Lisa vinnare i april månads poängtävling
Nej, det är inte ett april skämt utan vi har fått ytterligare en ny vinnare i månadstävlingen även om detta inte annonserats på hemsidan förenens nu. Lisa Aronsson vinner månadens mästartitel i ”kuverttävlingen” och tar över kuvertet från Tilde Brunke Kuverttävlingen som talangverksamheten valt att kalla den bygger på att spelarna samlar poäng i olika tävlingsmoment under olika träningspass. Den som vinner får varje månad ett kuvert med okänt innehåll. Hemsidan kikar läget med Lisa som äntligen tagit hem priset efter flertalet förhandstips av lagkamrater. Efter många tips tog du äntligen hem tävlingen, spontana känslor såhär i efterhand? - Känns jätteroligt såklart. Har haft en bra känsla på träningarna den senaste tiden så skönt att få utdelning för det. Till helgen får akademin som grupp börja spela matcher, hur är känslan inför detta? -Sjukt kul att äntligen få spela match! Både för min egen del som inte spelat en hel match på nästan ett år men också riktigt kul att vi i laget får spela match tillsammans för första gången. Vi har krigat på och tränat hårt de senaste månaderna och tycker det ser bättre ut för varje vecka som går så ska bli spännande att äntligen få testa oss i riktiga matcher tillsammans. Slutligen, om du inte vinner april månads tävling. Vem är din största konkurrent? - Svår fråga! Har hört rykten om att Eila kom tvåa förra månaden så hon känns riktigt farlig faktiskt. Vinnarna hiitills under 2021: Januari - Alva Hyttinen Februari Elin Lindbäck Mars Tilde Brunke
F19
19 maj 2021
0kommentarer
Renta fortsätter stötta KIF Örebro
Renta, som erbjuder maskinuthyrning, brukar prata om att det är en lagsport att bygga. Hos KIF Örebro har de ingått i laget i flera år och var bland annat med och räddade klubben 2018. Nu står det klart att de fortsätter stötta KIF Örebros damallsvenska lag även 2021. KIF Örebros trogna partner Renta fortsätter stötta klubben och företagets logga pryder precis som tidigare A-lagströjans framsida. – Det har varit självklart att fortsätta samarbetet med KIF Örebro. För oss på Renta är det självklart att tjejer ska ha samma förutsättningar som killar. Genom att stötta KIF Örebros damallsvenska lag vill vi vara med och säkerställa att det finns lokala elitspelare som förebilder för Örebros alla unga tjejer, säger Thomas Sööder på Renta. 2018 spelade KIF Örebro i Elitettan och hade mycket tufft ekonomiskt att klara året. Bland annat saknades det medel för att kunna betala ut löner på hösten. Då var Renta ett av nio bolag som klev in. Tillsammans stöttade de KIF med 100 000 kr. Det var Renta som tog initiativet tillsammans med A-återvinning. De har tillsammans varit trogna lagspelare till KIF. – Det var verkligen en vacker och avgörande gest. Utan deras insats 2018 hade vi sannolikt inte stått här idag. De brinner verkligen för våra spelare och deras förutsättningar. Det känns fantastiskt ha partners som Renta. De gör verkligen skillnad, säger Björn Andersson, klubbchef i KIF Örebro. Vill du läsa mer om Renta och de andra företagens insats 2018 gör du det här> Renta är maskinuthyrarna som tror att frihet skapar engagemang. De finns för dig som bygger och skapar nytt, renoverar och förbättrar. Men också för dig som vill jobba med stor frihet, som bryr sig om det lokala närområdet och som ser styrkan i att förena sig nationellt. Det lilla bolagets charm och det storas muskler: det är Renta det, om de får beskriva sig själva. Läs mer på renta.se Foto: På fotot syns KIF Örebros backklippa Maja Regnås tillsammans med Thomas Sööder från Renta
A-lag
18 maj 2021
1kommentar
Stadsträdgården fortsatt huvudpartner till KIF Örebro
Örebrorestaurangen Stadsträdgården fortsätter som stark huvudpartner till KIF Örebro DFF, och stöttar därmed klubbens arbete för dam- och flickfotbollen i Örebro. Restaurang Stadsträdgården i Örebro klev in som en huvudpartner till KIF Örebro inför säsongen 2020. Nu har de beslutat att fortsätta det fruktsamma samarbetet även 2021. – Vi är superglada att Stadsträdgården kör vidare med oss även 2021 efter vårt lyckosamma samarbete under förra året. Oerhört god mat till våra bortaresor är en viktig del i vårt samarbete. De har dessutom en fantastisk tradition av att engagera sig lokalt i Örebro, säger Björn Andersson, klubbchef i KIF Örebro. Stadsträdgården ser fram emot 2021. – Vi bestämde oss för att kliva på och köra vidare med KIF Örebro, trots en tuff pandemi i ryggen. Vi gör det eftersom vi och KIF har hittat en fin relation där vi gynnar varandra. Det känns jättebra, och att vi dessutom är med och stöttar elitdamfotbollen i Örebro känns extra bra, säger Hasse Skogh, ägare till Stadsträdgården. Läs mer på Stadsträdgårdens hemsida>
A-lag
18 maj 2021
1kommentar
Seger uppe i Piteå!
