Stengarn föreslås fortsätta – här är namnen till styrelsen
KIF Örebros valberedning har tagit fram förslag på kandidater till styrelsen. Bland annat föreslås Fredrik Stengarn fortsätta som ordförande ytterligare ett år. – Jag meddelade valberedningen i december att jag ställer upp för ett till år som ordförande, om de och medlemmarna vill. 2020 har varit ett omtumlande år, samtidigt som vi har hanterat det bra och det råder en otrolig kraft i klubben just nu som lovar gott inför framtiden. Jag känner mig helt enkelt inte riktigt färdig än, så utifrån det kändes det självklart att kandidera igen. Det är därför såklart hedrande att valberedningen vill ge mig fortsatt förtroende. Nu är det upp till medlemmarna på torsdag, kommenterar Fredrik Stengarn. Här är valberedningens kandidater och djupare information om förslaget: Fredrik Stengarn (Omval 1 år): suttit i styrelsen sedan 2017 och haft ordföranderollen sedan 2019. Vi är glada att åter igen kunna nominera Fredrik Stengarn som ordförande för KIF Örebro! Fredrik har lika helhjärtat som proffesionellt lett KIF i det ambitiösa utvecklingsarbete som pågår. Han har etablerat sig som en stark talesperson för dam- och flickfotboll, i Örebro men även nationellt. Dessutom har klubben under hans ledning initierat en offensiv satsning på talanger och en omstart för ungdomsverksamheten med inrättat Ungdomsråd. Detta samtidigt som han med trygg hand styrt KIF Örebro genom ett tufft år då Covid-19 prövade verksamheten på många plan, inte minst ekonomiskt där klubben tagit sig an utmaningarna som den stått inför. Under Fredriks ledning går nu föreningen in i ett nytt år med många viktiga grundstenar på plats. Utöver Fredrik är vi också glada att återigen kunna presentera ett antal starka kandidater som kommer förstärka styrelsen inom områden som kommunikation, evenemang, sociala frågor och ungdomsverksamhet. Leif Lundell (Nyval 2 år): med bakgrund inom marknads-, försäljnings- och kommunikationsfrågor, samt ett förflutet i ÖSK Ungdom och ÖSK Elitfotboll. En trygg klippa i frågor som rör förändring och utveckling. Läs presentationen av Leif här> Åsa Stridfeldt (Nyval 2 år): specialist inom hållbarhet, och erfaren ledare inom bl a e.on och Västerport, bidrar med särskilt fokus på sociala frågor. Åsa har en bakgrund som tränare till ett av KIFs flicklag. Läs presentationen av Åsa här> Josefin Forsberg (Fyllnadsval 1 år): ekonom och entreprenör, liksom själv aktiv som tränare inom KIF, föreslås ta plats med särskilt fokus att värna ungdomsverksamheten. Läs presentationen av Josefin här> Agneta Andersson (Fyllnadsval 1 år): har en lång bakgrund inom marknad och evenemang och en ungdom präglad av eget spel i Lillån och KIF. Hon blir en viktig förstärkning i KIF med sin evenemangerfarenhet. Läs presentationen av Agneta här> Hannes Kataja (Nyval 2 år): tidigare press- och kommunikationschef samt ledamot i Stockholm Prides styrelse. Vill finnas med och stärka KIF Örebros starka profil och position inom svensk damfotboll. Läs presentationen av Hannes här> Övrig information: Johan Gabrielsson Jonsson och Sofia Thorell sitter tidigare val kvar i styrelsen för ytterligare minst ett år. Sandra Norling, Linda Bladh och Karin Nordmark kliver av styrelsen iom att de inte väljer att kandidera igen. Mikael Fällman, Sebastian Moberg och Jonas Nilsson har meddelat att de kliver av sina uppdrag i förtid, på grund av personliga anledningar. Valberedningen önskar KIF Örebro ett framgångsrikt styrelseår 2021! Pia Engwall, valberedningens ordförande Sofia Strömberg Katarina Åkerling Lindholm --- Anmäl dig till årsmötet>
