jag inte tycker ska uppkomma i första läget, då vi för första gången i matchen står fel i backposition. Hur som helst, så slår E-tuna hörnan hårt och riktigt bra. Dyker upp gör en anfallare som jag tror(nickar) bollen och Emelie gör en superräddning. På returen så är vi för passiva och en E-tuna anfallare trycker dit den i mål och 1-1 är ett faktum! Direkt vid målet så stuvar vi om till 3-5-2 för att få dit ett ledningsmål. Vi skapar två riktigt heta chanser. En är när det blir lite kalabalik i E-tunas straffområde och vi två gånger om avslutar, men inget som går i mål. Sen är var det Gabbe och Sejde som hade lite lekstuga med E-tuna försvaret. Gabbe drar på sig två försvarare i utkanten av straffområdet. Hon chippar bollen mellan både backarna och fram kommer Sejde som bombar bollen i stolpen och ut. Snyggt anfall, men synd med avslutet. Det dröjer dock inte länge innan ledningsmålet kommer. Bara 8 minuter efter E-tunas kvittering, så kommer det. Hanna Å driver bollen på högerkanten, kommer förbi två försvarare, slår in den till Matilda som i sin tur skjuter på ett. En försvarare får på sig bollen och Matilda får en andra chans på halvvolley. Precis vid straffområdet så gör hon inga misstag och bombar in bollen mycket snyggt i målvaktens högra hörn!!! Målvakten kunde bara stå och titta. 2-1 KIF!! Rättvist enligt mig. Med 17 minuter kvar av matchen så stuvar vi om till 4-2-3-1 och försvarar ledningen. E-tuna trycker på för ett kvitteringsmål, men de var aldrig ett mål. Även om de några gånger stod utanför vårat straffområde och försökte mata skott, så fick dem aldrig chansen. Vi behåller ledningen och inkasserar våran andra raka seger!!!! Sammanfattningsvis så kan jag lite oförskämt säga att jag inte är helt nöjd med spelet. Vi rullar inte bollen som vi brukar göra och har gjort i våra två tidigare matcher. Även om vi har full koll på händelserna, så är aldrig en 1-0 & 2-1 ledning tryggt, så därför tycker jag att vi ska kunna gå på för ett mål till och säkra segern tidigare än vad vi gör. Ska dock inte säga att det är vi som gör det dåligt heller, då E-tuna mycket bra gör det trångt för oss. E-tuna är det bästa motståndet vi har mött i år enligt mig. Någonting som jag är RIKTIGT nöjd med idag är att vi inte behöver 25 chanser för att göra 2 mål. Räknar man heta chanser så har vi 5 heta chanser idag och sätter två av dem. Det är MVG om man jämför med tidigare matcher. Matchen som helhet? Helt okej. Vi gör det bra! Mer rull i laget och betyget hade blivit Mycket Bra. Kuriosa: De 3 målen vi har släppt in i år har kommit på skott från 20-25 meter och en hörna. Det är också riktigt bra enligt mig. Det betyder att vi spelar bra bakåt och inte ger motståndarna någonting gratis. Bra jobb där alla försvarare!! Matchens plus går till............................? Wilma Franssila: Idag visade hon ännu en gång att hon är en gigant på det defensiva mittfältet. Vann allting som kom i hennes väg!! Gabriella Kalkan: ÄNTLIGEN måste jag säga!!! Det här är första matchen Gabbe verkligen löper(I anfall & press) och det resulterade i en kanonmatch för hennes del. Höll i bollen fantastiskt bra uppåt och skapade mycket åt sina medspelare. Hannah "Cap" Uhlan: Som engelskmännen säger. "Rock solid at the back". En riktigt bra insats av Hannah som nästan inte gör ett fel under hela matchen. Det var en passning som fick mig att bli flint nästan, men annars en fläckfri match! Segertåget rullar på... För er som inte hört den, här har ni den =) http://www.youtube.com/watch?v=YnVXl5ZSDeM 3p för A-laget igår och 3p för talangerna idag. Mycket bra! Nästa helg är det dags för det efterlängtade dubbelmötet mot Kristianstad och LdB Malmö. Ska bli riktigt kul!! Tack till publiken som är där och hejar på! Alltid lika kul att ha er där. Ha det gott nu tjejer så syns vi på träningen på tisdag 16:00. OBS: Ingen träning imorgon!! //Coach
F19
6 maj 2012
0kommentarer
KIF Talang - Eskilstuna United på söndag
På söndag är det dags för våran tredje match för säsongen och motståndet står serietrean Eskilstuna United för. United kommer till den här matchen med två segrar i bagaget mot Kristianstad och QBIK. Vi själva kommer till matchen med en förlust och vinst senast mot Tölö. Dock så har vi spelat riktigt bra fotboll i båda de matcherna. Vi hoppas självklart på en bra match mot "grannarna" Plats: Behrn Arena Samling: 11:30 Matchstart: 13:00 Uttagna är: Emelie - Mv Vendela Rebecca Matilda S Maria Emelie A Hannah (C) Wilma Emelie L Gabbe Sara Matilda H Isa Sejde + Någon till från A Imorgon spelar A-laget match mot Djurgården och självklart ska vi vara där och heja på! Vila ut ordentligt tjejer, för på söndag fortsätter segertåget! =) //Coach
F19
4 maj 2012
0kommentarer
Matilda Ståhlberg klar för KIF!!
