• Årets upptaktsträff är här!

    Väntan är över - i helgen startar OBOS Damallsvenskan 2021! Nu finns årets upptaktsträff på OBOS Damallsvenskans officiella hemsida. Vilka vinner? Vilka åker ut? Och hur går det för KIF Örebro? Se upptaktsträffen här> Foto: obosdamallsvenskan.se A-lag 13 apr 2021 0kommentarer
  • Björn Andersson om nya rollen: "Ökat fokus på partners"

    KIF Örebros klubbchef Björn Andersson kom till KIF Örebro 2018, i samband med att klubbens A-lag degraderades till Elitettan. Det sportsliga misslyckandet 2017 banade väg för en rejäl omstart 2018. Fokus för den då nytillträdda klubbchefen var att vända ekonomin och bana väg för en återkomst till OBOS damallsvenskan – något som klarades. Nu, tre år senare, intar Björn Andersson en ny roll som Partner- & Evenemangsansvarig med fokus på att växla upp klubbens relationer med befintliga och nya partners – men också arbetet med CSR och evenemang. Förändringen är en del i KIF Örebros uppväxling i klubborganisationens. Björn Andersson kan summera sina tre första år i KIF Örebro med ett positivt ekonomiskt facit. Plusresultat, eliminerat negativt kapital och en effektiv skuldsanering. Imponerande – och möjliggörande. – Det har varit tre intensiva år som onekligen tagit både energi och kraft, men som också gett mig och klubben massor. Det har varit svåra beslut som jag och styrelsen fattat de här åren, men när vi ser tillbaka så kan vi konstatera att de har gett nödvändiga resultat. Vi har gått från en trasig ekonomi, eftersatt verksamhet och hot om förlorad damallsvensk plats till en klubb med framtiden för sig som nu kan fortsätta skapa bättre förutsättningar för tjejer inom fotbollen, och bidra till att förverkliga deras fotbollsdrömmar, säger Björn Andersson, och fortsätter: – Kort sagt betyder de senaste årens slit som skett i klubben att vi nu kan på allvar kan börja jobba med utveckling igen. Även om vi såklart kommit igång med en hel del utveckling de senaste åren också. En ekonomi i balans ger utrymme för nödvändiga prioriteringar framåt. Konkurrensen ökar både lokalt och nationellt, vilket ställer nya krav. – Vi måste vara på tå och ta sikte framåt. De senaste åren har vi velat väldigt mycket, men inte haft möjlighet att riktigt genomföra. Ett område som är avgörande för vår verksamhets existens är såklart partners. Här har vi en bakläxa att göra och det känns oerhört stimulerande att nu få förtroendet att utveckla och stärka klubbens partnerrelationer, säger Björn Andersson. Det hållbara partnerskapet I sin nya roll kommer han att jobba för ett starkare erbjudande, bättre leverans till partners och ett utvecklat CSR-arbete. – Vi vet att vi och våra partners tillsammans kan skapa både affärs- och samhällsnytta. Det är vad som gör vår verksamhet så intressant. Lika väl som vårt A-lag underhåller med bra fotboll så är de och flera andra i klubben med och skapar bättre förutsättningar för barn och unga. Det handlar om förebildsarbete, rörelsefrämjande och integration. Här har vi blivit starkare med åren, men förhoppningen är att jag i min nya roll ska kunna ta det ett snäpp upp till, menar Björn Andersson. KIF Örebro vill skapa ett starkt erbjudande som bejakar både kommersiella och sociala aspekter: det hållbara partnerskapet. – Det som fungerade igår fungerar inte idag. Därför ska vi vässa oss rejält och hitta nya hållbara sätt att tillsammans med våra partners skapa samhälls- och affärsnytta. För de delarna hänger ihop. Dessutom har vi ett damallsvenskt matcharrangemang som vi både kan och ska utveckla framåt, säger Björn Andersson. Relationen i centrum En av Björn Anderssons första bitar att jobba med i sin nya roll är partnerrelationen. – Vi har oerhört trogna partners som stöttar oss i vått och torrt. Det är en fin relationen som förtjänar hur mycket fokus som helst. Nu ska vi ge tillbaka, men också ta nästa steg. Jag känner mig mycket laddad men också ödmjuk inför det arbetet, avslutar Björn Andersson. Björn Andersson kommer fortsätta som klubbchef tills rollen tillsatts av ersättare. Foto: Rasmus Ohlsson KIF Örebro DFF 13 apr 2021 0kommentarer