KIF Örebro DFF
9 mar 2021
0kommentarer
Förslag till årsstämman: Ny klubbidentitet för KIF Örebro
Konkurrensen för damelitklubbarna ökar i takt med att de herrallsvenska klubbarna startar damlag. Något som under 2020 skett i Örebro. KIF Örebro DFF har som en följd av den ökade konkurrensen försökt förtydliga föreningsnamnet i klubbloggan där det idag står ”Karlslunds IF Örebro” till ”KIF Örebro DFF” – men försöken och dialogen med KIF-alliansen har ännu inte resulterat i godkännande att förtydliga klubbemblemet. Orsaken till förtydligandet är att klubben ofta blandas ihop med Karlslunds IF HFK, en utmaning i tider av ökad konkurrens. Styrelsens fick därför i uppdrag att utreda och arbeta fram ett förslag på ny förstärkt klubbidentitet vid Årsmötet 2020, för presentation senast på Årsmötet 2021. Styrelsen har därför tillsatt en arbetsgrupp som jobbat med att arbeta fram en tydligare profil och tydlighet i varumärket som ska gynna KIF Örebro DFFs chanser att utvecklas och fortsatt vara den ledande klubben i Örebro på damelitsidan med tillhörande talang- och ungdomslag. Förslaget om ny klubbidentitet är en av frågorna som ska beslutas om på årsmötet den 11 mars. Arbetsgruppen har bestått av: Fredrik Stengarn, ordförande Karin Nordmark, vice Ordförande Björn Andersson klubbchef Jonas Nilsson, ledamot med ansvar för Elitsporten Sebastian Moberg, ledamot med ansvar för Ungdomssporten Arbetsgruppen har landat i följande: – Att behålla klubbnamnet intakt – Att byta klubbemblem (se bild) – Att justera klubbfärgerna (från rött och blått till klassiskt mörkare rött och modernt mörkgrått) – Att justera föreningens värdeord – Att förtydliga vision, mission och verksamhetsidé Identiteten presenteras i sin helhet på årsmötet. Fredrik Stengarn, ordförande i KIF Örebro om förslaget på ny klubbidentitet: – Det är klart att det känns lite nervöst och det är viktigt att ha respekt för att detta är en stor fråga i en klubb som varit med i matchen väldigt länge, men vi är övertygade om att vi landat i en klubbidentitet som vi kommer känna oss hemma i. Den kommer stärka KIF Örebro DFF som klubb, både internt och externt. Om medlemmarna väljer att godkänna förslaget kommer det ske en rullande implementering under 2021-2022. Förhoppningen är att vi ska kunna kliva in i den damallsvenska säsongen med vår uppdaterade identitet. – Det nya emblemet andas som vi tänkt framtidstro, utveckling och 100 procent tjejer! Om årsmötet godkänner den nya identiteten blir det alltså en övergångsperiod där den nya identiteten fasas in i verksamheten, med hänsyn till ekonomiska och praktiska faktorer. Under 2021 påbörjas infasning av ny identitet i primärt Elitsektionen med prioriteringsordning: A-lag, F19-lag och F17-lag. Ungdomssektionens infasning påbörjas senast inför säsongen 2022 – men förhoppningen är att kunna ha kommit igång redan inför årets säsong. Ambitionen är att överfasningen i hela klubben ska ha skett till senast säsongen 2023. Detta betyder att båda identiteterna kommer samexistera under infasningsperioden. Och KIF Örebro DFF kvarstår i Karlslunds IF-alliansen. Design: Sandra Norling (Fotbollsspelare skapad av: Natasha Sinegina, CC BY 4.0) Glöm inte att som röstberättigad medlem anmäla dig till Årsmötet – det gör du här>