Nu är den sista pusselbiten för KIF Talang satt! Det är Matilda Ståhlberg som närmast kommer från Rävåsens IK som är klar för KIF Örebro. Matilda som är född -96 är en mittback, som även kan spela högerback. Jag har haft äran att träna Matilda under två säsonger och jag måste säga att brytningssäkrare mittback får man leta efter. Under dessa två säsonger, har vi mött lag från alla håll och kanter och det har alltid slutat med samma resultat.. Tränarna i motståndarlagen skriker "SLUTA SPELA BOLLEN MOT HENNE!!!" Det säger väldigt mycket. Enligt mig är det här en spelare som garanterat kommer att spela i A-laget om några säsonger. Matilda har under några veckor tränat och spelat match med oss och nu till slut är övergången klar. Vi alla i KIF Örebro önskar Matilda varmt välkommen och önskar henne all lycka här! //Coach
F19
3 maj 2012
0kommentarer
Tölö IF vs KIF Talang
På söndagseftermiddagen var det dags för årets första bortamatch. Bussen rullade från Behrn Arena kl 09:00 och kl 13:15 var vi framme i Kungsbacka(Göteborg). Vi fick oss lite av en chock, när tränarna sa att vi skulle spela på naturgräs. Även om jag tycker att fotboll ska spelas på naturgräs, så blev jag lite orolig för att det kunde störa vårat spel, då planen inte alls särskilt jämn. Hur som helst så rullade vi igång matchen 15:00! Startelvan: Fanny - Matilda S, Hannah(C), Maria, Rebecca - Wilma - Sara, Matilda H, Ellen - Gabbe, Sjölla Avbytare: Vendela, Emelie L, Isa, Sejde Första halvlek: Början av första halvlek var lite trevande. Jag tror att vi blev lite störda av planen, då vi inte var vana med underlaget. 5 minuter in på matchen så började vi få till ett spel och hotade med löpningar i djupet, men ingen farlig målchans dock. I den 9e minuten så händer det som inte får hända. Tölö får en frispark från drygt 25 meter. Tölös mittfältare stegar fram och skjuter ett stenhårt skott som går över Fanny och under ribban. 1-0 Tölö! Vi blir inte nojiga pga målet, utan vi försöker ändå hitta vårat spel och 10 minuter efter Tölös ledningsmål så börjar vårat spel att stämma och vi skapar en enorm press på Tölö. Målchans efter målchans skapar vi och målchans efter målchans missar vi. I den stunden kände man nästan att det kunde bli en "Linköping match" där vi skapar enorma chanser, men missar en efter en. Jag tror att jag räknade till 8 klara målchanser och 3 helt fria målchanser som vi lyckas missa(!) Hetaste chanserna hade Sjölla där hon helt fri står och väntar på bollen i 2 sekunder först innan hon skjuter. Målvakten räddar både första skottet och returen. Sen hamnar hon i ett liknande läge där hon träffar stolpen. Sejde hade även hon en chans framspelad av Sjölla där hon hade hela straffområdet fri, men beslutar sig för att skjuta ändå och bollen hamnar 10 utanför målet! I detta läge var jag ursinnig på missade målchanser!! Men till slut så visade vi att det finns rättvisa i fotboll också.I den 40e minuten slår Matilda en hörna som går på bortre stolpenoch dyker upp gör Kapten Hannah som nickar in den till Sejde, som felvänd hoppar upp och klackar upp bollen i nättaket. Fantastiskt snyggt mål!!! Bara 2 minuter senare så har vi en riktigt het målchans till som vi missar. Första halvlek slutar 1-1 efter stor dominans och ett hav av målchanser för våran del. Tölö i sin tur hade inget mer skott på mål i halvleken än sin frispark. Andra halvlek: Andra halvlek börjar som den första slutade. Vi fortsätter att pressa Tölö för att få till ett ledningsmål, men bollen ville inte in(?)