KIF tog en fin skalp uppe i norr när Piteå IF besegrades med 0-2 efter ett mål i varje halvlek. Vi snackar med huvudtränare Rickard Johansson strax efter slutsignalen. Grattis till segern! Hur vill du beskriva matchen? – Tack, tack! I första halvlek gjorde vi 20-25 minuter riktigt bra. Vi gjorde ett magiskt mål, hela vägen nedifrån fram till öppet mål. Vi började andra halvlek okej men sedan blev det väldigt mycket kamp. Piteå hade två riktigt farliga lägen, men vi hade också ett riktigt farligt läge att utöka till 0–2. Sista 30 minuterna var det inte mycket till fotbollsmatch, men vi tog kampen bra och höll undan, berättar Rickard Johansson. Vad var det som avgjorde till vår fördel? – Det var vår första halvlek med ett ledningsmål. Den lade grunden till segern. Vad var särskilt bra idag? – Målet! Det var fantastiskt, utropar Johansson. Vad är viktigast att förbättra? – Svårt att säga så här direkt efter slutsignalen, måste se om matchen först, men det finns i alla fall flera saker som vi hade kunnat göra bättre. Hur firar ni segern? – Med kebab och pizza! Tjejerna äter nu i omklädningsrummet, för vi måste hinna med flyget, säger Rickard Johansson. Blir det en kul hemresa? – Den blir betydligt mycket lättare nu när vi vunnit!, avslutar Rickard Johansson. Piteå IF - KIF Örebro DFF 0-2 (0-1) Målskyttar KIF: Wilma Öhman (23'), självmål (90+1') Så här spelade KIF Örebro: Målvakt: Tove Enblom Utespelare: Frida Abrahamsson, Elli Pikkujämsä, Sanna Kullberg, Dessislava Dupuy (ut 61), Nathalie Hoff Persson, Carly Wickenheiser, Berglind Ros Augustdottir (ut 92), Jenna Hellstrom, Wilma Öhman (ut 92) och Jessie Scarpa (ut 88). Inhoppare: Karin Lundin (in 61), Emilia Pelgander (in 88), Sophia Redenstrand (in 92), Olivia Mattsson (in 92) Text: Jan Holgersson Foto: Hasse Persson, Hasses Sportbilder
A-lag
16 maj 2021
1kommentar
Piteå borta på söndag
På söndag är det dags för den långa resan upp till Piteå för bortamatch mot 2018 års svenska mästare Piteå IF. Piteå har så här långt tagit en seger i OBOS Damallsvenskan, och förlorade nu på Kristi himmelsfärdsdag knappt borta mot Linköping i en svängig match. KIF kommer ifrån en stark insats med bra spel och en välförtjänt sen kvittering hemma mot Eskilstuna i söndags. Förra årets möten lagen emellan slutade oavgjort uppe i Piteå, medan Piteå vann en jämn match på Behrn Arena. Det är med andra ord bäddat för ett spännande möte. Vi önskar laget lycka till och återkommer med röster uppifrån Norrbotten söndag kväll. Piteå IF - KIF Örebro, söndag 16 maj kl. 15.00, LF Arena Se alla våra matcher på Sportbladet Play. Teckna ett abonnemang för 199 kronor/månad och välj KIF Örebro som din klubb, så stöttar du klubben med 100 kronor! International fans, watch OBOS Damallsvenskan on Fanseat! Fanseat offers a 1-month free trial for our international fans. Use the coupon FOOTBALL2021 when you subscribe on the website. Afterwards it is 9.99€ per month, with no commitment required. Text: Jan Holgersson Foto: Hasse Persson, Hasses Sportfoto
A-lag
13 maj 2021
1kommentar
De vann Drömlottens matchpriser igår mot Eskilstuna!