A-lag
9 mar 2021
7kommentarer
F19-tränaren om Sandbergs A-lagskontrakt
KIF Örebros F19-talang Anna Sandberg skrev i söndags på ett kontrakt med klubbens damallsvenska A-lag. F19-tränaren Niklas Christensson kommenterar kontraktet och F19-verksamhetens uppdrag. – Grattis till Anna! Detta är hon så värd. Och precis denna resan ska flera spelare göra, menar Niklas Christensson, och fortsätter: – Det är vårt ansvar som regionens damallsvenska elitklubb att ha koll på länets framstående spelare. Vilket vi verkligen kan säga att vår scouting lyckats i Anna. Hon är ett levande bevis på att om man har ett inre driv och modet att inse att man mår bra av att byta miljö ibland för att ta nästa kliv i sin utveckling, så kan det gå väldigt fort. KIF Örebro är hela länets damallsvenska elitklubb och talangverksamheten (F19 och F17) har därför länet som primärt upptagningsområde. Christensson fortsätter: – Kontrakteringen av Anna, med förflutet i ÖSK Söder, är bevis på att länet har flera duktiga ledare, men också och miljöer, som bidrar till spelarnas utveckling. För oss är detta att betrakta som en vinst för Örebro län, oavsett föreningstillhörighet. KIF Örebros sportsliga inriktning är att satsa på ”unga, hungriga och talangfulla spelare” som gärna har lokala anknytning. Målsättningen är att ge spelarna möjligheten att bli elitspelare på riktigt, både på och utanför planen. – Vårt ansvar i talangverksamheten är att bedriva en riktigt bra utvecklingsmiljö, främst individuellt som ger tjejer från Örebro med omnejd en riktigt bra chans att nå eliten. Alla vi tar in tror vi har möjligheten att lyckas med det. Vi väljer att alltid se människan, och utbilda samt utveckla henne som person och spelare. Lika väl som våra F19-spelare kan komma till oss från vilken klubb som helst, lika väl ska de som inte når OBOS Damallsvenskan kunna ta klivet vidare till olika lag i både Örebro området, andra län eller utomlands. Det handlar om att skapa ett livslångt intresse för spelet fotboll och att se till att våra/länets spelare ska fortsätta spela fotboll långt upp i sina åldrarna, tar med sig erfarenheten och lärdomarna från vår miljö. Tillsammans ska vi göra flick- och damfotbollen bättre både i spets och bredd. Det är ett ansvar vi har som länets elitklubb. Anna Sandberg kom till F19 inför i år – och har alltså redan skrivit ett kontrakt med A-laget. – Hon har gjort det fantastiskt bra inledningsvis och nu är hon redan en A-spelare. Ibland går det väldigt fort och ibland tar det lite längre tid. Men utan att säga för mycket eller sätta press, så finns det många, många fler spelare som har en uppåtgående utvecklingskurva i talanglaget. Det unga spelare behöver lära sig är att ingen någonsin kommer "tacka dem" för att de tar kliv i sin fotbollskarriär, tvärt om. De behöver ha sitt inre driv förmågan att öka sitt eget tempo, och framförallt vara beredd och ta smällar för att nå sin fotbollsdröm. Jag säger varje dag att våga ta plats, våga vara dig-. Vi runt omkring ska se till att de förstår och lyckas med det, avslutar Christensson. Förutom Anna Sandberg ingår även F19-målvakten Lisa Davidsson A-truppen, som reservmålvakt.