! Sara hade skott, likaså Matilda, Sjölla och Sejde, men som sagt, inget mål. Det skulle dröja till den 68e minuten tills ledningsmålet kom. Det är inhopparen Emelie Lundqvist som slår en riktigt fin djupledsboll till Sjölla som den här gången inte gör några misstag. Med en försvarare vid sidan om sig och målet i en sned vinkel så skjuter Sjölla in bollen vid målvakten första stolpe och 2-1 var ett faktum!! Oj så skönt och så rättvist! Med tålamod så kom målen till slut. Tölö såg vid det här läget helt slutkörda ut, men minuten efter ledningsmålet så får Maria bollen och ska spela fram bollen till mittfältet, men fram kommer en anfallare i Tölö och får bollen på sig och börjar rusa mot vårat mål. Hannah ser vad som händer och kommer ikapp, men det gör även Maria. Maria använder rutinen och drar ner anfallaren några meter utanför straffområdet och det resulterade i en frispark till Tölö och gult kort till Maria. Uuuujj vad nöjd jag var med den frisparken, annars hade hon varit fri. På den efterföljande frisparken så stegar Tölös målskytt fram igen och försöker sig på en likadan frispark, men den här gången tippar Fanny ut bollen till hörna. En gång är ingen gång =) Det var Tölös absolut farligaste målchans i andra halvlek. Jag är riktigt nöjd med försvarsspelet kan man säga. Efter ledningsmålet så avtar våran press(helt naturligt), men vi har ändå full koll på händelserna i matchen, men som tränare är man ändå inte trygg med en uddamålsledning. I den 87e minuten så punkterar vi matchen då Gabbe visade anfallarna hur man avslutar. Gabbe får en djupledsboll av Matilda, kommer in i straffområdet med flera försvarare emot sig, men lyckas ändå kommer rättvänd till slut och avslutar kallt med en bredsida. Ett fantastiskt avslut måste man säga i såna här stunder, när man missar så mycket som vi gör i den här matchen och mot Linköping. Efter det händer inte så mycket förutom när Wilma hindrar en kontring vid mittplan och tar ett gult kort för laget. Snyggt! Matchen slutar helt rättvist 3-1 till KIF Örebro DFF!!!! Sammanfattningsvis så kan jag säga att jag är nöjd med vinsten och med spelet, trots att vi inte rullar lika mycket som vi brukar göra, då vi inte var vana med underlaget. Riktigt nöjd är jag dock med att vi idag rullar på motståndarnas planhalva, istället för våran egen, vilket vi har tränat på i veckan. Mycket bra gjort av alla där! Försvarsspelet är också riktigt bra då de två hetaste målchanserna Tölö har är två frisparkar(En i vardera halvlek). Mycket bra!! Den här segern är tjejerna verkligen värda, efter den fina fotboll som spelas just nu. Jag tror inte att det är så många lag som skapar så många klara målchanser som vi gör just nu, samt att vi släpper till få målchanser. Finns bara ett ord att beskriva det med.... Fantastiskt!! Matchens plus går till..............? (Finns många som kan få den, men i slutändan så väljer jag dessa) Ellen Karlsson - Första 25 syntes inte Ellen, men efter att hon blev nedflyttad som defensiv mitt. efter 25 min, så dominerade hon allt som hände på mitten. Ovärdelig idag!! Matilda Ståhlberg - Gör allting rätt idag! Inte ett fel. Rebecca Öhman - Tar bort deras absolut snabbaste och mest tekniska spelare i laget matchen igenom. Helt sjukt! Nu tar vi med oss det här till nästa helg då vi tar emot Eskilstuna hemma på Behrn! Träning imorgon och på tisdag kl 11:00! Mycket bra jobbat av alla idag. Startspelare som avbytare! Nu ska jag sova resten av tiden som är kvar av bussresan =) Tjingeling!! //Coach
F19
29 apr 2012
0kommentarer
Inför Tölö IF vs KIF Talang