  • KIF Örebro tar nästa steg med ny organisation

    KIF Örebro DFFs styrelse har fattat beslut om en förändrad kansliorganisation, som ska sätta ytterligare fokus på den fortsatta professionaliseringen av klubben. KIF inrättar en ny roll med fokus på partners, CSR och evenemang. Något som bäddar för fortsatt utveckling av både den sportsliga och externt riktade verksamheten. Det står också klart att det blir KIF Örebros nuvarande klubbchef Björn Andersson som tar sig an den nyinrättade rollen Partner- & Evenemangsansvarig. Klubben har därför påbörjat arbetet att rekrytera en ny klubbchef. KIF Örebro är inne på en spännande professionaliseringsresa för en fortsatt ljus och stark framtid inom flick- och elitdamfotbollen. Nästa steg i denna professionalisering är att fortsätta utveckla klubbens marknads- och CSR-arbete. Det är mot bakgrund av detta som klubben nu inrättar den nya rollen Partner- & Evenemangsansvarig. Klart är också samtidigt att nuvarande klubbchef Björn Andersson blir den som kliver in i den nyinrättade rollen. – Det här är nästa steg för oss att ta. Både för att kunna fortsätta utveckla vår verksamhet, men också för att hänga med i den ökade konkurrensen inom damfotbollen. Vi har nyss tagit oss ur ett ekonomiskt svart hål, vilket var en av våra utpekade hållpunkter på den resa vi inledde 2018 i samband med klubbens omstart i Elitettan. Det finns ingen tid att förspilla och därför initierar vi nu både den här organisationsförändringen och ett större strategiarbete som ska bygga vidare på resan vi är inne på. Fokus för det arbetet är KIF Örebro 2025, säger Fredrik Stengarn, ordförande i KIF Örebro och fortsätter: – Förutom en ekonomi i balans och en verksamhet som utvecklas så måste vi öka vårt fokus på våra partners. Det är ingen hemlighet att vi med anledning av vår ekonomiskt utsatta situation de senaste tio åren haft utmaningar i både att hitta partners och utveckla de partnersamarbeten vi har. Därför är prio ett i denna organisationsförändring att skapa en roll som helt får fokusera på våra externa relationer, där våra grymma partners står i centrum. KIF Örebro har över tid knutit till sig företag och organisationer som förstått värdet i damfotbollen, både det reella marknadsvärdet som elitdamfotbollen genererar samt det stora CSR-värde som finns i att vara med och stärka svensk flick- och damfotboll i allmänhet, men KIF Örebros flick- och damfotbollsverksamhet i synnerhet. Nu vill KIF utveckla partnererbjudandet och nätverket och bana väg för en ännu ljusare framtid. – Våra partners är inte bara modiga, utan också smarta. De förstår att det är win-win att kliva in som partner till KIF Örebro. Både för dem och för de fotbollsspelande tjejerna. Vi kan inte fortsätta i samma hjulspår där tjejer ska ha sämre förutsättningar än killar. Björn kommer nu i den här nya rollen få möjlighet att nästan helt dedikera sin tid till våra partners, våra CSR-insatser samt damallsvenska arrangemang. Och det känns väldigt bra, säger Fredrik Stengarn. Andersson fortsätter vara ekonomiansvarig Den ekonomiska resa som KIF Örebro har gjort sedan 