F19
9 mar 2021
0kommentarer
Svenska kyrkan förnyar samarbetet med KIF Örebro
En citypräst, en lagkapten – och ett besked på internationella kvinnodagen den 8 mars: Svenska kyrkan i Örebro och KIF Örebro DFF fortsätter det samarbete som pågått sedan hösten 2018. – Vi kan inte blunda inför mäns och kvinnors skilda villkor. Snittlönen för spelarna i OBOS Damallsvenskan ligger på cirka 14 000 kronor i månaden, medan herrallsvenskans är cirka 93 000 kronor, säger citypräst Sara Nässelqvist. Medan herrarna kan ägna sig helt och fullt åt fotbollen, behöver damerna hitta andra jobb och inkomster vid sidan av. Det påverkar damspelarnas förutsättningar för återhämtning och därmed ökar också risken för skador. Svenska kyrkan i Örebro och KIF Örebro har mycket gemensamt, tycker hon: – Båda står tydligt upp för alla människors lika värde och har ett djupt engagemang i den frågan. Svenska kyrkan och KIF Örebro har samarbetat runt flera projekt där vi jobbat sida vid sida – till exempel vår julinsamling för flickors rättigheter och en insamling till Panzisjukhuset, där fredspristagaren Denis Mukwege räddar kvinnor och barn som utsatts för sexuellt krigsrelaterat våld. – Vi har uträttat mycket tillsammans och vill göra ännu mer. Kampen går vidare, både på planen och utanför. Samarbetet startade hösten 2018, när KIF Örebros ekonomi var riktigt pressad. Parallellt med detta, kämpade laget för fullt med att försöka ta sig tillbaka till OBOS Damallsvenskan. – Svenska kyrkan gick in som partner innan det ens stod klart att vi säkrat avancemanget till OBOS Damallsvenskan. Det gjorde stort intryck på laget att de visade hur mycket de trodde på oss i en pressad tid, när vi behövde stödet som mest, säger KIF Örebros lagkapten Frida Abrahamsson, som anser att den laganda som KIF Örebro har, är exceptionell. – Vi är bra på att ta hand om varandra i KIF Örebro. På och utanför planen, vi hittar på mycket ihop och kämpar för varandra. Med partners som Svenska kyrkan i ryggen får vi extra energi. Att KIF Örebro DFF står för mer än fotboll och aktivt engagerar sig i omvärlden är jätteviktigt, poängterar hon: – Vi har flera engagemang inom integration, rörelsefrämjande och förebildsbyggande. Vi gör alla vad vi kan, och gärna ihop med Svenska kyrkan. Där finns det flera goda exempel att blicka tillbaka på under våra samarbetsår. NYFIKEN ? TVÅ FILMER DÄR KIF ÖREBRO DFF OCH SVENSKA KYRKAN AGERAR TILLSAMMANS! • Danielle Rice och Kayla Braffet tar ställning för kvinnor som utsatts för krigsrelaterat sexuellt våld och Svenska kyrkans insamling till Panzisjukhuset. • Jonna Dahlberg, Sara Lilja Vidlund och Rebecka Holm deltar i Act Svenska kyrkans stora julinsamling för flickors rättigheter världen över. Foto: Svenska kyrkan
KIF Örebro DFF
8 mar 2021
0kommentarer
Officiellt: Anna Sandberg tar klivet till A-laget