På söndag åker ett revanschsuget Kif till Kungsbacka(Göteborg) för att ta sig an ett revanschsuget Tölö IF, som åkte på en dubbelförlust i premiären mot skåningarna Kristianstad(0-2) och LdB Malmö(0-6). Som de flesta redan vet, så åkte vi på en 0-1 förlust i premiären mot Linköping efter stor dominans och massor med missade målchanser, men det hade vi tänkt att ta igen den här helgen. Förra säsongen åkte Akademin på dubbla förluster med 5-1(!) mot Tölö, men det finns ingen chans i världen att det händer nu. Nu ska vi dit och spela fantastisk fotboll(igen) och komma hem med 3p. Samling: 08:55 Avgång: 09:00 Plats: Kungsbacka(Tingbergsvallen) Matchstart: 15:00 Truppen: Fanny - Mv Matilda S Hannah(C) Vendela Maria Rebecca Wilma Ellen Gabbe Matilda H Sara Emelie L Isa Sejde Sjölla Imorgon spelar A-laget hemma mot Kopparberg/Göteborg, så då hoppas jag att så många som möjligt kommer dit och hejar på! =) Ladda upp ordentligt i helgen tjejer, så syns på vi på söndag! //Coach
F19
27 apr 2012
0kommentarer
Blytung förlust i premiären!!
På söndagseftermiddagen var det dags för seriepremiären som vill alla längtat till. Vi tog emot Linköpings FC hemma på Behrn Arena. Startelvan: Fanny - Matilda, Maria, Hannah(C), Stålis - Ellen - Emelie L, Matilda, Johanna - Sejde, Sjölla Bänken: Emelie A, Rebecca, Gabbe, Wilma Första halvlek: Vi pratade innan matchen om att hålla i bollen och att inte ge bort den i onödan. Tanken var att vi skulle känna lite på Linköping och se hur de skulle agera. Det blev som jag trodde, att de skulle stå rätt i sina positioner och inte pressa för högt. Vi rullade på bra och slog ett par fina djupledsbollar, men anfallarna tog inte sina löpningar rätt. Vi hade dock två riktigt heta chanser att göra mål och ett läge var när Sejde kom loss och trodde att hon var jättepressad, men i själva verket hade hon kunnat ta massor med meter till. Istället så kommer avslutet precis på straffområdslinjen och skottet går utanför. Andra chansen var när Johanna kom loss på vänsterkanten och hade lite lekstuga med Linköping. Hon kom ända fram till målområdet och slog ett instick i mitten, men där kom en LFC back och rensade undan. Riktigt synd. LFCs hetaste chans kom i mitten på första halvlek, när (jag tror) att det blev en miss i kommunikationen mellan Maria och Hannah. Anfallaren tar vara på tillfället och skjuter en tåpaj i steget. Men Fanny är där och räddar bollen ut till hörna. Avslutet kom precis utanför straffområdet. Vi hade bollinnehavet, men kommer inte till fler heta målchanser, utan halvleken slutar 0-0. Andra halvlek: I halvtid pratade vi om att sätta större press på LFC och slå bollar bakom deras backlinje. I andra halvlek fanns det i princip bara ett lag på planen och det var Kif. Vi har bollinnehavet och rullar bollen riktigt bra. Vi höjer tempot och sätter press på LFC. I den 68e minuten när vi tror att vi har matchen helt under kontroll så händer det som absolut inte får hända. LFCs tekniker på mitten får bollen rättvänd 7-8 meter utanför straffområdet och får ladda sitt skott i lugn och ro. Hon drar på ett skott som går över Fanny och 0-1 var ett faktum. Direkt efter målet stuvar vi om till 3-5-2 för att få till fler målchanser, och SOM vi fick målchanser. Vi kör över LFC och skapar chans på chans på chans och på chans, men bollen ville inte in. Sejde hade ett par chanser, Sjölla hade chanser, Stålis hade ett långskott, Johanna hade chansen m.fl men målvakten i LFC gör en fantastisk insats och bommar igen målet. Sen kan jag även säga att vi är för tama i avsluten, men med alla lägen som vi hade