2018 – från underskott och negativt kapital, till ekonomi i balans och ett eget kapital – kan till mångt och mycket tillskrivas klubbchef Björn Andersson, som tillsammans med styrelsen och engagerade i klubben vänt skutan 180 grader. Detta mind-set och arbete med ekonomin vill KIF Örebro inte förlora. – Det är en helt enig styrelse som inte bara ger Björn förtroendet att arbeta med våra partners, utan också fortsatt ansvar för klubbens ekonomi. Det jobb Björn har gjort är enormt och är hel anledningen till att vi nu kan vara en mer framåtlutad klubb. Det känns därför väldigt bra att han får fortsatt förtroende att hålla i klubbens ekonomi och arbete med att bli ännu bättre mot våra partners, menar Fredrik Stengarn. Konkret innebär förändringen av klubbkansliet att klubben ökar från 1,2 tjänster till 2,2 tjänster i form av klubbchef, kanslist och den nya rollen som Partner & Evenemangsansvarig. – 2,2 tjänster kan kanske låta lite för en flick- och elidamfotbollsklubb i vår storlek. Men det är såhär förutsättningarna ser ut. För oss är det i princip en dubblering och kommer betyda massor vad gäller våra möjligheter att på ett ännu bättre sätt skapa bättre möjligheter för tjejerna, säger Fredrik Stengarn, och fortsätter: – Vi ska gå fram i en takt vi orkar med. Det är jätteviktigt. Dessutom har vi i huvudtränaruppdraget för A-laget gått från en deltidstjänst till heltid. Det handlar om att skapa en dräglig arbetsvardag för våra medarbetare, och genom det också kunna jobba ännu mer professionellt. Det förtjänar våra spelare. Jakten på ny klubbchef redan igång Björn Andersson kvarstår som klubbchef tills ny är rekryterad. – Det är oerhört viktigt att vi får klart med ny klubbchef så hen och Björn kan få arbetsro att fortsätta bygga en stark klubb. Tanken är att de båda ska växeldra klubben framåt. Björn med erfarenheten och oerhörda kunnande i det externa marknadsarbetet och nya klubbchefen med ett mer tydligt internt verksamhetsansvar med fokus på sport och personalansvar. Men klubbchefen kommer också jobba tydligt med att stärka klubbens externa nätverk. Båda rollerna kommer ha en adjungerad plats i styrelsen. Vi har ett redan ett antal spår vi jobbar efter, avslutar Fredrik Stengarn. Tanken är att klubbchefsrollen förändras och får en mindre splittrad arbetsbeskrivning. Störst fokus kommer ligga på att jobba med fotbollsverksamheten i klubben, så väl ungdom som elit. Läs en intervjun med Björn Andersson här> KIF Örebro DFF 13 apr 2021 0kommentarer
  • Sponsorer möjliggör årets reseställ

    F-19 laget är enormt tacksamma över att Handelsbanken och Pialill Ring Consulting gjort det möjligt för oss att införskaffa ett fräsch naturligt och klimatanpassat reseställ. På bilden ser ni Rebecka Mannström, Selma Rajakangas och Eila Wennerholm från verksamheten. Pialill Ring Consulting Ett internationellt nätverk, förmåga att entusiasmera, sinne för att organisera och nyfikenhet på människor och affärsmöjligheter, gör Pialill Ring Consulting till en unik aktör. Som initiativtagare till events som idag attraherar tusentals besökare, som ordförande i framgångsrika affärsnätverk, som utbildare och inspiratör för nyföretagare, som uppskattad föreläsare och som projektledare för både stora och små events är Pialill Ring Consulting en spelare du kommer att gilla. Handelsbanken En personlig bank, behöver du rådgivning, hjälp eller svar på frågor om din ekonomi? Handelsbanken finns här, nära dig i din vardag. Tre unika och viktiga pusselbitar i Handelsbankens lagbygge är; Rikstäckande kontorsnät, nära relationer och en stabil och hållbar bank. Med andra ord en modern attraktiv spelare för framtiden, precis som våra talanglag! Tack återigen till dessa två företag stöttningen gör det möjligt för F-19 gänget att vara snygga inför varje match. F19 12 apr 2021 0kommentarer