KIF Örebros F19-talang Anna Sandberg tar klivet till klubbens damallsvenska A-lag. Detta står klart efter att Sandberg sedan ankomsten till F19 visat att hon är redo för den absoluta eliten; efter flera månaders träning med A-laget under försäsongen. Tvåårskontraktet skrevs under efter söndagens seger hemma mot AIK. Under hösten värvade KIF Örebro in Anna Sandberg från Örebro SK Söder till klubbens talangverksamhet. Sandberg beskrivs som en spelare med stor potential och har haft en framträdande roll i sin tidigare klubb, där hon spelade elva av elva matcher i Division 1. Nu har hon visat framfötterna även i KIF Örebro – och skriver A-lagskontrakt. – Vi har gett Anna möjligheten att vara med i A-laget under försäsongen, både i träning och match. Hon har under den tiden visat vad hon går för och tagit för sig på ett föredömligt sätt. I dialog med Anna och tränarna i F19 så har vi landat i att vi nu utökar A-lagstruppen och erbjuder henne ett A-lagskontrakt. Det känns väldigt bra att en lokal talang nu får möjlighet att ta nästa steg i vår elitmiljö, säger Jonas Nilsson, sportchef i KIF Örebro. KIF Örebros A-lagstränare Rickard Johansson tror Sandberg kommer ta stora kliv redan 2021. – Av det vi sett av Anna hittills så talar det för att hon kommer fortsätta ta stora kliv i år. Redan från dag ett när hon kom till vårt F19 har hon visat sina styrkor. Under försäsongen har vi gett henne chansen i A-laget och den har hon tagit, inte minst nu senast i matchen mot AIK. Därför förtjänar hon det här kontraktet. Jag är väldigt nöjd att få in en spelare med bra teknik, driv och tillslag. Sandberg själv kommenterar A-lagskontraktet såhär: – Det känns jättebra att jag beslutade mig för att ta klivet in i KIF Örebro. Och att skriva kontrakt med damallsvenska A-laget är otroligt kul. Jag är både tacksam och glad över den här chansen. Det är ett bra gäng och bra tränare, nu ser jag fram emot att tillsammans med dem fortsätta min utveckling i en bra miljö, säger Anna Sandberg, spelare i KIF Örebro, och fortsätter: – Jag kommer visa att jag är en hungrig spelare som hela tiden vill utvecklas och jobba hårt på träning och i match. Ska försöka nyttja min snabbhet och tekniska sida så mycket jag bara kan! Fler talanger i F19 KIF Örebros F19-lag, vars uppdrag är att utveckla och förbereda Örebros talanger för en elitkarriär i det damallsvenska A-laget, har fler spännande spelare. Förhoppningen är att till säsongen 2022 kunna lyfta fler lokala spelare från F19 till klubbens A-lag. – Det är vårt ansvar som regionens enda elitklubb på damsidan att ha koll på länets framstående spelare. Det har vi haft i scouting av Anna. Hon är ett levande bevis på att om man har ett inre driv och modet att inse att man mår bra av att byta miljö för att ta nästa kliv i sin utveckling, så kan det gå väldigt fort precis som det gjort här. För oss är detta en vinst för damfotbollen i hela Örebro län, oavsett föreningstillhörighet. Fler lokala talanger är på uppgång och Anna leder vägen, säger Niklas Christensson, tränare i KIF Örebro F19. Anna Sandberg har skrivit ett tvåårskontrakt med KIF Örebro. Klara för den damallsvenska truppen 2021: Karin Lundin, Sara Lilja Vidlund, Nathalie Hoff Persson, Wilma Öhman (över 2022), Carly Wickenheiser, Moa Öhman (över 2022), Sophia Redenstrand (över 2022), Elli Pikkujämsä, Cassandra Larsson (över 2022), Olivia Mattsson (över 2022), Maja Regnås (över 2022), Heidi Kollanen (över 2022, Berglind Rós Ágústsdóttir (över 2022), Tove Enblom, Lisa Davidsson (tredjemålvakt, tillhör F19), Emilia Pelgander (över 2022), Sanna Kullberg, Frida Abrahamsson, Jenna Hellstrom, Jessie Scarpa, Alma Nygren och Anna Sandberg (2022). Foto: Rasmus Ohlsson
A-lag
7 mar 2021
1kommentar
Seger över AIK!