borde vi ha kunnat sätta ett mål i alla fall, så det är jag inte nöjd med. Men mitt under all press, så var jag ändå ganska säker på att vi skulle göra mål, men målvakten i LFC ville annorlunda. Kan även sägas att målvakten i LFC var en engelsktalande målvakt som nog var lika lång som mig(Jag är 1.90) och med största sannolikhet är en A-målvakt. Rapporten säger att hon är landslagsmålvakt för England och stod i 2-0 vinsten mot Japan i VM i somras. Hur som helst, så får vi förvånansvärt inte in bollen och matchen slutar 0-1! Jag vill inte säga att det var orättvist, då fotboll handlar om att göra mål, men jag säger att vi var värda mer än en 0-1 förlust och 0 poäng. Bara att bita i det sura äpplet och ta 3p mot Tölö nästa helg. Sammanfattningsvis så kan jag säga att vi trots förlusten gör en taktiskt riktigt bra match. Vi gör allt som jag säger att vi ska göra, men det enda som fattas är vassare avslut och ett mål. Vi hade två taktiker idag kan man säga. En i första halvlek, som handlade om att hålla i bollen och vänta på rätt läge och en taktik i andra halvlek som handlade om att slå lite fler "chansbollar" och skapa fler målchanser. Allt det gör vi, men vi gör inte mål och det gör Linköping. Skottstatistiken på mål var: 12-3 om inte jag räknat helt fel. Vi gör ändå en riktigt bra match enligt mig, synd bara att vi förlorar. Men inte hänger vi läpp för det. Nästa helg är det ny match och då står Tölö för motståndet. Matchens absolut bästa spelare: Målvakten i LFC Matchens plus...? Maria Synnerdahl Hannah Uhlan Gabriella Kalkan & Wilma Franssila (Båda hoppar in i andra halvlek och dominerar helt) Ha det gott nu tjejer så syns vi på träningen på tisdag(Träningen imorgon/måndag är inställd då ÖSK spelar match. Träningen på tisdag börjar Kl 16:00! Tjingeling //Coach
F19
22 apr 2012
0kommentarer
Dags för SERIEPREMIÄR!!!!
På söndag är det dags för den efterlängtade seriepremiären som vi har längtat till sen oktober förra året. Vi har inte haft någon ultimat försäsong då vi drog igång i mitten på mars, men vi kör järnet ändå och det finns ingen i det här laget som tvivlar på kvalitén som vi besitter. På söndag i alla fall är det dagen D med stort D!! Motståndet står Linköpings FC för och rapporten säger att de kommer med 3 A-lagsspelare. Bra motstånd utvecklar oss till bättre fotbollsspelare. Plats: Behrn Arena Samling: 13:30 Matchstart: 15:00 Uttagna är: Fanny (Mv) Matilda S Rebecca Hannah(C) Emelie A Maria S - A Wilma Emelie L Matilda H - A Johanna - Forsby Sejde Sjölla + 2 A-lagsspelare till Detta är den preliminära truppen. Det blir med största sannolikhet en eller flera ändringar imorgon. Nu tjejer är det bara att ladda batterierna, för på söndag börjar segertåget att rulla =) Här har ni den. Haha! http://www.youtube.com/watch?v=YnVXl5ZSDeM Vi syns på söndag!! Tjingeling //Coach
F19
20 apr 2012
0kommentarer
Klart med resurstränare!
KIF Örebro Talang har nu gjort klart med en resurstränare. Det är Jarmo Franssila som närmast kommer från ÖSK. Jarmo är idag tränare/lagledare för ÖSK P98 och har varit där i flera år. Jag har hela tiden velat ha en person till i ledarstaben, så att vi kan fokusera på individen och köra individuella träningar med tjejerna och med Jarmo, kommer vi att få den tiden att göra det. Till en början kommer Jarmo att köra en dag i veckan och sen får vi se om han får tiden att räcka till för fler träningar i veckan. Vi i ledarstaben i KIF Talang önskar Jarmo Varmt Välkommen och hoppas på ett bra samarbete. //Coach
F19
16 apr 2012
0kommentarer
Visa fler nyheter