  • KIF Örebro söker funktionärer inför OBOS Damallsvenskan

    KIF Örebro drivs av fantastiska människor som jobbar ideellt för klubben. Utan er skulle vi inte kunna genomföra våra matcher. Lagbygget är klart, men vi söker fler frivilliga som vill vara med och komplettera vårt evenemangs- och funktionärsteam. Är det möjligtvis du? Våra ideellt engagerade utgör grundstenarna i vår klubb och vi är oerhört tacksamma för att det finns personer som vill vara en del av KIF Örebro DFF. Inför årets säsong vill vi bli fler. Du som funktionär fyller en mycket viktig del för klubben och för publiken på våra matcher. Du kan exempelvis göra en insats som publikvärd, pressvärd, entrépersonal eller försäljningspersonal. Arbetet är ideellt. Vi bjuder självklart på fika på de matcher du är funktionär på. Du får i gengäld en introduktion i de arbetsuppgifter som behövs för respektive funktion och blir en viktig del i att våra fotbollsspelande tjejer får de bästa förutsättningarna vi kan ge dem för att spela elitfotboll i Örebro. Under COVID-19 är publiken begränsad, det betyder att vi just nu inte tar emot publik. Men vi hoppas att fler ska få komma framöver. Men funktionärer behövs även när vi inte har publik. Som funktionär får du alltså möjlighet att se damallsvensk fotboll live samtidigt som du ger en hjälpande hand. Låter det som något för dig? Anmäl ditt intresse att ingå i KIF Örebros damallsvenska team genom att skicka ett mejl till oss. Beskriv vem du är vad du tänker att du vill bidra med, samt kontaktuppgifter. Om det är någon specifik roll som skulle passa just dig, får du gärna skriva med det. Vi har en första träff den 15 april klockan 17.00 på Behrn Arenas läktare (möte utomhus med gott om utrymme). Skicka din intresseanmälan till Agneta Andersson på agneta.andersson@kiforebro.se. KIF Örebro DFF 11 apr 2021 0kommentarer
  • Oavgjort i bra genrep mot Hammarby

    KIF Örebro reste till Stockholm på lördagen för att genomföra ett ordentligt genrep inför den damallsvenska premiären nästa helg. För motståndet stod Hammarby – och matchen slutade 1-1, efter stabila insatser från båda lagen. KIF dock nära att knipa segern med ribbträff i slutet av matchen. KIF Örebro fick i sista sekund ställa om inför det damallsvenska genrepet. Det tilltänkta motståndet – Elitettan-laget Mallbacken – ställde in pga sjukdom. Så istället för hemmamatch mot värmländskorna blev det en bortaresa till Stockholm och möte med Hammarby. – Det blir lite av en generalrepetition då premiären mot Djurgården innebär ungefär motsvarande förutsättningar, sa Rickard Johansson, huvudtränare i KIF Örebro, när det stod klart att det blev Hammarby som skulle stå för motståndet. Johansson själv fick emellertid inte coacha på plats, då han känt symptom i veckan. Istället var det assisterande tränare Micke Widfeldt som höll i taktpinnen och ledde laget på Hammarby IP. Oavgjort i halvtid efter halvlek med två ansikten Hammarby inledde piggt och tog relativt snabbt kommandot i matchen. Stockholmslaget visade prov på offensiva krafter och KIF fick öva – stabilt! – försvarsspel. Ungefär i mitten av halvleken jobbade man sig in i matchen och tog mer och mer plats. Dessvärre renderade ett oförsiktigt ingripande från Carly WIckenhesier i att Hammarby fick en straff i den 28 minuten. En straff som Hammarbys unga talang Ellen Wangerheim satte säkert. 