På ett soligt Behrn Arena mötte KIF Örebro allsvenska nykomlingen AIK i en träningsmatch. Matchen slutade med seger, 1–0. Första halvleken inleddes med försiktigt spel från båda lagen och fortsatte egentligen så hela första halvlek. Chanserna var få och den enda riktigt farliga chansen hade AIK med ett stolpskott då man tryckte tillbaka KIF under en femminutersperiod i slutet av halvleken. KIF hade svårt att hitta vägar genom AIKs försvar, så plus för AIK när lagen gick till pausvila med 0–0 på tavlan. KIF hade förmodligen käkat taggtråd i pausen, för man kom ut på ett betydligt mer bestämt sätt i andra halvlek. KIF var då det bättre laget och stod för fina anfall och snabba spelvändningar, samtligt som AIK mattades något. Detta ledde till ett mål framåt då Karin Lundin stötte bollen i mål efter ett inlägg från Jenna Hellstrom i den 74:e matchminuten. AIK försökte ösa på framåt, men KIFs försvar stod pall och 1–0 stod sig matchen ut. Sammantaget en match där KIF i kraft av en riktigt bra andra halvlek vann rättvist mot ett hårt jobbande AIK. Sophia Redenstrand fick möta sina tidigare lagkamrater i AIK. Sophia kommenterade mötet efter slutsignal: - Det var roligt, spännande och lite emotionellt. Det var skönt att vinna och vi hade riktigt bra speluppbyggnad i andra halvlek, kommenterar Sophia Redenstrand. KIF Örebro DFF – AIK Fotboll 1-0 (0-0) Målskytt KIF: Karin Lundin Så här spelade KIF Örebro: Målvakt: Tove Enblom Utespelare: Frida Abrahamsson (ut 74), Elli Pikkujämsä, Sanna Kullberg, Olivia Mattsson (ut 66), Wilma Öhman, Emilia Pelgander (ut 66), Anna Sandberg, Nathalie Hoff Persson, Jenna Hellstrom (ut 74) och Karin Lundin. Inhoppare: Sophia Redenstrand (in 66), Carly Wickenheiser (in 66), Dessislava Dupuy (in 74), Berglind Ros (in 74). Text: Jan Holgersson Foto: Rasmus Ohlsson
A-lag
7 mar 2021
1kommentar
Träningsmatch mot AIK på söndag
Träningsmatcherna rullar på för KIF Örebro och på söndag är det dags för nummer fem, då solnalaget AIK besöker Behrn Arena. AIK minns vi från de tre matcher som KIF spelade på Trängen sommaren 2018 i Elitettan, när mattan byttes ut på Behrn Arena. Vi minns också den matchen genom att KIF bjöd på säsongens bästa spel, rullade ut AIK totalt och vann med 4-1. Bortamatchen samma år på Skytteholms IP slutade 2-2. Sedan dess har nu även AIK tagit sig upp i OBOS Damallsvenskan efter en väldigt övertygande säsong i Elitettan 2020. Matchen sänds på na.se och Sportexpressen Både NA och Sportexpressen sänder våra trängsmatcher på webben. Missa inte! Träningsmatch: KIF Örebro - AIK, söndag 7 mars klockan 13.00, Behrn Arena Vi önskar laget lycka till på söndag och fixar i vanlig ordning en matchrapport. Titta in framåt kvällen! Text: Jan Holgersson Foto: Daniel Lubner, Retouched Reality
A-lag
4 mar 2021
0kommentarer
Ny vinnare i februari månads poängtävling
Elin Lindbäck tar över mästartiteln i "kuverttävlingen" från Alva Hyttinen. Kuverttävlingen som talangverksamheten valt att kalla den bygger på att spelarna samlar poäng i olika tävlingsmoment under olika träningspass. Den som vinner får varje månad ett kuvert med okänt innehåll. Elin, du tog över mästartiteln från Alva berätta om känslan? - Det känns bra efter att ha haft en rätt kass januari månad, ser fram emot att försvara titeln i mars! Februari månad är generellt en månad som innebär säsongpremiär med matcher, dessvärre sätter pandemin stopp. Hur har det varit för dig att inte få spela matcher? - Såklart tråkigt då vi är ett relativt nytt gäng hungriga, utvecklingsbara individer som ska spela ihop, lära känna varandra både utanför och på planen. Vilket man lär sig genom att spela matcher tillsammans. Slutligen, om du inte vinner mars månads tävling. Vem är din största konkurrent? - Om jag mot förmodan inte vinner tror jag att Lisa Aronsson kommer vara vass, absolut det störta hotet. Bild: Retouchedreality
F19
3 mar 2021