Drömlotten ångar på! Både i prispott och matchpriser. Igår drogs två matchprisvinnare i samband med mötet med Eskilstuna. I potten låg två presentkort från STÅ Pintox i Örebro, värda 500 kr styck! Vinnarna är... Lott nr 70 och lott nr 61! Dragning har skett bland sålda lotter och de som swishat in före helvtid i matchen. De som ej hunnit tilldelats lottnr är med i dragningen också. Grattis säger vi till vinnarna, som är kontaktade. TACK STÅ! För de fina priserna! Köp din Drömlott här>
A-lag
10 maj 2021
0kommentarer
Poäng i ”El gnällico”!
Årets andra ”El gnällico” var, precis som alltid när KIF och Eskilstuna möts, en trevlig fotbollsmatch på ett småregnigt Behrn Arena. KIF låg under nästan hela matchen men visade att det lönar sig att inte ge upp, utan kämpade till sig en poäng efter en sen kvittering efter 90 minuter. Första halvlek inleddes dramatiskt då Eskilstuna tappade bollen i backlinjen och KIF fick en hyperfarlig dubbelchans att ta ledningen redan efter 10-15 sekunder, men Eskilstuna kom undan med blotta förskräckelsen. KIF fortsatte inspirerat, men efter fem minuter missade man ett uppspel och Eskilstuna spelvände och petade in 0-1. Efter den intensiva inledningen sjönk tempot en del och matchen vägde mer och mer över i KIFs favör då man åt sig allt närmare en kvittering. Men, trots bra spel och flera farliga kvitteringschanser gick lagen till pausvila med 0-1 på tavlan. I andra halvlek flyttade KIF upp spelet och förde matchen, men trots flera chanser stod sig 0-1 och Eskilstuna såg ut att hålla undan och råna KIF på tre poäng. Men, till slut, med bara ett par minuter kvar lyckades KIF kvittera genom Jenna Hellstrom som från nära håll stötte in bollen. Glädjen var enorm och det var bland de mest rättvisa kvitteringar man sett. Inget mer hände, utan matchen slutade 1-1. Sammantaget en bra match av KIF där man spelade bra och skapade många chanser utan att släpp till särskilt mycket bakåt. – Det var en stark laginsats av oss. Vi var nog värda alla tre poängen, men som matchen utvecklades får vi nog nöja oss med den vi tog, kommenterade Jessie Scarpa och fortsatte: – Vi utvecklas successivt som lag och det var starkt att komma tillbaka efter den stora förlusten senast. KIF Örebro DFF – Eskilstuna United 1-1 (0-1) Målskytt KIF Örebro: Jenna Hellstrom Målskytt Eskilstuna: Fanny Andersson Matchens lirare: Nathalie Hoff Persson, KIF och Emma Holmgren, Eskilstuna Så här spelade KIF Örebro: Målvakt: Cecilia Ran Runarsdottir Utespelare: Frida Abrahamsson Elli Pikkujämsä, Sanna Kullberg, Sophia Redenstrand (ut 69), Dessislava Dupuy (ut 69), Nathalie Hoff Persson, Carly Wickenheiser, Berglind Ros Agustsdottir, Jenna Hellstrom och Jessie Scarpa. Inhoppare: Wilma Öhman (in 69), Anna Sandberg (in 69) Text: Jan Holgersson Foto: Rasmus Ohlsson
A-lag
9 maj 2021
1kommentar
Eskilstuna besöker Behrn Arena
På söndag spelar KIF Örebro hemmamatch mot Eskilstuna United. Eskilstuna har så här långt tagit en poäng mer än KIF Örebro och parkerar på sjätte plats i den unga tabellen. KIF Örebro förlorade senast efter att ha inlett bra mot Hammarby, men en bit in i andra halvlek tappade KIF matchen och Hammarby vann. KIF och Eskilstuna har mötts massor med gånger senaste åren och oftast har det varit sevärda och jämna matcher. Senaste mötet lagen emellan slutade mycket riktigt oavgjort. Vi önskar laget lycka till och återkommer med en matchrapport på söndag kväll. Stötta KIF Örebro - Köp drömlotten med chans att vinna stort! Köp vår Drömlott där 50 procent av intäkterna går till vinstpotten, och 50 procent till KIF Örebros