1-0 till hemmalaget. Samtidigt blev straffen lite av en tändvätska – för KIF Örebro. Som inte gav upp och istället visade prov på ett fint och disciplinerat anfallsspel. Och i den 40 minuten skulle en fullföljande stressande löpning av Karin Lundin mot Hammarby-målvakten rendera i att Jessie Scarpa fick ett kanonläge. En placering förbi målvakten senare och det stod 1-1. Ett i allra högsta grad rättvist halvtidsresultat för två lag som hade en halv halvlek vardera. Många talanger på planen Inget av lagen skulle lyckas näta mer i andra halvleken. Men den bjöd på underhållande spel och bra lägen för båda lagen. Men ju längre halvleken led, desto mer tryckte Hammarby på och tog över spelet. Trots flera lägen lyckades Stockholmslaget inte förvalta något – mycket tack vare stabilt och bra försvarsspel från KIF Örebro med uppoffrande spel. Enblom stod för ett par viktiga och kvalificerade räddningar. Båda lagen saknade spelare, som är på landslagsuppdrag. I KIF Örebro saknades Elli Pikkujämsä, Cecilia Ran Runarsdottir, Berglind Ros Augustdottir och Jenna Hellstrom. Hammarby saknade bland annat Madelen Janogy, Anna Tamminen och Eva Nyström. Detta gjorde att båda lagen fick lufta trupperna och talangerna – och för KIF Örebros del betydde det att två F19-spelare fick göra inhopp: Ebba Cabander och Cornelia Karlsson. Den senare av de två hade ett jätteläge att avgöra för KIF Örebro, när hon i ett friläge i slutet av ordinarie matchtid prickade bollen stenhårt ribban. Samtidigt får 1-1 anses över 90 minuter som ett rättvist slutresultat. Frida Abrahamsson, hur kändes genrepet? – Det känns så här efter slutsignalen som en väldigt bra match att ha med oss in i veckan som kommer. Vi har några riktigt bra perioder, men också perioder som kräver att vi jobbar hårt i försvarsspelet. Jag tycker vi hanterar det bra! Micke Widfeldt, vad säger du om matchen från sidlinjen? – Det här var definitivt en bra genomkörare inför premiären nästa helg! Vi hade problem i inledningen, då de kunde komma förbi i ytterzon lite för enkelt. Men vi jobbade oss in i matchen och sista halvan av första halvlek är bra. Vi började även andra halvlek bra och kunde etablera spel lite högre upp i planen. Sen tröttnade vi mot slutet, och fick koncentrera oss mer på försvarsspelet. – Det är starkt av oss att inte släppa in ett spelmål, trots en helt nykomponerad backlinje och spelare i lite ovana positioner. Hammarby – KIF Örebro 1–1 (1–1) Mål KIF: Jessie Scarpa (min 40) Mål Hammarby: Ellen Wangerheim (min 28) Startelva: Tove Enblom Frida Abrahamsson, Sanna Kullberg, Olivia Mattsson (ut 85), Sopia Redenstrand Dessislava Dupuy (ut 81), Carly Wickenheiser, Nathalie Hoff Persson, Emilia Pelgander (ut 65) Jessie Scarpa (ut 69), Karin Lundin. Avbytare: Anna Sandberg (in 69), Wilma Öhman (in 65), Cornelia Karlsson (in 81), Ebba Cabander (in 85) och Elin Ekmark (inlånad målvakt från Adolfsberg, som tränar med KIF Örebro F19 ibland) Foto: Hasses Sportbilder A-lag 10 apr 2021 1kommentar
  • Tove Enblom inspirerar framtidens målvakter

    KIF Örebro brinner för att förverkliga tjejers fotbollsdrömmar. Varje dag jobbar vi som klubb för att tjejer ska få bättre förutsättningar att spela och utvecklas inom fotbollen. En viktig del i det arbetet är att jobba med föreblder och inspiration. I klubben kopplar vi därför ihop våra förebilder i det damallsvensk A-laget med spelarna i våra ungdomslag. Ett exempel på det är när vår damallsvenska målvakt Tove Enblom körmålvaktsträning med morgondagens stjärnor. KIF Örebros damallsvenska målvakt Tove Enblom vill bidra till att flera unga tjejer ska vilja ta på sig