0kommentarer
Info med anledning av skottlossningen vid Trängen
Under söndagen inträffade en skottlossning i Markbacken, i närheten av fotbollsplanerna vid Trängen där våra ungdomslag har träningar planerade under kommande vintermånaderna. Det som hänt är förfärligt. Vi förstår de som känner eventuell oro. Klubben kommer med anledning av detta ta kontakt med Örebro kommun under måndagen för att säkerställa hur kommunen och Polisen jobbar med tryggheten i området - både i närtid och långsiktigt. Vi kommer inte fatta beslut om inställelse av träningar på Trängen i närtid, då det i dagsläget är oklart om det kommer finnas alternativa anläggningar. Vi förstår dock om det finns ledare som vill ställa in planerade träningar på Trängen de närmsta dagarna, och vi ger därför respektive lags ledare möjlighet att själva fatta beslut om inställd träning. Frågan om framtida KIF Örebro-närvaro på Trängen kommer vi givetvis titta på. Men som många redan vet är det ont om lediga konstgräs i Örebro redan som det är. Bland annat därför hoppas vi att Polisen och Örebro kommun tar tryggheten på allvar och redan imorgon säkerställer att barn- och ungdomsträningarna samt seniorverksamhet på Trängen ska kunna genomföras utan rädsla och oro. Vi vet hur viktigt motion och rörelse är för våra barn och ungdomar. Det är viktigt att brottsligheten inte förhindrar utövandet av viktig rörelse. Och att vi kan fortsätta genomföra träningar. Har spelare en oro är det viktigt att lyssna in den. Det är då också viktigt att förklara att det inträffade inte har något med fotbollen på Trängen att göra. Vi får hjälpas åt att inte bidra till att barnen upplever Trängens fotbollsplaner som en farlig plats. Vi återkommer internt till respektive lags ledare när vi vet mer om Örebro kommuns arbete med tryggheten.
KIF Örebro DFF
1 mar 2021
0kommentarer
Seger över Älvsjö
På ett vårlikt Behrn Arena mötte KIF Örebro Elitettanlaget Älvsjö AIK i en träningsmatch. Matchen slutade med seger, 3-0. Första halvleken inleddes som väntat med att KIF tog tag i taktpinnen från början. Det dröjde bara sju minuter innan Jenna Hellstrom nickade in 1-0, efter ett inlägg av Karin Lundin. Dessförinnan hade KIF tryckt tillbaka Älvsjö som till slut inte kunde stå emot. 2-0 kom efter 14 minuter då Älvsjös målvakt olyckligt tappade ett inlägg och Karin Lundin kunde peta in bollen i mål från nära håll. Framåt halvtimmen släppte lite av Älvsjös respekt för motståndet. De kom in i matchen mer och var det bättre laget under en femminutersperiod. 3-0 kom därför olyckligt för Älvsjö och återigen var det Karin Lundin som tog vara på en miss, denna gång i ett uppspel av en back. Karin placerade bollen stolpe in bakom målvakten. Alldeles efter målet blåste domaren av för halvtid med 3-0 på tavlan. Andra halvlek inleddes lite jämnare och med färre målchanser än den första. Det var dock fortsatt KIF som förde matchen, men KIF hade svårare att ta sig fram efter det att Älvsjö förmodligen pratat ihop sig i pausen. Tiden gick och de farliga chanserna uteblev, förutom när Karin Lundin fick fritt läge men direktskottet gick utanför. Sista målchansen fick Emilia Pelgander, men skottet smet utanför. 3-0 stod sig matchen ut. Sammantaget en match där det från början till slut var tydligt att KIF Örebro spelar drygt en division högre än Älvsjö. KIF Örebro DFF – Älvsjö AIK FF 3-0 (3-0) Målskyttar KIF: Karin Lundin 2, Jenna Hellstrom Så här spelade KIF Örebro: Målvakt: Tove Enblom Utespelare: Frida Abrahamsson, Elli Pikkujämsä, Berglind Ros, Olivia Mattsson (ut 70), Wilma Öhman, Emilia Pelgander, Anna Sandberg (ut 70), Nathalie Hoff Persson, Jenna Hellstrom (ut 46) och Karin Lundin (ut 70). Inhoppare: Rebecka Mannström (in 46), Lisa Aronsson (in 70), Dessislava Dupuy (in 70), Cornelia Karlsson (in 70). Text: Jan Holgersson Foto: Rasmus Ohlsson
A-lag
27 feb 2021
0kommentarer
Visa fler nyheter