talangutvecklingsverksamhet! I slutet av säsongen delar fem vinnare på den totala vinstpotten – det finns alltså läge för att vinna rejält! Ju fler som köper lotter under säsongen, desto större blir vinstpotten. Så här köper du drömlotten. Du med drömlott har även chans att vinna matchpriset - som lottas ut varje hemmamatch! Alla som köper en lott före halvtidssignalen i helgens match mot Eskilstuna har även chans att kamma hem matchpriset, som denna vecka är ett presentkort hos STÅ Pintxos & Vänner värt hela 500 kronor! KIF Örebro - Eskilstuna United, söndag 9 maj klockan 16.00, Behrn Arena Följ alla matcher i OBOS Damallsvenskan på Sportbladet Play. Teckna ett abonnemang och välj KIF Örebro som din klubb så stöttar du klubben med 100 kronor! Text: Jan Holgersson Foto: Hasses Sportbilder
A-lag
7 maj 2021
0kommentarer
KIF tipsar om Plus 10 000 - 10 röster i 10 dagar
KIF Örebro vill lyfta och tipsa om Svenska Fotbollförbundets satsning Plus 10 000 i svensk fotboll. Plus 10 000 är ett rikstäckande initiativ för att öka antal kvinnor som ledare och tränare inom fotbollen. Målet är att rekrytera minst Plus 10 000 fler tjejer och kvinnor inom fotbollen till år 2022, utifrån nuläge skulle detta innebära tre till fyra ledare per förening. I 10 dagar kommer 10 kvinnliga ledare att prata utifrån sin roll inom fotbollsrörelsen och om hur vi kan bli ännu fler kvinnliga ledare på och utanför fotbollsplanen. Hur ställer vi frågan? Hur ser förutsättningarna ut för kvinnliga ledare? Hur behåller och utvecklar vi de tjejer och kvinnor som redan idag finns i fotbollsrörelsen? Dessa frågor tillsammans med en hel del annat kommer 10 rösterna att skriva om framöver i deras egna ’’female tribune’’. Från och med den 6 maj kommer dessa rubriker att uppmärksammas; Jag, min son och fotboll Integration genom fotbollen Trebarnsmamma och tränare Tjejer och Futsal Vd:n Sportchefen Kanslichefen Styrelserummet Domaren Mer än bara en ledare Följ initiativet på www.svenskfotboll.se
KIF Örebro DFF
5 maj 2021
0kommentarer
Förlust mot Hammarby
KIF höll 0-0 en bit in i andra halvlek borta mot Hammarby i OBOS Damallsvenskans tredje omgång, men sedan rann det iväg och Hammarby som vann med 5-0. Vi snackar med huvudtränare Rickard Johansson. Hur vill du beskriva matchen? – Vi gjorde en bra första halvlek då vi hade bra koll på Hammarby och även NA och Radiosporten tyckte att vår halvlek var bra. Första tio minuterna av andra halvlek var också bra. Då gjorde Hammarby 1-0 och vår reaktion på baklängesmålet var inte alls bra. Vi tappade struktur och organisation och släppte snabbt in två mål till. Det var inte bra, utan vi måste lära oss att hantera det bättre. Resten av matchen var en enda lång uppförsbacke, berättar Rickard Johansson. Hur laddar vi om till nästa match? – Precis som vanligt. Titta på matchen, analysera. Hur reagerar vi bättre efter insläppt mål? Hur höjer vi vår lägstanivå?, avslutar Rickard Johansson. Hammarby IF - KIF Örebro DFF 5-0 (0-0) Målskytt Hammarby: Madelen Janogy x2, Hanna Folkesson, Emilia Larsson, Emma Jansson Så här spelade KIF Örebro: Målvakt: Tove Enblom Utespelare: Frida Abrahamsson, Elli Pikkujämsä, Sanna Kullberg, Nathalie Hoff Persson, Sara Lilja Vidlund (ut 46), Carly Wickenheiser, Berglind Ros Augustdottir (ut 86), Wilma Öhman (ut 70), Jenna Hellstrom (ut 86) och Karin Lundin (ut 64). Inhoppare: Emilia Pelgander (in 46), Dessislava Dupuy (in 64), Jessie Scarpa (in 70), Sophia Redenstrand (in 86), Olivia Mattsson (in 86) Text: Jan Holgersson Foto: Rasmus Ohlsson
A-lag
1 maj 2021
1kommentar
Visa fler nyheter