målvaktshandskarna. Därför har hon kört målvaktsträning med tjejer i KIF Örebros ungdomslag. Tove, varför ska man bli målvakt? – För att det är så roligt. Vi får jobba med så många fler bitar än vad utespelarna får göra. Vi har det där sista avgörandet ute på planen som kittlar lite extra. Du har ju kört ett antal träningar nu, hur har det känts? – Det är superkul att vara här och se dem suga åt sig av allt jag har att ge! När Vilja, Alva, Hedvig och Tindra är klara med passet fick de frågan om de en dag kunde tänka sig att bli damallsvensk målvakt på Behrn Arena – svaret var entydigt: "Självklart!" Se videon från senaste målvaktsträningen Tove körde för Vilja, Alva, Hedvig och Tindra här> KIF Örebro DFF 9 apr 2021 0kommentarer
  • Genrep mot Hammarby

    KIF lyckades med kort varsel få till ett genrep i helgen, istället för den inställda matchen mot Mallbacken. Det blir nu de damallsvenska nykomlingarna Hammarby som står för motståndet. KIF mötte Hammarby hemma i cupen för en månad sedan och fick då se sig slagna med 0-3. Efter det har KIFs spel successivt förbättrats och KIF har nu två vunna och en oavgjord på de tre senaste matcherna. Senast en stark vinst över Kristianstad, så formen är definitivt uppåtgående. Även om resultatet inte är så viktigt i träningsmatcher är säkert KIF rejält sugna på att ta revansch på Hammarby på lördag och det gör absolut ingenting om det skulle bli så. Hammarby - KIF Örebro, lördag 10 april klockan 14.00, Kanalplan Matchen sänds på Sportbladet Play. Text: Jan Holgersson A-lag 8 apr 2021 0kommentarer
  • Träningsmatchen mot Mallbacken inställd

    KIF Örebro skulle i helgen mött Mallbacken som genrep inför damallsvenska premiären. Men COVID-19-smitta i Mallbacken stoppar nu matchen. KIF Örebro får leta nytt genrep inför damallsvenska premiären. Detta står klart efter att Mallbacken ställt in pga COVID-19. – Vi hoppas givetvis Mallbacken blir friska och krya. Vårt fokus ligger nu på att hitta ett nytt genrep. Kristianstad senast gav många bra svar. Nu vill vi känna att vi får ett bra test på några av de sista frågetecknen, säger Rickard Johansson, huvudtränare i KIF Örebro. KIF Örebro återkommer kring nytt motstånd och hur matchen kan följas. Foto: Hasses Sportbilder A-lag 8 apr 2021 0kommentarer
  • Jenna Hellstrom tillbaka i landslaget

    KIF Örebros Jenna Hellstrom har inte bara återvänt till KIF Örebro, utan är också tillbaka i Kanadas landslag. Detta efter att hon rehabiliterat sig 2020 efter en operation som hon genomgick hösten 2019, samt hade få matchmöjligheter i amerikanska NEWSL förra säsongen på grund av corona. Att ta tillbaka en plats i landslagstruppen var ett av Hellstroms personliga mål inför 2021. KIF Örebros Jenna Hellstrom är uttagen i Kanadas landslagstrupp till samlingen i England, inför OS. Återkomsten till landslaget har varit ett viktigt delmål för Jenna Hellstrom personligen. – Som alltid så är jag extremt hedrad att få representera Kanada, vara tillbaka i truppen samt träffa alla tjejerna igen. Ett av mina mål för 2021 var att ta mig in i truppen igen efter frånvaron. Nu ska jag nyttja den här möjligheten till max och njuta, säger Jenna Hellstrom. Rickard Johansson, huvudtränare i KIF Örebro gläds med Jenna: – Det här är ett av hennes personliga mål och det är därför såklart väldigt kul att hon nu kallas in till truppen som ska samlas inför OS i sommar. Jenna har sedan återkomsten till oss visat sig pigg och hungrig. Det här är hon värd! Kanada genrepar mot Wales och England den 9 repsektive den 13 april Foto: Hasses Sportbilder A-lag 7 apr 2021 1kommentar
  • Visa fler nyheter